|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-02-11 ps2013-025-06-016-038 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

38. Návrh poslanců Miroslava Kalouska, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona o působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky při řízení společností ovládaných státem /sněmovní tisk 167/ - prvé čtení

Date2015-02-11
Meetingps2013/025
Agenda Itemps2013/025/038
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/025schuz/s025212.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 183 • previousnext

ps2013-025-06-016-038.u1.p1.s1 38.
ps2013-025-06-016-038.u1.p1.s2 Návrh poslanců Miroslava Kalouska, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona o působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky při řízení společností ovládaných státem /sněmovní tisk 167/ - prvé čtení
ps2013-025-06-016-038.u1.p2.s1 Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 167/1.
ps2013-025-06-016-038.u1.p2.s2 Prosím nyní, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Miroslav Kalousek.
ps2013-025-06-016-038.u1.p2.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-025-06-016-038.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-025-06-016-038.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, někoho možná uvedu v nedůvěřivý smích, když řeknu, že tato předloha není nijak motivována osobně.
ps2013-025-06-016-038.u2.p1.s3 Ale doložím toto tvrzení odkazem na aktualizované programové prohlášení vlády ODS a TOP 09 a na volební program TOP 09, kdy v obou dvou materiálech naleznete poměrně podrobně propracovaný projekt Ministerstva hospodářství.
ps2013-025-06-016-038.u2.p2.s1 Vládní zkušenost, kterou jsme společně, TOP 09 a ODS, udělali, nás přivedla k přesvědčení, že k výraznému zefektivnění státní správy by vedlo soustředění celé řady agend Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva zemědělství, Ministerstva dopravy a Ministerstva pro místní rozvoj do jednoho Ministerstva hospodářství, které by kromě správních agend bylo také zakladatelem akciových společností s majetkovou účastí státu a státních podniků.
ps2013-025-06-016-038.u2.p2.s2 Ve vládě by seděly zhruba dvě vyrovnaně silné figury - jedna by na čele měla napsáno "bilance šetření a výběr daní", to by byl ministr financí, druhá by měla na čele napsáno "hospodářský růst", to by byl ten ministr hospodářství.
ps2013-025-06-016-038.u2.p2.s3 jsem přesvědčen, že tato vize, kterou jsme, prosím pěkně, nevymysleli, jenom jsme oživili vizi z 90. let, myšlenka, která je tady poměrně dlouho, že tato vize je mnohem efektivnějším modelem vládnutí než ten podrobný resortismus dnešní s jedním obrovským silným a průřezovým Ministerstvem financí.
ps2013-025-06-016-038.u2.p3.s1 Zpracovat návrh na Ministerstvo hospodářství nemůže být úkolem opozice.
ps2013-025-06-016-038.u2.p3.s2 To je příliš podrobný vládní projekt a jediný, kdo ho může předložit, je vláda, pokud by k takovému názoru došla.
ps2013-025-06-016-038.u2.p3.s3 My jsme to nestihli, byť jsme to měli rozpracováno, neboť, jak víte, činnost vlády byla předčasně ukončena.
ps2013-025-06-016-038.u2.p3.s4 Nicméně ten projekt by tady byl v legislativní podobě za naší vlády, pokud by vládní období trvalo do roku 2010.
ps2013-025-06-016-038.u2.p4.s1 To, co se však z toho udělat , a pokládám to za efektivní a systémové, je převést zakladatelskou úlohu akciových společností s majetkovou účastí státu a státních podniků pod Ministerstvo průmyslu a obchodu.
ps2013-025-06-016-038.u2.p4.s2 Proč?
ps2013-025-06-016-038.u2.p4.s3 Vyplývá to jednak z historie, jakou se tyto akciové společnosti dostaly do zakladatelské role Ministerstva financí, a jednak z rozdílných priorit, které logicky mají jednotlivá ministerstva.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s1 Tedy k historii.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s2 V dobách centrálně plánované ekonomiky a ještě začátkem 90. let byly tyto státní podniky, protože akciové společnosti byly státními podniky, pod jednotlivými ministerstvy, kam resortně příslušely - ČEZ, ČEPRO, MERO byly pod Ministerstvem průmyslu a obchodu, a tak dále, nechci vás tím výčtem zatěžovat.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s3 Například letiště a ČSA byly pod Ministerstvem dopravy.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s4 Prostě byly resortně příslušné pod tu agendu, kam patřily.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s5 Neboť byly všechny zařazeny do privatizace, došlo v první fázi k jejich deetatizaci, transformaci na akciové společnosti a jejich akcionářem se stala právnická osoba zřízená lex specialis, jmenovalo se to Fond národního majetku.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s6 Byla to právnická osoba, která směla podnikat a stala se vlastníkem akcií těchto společností.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s7 S tím, že vize byla taková, že jejím úkolem potom bude prodej těchto akcií a následná privatizace, což samozřejmě v celé řadě případů proběhlo.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s8 Ale mezitím politická, veřejná i společenská diskuse usoudila, v některých případech podle velmi správně, jinde je to diskutabilní, že určitá odvětví jsou strategická a že si je stát musí ponechat, aby si zachoval svoji kontrolu, v případě energetiky dokonce i suverenitu.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s9 Přiznám se, že i jsem tady prodělal poměrně značný názorový posun, protože jsem si vždy myslel - v 90. letech jsem se domníval, že akciovou společnost ČEZ máme privatizovat.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s10 Možná si někteří z vás vzpomenou, že Zemanova vláda dokonce schválila privatizační projektu ČEZ a chystala se ČEZ prodat.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s11 Protože pak nepřišla zajímavá nabídka, bylo od privatizace upuštěno.
ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s12 A myslím si, že dnes nikdo, ani ten nejpřesvědčivější liberál, za současné situace na energetickém trhu neuvažuje o tom, že by se stát měl zbavit své majority v této akciové společnosti.
ps2013-025-06-016-038.u2.p6.s1 Potom je otázkou, kdo by měl skutečně odpovídat za hospodaření těchto strategických odvětví, zda ministerstvo, jehož hlavní prioritou je bilance veřejných rozpočtů, a tedy logicky prioritní zájem na tom, aby vycashoval co nejvíc pasiv těchto společností, které mají vůči svému vlastníkovi.
ps2013-025-06-016-038.u2.p6.s2 To je logický zájem, to říkám z vlastní zkušenosti, to je logický zájem každého Ministerstva financí maximalizovat příjmy státního rozpočtu.
ps2013-025-06-016-038.u2.p6.s3 A mám-li pod svou správou, pod svým jediným podpisem možnost rozhodnout o výši dividendy, tak samozřejmě mám logický zájem v rámci priorit svého resortu tohle maximalizovat a sebrat si těch pasiv do státního rozpočtu co nejvíc.
ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s1 Ptám se ale, jestli je úkolem státu, aby trvale vlastnil tyto společnosti proto, aby z nich dostal co nejvíc peněz.
ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s2 To je vedlejší produkt jenom.
ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s3 Hlavním úkolem státu, pokud chce mít ty podniky ze strategických důvodů, je rozvoj tohoto odvětví a udržení jeho konkurenceschopnosti.
ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s4 Protože chce, aby ty společnosti byly konkurenceschopné, aby byly silné, protože je to jeho strategické odvětví.
ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s5 A tam logicky to potom je vždycky otázkou úvahy, kolik jim těch peněz seberu, aby zůstaly konkurenceschopné a byly silné.
ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s6 Myslím si, že naprosto klasický příklad si můžeme říct...
ps2013-025-06-016-038.u2.p8.s1 Pane Birke, nekřičte, nebo vás nebudu volit.
ps2013-025-06-016-038.u3.p1.s1 Pane poslanče, se omlouvám.
ps2013-025-06-016-038.u3.p1.s2 Prosím kolegy o klid a vás, abyste pokračoval, v jednacím sále bude klid.
ps2013-025-06-016-038.u3.p1.s3 Všichni, kteří se vybavujete, prosím, běžte do předsálí.
ps2013-025-06-016-038.u3.p1.s4 Děkuji.
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s1 Vláda, pokud jsem dobře informován, nedávno přijala strategické rozhodnutí o tom, že budoucí pokračování jaderného programu by měl z větší části financovat ČEZ, akciová společnost.
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s2 to nijak nepodrobuji kritice, je to typické strategické rozhodnutí pro budoucnost v okamžiku, kdy - promiňte, nebudu to rozvádět, vybočil bych - je to prostě typické strategické rozhodnutí vlády pro budoucnost a ho nepodrobuji nějaké kritice.
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s3 Ale k tomu a), že tuto mimořádně náročnou investici bude financovat především ČEZ, k tomu a) logicky musí zaznít také to b).
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s4 V takovém případě je logická úvaha minimalizace dividendy, možná její zastavení, aby si akciová společnost dokázala vytvořit rezervy, aby se zvýšil rating, aby získala co nejlevnější úvěr a aby skutečně byla schopná takto stomiliardovou investici financovat, aniž by ji to oslabilo a vyčerpalo zásadním způsobem.
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s5 Logická úvaha.
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s6 To je úvaha, kterou nemůže mít ministr financí, protože ten chce co největší dividendu do příjmů státního rozpočtu, čím větší, tím lepší.
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s7 A takových příkladů najdeme celou řadu - u ropy, u produktovodu, u ČEPRO, prostě vždycky to bude strategický rozvoj toho odvětví, které si stát chce nechat, anebo maximalizace příjmů, které si stát z těch podniků vezme.
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s8 Ty dvě priority jdou do značné míry proti sobě.
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s9 Což byl také důvod, proč již za minulé vlády byl připravován převod celého toho Fondu národního majetku - byl připravován pod Ministerstvo průmyslu a obchodu.
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s10 Protože ono to skutečně fungovalo systémově, dokud to patřilo tomu Fondu národního majetku.
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s11 Fond národního majetku byl právnickou osobou, nevládl mu žádný ministr, ministr financí byl pouze předsedou prezídia, rozhodovalo prezídium jako kolektivní orgán a buď realizovalo rozhodnutí o privatizaci, které předala vláda, anebo se staralo o řádné hospodaření a konkurenceschopnost podniků, které vlastnil.
ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s12 V okamžiku, kdy skončilo transformační období a byl zrušen Fond národního majetku jako právnická osoba, veškerá jeho aktiva převzalo Ministerstvo financí a došlo v zásadě k tomuto, troufnu si říct, nesystémovému stavu.
ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s1 si uvědomuji určitý maximalismus toho návrhu, který je předložen.
ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s2 Totiž cesta k nějaké systémovější úpravě, než je současný právní stav, ty cesty jsou dvě.
ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s3 Poměrně komplikovaná novela kompetenčního zákona, což by byla značně nepřehledná houšť, anebo nepřímá novelizace formou velmi jednoduchého zákona, zákona o působnosti MPO, což je svým způsobem nepřímá novela kompetenčního zákona.
ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s4 Ten zákon pak může být velmi jednoduchý a přehledný, protože celou řadu realizačních opatření nemusí definovat zákon a můžou je definovat podzákonné normy vlády, její nařízení, usnesení či vyhláška.
ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s5 Uvědomuji si tu maximalizaci tím, že pod ten návrh, pokud by byl přijat tak, jak je teď předložen, tak v podstatě pod Ministerstvo financí, pardon pod Ministerstvo průmyslu a obchodu převádí všechno, včetně Lesů České republiky, včetně povodí.
ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s6 A tady chápu, že existuje celá řada dobrých argumentů zvážit význam těchto subjektů na krajinu, na životní prostředí a diskutovat o tom, zda by neměly zůstat na Ministerstvu zemědělství, popřípadě přejít pod Ministerstvo životního prostředí, ale že možná není úplně nejšťastnější to, co je uvedeno v tomto návrhu, tedy to Ministerstvo průmyslu a obchodu.
ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s7 Je to prostě maximalistický návrh, kde ve druhém čtení předkladatelé předpokládají podrobnou systémovou diskuzi, co by mělo přejít pod jakého zakladatele.
ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s8 Ale o tom, čemu říkáme strategická odvětví, by diskuze být neměla.
ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s9 Současná situace navíc ještě je opepřena tím, že je tam jednoznačný konflikt zájmů současného zakladatele.
ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s10 To jenom taková třešnička na dortu, to je sice fakt, ale kvůli tomu to nepřekládáme.
ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s11 Předkládáme to proto, abychom našli systémové uspořádání, a jenom se odkazuji na to, že tento projekt byl v běhu za minulého volebního období.
ps2013-025-06-016-038.u4.p3.s1 Prosím tedy o propuštění do druhého čtení a budu se těšit na vášnivou a systémovou diskuzi, když to řeknu krátce: co patří kam.
ps2013-025-06-016-038.u4.p3.s2 Děkuji vám.
ps2013-025-06-016-038.u5.p1.s1 děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, jímž je pan poslanec Ivan Pilný.
ps2013-025-06-016-038.u5.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-025-06-016-038.u6.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové.
ps2013-025-06-016-038.u6.p1.s2 Bylo tady konstatováno, že jde o zákon velmi jednoduchý.
ps2013-025-06-016-038.u6.p1.s3 Toto tvrzení mohu potvrdit, protože tento zákon je v rozporu s ustanovenými elementárními pravidly tvorby právních předpisů, podle kterých nesmí být nepřímou novelou jiných zákonů.
ps2013-025-06-016-038.u6.p1.s4 Předložený návrh však výrazným způsobem zasahuje celkem do osmi zákonů.
ps2013-025-06-016-038.u6.p2.s1 Dál bych konstatoval - nebudu je tady celé citovat, jsou ve stanovisku vlády - dál bych konstatoval, že z tohoto jednoduchého, velmi jednoduchého zákona nejsou zřejmé, ani z důvodové zprávy, předmět a cíl koordinační a metodické funkce, kterou by mělo Ministerstvo průmyslu a obchodu vykonávat.
ps2013-025-06-016-038.u6.p2.s2 Dál konstatuji, že poslanecký návrh zákona vykazuje i nedostatky legislativně technického charakteru, které kromě již shora zmíněných nepřípustných nepřímých novel zákonů či chybného uvedení názvů Ministerstva průmyslu a obchodu neodpovídá v § 4 ustáleným legislativně technickým požadavkům na nadpisy paragrafů a znění ustanovení o nabytí účinnosti právního předpisu.
ps2013-025-06-016-038.u6.p2.s3 Dál bych konstatoval, že návrh odporuje dosavadní logice, kdy byla správa výdělečných subjektů ze státní účastí subsidiárně svěřena Ministerstvu financí jakožto strážci státního rozpočtu.
ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s1 Navrhovaná změna přitom vychází z nesprávné koncepce, jež odporuje závazkům, které na sebe Česká republika převzala při vstupu do Evropské unie.
ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s2 Ministerstvo průmyslu a obchodu je totiž resortem pověřeným formováním podnikatelského prostředí v České republice.
ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s3 Pokud by zároveň spravovalo subjekty, které v tomto prostředí působí, a to nejednou jako velmi výrazní hráči, vznikal by tím nevyhnutelný konflikt zájmů.
ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s4 Ministerstvo průmyslu a obchodu by se při správě těchto subjektů nechovalo jako soukromý investor, ale nevyhnutelně by preferovalo cíle své hospodářské politiky.
ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s5 V ještě horší variantě by pak naopak hospodářskou politiku přizpůsobovalo potřebám spravovaných subjektů.
ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s6 Obě varianty pochopitelně notně potřebují trh a vytváří nerovnou soutěž mezi subjekty soukromými a státem kontrolovatelnými.
ps2013-025-06-016-038.u6.p4.s1 Nelze přitom dost zdůraznit, že Smlouva o fungování Evropské unie zakazuje členským státům poskytovat veřejnou podporu, přičemž důležitou součástí tohoto zákazu je právě povinnost, aby se ke státem kontrolovaným podnikatelským subjektům chovala stejně, jako by se k nim choval soukromý investor.
ps2013-025-06-016-038.u6.p4.s2 Z popsaných důvodů by tento příkaz navrhované uspořádání nemohlo naplnit.
ps2013-025-06-016-038.u6.p4.s3 Naopak, resortní oddělení správy podnikatelských subjektů od určování hospodářské politiky v zemích za dobrou praxi, která eliminuje popsaná nebezpečí.
ps2013-025-06-016-038.u6.p5.s1 -li tedy dojít k nějaké změně, měla by tím být změna opačná, tj. dále soustřeďující správou zbylých majetkových účastí na Ministerstvo financí.
ps2013-025-06-016-038.u6.p5.s2 Z tohoto důvodu budu navrhovat zamítnutí předkládaného zákona v prvním čtení.
ps2013-025-06-016-038.u6.p5.s3 Děkuji.
ps2013-025-06-016-038.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji, panu poslanci Ivanu Pilnému.
ps2013-025-06-016-038.u7.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil s přednostním právem pan poslanec Kalousek.
ps2013-025-06-016-038.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-025-06-016-038.u7.p1.s4 Po něm pan poslanec Snopek.
ps2013-025-06-016-038.u8.p1.s1 jen velmi stručnou reakci na pana zpravodaje, samozřejmě s poděkováním, že se tomu věnoval.
ps2013-025-06-016-038.u8.p1.s2 Znovu opakuji, že existují dvě cesty.
ps2013-025-06-016-038.u8.p1.s3 Buď komplikovaná novela kompetenčního zákona, nebo tato nepřímá novela.
ps2013-025-06-016-038.u8.p1.s4 Jak zaznělo i od pana zpravodaje, disponujeme celou řadou právních memorand, že to není cesta nepřípustná a že není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky.
ps2013-025-06-016-038.u8.p1.s5 Moc se omlouvám za svůj telefon.
ps2013-025-06-016-038.u8.p2.s1 To znamená, jsem si této výhrady vědom, znovu opakuji, disponujeme celou řadou právních memorand, že to není nepřípustná cesta, jak tu zaznělo, a že to není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky.

Text viewDownload CoNNL-U