ps2013-025-06-015-047.u1.p1.s1
47 . ps2013-025-06-015-047.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jiřího Dolejše , Miloslavy Vostré , Josefa Vondráška , René Čípa , Vojtěcha Filipa , Pavla Kováčika a Alexandra Černého na vydání zákona o majetkovém přiznání a o změně zákona č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů ( zákon o majetkovém přiznání ) / sněmovní tisk 235 / - prvé čtení ps2013-025-06-015-047.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 235 / 1 . ps2013-025-06-015-047.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Jiří Dolejš . ps2013-025-06-015-047.u1.p2.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-025-06-015-047.u2.p1.s1
Děkuji za udělení slova . ps2013-025-06-015-047.u2.p1.s2
Milé kolegyně a kolegové , když dovolíte , tak pro nováčky uvedu tento tisk v tomto volebním období poprvé . ps2013-025-06-015-047.u2.p1.s3
Pamětníci , kteří tady už nějaký pátek zažili , si vzpomenou , že jak v mé osobě , tak i jiní kolegové z jiných stran s podobným tématem tady už stáli . ps2013-025-06-015-047.u2.p1.s4
Pravdou je , že to je skutečně evergreen , že tento nástroj na řešení šedé ekonomiky se diskutuje v podstatě po celou dobu existence Poslanecké sněmovny České republiky . ps2013-025-06-015-047.u2.p1.s5
Byl tady , jestli dobře počítám , desetkrát a z toho z mé politické frakce já tady stojím popáté . ps2013-025-06-015-047.u2.p1.s6
Nevím , jestli to bude šťastnější , ale věřím , že jistá vstřícnost mezi vámi se může najít pro projednání tohoto návrhu , protože o tomto či podobném řešení šedé ekonomiky se hodně diskutovalo už v předvolební kampani a mnozí jste něco podobného slibovali svým voličům . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s1
Pravdou také je , a to si dovolím připomenout , že tento instrument není něco , co by úplně vybočovalo , spadlo k nám z nebes , ale dokonce už byl dvakrát zakotven v našem právním řádu . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s2
Právní řád se samozřejmě vyvíjí , takže asi byste mě upozornili na to , že ten kontext je aktuálně trošičku jiný , ale prostě není to žádná divočina . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s3
Je pravdou , že nejen schválen , ale dokonce uplatňován byl tento instrument již v dobách Masarykovy republiky , konkrétně v letech 1920 až 1929 . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s4
Bylo to v té podobě jak pro fyzické , tak právnické osoby , a protože tehdy samozřejmě nominální a kupní síla české měny byla trochu jiná , hranicí byl 1 milion korun tehdy československých . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s5
Znovu byl tento instrument zakotven do právního řádu po roce 1989 , to je také dobré vnímat a uvědomit si , konkrétně to bylo jaro 1992 , tedy doba převratných změn , kdy byl schválen na území České republiky tehdy ještě v rámci federace . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s6
Prosazovala to tehdejší vláda Petra Pitharta . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s7
Předkladatelem toho návrhu nebyl žádný levičák , ale tehdejší ministr financí Karel Špaček . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s8
Opět to bylo určeno , směřováno , k fyzickým i právnickým osobám , opět tou hranicí byl 1 milion korun majetku . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s9
Stalo se to , že se nám federace rozpadla , že od roku 1993 začala podstatná reforma daňového systému , a protože účinnost tohoto zákona měla být realizována rokem 1995 , kdy se mělo poprvé dávat majetkové přiznání , tak k tomu už nedošlo a tento bohužel tehdy redundantní prvek v právním řádu byl zlikvidován v roce 1994 . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s10
Ale existovalo to . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s11
Touto inspirací byli motivováni opakovaně různí předkladatelé podobného návrhu . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s12
Zejména bylo takové plodné období v dobách vlády premiéra Miloše Zemana , kdy návrh na majetkové přiznání nejprve v roce 1999 předkládal pan vicepremiér vlády Pavel Mertlík a o dva roky později pan ministr Jiří Rusnok . ps2013-025-06-015-047.u2.p2.s13
Vzhledem k tomu - známá věc - že tehdy vláda Miloše Zemana byla vázána opoziční smlouvou , tak si dovedete asi představit , jak to dopadlo a na co to přesně narazilo . ps2013-025-06-015-047.u2.p3.s1
Ale taková už je minulost . ps2013-025-06-015-047.u2.p3.s2
Nyní žijeme dnes a já si myslím , že je dobré si připomenout i mezinárodní souvislosti a mezinárodní komparace . ps2013-025-06-015-047.u2.p3.s3
Pravdou je , že institut majetkového přiznání v minulosti v řadě zemí byl , ale také je třeba dodat ve spojení s majetkovou daní , konkrétně s daní z bohatství , která je postupně v těch zemích nyní odbourávána , že tento institut už není zrovna četný a vyskytuje se v poněkud pozměněné podobě . ps2013-025-06-015-047.u2.p3.s4
Například na Slovensku , kde je uzákoněn od roku 2011 , v Bulharsku , kde se vlastně nejedná o povinnost majetkového přiznání , ale o možnost reagovat na výzvu daňového úřadu , objevuje se to v pobaltských republikách , ve Švýcarsku to mohou dělat ve své kompetenci jednotlivé kantony . ps2013-025-06-015-047.u2.p3.s5
To je mezinárodní souvislost . ps2013-025-06-015-047.u2.p4.s1
Když jsem tady říkal , že někteří z vás jste to možná slibovali , ale v každém případě jste to měli napsané ve volebním programu , tak bych připomněl především sociální demokracii , která opakovaně podobný návrh předkládala , nejen ústy svých ministrů , ale v dobách , kdy seděla v opozici , i prostřednictvím svých poslanců jakožto poslanců opozičních . ps2013-025-06-015-047.u2.p4.s2
Teď na ně dolehl úděl koaliční loajality a koaličních souvislostí , ale přesto si myslím , že by měli návrh , který je velmi podobný tomu , co sami předkládali , vnímat , a to nejen proto , že mezi své politické priority to zařadil tehdy premiér , dnes prezident Miloš Zeman . ps2013-025-06-015-047.u2.p5.s1
Pokud jsem správně četl dokumenty hnutí ANO , tak před volbami mluvili o této věci spíše v souvislosti s přiznáními veřejných činitelů , politiků a úředníků . ps2013-025-06-015-047.u2.p5.s2
Ale je pravdou , že po vzniku vládní koalice korporovali do vládního programového prohlášení řešit tuto otázku , byť poněkud odlišným způsobem , než je návrh , který máte teď před sebou . ps2013-025-06-015-047.u2.p5.s3
Ve vládním programovém prohlášení se v podstatě chce , aby se to řešilo nikoliv na půdě samostatného systému majetkových přiznání , ale v rámci legislativy daňové a trestní . ps2013-025-06-015-047.u2.p5.s4
A pokud jsem dobře vnímal , tak se k tomu vyjadřoval i koaliční partner , strana KDU - ČSL , strana lidová , která dávala přednost , akcentovala ústy svých představitelů spíše to soudní řešení . ps2013-025-06-015-047.u2.p6.s1
A tady jsme u dilematu , před kterým budeme stát , pokud tedy chceme tento materiál vzít vážně a dál se nad ním zamýšlet , popřípadě ho dál diskutovat či ve druhém čtení ho zdokonalovat , protože si musíme uvědomit , že základní rozdíl , který tady je mezi možnými návrhy , je ten , že ten náš . . . ps2013-025-06-015-047.u2.p7.s1
Ale zas na druhou stranu ti , co méně slyší , tak slyší výborně , že ? ps2013-025-06-015-047.u2.p7.s2
Já trošku uberu , jestli toho budu schopen . ps2013-025-06-015-047.u2.p7.s3
Ale jo , půjde to . ps2013-025-06-015-047.u2.p8.s1
Ten hlavní rozdíl je , že my vlastně navrhujeme speciální povinnost vykazovat majetek a k tomu i speciální kontrolní postup . ps2013-025-06-015-047.u2.p8.s2
A kritika , kterou také už znám nějakých deset patnáct let , jeden z argumentů proti je , že tento speciální postup přináší agendu navíc , která bude mít náklady , bude obtěžovat . ps2013-025-06-015-047.u2.p8.s3
Někteří používají až expresivních výrazů , že je to buzerace chudáků , kteří se domohli klopotně nějakého majetku a teď mají vyplňovat nějaký papír . ps2013-025-06-015-047.u2.p8.s4
Dnes tedy žijeme v IT době , takže nějaký elektronický formulář . ps2013-025-06-015-047.u2.p8.s5
Já tedy tvrdím , že to není až takové drama , protože si myslím , že elektronický formulář mnohé věci usnadňuje , že nastavení hranice povinných osob je takové , že se to vlastně u fyzických osob , když vezmete desetimilionovou hranici , tak kolik máme takových multimilionářů ? ps2013-025-06-015-047.u2.p8.s6
Řekněme skromný odhad 50 tisíc . ps2013-025-06-015-047.u2.p8.s7
To by musela zvládat ona agenda . ps2013-025-06-015-047.u2.p8.s8
Možná že by se to v této podobě dokonce dalo zvládnout agendou tak , jak existuje na berních úřadech . ps2013-025-06-015-047.u2.p9.s1
Naopak ten vládní uvažovaný návrh , a lze pro něj nalézt podobu v řadě evropských zemí , ten by předpokládal daleko větší iniciativu čerpat z různých už existujících informací , jako jsou rejstříky atd . , aktivně s nimi pracovat a hledat ten problém . ps2013-025-06-015-047.u2.p9.s2
To by samozřejmě znamenalo možná přijímat lidi navíc . ps2013-025-06-015-047.u2.p9.s3
Například v Německu kvůli tomu mají vedle standardního berního úřadu zřízený speciální úřad , který se věnuje hledání daňových úniků . ps2013-025-06-015-047.u2.p9.s4
Pochopitelně daňové úniky jsou důležité , takže nějaký náklad tímto směrem je reálný , ale je otázka , jestli projekt , tak jak ho znají v některých zemích , je dostatečně efektivní . ps2013-025-06-015-047.u2.p9.s5
A my se domníváme , že tento nástroj je plošnější , umožňuje ucpat některé díry a obcházení systému , který zvažuje vláda , a myslíme si , že přinejmenším stojí za diskusi . ps2013-025-06-015-047.u2.p9.s6
V podstatě se přimlouvám , abyste to pustili do druhého čtení . ps2013-025-06-015-047.u2.p10.s1
Je to nastaveno , a zopakuji , mohli jste si to samozřejmě přečíst v důvodové zprávě , je to nastaveno tak , že pro povinné fyzické osoby je navržena hranice desetimilionová , což je číslo , o kterém , pokud vím , uvažuje i vládní návrh . ps2013-025-06-015-047.u2.p10.s2
Jsou tam i právnické osoby . ps2013-025-06-015-047.u2.p10.s3
A vím , že k zavedení této povinnosti , byť už to bylo jak za Masaryka , tak za Kočárníka , jsou výhrady zejména z oblasti představitelů zaměstnavatelských a podnikatelských , ale právě když tam zrušíme právnické osoby , tak vlastně vytvoříme jeden kanál , kterým lze unikat a obcházet ten systém , který by měl dopadat plošně nejenom na osoby veřejně činné , ale na různé bratrance , sestřenice a různé spřátelené osoby , které by pak vesele mohly hromadit majetek sporným způsobem i nadále . ps2013-025-06-015-047.u2.p10.s4
Čili to je základní parametr a základní rozdíl oproti tomu , co se diskutuje někde jinde . ps2013-025-06-015-047.u2.p11.s1
Je jasné , že tam musí být vymezený majetek , v zákoně jste si mohli přečíst , že je vymezen negativně . ps2013-025-06-015-047.u2.p11.s2
Jinými slovy řečeno , je tam konkrétní výčet majetku , který je osvobozen . ps2013-025-06-015-047.u2.p11.s3
Neříkám , že ten seznam je dokonalý či vyčerpávající . ps2013-025-06-015-047.u2.p11.s4
Lze ho uhladit , ale myslím si , že to hlavní tam je . ps2013-025-06-015-047.u2.p11.s5
Celý mechanismus , abych to zjednodušil pro vaši představu , kdo se tím dosud nějak detailněji nezabýval , tak jde o to , že by se zavedla povinnost pro ty osoby za prvé na začátku provést prohlášení ke stavu majetku , a pak s odstupem dávat přiznání , a z těchto dvou dokumentů by se zjišťoval rozdíl a indikovalo by to případné problém a řešení problémů . ps2013-025-06-015-047.u2.p11.s6
Povinnost bez sankce je samozřejmě bezzubá , takže je jasné , že dát příslušné prohlášení či přiznání by mělo být pod sankcí . ps2013-025-06-015-047.u2.p11.s7
Vzhledem k tomu , že nejsme na půdě trestního práva , tak by to bylo v rámci přestupkového řízení , což si myslím , že je zcela adekvátní postup . ps2013-025-06-015-047.u2.p12.s1
Pokud jde o povinnost , která by takto měla fungovat , tak se vlastně vyhýbáme problému , který řeší , jak sleduji , vládní návrh a je velmi diskutovaný a to je , že v případě iniciativy berních orgánů , že se nedostanete do situace tzv . prekluze a že nemusíte řešit tzv . falešnou retroaktivitu , což je žhavé téma , které se směrem k tomuto návrhu diskutuje , a dokonce se zvažuje , že ve vládní variantě by to mohlo vést až k soudům a arbitrážím . ps2013-025-06-015-047.u2.p13.s1
Co je ještě důležité , abych v tomto úvodním slově zmínil , tak je vládní stanovisko . ps2013-025-06-015-047.u2.p13.s2
Máte , přečetli jste , seznámili jste se . ps2013-025-06-015-047.u2.p13.s3
Podtrhl bych , že vláda v době , kdy to stanovisko dala , tedy to bylo , tuším , loni v létě , zaujala stanovisko neutrální . ps2013-025-06-015-047.u2.p13.s4
Čili ne vyloženě odmítavé , i když tam samozřejmě vytýká celou řadu problémů , ale troufnu si říct , že pokud je srozuměnost s koncepcí , resp . poměřit tuto koncepci s připravovanou vládní koncepcí , tak to není rozhodně důvod , aby tento tisk byl zablokován už v prvním čtení . ps2013-025-06-015-047.u2.p14.s1
Vazba na daňový řád je jeden z argumentů , které se tam objevují . ps2013-025-06-015-047.u2.p14.s2
Ale řekněme si rovnou , že pokud se diskutuje o prohlášení k majetku , které se objevuje v daňovém řádu , tak to je trošku jiný instrument . ps2013-025-06-015-047.u2.p14.s3
V daňovém řádu je to prohlášení k majetku v případě už , že jsme se dopracovali problému a je tam exekuční řízení . ps2013-025-06-015-047.u2.p14.s4
A rovněž je pravdou , že daňový řád je norma , která by k tomuto speciálnímu zákonu vlastně měla mít pouze subsidiární charakter . ps2013-025-06-015-047.u2.p15.s1
Připouštím , že to může mít legislativní nedostatky . ps2013-025-06-015-047.u2.p15.s2
Koneckonců vládní legislativci mají daleko větší kapacitu , ale tyto nedostatky myslím , že jsou řešitelné , a pokud se uvažuje , že by i tento zákon se dal nějak obejít , já si myslím , že každý zákon má toto riziko , tak řekněme v čem a případnou dírečku , pokud ji najdeme , ucpěme v další práci nad dokumentem . ps2013-025-06-015-047.u2.p16.s1
My jsme tento návrh aktuálně zpracovali , protože už jsme tady poněkolikáté , jsme ho zpracovali loni v létě . ps2013-025-06-015-047.u2.p16.s2
Myslím , že to byl červen . ps2013-025-06-015-047.u2.p16.s3
Uběhlo nějakých patnáct šestnáct měsíců . ps2013-025-06-015-047.u2.p16.s4
Kampaň pryč , tvořivá práce na vládním programovém prohlášení už má také nějakou patinu , takže by se chtělo vidět výsledky . ps2013-025-06-015-047.u2.p16.s5
A já si myslím , že pokud se blíží okamžik , kdy se dočkáme vládního návrhu majetkových přiznání , tak že by klidně tyto normy mohly existovat vedle sebe . ps2013-025-06-015-047.u2.p16.s6
Nevím , jak se nakonec zadaří . ps2013-025-06-015-047.u2.p16.s7
Všiml jsem si , že na podzim , myslím v září nebo kdy , byly prezentovány principy vládního návrhu a pak někdy od listopadu šel tento návrh tzv . vnějším připomínkovým řízením . ps2013-025-06-015-047.u2.p16.s8
Prostě stále ho ještě nemáme . ps2013-025-06-015-047.u2.p16.s9
Takže v situaci , kdy existují dvě možná řešení , je dobré si nezabouchnout dveře ani u jednoho a ve finále teprve zjistíme , který z návrhů by byl optimálním nosičem konečného řešení . ps2013-025-06-015-047.u2.p17.s1
To je , myslím , asi to hlavní , co jsem v úvodu chtěl říct . ps2013-025-06-015-047.u2.p17.s2
Těším se samozřejmě na vaši diskusi , ale nevolám po milosrdenství , volám po rozvaze . ps2013-025-06-015-047.u2.p17.s3
Koneckonců když tady podobný návrh předkládal pan místopředseda sněmovny Filip , tuším , byl to rok 2005 , tak jsme se dostali až do třetího čtení , a když jsem tady byl v roce 2012 , také jsem se nedočkal rychlé smrti . ps2013-025-06-015-047.u2.p17.s4
Vůle diskutovat byla i v různých koaličních a politických poměrech . ps2013-025-06-015-047.u2.p17.s5
Zkusme diskutovat i tentokrát , a i když je mi jasné , že ty klasické ryze liberální pravicové výhrady uslyším znovu , o tom , jak trpí nevinní atd . , tak přece jenom si myslím , že je nad čím diskutovat , a opravdu bych byl rád , kdybyste tomu věnovali pozornost a pustili to do druhého čtení . ps2013-025-06-015-047.u2.p17.s6
Děkuji za pozornost . ps2013-025-06-015-047.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Dolejšovi . ps2013-025-06-015-047.u3.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj po prvé čtení , jímž je pan poslanec Josef Vozdecký . ps2013-025-06-015-047.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-025-06-015-047.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , děkuji za udělení slova . ps2013-025-06-015-047.u4.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi , abych se v úloze zpravodaje velmi stručně vyjádřil k obsahu tohoto návrhu a sdělil k tomu moje stanovisko . ps2013-025-06-015-047.u4.p2.s1
Tak jak uvedl zástupce předkladatelů , jde svým obsahem i rozsahem o to , že právní úprava přiznání majetku není v našem právním řádu v současné době zakotvena . ps2013-025-06-015-047.u4.p2.s2
Hovořil o minulosti . ps2013-025-06-015-047.u4.p2.s3
Mám poznamenáno , že od roku 1999 proběhlo několik snah začlenit právní úpravu přiznání majetku do právního řádu , a to jak ze strany vlády , tak i ze strany Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky formou poslaneckých návrhů , avšak ani jeden z předložených návrhů nebyl schválen . ps2013-025-06-015-047.u4.p3.s1
Tak dovolte mi stručně ještě k této úpravě . ps2013-025-06-015-047.u4.p3.s2
Navrhovaná právní úprava poslaneckým návrhem zákona poslanců z řad Komunistické strany Čech a Moravy by tak měla zaplnit vzniklou mezeru v právním řádu v oblasti správy daní a omezit daňové úniky , případně jim zcela zamezit .