ps2013-026-04-002-030.u1.p1.s1
30 . ps2013-026-04-002-030.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 349 / 1999 Sb . , o Veřejném ochránci práv , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 379 / - prvé čtení ps2013-026-04-002-030.u1.p2.s1
Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 20 . ledna 2015 na 25 . schůzi Poslanecké sněmovny , kdy jsme jej přerušili v obecné rozpravě usnesením Poslanecké sněmovny číslo 588 a současně jsme požádali , aby tomuto projednávání byla přítomná veřejná ochránkyně práv paní Anna Šabatová . ps2013-026-04-002-030.u1.p3.s1
Prosím nyní , aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr Jiří Dienstbier a zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Markéta Adamová . ps2013-026-04-002-030.u1.p3.s2
Vítám mezi námi paní ombudsmanku Annu Šabatovou . ps2013-026-04-002-030.u1.p3.s3
Vítejte , paní ombudsmanko . ps2013-026-04-002-030.u1.p4.s1
Budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě , do které se jako první přihlásil pan ministr Jiří Dienstbier . ps2013-026-04-002-030.u1.p4.s2
Prosím , pane ministře . ps2013-026-04-002-030.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , páni poslanci , já tady nebudu opakovat celé úvodní slovo , protože je to pokračování rozpravy , jak tady zaznělo . ps2013-026-04-002-030.u2.p1.s2
Přesto si myslím , že i na začátek dnešního jednání bude dobré zrekapitulovat některé základní body předloženého návrhu zákona . ps2013-026-04-002-030.u2.p2.s1
Kromě určitého zpřesnění procesu prošetřování podnětů a jeho zjednodušení , které by mělo být přívětivější i vůči všem , v jejichž zájmu a kteří jsou předmětem šetření , tak návrh obsahuje posílení pravomocí veřejného ochránce ve dvou oblastech . ps2013-026-04-002-030.u2.p2.s2
Tou jednou je právo veřejného ochránce navrhovat rušení protiústavních zákonů Ústavního soudu . ps2013-026-04-002-030.u2.p2.s3
Toto rozšíření pravomocí je výslovně obsaženo ve vládním prohlášení této vlády , která návrh zákona předkládá . ps2013-026-04-002-030.u2.p2.s4
Možná bych tady uvedl jedno zajímavé srovnání , protože podobné oprávnění mají ombudsmani v 11 zemích Evropské unie . ps2013-026-04-002-030.u2.p2.s5
To , co je zajímavé , že toto oprávnění mají ve všech členských státech , které jsou těmi tzv . postkomunistickými státy , a to s výjimkou Litvy . ps2013-026-04-002-030.u2.p2.s6
Jinak ve všech ostatních zemích - ještě s výjimkou České republiky - toto oprávnění ombudsmani mají . ps2013-026-04-002-030.u2.p2.s7
Nejde tedy o nic nestandardního . ps2013-026-04-002-030.u2.p2.s8
Rozšíření oprávnění v tomto směru doporučuje Parlamentní shromáždění Rady Evropy a stejně tak některé další mezinárodní instituce , které se zabývají ochranou lidských práv . ps2013-026-04-002-030.u2.p3.s1
Tím druhým oprávněním , které vládní návrh navrhuje udělit veřejnému ochránci práv , je tzv . žaloba ve veřejném zájmu v oblasti ochrany proti diskriminaci . ps2013-026-04-002-030.u2.p3.s2
Opět nejde o nic nestandardního . ps2013-026-04-002-030.u2.p3.s3
Vidíme , že jak instituce ombudsmana , tak i některé další lidskoprávní instituce podobné povahy v zemích Evropské unie , a to zhruba v polovičním rozsahu z hlediska počtu zemí , které tuto úpravu mají , tak říkám , je to tam zcela standardní . ps2013-026-04-002-030.u2.p4.s1
Já bych ještě zmínil třetí oprávnění nebo pravomoc veřejného ochránce práv , která byla v původním návrhu vládního zákona , to je tzv . monitorovací mechanismus podle úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením . ps2013-026-04-002-030.u2.p4.s2
To prošlo celým legislativním procesem až na úroveň vlády , kde to bylo vyřazeno z jediného důvodu - protože nebyla shoda v posílení Kanceláře veřejného ochránce práv o pracovníky , kteří by tuto činnost zajišťovali . ps2013-026-04-002-030.u2.p4.s3
Osobně musím říct , že jsem nepovažoval za rozumné rozšiřovat pravomoc , pokud není zajištěn také její řádný výkon . ps2013-026-04-002-030.u2.p4.s4
V mezičase jednáním s Ministerstvem financí tento rozpor byl odstraněn , nicméně v tuto chvíli návrh zákona je bez tohoto oprávnění veřejného ochránce práv a je to i dluh České republiky z mezinárodní smlouvy , kterou jsem zde uváděl , neb jsme zavázáni takový monitorovací mechanismus zavést . ps2013-026-04-002-030.u2.p4.s5
Čili byl bych rád , aby se potom v případě , že zákon projde do druhého čtení , na úrovni výborů vedla debata i v této oblasti . ps2013-026-04-002-030.u2.p5.s1
Vnímám , že tady není jednoznačný postoj k rozšíření pravomocí veřejného ochránce práv v těch oblastech , které jsem uváděl . ps2013-026-04-002-030.u2.p5.s2
Předpokládám , že bude dostatečný prostor k této debatě v případě , že zákon projde prvním čtením a bude přikázán výborům Poslanecké sněmovny právě ve výborech , kde je samozřejmě zcela otevřený prostor pro věcnou - chtěl bych zdůraznit to slovo věcnou - debatu o tom , jaké pravomoci veřejného ochránce jsou prospěšné z hlediska posílení ochrany lidských práv v České republice . ps2013-026-04-002-030.u2.p5.s3
Tímto bych vás chtěl požádat pro tuto chvíli o podporu zákona . ps2013-026-04-002-030.u2.p5.s4
Děkuji za pozornost . ps2013-026-04-002-030.u3.p1.s1
Děkuji panu ministru Dienstbierovi . ps2013-026-04-002-030.u3.p1.s2
A nyní poprosím paní veřejnou ochránkyni práv Annu Šabatovou o její vystoupení k tomuto bodu . ps2013-026-04-002-030.u3.p1.s3
Prosím , paní ombudsmanko , máte slovo . ps2013-026-04-002-030.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , já nebudu opakovat to , co říkal ministr Dienstbier , tedy tu věcnou informaci o tom , čeho se návrh novely zákona týká , a pokusím se zareagovat na to , s čím byla přerušena schůze , na které jste projednávali zákon poprvé koncem ledna . ps2013-026-04-002-030.u4.p1.s2
Tam zazněla otázka , jak se k tomu stavím já , jestli na tom trvám , nebo něco v tomto významu , a byla přerušena schůze a odročeno jednání , takže jsem pochopila , že poslanci chtějí znát také můj názor . ps2013-026-04-002-030.u4.p1.s3
Proto jsem zde . ps2013-026-04-002-030.u4.p1.s4
Vím , že problémy nečiní ty drobné úpravy v proceduře , vím , že problém v podstatě nečiní otázky spojené s orgánem monitorujícím práva lidí se zdravotním postižením , takže se krátce pokusím vyjádřit k dalším dvěma věcem . ps2013-026-04-002-030.u4.p2.s1
Jestli by mi někdo položil otázku , jestli dvě nové pravomoci jsou nezbytné pro moji práci , tak vám odpovím po pravdě , že nejsou nezbytné . ps2013-026-04-002-030.u4.p2.s2
Instituce ochránce pracuje patnáct let , myslím že velmi efektivně , a zatím tyto pravomoci neměla . ps2013-026-04-002-030.u4.p2.s3
Kdyby mi někdo položil otázku , jestli se situace lidí , kteří se na mě obracejí , může něčím zlepšit nebo jestli můžou nalézt některé konkrétní případy lepší řešení , odpovím jednoznačně ano . ps2013-026-04-002-030.u4.p2.s4
Je asi těžko měřitelné , jaký ten posun je . ps2013-026-04-002-030.u4.p2.s5
Vy všichni , kteří jste byli v takových situacích , kdy jste se museli zabývat řešením jednotlivých stížností , tak si uvědomujete , jak se někdy těžko hledá nástroj , cesta . ps2013-026-04-002-030.u4.p2.s6
A někdy je nástroj prostě zákon . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s1
Také jistě všichni víte , jak je v Česká republice rozšířena skrytá i zjevná diskriminace . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s2
A někdy je třeba mít ještě jiný nástroj , který v tuto chvíli má veřejný ochránce práv . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s3
Pojímám to zásadně jako instituci , takže v tuto chvíli nemluvím o sobě , protože nejde o mé pravomoci . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s4
Uvědomte si , že skutečně nejde o moje pravomoci , nejde o moji moc . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s5
Jde o ty lidi , v jejichž prospěch vystupujeme . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s6
To bych chtěla podtrhnout , abyste si toto uvědomili . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s7
Moje moc se nezvětší ani o píď . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s8
Ochránce nikdy nemohl nic rozhodnout , vždy mohl jenom doporučit nebo navrhnout . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s9
V tomto duchu se nese i další oprávnění . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s10
Nemohu opravdu rozhodnout , aby soudce nějak rozhodl . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s11
Mohu dát pouze návrh , nějak ho zargumentovat a je to na soudu , jak rozhodne . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s12
Nemohu bohužel přijmout některé argumenty , že to je příliš moci v jedněch rukou . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s13
Není tomu tak . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s14
Ochránce pouze doporučuje . ps2013-026-04-002-030.u4.p3.s15
Je to na vás . ps2013-026-04-002-030.u4.p4.s1
Můžu vám dát několik příkladů . ps2013-026-04-002-030.u4.p4.s2
Požádala jsem své kolegy , když se mě ptali , v jakých případech bych to použila . ps2013-026-04-002-030.u4.p4.s3
Nevím do budoucna , v jakých případech bych to používala , protože to přinese situace . ps2013-026-04-002-030.u4.p4.s4
Případy , s nimiž se na vás lidé obracejí , jsou nejrůznější . ps2013-026-04-002-030.u4.p4.s5
Je několik konkrétních případů , které moji předchůdci řešili , a trvalo jim to velmi dlouho . ps2013-026-04-002-030.u4.p4.s6
Někde řešení není zcela uspokojivé dodneška a někde se ho naopak podařilo dosáhnout , ale daleko dříve by se to podařilo s menším vypětím sil již dříve , kdyby bylo oprávnění dát žalobu v otázkách diskriminace k soudu . ps2013-026-04-002-030.u4.p4.s7
Chci říct , že tento typ žaloby nezastupuje jednotlivce a nežádá pro něj o zadostiučinění . ps2013-026-04-002-030.u4.p4.s8
Je to typ žaloby , která žádá instituci , aby upustila od diskriminačního jednání . ps2013-026-04-002-030.u4.p4.s9
Taková žaloba se hodí pouze pro situace , kde diskriminace není skrytá , ale je vlastně zakomponovaná do nějakého právního předpisu , do nějaké vnitřní normy , do nějakých metodik , případně praktik nějaké instituce . ps2013-026-04-002-030.u4.p5.s1
Veřejný ochránce práv například téměř tři roky válčil s pražským Dopravním podnikem o to , aby do prostředků hromadné dopravy mohli nevidomí a jinak postižení vstoupit s vycvičeným psem bez náhubku . ps2013-026-04-002-030.u4.p5.s2
Bylo to neúspěšné , až musel hledat konkrétní lidi , které de facto přesvědčoval , aby šli k soudu , byli dva nebo tři , a poté v rámci předžalobní výzvy konečně Dopravní podnik ustoupil . ps2013-026-04-002-030.u4.p5.s3
To je typická situace , kdy nařízení dopadá na řadu subjektů , nevyžadujete peníze , ale chcete , aby diskriminující subjekt skončil svou činnost . ps2013-026-04-002-030.u4.p5.s4
Měli jsme šetření Grantové agentury , kdy vzniklo podezření , že to , jak jsou nastaveny postdoktorandské granty , tedy granty pro ženy a muže často ve věku třicet , pětatřicet let , kdy v dnešní době spousta lidí zakládá rodinu , že jsou ty podmínky nastaveny tak přísně , že se může přerušit jenom jednou za celou dobu grantu , tedy za několik let , jenom na rok a žádost se může podat jenom ve dvou měsících v roce . ps2013-026-04-002-030.u4.p5.s5
Tyto podmínky velmi negativně dopadají jakožto nepřímá diskriminační pravidla vůči ženám matkám , případně otcům , kteří by chtěli pečovat o děti . ps2013-026-04-002-030.u4.p5.s6
Upozornili jsme na to Grantovou agenturu , a i když slíbila , že toto odstraní , bohužel jsme zjistili , že to neodstranila . ps2013-026-04-002-030.u4.p5.s7
Byl by to jeden z adeptů na takovou žalobu . ps2013-026-04-002-030.u4.p5.s8
Mohla bych pokračovat , ale myslím , že tyto dva případy ilustrují typově situace , ve kterých lze s nadějí na určitý úspěch takovou žalobu podávat . ps2013-026-04-002-030.u4.p5.s9
Obvykle to bývá situace , která je nějak vyjádřena nějakým předpisem . ps2013-026-04-002-030.u4.p6.s1
Paní poslankyně a páni poslanci , už to dál nebudu zdržovat , případně kdyby vás něco zajímalo , tak vám odpovím na otázky , a jinak vy jste ti , kdo rozhodnou . ps2013-026-04-002-030.u4.p6.s2
Já pouze postupuji podle zákona . ps2013-026-04-002-030.u5.p1.s1
Děkuji paní ombudsmance za její jasné vyjádření . ps2013-026-04-002-030.u5.p1.s2
Nyní s přednostním právem za poslanecký klub Občanské demokratické strany paní místopředsedkyně klubu Jana Černochová . ps2013-026-04-002-030.u5.p1.s3
Prosím , paní místopředsedkyně . ps2013-026-04-002-030.u6.p1.s1
Krásné odpoledne , dámy a pánové . ps2013-026-04-002-030.u6.p1.s2
Dovolila bych si polemizovat nad poslední větou paní ombudsmanky , že postupuje podle zákona , protože na příkladu šátkové aféry v jedné ze zdravotnických škol paní ombudsmanka jednoznačným způsobem prokázala , že svoji pravomoc překročila , protože její stanovisko nebylo žádným doporučením , ale nutila ředitelku školy paní doktorku Kohoutovou , aby paní ředitelka na základě jejího požadavku změnila školní řád . ps2013-026-04-002-030.u6.p1.s3
Tady si dovoluji velmi silně polemizovat nad tím , co tady před malou chvílí bylo řečeno . ps2013-026-04-002-030.u6.p2.s1
Návrh zákona je dalším nesystémovým a destabilizujícím zásahem do ústavního pořádku České republiky . ps2013-026-04-002-030.u6.p2.s2
S podobnými zásahy máme již bohaté zkušenosti , kdy politici podlehli mnohdy uměle vyvolanému nátlaku , který se zaštiťoval různými aktivisty , jako je právě paní Šabatová , a veřejným zájmem a narušili jsme stabilitu ústavního systému zbrklou a nekoncepční změnou . ps2013-026-04-002-030.u6.p2.s3
Jestli nevíte , o čem mluvím , zmíním jedno jediné - přímá volba prezidenta . ps2013-026-04-002-030.u6.p2.s4
Původní smysl úřadu veřejného ochránce práv je zcela jiný . ps2013-026-04-002-030.u6.p2.s5
Má být oporou veřejnosti ve sporech se státní správou , poskytovat právní a jiné poradenství , veřejně poukazovat na problematické jednání úřadů státní správy , být prostředníkem při řešení sporů s úřady , předkládat nezávazné návrhy na změny ve fungování státní správy . ps2013-026-04-002-030.u6.p3.s1
Posílení pravomoci ombudsmana je posunem k dalšímu tříštění základních složek moci . ps2013-026-04-002-030.u6.p3.s2
Historicky osvědčený systém od Charlese Montesquieuho , systém tří pilířů moci , zákonodárné , výkonné a soudní , který funguje po staletí , nepotřebuje takové zásadní korekce , jako si přeje paní Šabatová , a nepotřebuje , aby vznikl čtvrtý pilíř . ps2013-026-04-002-030.u6.p3.s3
Ombudsman je volen Poslaneckou sněmovnou , které je ze své činnosti odpovědný . ps2013-026-04-002-030.u6.p3.s4
Je naprostým nesmyslem , aby ombudsman fakticky dohlížel na tvorbu zákonů , a tedy stál nad orgánem , Parlamentem , tedy oběma komorami , který jej volí a kterému je odpovědný , a vykonával jeho kontrolu . ps2013-026-04-002-030.u6.p3.s5
Vláda je také odpovědná Poslanecké sněmovně , ale ta ji nijak nedozoruje , nementoruje , nekoordinuje . ps2013-026-04-002-030.u6.p4.s1
Návrh zákona znamená další erozi politiky , další posun od systému , kde těžiště moci spočívá v rukou voliči zvolených politiků , k systému , kde rozhodují nevolení úředníci , přičemž ombudsman by v takovém systému byl oproti poslancům ve značné výhodě , například v tom ohledu , že jeho funkční období přesahuje funkční období Poslanecké sněmovny , protože jeho funkční období , funkční období paní Šabatové , je šestileté , a my se můžeme rozpustit tento rok . ps2013-026-04-002-030.u6.p4.s2
Současná praxe výkonu funkce ombudsmana v podání paní Šabatové navíc poukazuje na to , jak snadno je tato funkce politizovatelná a jak snadné je do výkonu této funkce projektovat vlastní ideologické přesvědčení a vlastní světonázor . ps2013-026-04-002-030.u6.p4.s3
Právě toho by se měl ombudsman vyvarovat . ps2013-026-04-002-030.u6.p4.s4
Dokázal to pan Motejl , dokázal to pan Varvařovský , nedokázala to paní Šabatová . ps2013-026-04-002-030.u6.p5.s1
Rozšíření pravomocí s sebou nese ještě větší riziko politizace této funkce . ps2013-026-04-002-030.u6.p5.s2
Ombudsman bude daleko větším suverénem , v možnosti ústavní žaloby bude potom postaven na roveň prezidentovi (s důrazem) a nad roveň každého jednoho poslance či senátora , což je naprosto nepřípustné .