ps2013-025-06-016-038.u1.p1.s1
38 . ps2013-025-06-016-038.u1.p1.s2
Návrh poslanců Miroslava Kalouska , Františka Laudáta a dalších na vydání zákona o působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky při řízení společností ovládaných státem / sněmovní tisk 167 / - prvé čtení ps2013-025-06-016-038.u1.p2.s1
Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 167 / 1 . ps2013-025-06-016-038.u1.p2.s2
Prosím nyní , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Miroslav Kalousek . ps2013-025-06-016-038.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-025-06-016-038.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-025-06-016-038.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , někoho možná uvedu v nedůvěřivý smích , když řeknu , že tato předloha není nijak motivována osobně . ps2013-025-06-016-038.u2.p1.s3
Ale doložím toto tvrzení odkazem na aktualizované programové prohlášení vlády ODS a TOP 09 a na volební program TOP 09 , kdy v obou dvou materiálech naleznete poměrně podrobně propracovaný projekt Ministerstva hospodářství . ps2013-025-06-016-038.u2.p2.s1
Vládní zkušenost , kterou jsme společně , TOP 09 a ODS , udělali , nás přivedla k přesvědčení , že k výraznému zefektivnění státní správy by vedlo soustředění celé řady agend Ministerstva průmyslu a obchodu , Ministerstva zemědělství , Ministerstva dopravy a Ministerstva pro místní rozvoj do jednoho Ministerstva hospodářství , které by kromě správních agend bylo také zakladatelem akciových společností s majetkovou účastí státu a státních podniků . ps2013-025-06-016-038.u2.p2.s2
Ve vládě by seděly zhruba dvě vyrovnaně silné figury - jedna by na čele měla napsáno " bilance šetření a výběr daní " , to by byl ministr financí , druhá by měla na čele napsáno " hospodářský růst " , to by byl ten ministr hospodářství . ps2013-025-06-016-038.u2.p2.s3
Já jsem přesvědčen , že tato vize , kterou jsme , prosím pěkně , nevymysleli , jenom jsme oživili vizi z 90 . let , myšlenka , která je tady poměrně už dlouho , že tato vize je mnohem efektivnějším modelem vládnutí než ten podrobný resortismus dnešní s jedním obrovským silným a průřezovým Ministerstvem financí . ps2013-025-06-016-038.u2.p3.s1
Zpracovat návrh na Ministerstvo hospodářství nemůže být úkolem opozice . ps2013-025-06-016-038.u2.p3.s2
To je příliš podrobný vládní projekt a jediný , kdo ho může předložit , je vláda , pokud by k takovému názoru došla . ps2013-025-06-016-038.u2.p3.s3
My jsme to nestihli , byť jsme to měli rozpracováno , neboť , jak víte , činnost vlády byla předčasně ukončena . ps2013-025-06-016-038.u2.p3.s4
Nicméně ten projekt by tady byl v legislativní podobě za naší vlády , pokud by vládní období trvalo až do roku 2010 . ps2013-025-06-016-038.u2.p4.s1
To , co se však z toho udělat dá , a pokládám to za efektivní a systémové , je převést zakladatelskou úlohu akciových společností s majetkovou účastí státu a státních podniků pod Ministerstvo průmyslu a obchodu . ps2013-025-06-016-038.u2.p4.s2
Proč ? ps2013-025-06-016-038.u2.p4.s3
Vyplývá to jednak z historie , jakou se tyto akciové společnosti dostaly do zakladatelské role Ministerstva financí , a jednak z rozdílných priorit , které logicky mají jednotlivá ministerstva . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s1
Tedy k té historii . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s2
V dobách centrálně plánované ekonomiky a ještě začátkem 90 . let byly tyto státní podniky , protože akciové společnosti byly státními podniky , pod jednotlivými ministerstvy , kam resortně příslušely - ČEZ , ČEPRO , MERO byly pod Ministerstvem průmyslu a obchodu , a tak dále , nechci vás tím výčtem zatěžovat . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s3
Například letiště a ČSA byly pod Ministerstvem dopravy . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s4
Prostě byly resortně příslušné pod tu agendu , kam patřily . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s5
Neboť byly všechny zařazeny do privatizace , došlo v první fázi k jejich deetatizaci , transformaci na akciové společnosti a jejich akcionářem se stala právnická osoba zřízená lex specialis , jmenovalo se to Fond národního majetku . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s6
Byla to právnická osoba , která směla podnikat a stala se vlastníkem akcií těchto společností . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s7
S tím , že vize byla taková , že jejím úkolem potom bude prodej těchto akcií a následná privatizace , což samozřejmě v celé řadě případů proběhlo . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s8
Ale mezitím politická , veřejná i společenská diskuse usoudila , v některých případech podle mě velmi správně , jinde je to diskutabilní , že určitá odvětví jsou strategická a že si je stát musí ponechat , aby si zachoval svoji kontrolu , v případě energetiky dokonce i suverenitu . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s9
Přiznám se , že i já jsem tady prodělal poměrně značný názorový posun , protože jsem si vždy myslel - v 90 . letech jsem se domníval , že akciovou společnost ČEZ máme privatizovat . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s10
Možná si někteří z vás vzpomenou , že Zemanova vláda dokonce schválila privatizační projektu ČEZ a chystala se ČEZ prodat . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s11
Protože pak nepřišla zajímavá nabídka , bylo od privatizace upuštěno . ps2013-025-06-016-038.u2.p5.s12
A myslím si , že dnes nikdo , ani ten nejpřesvědčivější liberál , za současné situace na energetickém trhu neuvažuje o tom , že by se stát měl zbavit své majority v této akciové společnosti . ps2013-025-06-016-038.u2.p6.s1
Potom je otázkou , kdo by měl skutečně odpovídat za hospodaření těchto strategických odvětví , zda ministerstvo , jehož hlavní prioritou je bilance veřejných rozpočtů , a má tedy logicky prioritní zájem na tom , aby vycashoval co nejvíc pasiv těchto společností , které mají vůči svému vlastníkovi . ps2013-025-06-016-038.u2.p6.s2
To je logický zájem , to říkám z vlastní zkušenosti , to je logický zájem každého Ministerstva financí maximalizovat příjmy státního rozpočtu . ps2013-025-06-016-038.u2.p6.s3
A mám - li pod svou správou , pod svým jediným podpisem možnost rozhodnout o výši dividendy , tak samozřejmě mám logický zájem v rámci priorit svého resortu tohle maximalizovat a sebrat si těch pasiv do státního rozpočtu co nejvíc . ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s1
Ptám se ale , jestli je úkolem státu , aby trvale vlastnil tyto společnosti proto , aby z nich dostal co nejvíc peněz . ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s2
To je vedlejší produkt jenom . ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s3
Hlavním úkolem státu , pokud chce mít ty podniky ze strategických důvodů , je rozvoj tohoto odvětví a udržení jeho konkurenceschopnosti . ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s4
Protože chce , aby ty společnosti byly konkurenceschopné , aby byly silné , protože je to jeho strategické odvětví . ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s5
A tam logicky to potom je vždycky otázkou úvahy , kolik jim těch peněz seberu , aby zůstaly konkurenceschopné a byly silné . ps2013-025-06-016-038.u2.p7.s6
Myslím si , že naprosto klasický příklad si můžeme říct . . . ps2013-025-06-016-038.u2.p8.s1
Pane Birke , nekřičte , nebo vás nebudu volit . ps2013-025-06-016-038.u3.p1.s1
Pane poslanče , já se omlouvám . ps2013-025-06-016-038.u3.p1.s2
Prosím kolegy o klid a vás , abyste pokračoval , až v jednacím sále bude klid . ps2013-025-06-016-038.u3.p1.s3
Všichni , kteří se vybavujete , prosím , běžte do předsálí . ps2013-025-06-016-038.u3.p1.s4
Děkuji . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s1
Vláda , pokud jsem dobře informován , nedávno přijala strategické rozhodnutí o tom , že budoucí pokračování jaderného programu by měl z větší části financovat ČEZ , akciová společnost . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s2
Já to nijak nepodrobuji kritice , je to typické strategické rozhodnutí pro budoucnost v okamžiku , kdy - promiňte , nebudu to rozvádět , vybočil bych - je to prostě typické strategické rozhodnutí vlády pro budoucnost a já ho nepodrobuji nějaké kritice . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s3
Ale k tomu a ) , že tuto mimořádně náročnou investici bude financovat především ČEZ , k tomu a ) logicky musí zaznít také to b ) . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s4
V takovém případě je logická úvaha minimalizace dividendy , možná její zastavení , aby si akciová společnost dokázala vytvořit rezervy , aby se jí zvýšil rating , aby získala co nejlevnější úvěr a aby skutečně byla schopná takto stomiliardovou investici financovat , aniž by ji to oslabilo a vyčerpalo zásadním způsobem . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s5
Logická úvaha . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s6
To je úvaha , kterou nemůže mít ministr financí , protože ten chce co největší dividendu do příjmů státního rozpočtu , čím větší , tím lepší . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s7
A takových příkladů najdeme celou řadu - u ropy , u produktovodu , u ČEPRO , prostě vždycky to bude strategický rozvoj toho odvětví , které si stát chce nechat , anebo maximalizace příjmů , které si stát z těch podniků vezme . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s8
Ty dvě priority jdou do značné míry proti sobě . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s9
Což byl také důvod , proč již za minulé vlády byl připravován převod celého toho Fondu národního majetku - byl připravován pod Ministerstvo průmyslu a obchodu . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s10
Protože ono to skutečně fungovalo systémově , dokud to patřilo tomu Fondu národního majetku . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s11
Fond národního majetku byl právnickou osobou , nevládl mu žádný ministr , ministr financí byl pouze předsedou prezídia , rozhodovalo prezídium jako kolektivní orgán a buď realizovalo rozhodnutí o privatizaci , které předala vláda , anebo se staralo o řádné hospodaření a konkurenceschopnost podniků , které vlastnil . ps2013-025-06-016-038.u4.p1.s12
V okamžiku , kdy skončilo transformační období a byl zrušen Fond národního majetku jako právnická osoba , veškerá jeho aktiva převzalo Ministerstvo financí a došlo v zásadě k tomuto , troufnu si říct , nesystémovému stavu . ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s1
Já si uvědomuji určitý maximalismus toho návrhu , který je předložen . ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s2
Totiž cesta k nějaké systémovější úpravě , než je současný právní stav , ty cesty jsou dvě . ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s3
Poměrně komplikovaná novela kompetenčního zákona , což by byla značně nepřehledná houšť , anebo nepřímá novelizace formou velmi jednoduchého zákona , zákona o působnosti MPO , což je svým způsobem nepřímá novela kompetenčního zákona . ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s4
Ten zákon pak může být velmi jednoduchý a přehledný , protože celou řadu realizačních opatření nemusí definovat zákon a můžou je definovat podzákonné normy vlády , ať už její nařízení , usnesení či vyhláška . ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s5
Uvědomuji si tu maximalizaci tím , že pod ten návrh , pokud by byl přijat tak , jak je teď předložen , tak v podstatě pod Ministerstvo financí , pardon pod Ministerstvo průmyslu a obchodu převádí všechno , včetně Lesů České republiky , včetně povodí . ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s6
A já tady chápu , že existuje celá řada dobrých argumentů zvážit význam těchto subjektů na krajinu , na životní prostředí a diskutovat o tom , zda by neměly zůstat na Ministerstvu zemědělství , popřípadě přejít pod Ministerstvo životního prostředí , ale že možná není úplně nejšťastnější to , co je uvedeno v tomto návrhu , tedy to Ministerstvo průmyslu a obchodu . ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s7
Je to prostě maximalistický návrh , kde ve druhém čtení předkladatelé předpokládají podrobnou systémovou diskuzi , co by mělo přejít pod jakého zakladatele . ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s8
Ale o tom , čemu říkáme strategická odvětví , by diskuze být neměla . ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s9
Současná situace navíc ještě je opepřena tím , že je tam jednoznačný konflikt zájmů současného zakladatele . ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s10
To jenom taková třešnička na dortu , to je sice fakt , ale kvůli tomu to nepřekládáme . ps2013-025-06-016-038.u4.p2.s11
Předkládáme to proto , abychom našli systémové uspořádání , a jenom se odkazuji na to , že tento projekt byl v běhu už za minulého volebního období . ps2013-025-06-016-038.u4.p3.s1
Prosím tedy o propuštění do druhého čtení a budu se těšit na vášnivou a systémovou diskuzi , když to řeknu krátce : co patří kam . ps2013-025-06-016-038.u4.p3.s2
Děkuji vám . ps2013-025-06-016-038.u5.p1.s1
Já děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , jímž je pan poslanec Ivan Pilný . ps2013-025-06-016-038.u5.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-025-06-016-038.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , kolegyně a kolegové . ps2013-025-06-016-038.u6.p1.s2
Bylo tady konstatováno , že jde o zákon velmi jednoduchý . ps2013-025-06-016-038.u6.p1.s3
Toto tvrzení mohu potvrdit , protože tento zákon je v rozporu s ustanovenými elementárními pravidly tvorby právních předpisů , podle kterých nesmí být nepřímou novelou jiných zákonů . ps2013-025-06-016-038.u6.p1.s4
Předložený návrh však výrazným způsobem zasahuje celkem do osmi zákonů . ps2013-025-06-016-038.u6.p2.s1
Dál bych konstatoval - nebudu je tady celé citovat , jsou ve stanovisku vlády - dál bych konstatoval , že z tohoto jednoduchého , velmi jednoduchého zákona nejsou zřejmé , ani z důvodové zprávy , předmět a cíl koordinační a metodické funkce , kterou by mělo Ministerstvo průmyslu a obchodu vykonávat . ps2013-025-06-016-038.u6.p2.s2
Dál konstatuji , že poslanecký návrh zákona vykazuje i nedostatky legislativně technického charakteru , které kromě již shora zmíněných nepřípustných nepřímých novel zákonů či chybného uvedení názvů Ministerstva průmyslu a obchodu neodpovídá v § 4 ustáleným legislativně technickým požadavkům na nadpisy paragrafů a znění ustanovení o nabytí účinnosti právního předpisu . ps2013-025-06-016-038.u6.p2.s3
Dál bych konstatoval , že návrh odporuje dosavadní logice , kdy byla správa výdělečných subjektů ze státní účastí subsidiárně svěřena Ministerstvu financí jakožto strážci státního rozpočtu . ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s1
Navrhovaná změna přitom vychází z nesprávné koncepce , jež odporuje závazkům , které na sebe Česká republika převzala při vstupu do Evropské unie . ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s2
Ministerstvo průmyslu a obchodu je totiž resortem pověřeným formováním podnikatelského prostředí v České republice . ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s3
Pokud by zároveň spravovalo subjekty , které v tomto prostředí působí , a to nejednou jako velmi výrazní hráči , vznikal by tím nevyhnutelný konflikt zájmů . ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s4
Ministerstvo průmyslu a obchodu by se při správě těchto subjektů nechovalo jako soukromý investor , ale nevyhnutelně by preferovalo cíle své hospodářské politiky . ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s5
V ještě horší variantě by pak naopak hospodářskou politiku přizpůsobovalo potřebám spravovaných subjektů . ps2013-025-06-016-038.u6.p3.s6
Obě varianty pochopitelně notně potřebují trh a vytváří nerovnou soutěž mezi subjekty soukromými a státem kontrolovatelnými . ps2013-025-06-016-038.u6.p4.s1
Nelze přitom dost zdůraznit , že Smlouva o fungování Evropské unie zakazuje členským státům poskytovat veřejnou podporu , přičemž důležitou součástí tohoto zákazu je právě povinnost , aby se ke státem kontrolovaným podnikatelským subjektům chovala stejně , jako by se k nim choval soukromý investor . ps2013-025-06-016-038.u6.p4.s2
Z popsaných důvodů by tento příkaz navrhované uspořádání nemohlo naplnit . ps2013-025-06-016-038.u6.p4.s3
Naopak , resortní oddělení správy podnikatelských subjektů od určování hospodářské politiky v zemích za dobrou praxi , která eliminuje popsaná nebezpečí . ps2013-025-06-016-038.u6.p5.s1
Má - li tedy dojít k nějaké změně , měla by tím být změna opačná , tj . dále soustřeďující správou zbylých majetkových účastí na Ministerstvo financí . ps2013-025-06-016-038.u6.p5.s2
Z tohoto důvodu budu navrhovat zamítnutí předkládaného zákona už v prvním čtení . ps2013-025-06-016-038.u6.p5.s3
Děkuji . ps2013-025-06-016-038.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji , panu poslanci Ivanu Pilnému . ps2013-025-06-016-038.u7.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil s přednostním právem pan poslanec Kalousek . ps2013-025-06-016-038.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-025-06-016-038.u7.p1.s4
Po něm pan poslanec Snopek . ps2013-025-06-016-038.u8.p1.s1
Já jen velmi stručnou reakci na pana zpravodaje , samozřejmě s poděkováním , že se tomu věnoval . ps2013-025-06-016-038.u8.p1.s2
Znovu opakuji , že existují dvě cesty . ps2013-025-06-016-038.u8.p1.s3
Buď komplikovaná novela kompetenčního zákona , nebo tato nepřímá novela . ps2013-025-06-016-038.u8.p1.s4
Jak zaznělo i od pana zpravodaje , disponujeme celou řadou právních memorand , že to není cesta nepřípustná a že není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky . ps2013-025-06-016-038.u8.p1.s5
Moc se omlouvám za svůj telefon . ps2013-025-06-016-038.u8.p2.s1
To znamená , jsem si této výhrady vědom , znovu opakuji , disponujeme celou řadou právních memorand , že to není nepřípustná cesta , jak tu zaznělo , a že to není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky .