ps2013-023-05-008-006.u1.p1.s1
6 . ps2013-023-05-008-006.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 87 / 1995 Sb . , o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona České národní rady č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 253 / 3 / - vrácený Senátem ps2013-023-05-008-006.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy . ps2013-023-05-008-006.u1.p2.s2
Jeho usnesení jsme obdrželi jako tisk 253 / 4 . ps2013-023-05-008-006.u1.p2.s3
Paní senátorka , jak jsem řekl , zůstává . ps2013-023-05-008-006.u1.p3.s1
Prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil pan místopředseda vlády a ministr financí . ps2013-023-05-008-006.u1.p3.s2
Prosím . ps2013-023-05-008-006.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-023-05-008-006.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , Senátem vrácený vládní návrh zákona , kterým se mění zákon o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících , obsahuje několik zásadních opatření , která reagují na aktuální situaci v sektoru družstevních záložen , zejména na nárůst rizik v sektoru samotném a následně i rizik pro fond pojištění vkladů . ps2013-023-05-008-006.u2.p2.s1
Jednotlivá opatření byla připravena Ministerstvem financí v úzké spolupráci s Českou národní bankou a některá z nich navíc vycházejí z doporučení hloubkového posouzení českého finančního sektoru Mezinárodním měnovým fondem . ps2013-023-05-008-006.u2.p3.s1
Během projednávání jak zde v Poslanecké sněmovně , tak i následně v Senátu byl hlasován věcně totožný pozměňovací návrh . ps2013-023-05-008-006.u2.p3.s2
Tento návrh , který spočívá v přísnějším omezení bilanční sumy , založen na 4 miliardy korun v kombinaci s účinností pro menší a středně velké subjekty již od 1 . ledna 2015 a dále ve zmírnění tzv . pravidla 1 : 10 byl dne 23 . října přijat Senátem . ps2013-023-05-008-006.u2.p3.s3
Jde o věcně totožné znění pozměňovacího návrhu , který předložil poslanec Adolf Beznoska ve druhém čtení zde v Poslanecké sněmovně a který Poslanecká sněmovna ve třetím čtení zamítla . ps2013-023-05-008-006.u2.p4.s1
Přestože jsem nesouhlasný postoj Ministerstva financí ke zmíněnému pozměňovacímu návrhu zde vysvětloval během projednávání návrhu zákona ve třetím čtení , zopakuji základní argumenty . ps2013-023-05-008-006.u2.p4.s2
Zpřísnění limitu pro bilanční sumu družstevních záložen absentuje ekonomické zdůvodnění . ps2013-023-05-008-006.u2.p4.s3
Původní vládní návrh limitu ve výši 5 miliard korun vycházel z mezinárodních doporučení pro kampeličky držet základní kapitál na úrovni 10 % bilanční sumy . ps2013-023-05-008-006.u2.p4.s4
Je - li při překročení určité výše bilanční sumy požadována transformace na banku , a tedy i navýšení základního kapitálu na 500 milionů korun , pak by takovému kroku měla odpovídat velikost bilance daného subjektu na úrovni 5 miliard korun . ps2013-023-05-008-006.u2.p4.s5
Pozměňovací návrh zároveň zakazuje malým a středně velkým družstevním záložnám s bilanční sumou pod 4 miliardy korun růst od 1 . ledna 2015 do 1 . ledna 2018 na tuto úroveň bilanční sumy . ps2013-023-05-008-006.u2.p4.s6
Senátem navržené snížení limitu na 4 miliardy korun by tak mohlo vést k zásadním problémům středně velkých družstevních záložen hladce projít případným transformačním procesem na banku , což je v rozporu se záměrem návrhu zákona . ps2013-023-05-008-006.u2.p4.s7
Navíc návrhem nabytí odlišné účinnosti zavedení stropu pro menší a středně velké kampeličky , a to již na 1 . leden 2015 , by pak došlo k zavedení nežádoucí diskriminace subjektů dle velikosti . ps2013-023-05-008-006.u2.p4.s8
Toto opatření by nedalo středně velkým družstevním záložnám žádný čas na přizpůsobení svých plánů dalšího rozvoje a v neposlední řadě narušilo legitimní očekávání regulovaných subjektů . ps2013-023-05-008-006.u2.p5.s1
Druhá část pozměňovacího návrhu Senátu , tedy zmírnění tzv . pravidla 1 : 10 , zásadním způsobem odsouvá okamžik , kdy dojde k naplnění cíle dotčeného opatření , tedy posílení zainteresovanosti všech členů družstva na činnosti dané kampeličky , a to prakticky až na rok 2020 . ps2013-023-05-008-006.u2.p5.s2
Ani s tímto bodem za Ministerstvo financí nemohu vyslovit souhlas . ps2013-023-05-008-006.u2.p6.s1
Vážený pane předsedo , vážené dámy , vážení pánové , věřím , že v návaznosti na mnou uvedené argumenty odmítnete pozměňovací návrh přijatý Senátem a schválíte návrh zákona ve znění navrženém vládou a následně schváleném Poslaneckou sněmovnou . ps2013-023-05-008-006.u2.p6.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-023-05-008-006.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-023-05-008-006.u3.p1.s2
Zeptám se pana zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Jiřího Dolejše , zda si přeje vystoupit . ps2013-023-05-008-006.u3.p1.s3
Je tomu tak . ps2013-023-05-008-006.u3.p1.s4
Prosím . ps2013-023-05-008-006.u4.p1.s1
Nerad zdržuji , ale přece jenom vzhledem k tomu , že kolem tohoto návrhu zákona byla poměrně intenzivní diskuse , a to nejenom na půdě rozpočtového výboru , tak dovolte pár poznámek , i když avizuji , že mé závěrečné resumé , a to jak v roli zpravodaje výboru , tak svým způsobem i doporučením k naší vlastní politické frakci bude neutrální . ps2013-023-05-008-006.u4.p1.s2
Tedy myslím , pokud jde o volbu mezi poslaneckou a senátní variantou . ps2013-023-05-008-006.u4.p2.s1
Problém je koncentrovaný , je koncentrovaný především do onoho odkladu rozhodného období pro pravidlo 1 : 10 do roku 2018 . ps2013-023-05-008-006.u4.p2.s2
Ten samotný problém bilanční sumy 4 nebo 5 miliard není až tak rozhodující , a řekněme si rovnou , že dokonce ani nejde o to , zda se příslušné subjekty rozhodnou transformovat v banku , či nikoliv , ale jde o to , zda skutečně tady bojujeme o přežití sektoru kampeliček , či nikoliv , to za prvé . ps2013-023-05-008-006.u4.p2.s3
A za druhé , do jaké míry je oprávněný argument přímluvců některých kampeliček , že toto pravidlo jim tzv . podváže přísun likvidity do budoucího období . ps2013-023-05-008-006.u4.p3.s1
Samozřejmě ze strany kampeliček chodili přímluvci . ps2013-023-05-008-006.u4.p3.s2
Musím říct část sektoru , protože mezitím se vlastně reprezentace tohoto segmentu tak trochu rozpadla a vznikla nová sdružení , která reprezentují už jenom část toho segmentu . ps2013-023-05-008-006.u4.p3.s3
Ale dostali jsme , možná jste si toho všimli v poště , kdo čtete a sledujete bedlivě poštu , i přímluvu , otevřený dopis proti likvidaci kampeliček , což zní dramaticky . ps2013-023-05-008-006.u4.p3.s4
Podepsány jsou pod tím naše bývalá kolegyně Táňa Fischerová a z akademického prostředí např . docentka Švihlíková či doktorka Naďa Johanisová . ps2013-023-05-008-006.u4.p3.s5
Tyto dámy poměrně dramaticky tam líčí , jak bude nadějný a perspektivní segment kolektivního družstevního financování přijetím poslanecké verze zardoušen . ps2013-023-05-008-006.u4.p3.s6
Já ten dramatický tón zcela nesdílím , protože si myslím , že prostor pro skutečné svépomocné kolektivní financování bude zachován , ale bude to něco jiného , než jsme znali doposud . ps2013-023-05-008-006.u4.p4.s1
Zkrátka realita je taková , že jsme při obnovování kampeliček zvolili jakousi podivnou hybridní formu , kde odpovědnost družstevníků nebyla dotažena do konce , což ubozí řadoví střadatelé samozřejmě za to nemohou , ale vytvořili jsme prostor pro poněkud jiné druhy finančních transakcí a s těmi je třeba udělat konec . ps2013-023-05-008-006.u4.p4.s2
A teď jde o to , jak rázný a zda naše opatření nejsou kontraproduktivní , to znamená , zda pomůžeme dobré věci , anebo vše zkomplikujeme . ps2013-023-05-008-006.u4.p5.s1
Tady se dostávám k problému onoho vysychání likvidity , pokud to pravidlo 1 : 10 bude aplikováno dříve než v roce 2018 . ps2013-023-05-008-006.u4.p5.s2
My jsme toto téma i po prohlasování sněmovní verze dál diskutovali . ps2013-023-05-008-006.u4.p5.s3
Dokonce jsme byli někdy v polovině listopadu na společném jednání rozpočtového výboru a bankovní rady , kde jsme dostali operativní informace - kolegové z rozpočtového výboru mi to mohou potvrdit - , kde jsme rozebírali nejenom aktuální stav v tomto segmentu , kolik je tam toxických aktiv , jaká je možnost financování a refinancování atd . , ale dokonce už , protože byla v té době ta senátní verze , byl načten pozměňovací návrh tuším paní senátorky Wagnerové , tak jsme tam rozebírali , do jaké míry jsou relevantní argumenty , které byly vzneseny při tomto pozměňováku . ps2013-023-05-008-006.u4.p5.s4
Mám na mysli především argument , že když to takto rozhodneme , vyvoláme vlnu sporů , a že je dobré si vytvořit časový prostor pro to , abychom si ujasnili , jestli soudní spory vlastně nezkomplikují více věc samotnou . ps2013-023-05-008-006.u4.p5.s5
Tam jsme si víceméně ujasnili , nejsem expert na ústavní právo , ale tam jsme si ujasnili , že za prvé případný spor nemá odkladný účinek na tu normu . ps2013-023-05-008-006.u4.p5.s6
A za druhé , že vlastně se to netýká těch subjektů , které mají určitou , řekněme , bonitu a na něž se nevztahuje podezření z vysoké míry toxických aktiv a jakéhosi sbratřeného financování v rovině špičkového managementu . ps2013-023-05-008-006.u4.p6.s1
Takže faktem je , že ať zvolíme sněmovní , či senátní verzi , tak tam , kde je to špatné , tam nepochybně stejně přijde bankovní dohled a budou mít velké problémy bez ohledu na to , jestli tu lhůtu prodloužíme , či nikoliv . ps2013-023-05-008-006.u4.p6.s2
Takže to jenom na dovysvětlení , že jsme se tím opravdu zabývali . ps2013-023-05-008-006.u4.p7.s1
A z mého pohledu je poměrně neutrální stanovisko , zda hlasovat pro sněmovní , či senátní verzi , s tím , že senátní beru jako jakési jisté vstřícné gesto i politického charakteru , protože bohužel ti přímluvci trošku pracovali i se zneklidňováním vlastních střadatelů a vkladatelů , kteří by se samozřejmě mohli chovat poněkud iracionálně navzdory tomu , že existující vklady jsou stoprocentně ručeny , protože na sektor kampeliček se vztahovalo stoprocentní ručení jako na zbytek bankovního sektoru . ps2013-023-05-008-006.u4.p7.s2
Tím vlastně vznikl i problém ohrožení Fondu pojištění vkladů . ps2013-023-05-008-006.u4.p8.s1
Takže tolik na dovysvětlení a samozřejmě výsledek se zjeví na základě hlasování . ps2013-023-05-008-006.u4.p8.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-023-05-008-006.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám rozpravu . ps2013-023-05-008-006.u5.p1.s2
Zeptám se paní senátorky , zda si přeje vystoupit . ps2013-023-05-008-006.u5.p1.s3
Ano . ps2013-023-05-008-006.u5.p1.s4
Slovo má paní senátorka Vrecionová . ps2013-023-05-008-006.u6.p1.s1
Dobré odpoledne ještě jednou a děkuji za slovo . ps2013-023-05-008-006.u6.p1.s2
To je strašně vysoké na mě . ps2013-023-05-008-006.u6.p2.s1
Já jsem tady pozorně poslouchala vaši diskusi a předpokládám , že tady padla stejně už drtivá většina argumentů , které jsem chtěla zmínit na podporu senátního návrhu , ale pokusím se tady alespoň dvě věci , které tady nepadly . ps2013-023-05-008-006.u6.p3.s1
Nás velice zarazilo na senátním hospodářském výboru , kde byl zástupce České národní banky a na můj dotaz , jestli má vypočítáno , jaký budou mít finanční dopad případné krachy kampeliček na Fond pojištění vkladů , řekl , že to nevypočítali , nicméně i proti vyjádření pana viceguvernéra , který říká , že by to nemělo být rozhodně likvidační pro kampeličky , tak on tam přímo potvrdil , že ČNB počítá s likvidací sektoru , když uvedl , že finanční dopady na Fond pojištění vkladů budou kompenzovány následným získáním prostředků , které vyplatí střadatelům , v záložnách z likvidace aktiv záložen , což tedy my jsme považovali za jasný důkaz toho , že by mělo o likvidaci tohoto sektoru jít . ps2013-023-05-008-006.u6.p3.s2
Znova bych chtěla upozornit , že vlastně neměníme tím vůbec nic jiného , že pouze bychom chtěli záložnám dát trošku více času , aby se s tou věcí vyrovnaly , protože je úplně jasné , že v momentě , kdy si musí vkladatel 10 % zmrazit a nemůže s tím nakládat , tak že samozřejmě jim vkladatelé odejdou . ps2013-023-05-008-006.u6.p4.s1
A ještě tedy jeden argument na zmíněnou protiústavnost , nebo vysvětlení případné protiústavnosti , kterou kolegyně vidí v tom , že při původně navrhované účinnosti tento zákon vstoupí do již platně uzavřených smluvních vztahů , například pětiletých termínovaných vkladů , s členy a zákon donutí záložny tyto vklady navzdory platné smlouvě neúročit , tj . bude se jednat o tzv . retroaktivní dopady zákona do již uzavřených smluvních vztahů . ps2013-023-05-008-006.u6.p4.s2
Navržené znění bez senátního pozměňovacího návrhu tak zjevně popírá Ústavou garantovanou jistotu právních vztahů běžných občanů ČR . ps2013-023-05-008-006.u6.p5.s1
Já bych vás velice ráda požádala , abyste zvážili svou podporu a podpořili tento náš senátní pozměňovací návrh , který nikterak nezasahuje do základních ustanovení tohoto zákona , my se všemi těmi opatřeními naprosto souhlasíme , a jen posouvá účinnost jednoho bodu a zpřísňuje jednu podmínku . ps2013-023-05-008-006.u6.p5.s2
Toto posunutí účinnosti nemůže nikomu včetně regulátora , což je ČNB , vadit , pokud tento sleduje deklarovaný zájem stabilizace tohoto sektoru . ps2013-023-05-008-006.u6.p6.s1
Na závěr bych chtěla říci , že diskuse jak na výborech , tak na plénu nebyla politizována a názory byly od všech kolegů z celého politického spektra podobné . ps2013-023-05-008-006.u6.p6.s2
Děkuji . ps2013-023-05-008-006.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-023-05-008-006.u7.p1.s2
Zeptám se , kdo dál se hlásí do rozpravy . ps2013-023-05-008-006.u7.p1.s3
Pan poslanec Volný . ps2013-023-05-008-006.u8.p1.s1
Dobrý den . ps2013-023-05-008-006.u8.p1.s2
Kolegové , kolegyně , já jsem si vzal sice technickou , ale využiji i rozpravy . ps2013-023-05-008-006.u8.p1.s3
Nebude to dlouhé . ps2013-023-05-008-006.u8.p2.s1
Chtěl bych jenom podotknout jednu věc . ps2013-023-05-008-006.u8.p2.s2
Já jsem se nezabýval žádnou jinou novelou tak jako touto novelou . ps2013-023-05-008-006.u8.p2.s3
Opravdu mám pocit , že to , co prošlo Parlamentem , má hlavu a patu . ps2013-023-05-008-006.u8.p2.s4
Chci se pozastavit u těch 10 % zamrazení . ps2013-023-05-008-006.u8.p2.s5
Nesdílím názor , že kvůli zamrazení 10 % by měli odcházet klienti od těchto kampeliček . ps2013-023-05-008-006.u8.p2.s6
A myslím si , že pokud kampeličky jsou silné , schopné a podnikají poctivě , tak se nemusí ani jejich klienti ani kampeličky bát ani o klienty ani o ty prostředky . ps2013-023-05-008-006.u8.p2.s7
Já si myslím , že nějaká spoluúčast na ručení za úvěry a za chod celé záložny je namístě a je správná . ps2013-023-05-008-006.u8.p2.s8
Víte o tom , že kampeličky jako takové - nechtěl bych je vždycky házet do jednoho pytle - je tikající bomba , a můžeme si na příkladech z minulosti spočítat , kolik peněz už do toho stát dal , kolik kampeliček zkrachovalo a kolik kampeliček je možná už teď na zkrachování . ps2013-023-05-008-006.u8.p2.s9
Všechno bude platit stát , resp . z fondu pojištění . ps2013-023-05-008-006.u8.p2.s10
Já si myslím , že 10 % není moc a jako garance za podnikání a za kvalitní podnikání je to namístě . ps2013-023-05-008-006.u8.p2.s11
Děkuji . ps2013-023-05-008-006.u9.p1.s1
Ano . ps2013-023-05-008-006.u9.p1.s2
Dále do rozpravy se nikdo nehlásí , takže rozpravu končím , a ještě než přistoupíme k hlasování - pan ministr Jurečka se omlouvá z dnešního jednání od 18.20 z pracovních důvodů a paní ministryně Válková rovněž z dnešního jednání od 18.45 také z pracovních důvodů . ps2013-023-05-008-006.u9.p1.s3
Tolik tedy omluvy . ps2013-023-05-008-006.u9.p2.s1
Přistoupíme tedy k hlasování podle § 97 odst . 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny . ps2013-023-05-008-006.u9.p2.s2
K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců . ps2013-023-05-008-006.u9.p3.s1
Přednesu návrh usnesení : " Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 87 / 1995 Sb . , o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona České národní rady č . 586 / 1992 Sb . , o daních z příjmů , ve znění pozdějších předpisů , ve znění pozdějších předpisů , podle sněmovního tisku 253 / 3 , ve znění schváleném Senátem , podle sněmovního tisku 253 / 4 . " ps2013-023-05-008-006.u9.p4.s1
Omlouvám se , toto bylo zmatečné hlasování , protože tu byla žádost o odhlášení . ps2013-023-05-008-006.u9.p4.s2
Všechny faktické poznámky odmazávám , všechny vás odhlašuji a prosím o novou registraci . ps2013-023-05-008-006.u9.p4.s3
A můžeme hlasovat . ps2013-023-05-008-006.u9.p5.s1
Hlasujeme tedy pro senátní verzi . ps2013-023-05-008-006.u9.p6.s1
Zahajuji hlasování . ps2013-023-05-008-006.u9.p6.s2
Ptám se , kdo souhlasí s návrhem usnesení , ať stiskne tlačítko a zvedne ruku . ps2013-023-05-008-006.u9.p6.s3
Kdo je proti tomuto návrhu ? ps2013-023-05-008-006.u9.p7.s1
Hlasování má číslo 90 , přihlášeno je 160 , pro 46 , proti 75 .