|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-01-21 ps2013-025-02-009-021 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

21. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování vývozu se státní podporou a o doplnění zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 352/ - prvé čtení

Date2015-01-21
Meetingps2013/025
Agenda Itemps2013/025/021
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/025schuz/s025057.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 156 • previousnext

ps2013-025-02-009-021.u1.p1.s1 21.
ps2013-025-02-009-021.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování vývozu se státní podporou a o doplnění zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 352/ - prvé čtení
ps2013-025-02-009-021.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-025-02-009-021.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-025-02-009-021.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-025-02-009-021.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh novely zákona o pojišťování a financování vývozu se státní podporou.
ps2013-025-02-009-021.u2.p1.s3 Návrh novely zákona číslo 58/1995 Sb. je předkládán v souladu s usnesením vlády číslo 744 z 10. října 2012 na základě kontrolního závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce číslo 11/11
ps2013-025-02-009-021.u2.p1.s4 Peněžní prostředky poskytnuté České exportní bance ze státního rozpočtu a hospodaření této společnosti s prostředky, za které ručí stát, výkon akcionářských práv státu v České exportní bance.
ps2013-025-02-009-021.u2.p2.s1 Z kontrolních závěrů vyplývá potřeba důsledné kontroly České exportní banky ze strany Ministerstva financí, a to jednak z pozice poskytovatele každoročních dotací ze státního rozpočtu, jednak z pozice rozhodujícího akcionáře při kontrole činnosti České exportní banky a při poskytování úvěrů.
ps2013-025-02-009-021.u2.p3.s1 Hlavní změny, které jsou předmětem návrhu novely zákona o pojišťování a financování vývozu se státní podporou, zvyšují transparentnost produktů poskytovaného podpořeného financování a Ministerstvo financí umožní efektivní kontrolu při poskytování dotace ze státního rozpočtu.
ps2013-025-02-009-021.u2.p3.s2 Za tímto účelem návrh zákona počítá s vydáním informací, které se týkají úvěrů poskytovaných v rámci podpořeného financování vývozu.
ps2013-025-02-009-021.u2.p3.s3 Výhradně pro účely kontroly při poskytování dotace ze státního rozpočtu se navrhuje prolomení bankovního tajemství pro účely kontroly podpořeného financování poskytovaného exportní bankou.
ps2013-025-02-009-021.u2.p4.s1 Účinnost novely zákona o pojišťování a financování vývozu se státní podporou se navrhuje k 1. červnu 2015.
ps2013-025-02-009-021.u2.p5.s1 Závěrem svého úvodního slova si vás dovoluji požádat o projednání návrhu zákona ve výborech a o jeho schválení.
ps2013-025-02-009-021.u2.p5.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-025-02-009-021.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi financí a nyní jsem chtěl poprosit, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, což je pan poslanec Zbyněk Stanjura.
ps2013-025-02-009-021.u3.p1.s2 Nicméně pan poslanec není přítomen a je tady návrh, aby se zpravodajem pro prvé čtení stal pan poslanec Kalousek.
ps2013-025-02-009-021.u3.p1.s3 Je-li proti tomuto postupu námitka?
ps2013-025-02-009-021.u3.p1.s4 Není, dám tedy hlasovat o změně zpravodaje.
ps2013-025-02-009-021.u3.p2.s1 Zahajuji hlasování o změně zpravodaje z pana poslance Stanjury na pana poslance Kalouska.
ps2013-025-02-009-021.u3.p2.s2 Kdo je pro, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-025-02-009-021.u3.p2.s3 Kdo je proti?
ps2013-025-02-009-021.u3.p3.s1 Je to hlasování číslo 21, přihlášeno je 139 poslankyň a poslanců, pro 123, proti 3.
ps2013-025-02-009-021.u3.p3.s2 Návrh byl přijat.
ps2013-025-02-009-021.u3.p4.s1 Děkuji a poprosím pana zpravodaje, aby se ujal slova.
ps2013-025-02-009-021.u3.p4.s2 Prosím, pane zpravodaji.
ps2013-025-02-009-021.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, děkuji za důvěru.
ps2013-025-02-009-021.u4.p1.s2 Kolegyně, kolegové, dovolte, abych se pokusil zastoupit pana poslance Stanjuru.
ps2013-025-02-009-021.u4.p2.s1 Předloha je logickou reakcí Ministerstva financí na kontrolní závěr týkající se efektivity využívání dotací ze státního rozpočtu pro Českou exportní banku.
ps2013-025-02-009-021.u4.p2.s2 Dochází tam k upřesnění některých pojmů, což je myslím bez jakéhokoliv politika k dobru věci.
ps2013-025-02-009-021.u4.p2.s3 Určitým problémem, který si podle mého názoru zasluhuje hlubokou diskusi, je bod 5, který v podstatě prolamuje bankovní tajemství.
ps2013-025-02-009-021.u4.p2.s4 V případě České exportní banky prolamuje to bankovní tajemství samozřejmě v oblasti, kdy dochází k dotacím ze státního rozpočtu.
ps2013-025-02-009-021.u4.p2.s5 Myslím si, že tady, byť naprosto chápu předkladatele, je to jedna z možností, jak se vyrovnat s kontrolním závěrem o zjevně nedostatečné kontrole efektivity využívání prostředků státního fiskálu, který je poskytován speciální bance.
ps2013-025-02-009-021.u4.p3.s1 Nicméně tady si pravděpodobně podle mého názoru - názoru, který jsem chtěl prezentovat v diskusi, dovolte, abych ho tady prezentoval jako zpravodaj - to bude zasluhovat poměrně hlubokou diskusi, co vlastně chceme.
ps2013-025-02-009-021.u4.p3.s2 Chceme banku, nebo chceme agenturu.
ps2013-025-02-009-021.u4.p3.s3 Podle současné legislativy je Česká exportní banka bankou.
ps2013-025-02-009-021.u4.p3.s4 To znamená, je povinna řídit se zákonem o bankách, jejím regulátorem je bankovní regulátor, tedy centrální banka, Česká národní banka, která z pozice regulátora přístup ke všem informacím, logicky tedy tam platí bankovní tajemství a nikdo jiný kromě orgánů společnosti a regulátora k těm informacím přístup nemá.
ps2013-025-02-009-021.u4.p3.s5 Ministerstvo financí navrhuje, aby Česká exportní banka přesto, že zůstane bankou a bude dál se řídit zákonem o bankách, aby v případě dotací ze státního fiskálu bylo vůči Ministerstvu financí bankovní tajemství prolomeno.
ps2013-025-02-009-021.u4.p3.s6 Jedno z nejdůležitějších pravidel důvěryhodnosti finančního systému a kapitálových trhů bude v tomto případě, byť - znovu opakuji - z pochopitelných důvodů, je to jedna z cest, bude prolomeno.
ps2013-025-02-009-021.u4.p3.s7 Pokládám řečnickou otázku, zda v takovém případě bychom neměli rezignovat na to, že je to banka.
ps2013-025-02-009-021.u4.p3.s8 Zda bychom se neměli zamyslet nad hlubší systémovou změnou, která byla již mnohokrát diskutována, a nikdy k tomu nedošlo, že to nebude Exportní banka, ale že to bude Česká exportní agentura, zřízená vládou, potom kontrolována a regulována vládou, pravděpodobně oběma dvěma ministerstvy, Ministerstvem průmyslu a Ministerstvem obchodu, a nedojde k něčemu, co ve svém názvu děsí, to je prolomení bankovního tajemství, protože do agentury potom, do své agentury vláda volný vstup.
ps2013-025-02-009-021.u4.p4.s1 Tyto nástroje podpory proexportní politiky jsou řešeny v euroatlantickém světě v daleko větším počtu agenturami než bankami.
ps2013-025-02-009-021.u4.p4.s2 neříkám, že je to špatně, že máme banku.
ps2013-025-02-009-021.u4.p4.s3 Ale pokud se rozhodneme, že chceme dál mít Českou exportní banku jako banku, tak se nikdy neodhodlám k prolomení bankovního tajemství, ani v tomto výjimečném případě.
ps2013-025-02-009-021.u4.p4.s4 Tím chci jenom říct, že jakkoliv chápu návrh Ministerstva financí, tak si myslím, že pokud chce mít Ministerstvo financí ty informace, na které si dělá nárok v předloze, a my mu je chceme poskytnout a to svoji logiku, pravděpodobně by je mělo mít, tak by se nemělo jednat o banku a měli bychom Českou exportní banku změnit na Českou exportní agenturu, pak by jejím regulátorem nebyla Česká centrální banka, ale bylo by to Ministerstvo financí a pak by to bylo systémově v pořádku.
ps2013-025-02-009-021.u4.p5.s1 Takže si jako zpravodaj dovolím doporučit, abychom propustili tuto předlohu do druhého čtení, a ve druhém čtení zejména na rozpočtovém výboru a možná si dovolím učinit nesmělou výzvu vůči ústavněprávnímu výboru, aniž bych navrhoval k přikázání, zda by se tím z vlastní iniciativy nechtěl chvíli zabývat a v druhém čtení diskutovat tento problém bankovního tajemství v případě banky, velké logiky, proč by Ministerstvo financí ty informace mělo mít, a jestli tedy není jiná cesta k tomu, aby Ministerstvo financí ty informace mělo než prolomení bankovního tajemství jako podle mého názoru svatého pravidla.
ps2013-025-02-009-021.u4.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-025-02-009-021.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-025-02-009-021.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku.
ps2013-025-02-009-021.u5.p1.s3 Pokud se nikdo nehlásí...
ps2013-025-02-009-021.u5.p1.s4 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-025-02-009-021.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-025-02-009-021.u6.p1.s2 za Ministerstvo financí můžu sdělit, že Česká exportní banka je skutečně pro nás problém.
ps2013-025-02-009-021.u6.p1.s3 V minulosti pravděpodobně byly schváleny operace, které asi neměly být schváleny.
ps2013-025-02-009-021.u6.p1.s4 jsem od počátku vyzýval banku, aby přišla i s novou strategií financování českého exportu, protože systém, který je dneska, že náš exportér, a to tedy nevím, například jestli slovenská minihuť je český export, kde máme problém za 4,5 mld. Určitě ne.
ps2013-025-02-009-021.u6.p1.s5 Ani bytovky v Tunisu.
ps2013-025-02-009-021.u6.p2.s1 Můj hlavní problém byl s tím, že exportér to vyexportuje a úvěr je vlastně poskytovaný jeho klientovi a on za to ručí de facto jen 2,5 procenta.
ps2013-025-02-009-021.u6.p2.s2 Myslím si, že je to určitě skvělý nástroj hlavně pro exportéra.
ps2013-025-02-009-021.u6.p2.s3 Samozřejmě chceme podporovat export, ale taky by to mělo asi být vyvážené.
ps2013-025-02-009-021.u6.p2.s4 A v České exportní bance máme velké starosti s dědictvím, které tam zbylo a které řešíme, a stále údajně přicházejí nová překvapení.
ps2013-025-02-009-021.u6.p3.s1 jsem určitě připraven o tom diskutovat, víceméně s tím souhlasím, že bychom se měli bavit o nějaké agentuře a že by to asi neměla být jako banka, jak je obvyklé u bank.
ps2013-025-02-009-021.u6.p3.s2 Samozřejmě je tam i otázka členů dozorčí rady, jejich zodpovědnosti, do jaké míry člen dozorčí rady může vlastně požadovat nějaké informace.
ps2013-025-02-009-021.u6.p3.s3 A je to samozřejmě zároveň i otázka EGAPu, který to garantuje.
ps2013-025-02-009-021.u6.p3.s4 Takže jsem připraven se tomu věnovat a diskutovat o tom, jakým způsobem to změnit tak, aby to bylo adekvátní tomu, co ta banka skutečně dělá, v jaké pozici i ve vztahu našemu rozpočtu.
ps2013-025-02-009-021.u7.p1.s1 Děkuji panu ministrovi financí.
ps2013-025-02-009-021.u7.p1.s2 Nyní pan zpravodaj s přednostním právem, po něm pan ministr s přednostním právem.
ps2013-025-02-009-021.u7.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji.
ps2013-025-02-009-021.u8.p1.s1 Kdybychom si dávali navzájem přes nos dál, tak by bylo pořád ticho.
ps2013-025-02-009-021.u8.p1.s2 Děkuji panu ministrovi za vstřícnost.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s1 bych jenom ještě jednou rád zdůraznil, aby mi bylo rozuměno, pane ministře.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s2 Možná je to překvapivé, ale tady s vámi nejsem ve při.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s3 Souhlasím, že Česká exportní banka celou řadu velmi problematických aktiv z minulosti.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s4 To říkám velmi eufemisticky, když říkám velmi problematických.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s5 Dokonce souhlasím s tím a trápilo , že jsem ty informace neměl, že Ministerstvo financí, které poskytuje České exportní bance prostředky státního fiskálu, pak nemá relevantní informace o rizicích, kterým jsou ty veřejné prostředky vystaveny.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s6 Souhlasím i s tím, aby ty informace mělo.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s7 Jenom tady prostě kladu řečnickou otázku, zda neexistuje, a podle mého názoru existuje, systémovější cesta než prolomení bankovního tajemství, a to v oné prosté skutečnosti, že banka přestane být bankou a stane se agenturou, bude plnit úplně stejné úkoly, ale jejím regulátorem nebude banka, ale vláda.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s8 A vláda bude mít perfektní přehled o svých penězích, které své agentuře bude poskytovat.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s9 Není to model, který je potřeba vymýšlet.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s10 Je to model, který existuje v celé řadě zemí.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s11 Nenabízím to jako jedinou možnou cestu.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s12 Jenom prosím, abychom o tom ve druhém čtení opravdu důsledně diskutovali, protože prolomení bankovního tajemství prostě je nesystémový krok a může být vnímán i jako nebezpečný precedens.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s13 Co se udělá jednou, může se udělat podruhé, potřetí, počtvrté.
ps2013-025-02-009-021.u8.p2.s14 A pak i v případech, které nejsou tak ospravedlnitelné, jako je případ tento.
ps2013-025-02-009-021.u9.p1.s1 Děkuji panu zpravodajovi.
ps2013-025-02-009-021.u9.p1.s2 Nyní s přednostním právem pan ministr průmyslu a obchodu.
ps2013-025-02-009-021.u9.p1.s3 Prosím, pane ministře.
ps2013-025-02-009-021.u10.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěl bych říct jednu věc.
ps2013-025-02-009-021.u10.p1.s2 Problém ČEB je velký.
ps2013-025-02-009-021.u10.p1.s3 Samozřejmě jsou tam některé úvěry z minulosti, které nikdy neměly být poskytnuty.
ps2013-025-02-009-021.u10.p1.s4 Tato banka a EGAP musí vyřešit problémy z minula.
ps2013-025-02-009-021.u10.p2.s1 Zároveň bych chtěl říct jako ministr, který zastupuje resort, který podporuje zahraniční obchod - jsem zásadně pro to, aby to zůstalo jako banka.
ps2013-025-02-009-021.u10.p2.s2 Zatím nedošlo k žádné dohodě, že by to neměla být banka.
ps2013-025-02-009-021.u10.p2.s3 A pokud bychom tento krok směrem k agentuře učinili, je to krok nevratný, protože v roce 2004 před vstupem, nebo před rokem 2004 před vstupem do Evropské unie jsme vyjednávali s Evropskou komisí o osudu Konsolidační banky, exportní banky a ČMRZB.
ps2013-025-02-009-021.u10.p2.s4 Výsledkem vyjednávání bylo to, že Konsolidační banku jsme byli nuceni změnit na agenturu, postupně ji zlikvidovat, a bylo vyjednáno, že zůstanou dvě banky státní, nebo skoro státní, kde jedna podporuje export podle pravidel OECD a druhá, ČMRZB, podporuje malé a střední podniky a infrastrukturu.
ps2013-025-02-009-021.u10.p2.s5 To máme vyjednáno.
ps2013-025-02-009-021.u10.p2.s6 Pokud bychom stáhli ČEB do podoby agentury, tak je to nevratný proces, o kterém se domnívám, že by byl nežádoucí, a pevně doufám, že k tomu se nedopracujeme.
ps2013-025-02-009-021.u10.p2.s7 Děkuju.
ps2013-025-02-009-021.u11.p1.s1 Děkuji panu ministru Mládkovi.
ps2013-025-02-009-021.u11.p1.s2 Dále s přednostním právem pan ministr financí.
ps2013-025-02-009-021.u11.p1.s3 Prosím, pane ministře.

Text viewDownload CoNNL-U