ps2013-020-01-008-008.u1.p1.s1
8 . ps2013-020-01-008-008.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 458 / 2000 Sb . , o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů ( energetický zákon ) , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 351 / - prvé čtení ps2013-020-01-008-008.u1.p2.s1
Požádám , aby z pověření vlády předložený návrh uvedl ministr průmyslu a obchodu pan Jan Mládek . ps2013-020-01-008-008.u1.p2.s2
Pane ministře , prosím , ujměte se slova . ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vláda vám předkládá k projednání návrh novely energetického zákona . ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s2
Jde o rozsáhlou novelu zákona , která zahrnuje také návrhy na úpravy dalších s tím souvisejících zákonů . ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s3
Zejména se jedná o zákon č . 165 / 2012 Sb . , o podporovaných zdrojích energie , který je věcně velmi úzce propojen s energetickým zákonem . ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s4
Dále navrhujeme změnit zákon č . 406 / 2000 Sb . , o hospodaření energií , do něhož by měla být nově zařazena příslušná ustanovení týkající se Státní energetické inspekce . ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s5
Dále se navrhuje novelizovat zákon č . 261 / 2007 Sb . , o stabilizaci veřejných rozpočtů , z něhož navrhujeme vypustit ustanovení týkající se osvobození od daně z elektřiny . ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s6
Úprava se rovněž týká zákona č . 189 / 1999 Sb . , o nouzových zásobách ropy , a dalších zákonů , které s nyní vyjmenovanými právními předpisy souvisejí . ps2013-020-01-008-008.u2.p2.s1
Již z tohoto výčtu je zřejmé , že se nejedná o jednoduchou předlohu a že jde o vzájemně provázané zákonné předpisy . ps2013-020-01-008-008.u2.p2.s2
Tento komplexní návrh novely energetického zákona byl vyvolán zejména nutností transponovat směrnice a adaptovat nařízení Evropské unie , která se týkají energetické efektivnosti , transevropských energetických sítí , transparentnosti na velkoobchodních trzích s energií a dále nutnosti reagovat na výtky Evropské komise vůči České republice , které se týkají nedostatečné transpozice směrnice 2006 / 32 / ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách , a to v oblasti elektroenergetiky a teplárenství . ps2013-020-01-008-008.u2.p3.s1
Impulsem k novelizaci zákona o podporovaných zdrojích energie bylo dále notifikační rozhodnutí Evropské komise ke slučitelnosti podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů s pravidly Evropské unie o veřejné podpoře . ps2013-020-01-008-008.u2.p3.s2
V tomto rozhodnutí Evropská komise uvádí podmínky , které musíme respektovat . ps2013-020-01-008-008.u2.p3.s3
Toto rozhodnutí se odrazilo v předloženém návrhu úpravou způsobu stanovení platby prostředků určených na podporu obnovitelných zdrojů energie tak , že z dosavadního výpočtu výše platby na podporu obnovitelných zdrojů energie - ps2013-020-01-008-008.u3.p1.s1
Omlouvám se , pane ministře , ale musím požádat kolegyně a kolegy o ztišení , abychom dobře rozuměli tomu , co přednášíte . ps2013-020-01-008-008.u3.p1.s2
Já vám děkuji . ps2013-020-01-008-008.u3.p1.s3
Prosím , pokračujte . ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s1
- závislé na spotřebovaném množství elektřiny se přejde na platbu stanovenou na měsíční bázi pro každé odběrné místo v závislosti na jeho rezervovaném příkonu . ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s2
Tato změna zároveň pomůže napravit dopad dosavadního způsobu platby na konkurenceschopnost našeho hospodářství , zejména energeticky náročného průmyslu . ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s3
Dopad na zákazníky s nízkou spotřebou elektřiny , kteří dosud přispívají na podporu obnovitelných zdrojů malými částkami , je eliminován opatřením , které obsahuje návrh zákona o podporovaných zdrojích energie . ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s4
Toto navrhované opatření znamená , že platby takových zákazníků na podporu obnovitelných zdrojů by ani v budoucnu neměly překročit jejich dosavadní úroveň . ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s5
Nově se navrhuje zřídit Rada Energetického regulačního úřadu . ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s6
Navržené uspořádání rady vychází ze zahraničních zkušeností v uspořádání regulačních orgánů s možnostmi , které uvádí směrnice o pravidlech vnitřního trhu s elektřinou , a z působnosti a organizace regulačních orgánů v jiných sektorech v České republice . ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s7
Návrh věcně vychází z působnosti Rady Českého telekomunikačního úřadu zakotvené v zákoně o elektronických komunikacích . ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s8
Při projednávání návrhu zákona byla rada i její postavení a působnost podrobena podrobné diskusi včetně jednání Legislativní rady vlády . ps2013-020-01-008-008.u4.p2.s1
Změna se dále týká například způsobu stanovení poplatku za činnost Energetického regulačního úřadu . ps2013-020-01-008-008.u4.p2.s2
Tento poplatek je v současné době stanoven zákonem v závislosti na množství spotřebované elektřiny a plynu . ps2013-020-01-008-008.u4.p2.s3
V souvislosti se změnou platby na podporu obnovitelných zdrojů vyvolanou notifikačním rozhodnutím Evropské komise a s následnou připravenou změnou tarifní struktury v elektroenergetice by měl být poplatek na činnost ERÚ stanoven na stejných principech jako platba na podporu obnovitelných zdrojů energie , to je nikoliv v závislosti na spotřebovaném množství energie , nýbrž v korunách na odběrné místo za měsíc . ps2013-020-01-008-008.u4.p2.s4
Princip , že poplatek je příjmem státního rozpočtu kapitoly ERÚ , se nemění . ps2013-020-01-008-008.u4.p2.s5
Financování Energetického regulačního úřadu by mělo být zcela pokryto tímto poplatkem . ps2013-020-01-008-008.u4.p3.s1
Množství změn zákona bylo vyvoláno novým občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích . ps2013-020-01-008-008.u4.p3.s2
Předmětem novely zákona o podporovaných zdrojích energie je zejména implementace některých ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012 / 27 / EU o energetické účinnosti , a to v oblasti podpory vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a v oblasti vysokoúčinných soustav zásobování tepelnou energií , dále naplnění požadavků vyplývajících z rozhodnutí o notifikaci zákona č . 165 / 2012 Sb . u Evropské komise v oblasti podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů a opatření pro zlepšení kontrolního mechanismu . ps2013-020-01-008-008.u4.p4.s1
Dovoluji si připomenout , že návrh zákona byl postupně upravován podle výsledků meziresortního připomínkového řízení , podle výsledku podrobného projednání v Legislativní radě vlády , které bylo v několika kolech a kde byl detailně projednáván každý bod tohoto rozsáhlého materiálu . ps2013-020-01-008-008.u4.p4.s2
Vláda projednala návrh novelizace energetického zákona dne 20 . října 2014 a ve znění , které vám předkládám , jej schválila . ps2013-020-01-008-008.u4.p5.s1
Projednání a přijetí tohoto návrhu bude mít pozitivní dopad jak na pozici České republiky vůči Evropské komisi , tak na postavení našeho průmyslu vůči jeho mezinárodní konkurenci . ps2013-020-01-008-008.u4.p5.s2
Žádám vás proto o podporu a postoupení tohoto vládního návrhu do druhého čtení . ps2013-020-01-008-008.u4.p5.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-020-01-008-008.u5.p1.s1
Já vám děkuji , pane ministře . ps2013-020-01-008-008.u5.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , a tím je pan poslanec Milan Urban . ps2013-020-01-008-008.u5.p1.s3
Máte slovo . ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , tato norma , energetický zákon , je klíčovou normou nejen pro firmy a podnikatele v energetice , ale také pro český průmysl a české domácnosti . ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s3
Pan ministr tady nastínil mnoho detailů , kterých oblastí se bude novela energetického zákona týkat . ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s4
Já samozřejmě doporučuji propustit tuto novelu prvním čtením do hospodářského výboru . ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s5
Zcela určitě to bude zásadní jednání v hospodářském výboru , protože témata mají své dopady , jak jsem řekl , na všechny oblasti života . ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s6
Budu se těšit na odbornou debatu v příslušném hospodářském výboru . ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s7
Děkuji za pozornost . ps2013-020-01-008-008.u7.p1.s1
Já vám děkuji , pane zpravodaji . ps2013-020-01-008-008.u7.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , kde eviduji tři přihlášené s přednostním právem . ps2013-020-01-008-008.u7.p1.s3
První je pan předseda Okamura , po něm pan předseda Fiala , po něm pan místopředseda Filip . ps2013-020-01-008-008.u7.p1.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2013-020-01-008-008.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , tak nám v Úsvitu je nad slunce jasné , že stávající energetický zákon je třeba upravit podle potřeb aktuální praxe . ps2013-020-01-008-008.u8.p1.s2
Nicméně předkládaný zákon je podle našeho názoru jen dalším legislativním zmetkem podobným občanskému zákoníku či služebnímu zákonu . ps2013-020-01-008-008.u8.p1.s3
Na tom , že je špatný , se shoduje celá odborná veřejnost - energetici , podnikatelé , a dokonce i Energetický regulační úřad . ps2013-020-01-008-008.u8.p2.s1
Včera na toto téma proběhl v Poslanecké sněmovně seminář naší poslankyně Úsvitu Olgy Havlové , který byl zcela zaplněn a zazněly tu velmi zásadní připomínky . ps2013-020-01-008-008.u8.p2.s2
Bylo jich tolik , že bych jen na jejich vylíčením tady strávil více času , než je zdrávo , proto svůj projev zkrátím a připomenu jen ty zásadní . ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s1
Za prvé . ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s2
Zákon se snaží zpolitizovat řízení Energetického regulačního úřadu . ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s3
Nově má být rada , která ho má kontrolovat , kterou má jmenovat vláda na návrh ministra průmyslu a obchodu , a zároveň tu chybí jasné konkrétní důvody pro odvolání radních . ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s4
Proč ? ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s5
Podle názoru proto , aby byli radní lehce zmanipulovatelní . ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s6
Opět se nám tu , stejně jako u služebního zákona , tato koaliční vláda v čele s premiérem Sobotkou snaží v tichosti zlikvidovat nezávislost a převést další úřad do své kompetence . ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s7
Můžeme přemýšlet nad tím proč . ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s8
Je tu zřejmě vládní politický úkol , který říká : Musíme dostavět Temelín , abychom to mohli zdůvodnit , a abychom to mohli zdůvodnit , je třeba začít zdražovat elektřinu , a to na politický povel . ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s9
Bude také třeba v nejbližší budoucnosti rekonstruovat rozvodné sítě , které jsou dnes mnohdy " totálně vybydlené " , a bude také třeba , aby opravy zaplatili spotřebitelé na místo těch , kdo dnes z jejich používání inkasují zisky . ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s10
Jinými slovy , vláda tady chystá další tunel na peněženky občanů . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s1
Zákon také ihned zdraží elektřinu těm , kdo nejvíce šetří , což je naše druhá výtka . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s2
Zlepší se podmínky velkých odběratelů na úkor těch malých . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s3
Asi nejzávažnější je připravovaná změna , která se týká příspěvku na obnovitelné zdroje . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s4
Tento příspěvek ve výši cca 44 miliard korun ročně nyní platí spotřebitelé elektrické energie částečně v platbě za spotřebovanou kilowatthodinu a částečně ze státního rozpočtu . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s5
Rozdíl mezi současným výpočtem příspěvku a nově navrhovaným vypadá tak , že příspěvky na dotování obnovitelných zdrojů energie nebudou odvozeny od výše spotřeby , ale od rezervované kapacity připojení k síti . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s6
V současnosti platí všichni odběratelé od majitelů chat po ocelárny jednotnou sazbu . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s7
Výše příspěvku na zelené energie a další podporované druhy elektrické energie je odvozena od výše spotřeby a dosahuje nyní 495 korun za jednu spotřebovanou megawatthodinu . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s8
Nově má být výše plateb odvozena od nejvyšší naměřené spotřeby v případě velkoodběratelů a od příkonu hlavního jističe u domácností a ostatních maloodběratelů . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s9
Plánovaný systém , který zákon navrhuje , tak znevýhodní odběratele s nižší spotřebou energie , tedy typicky málo početné a spořivé domácnosti . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s10
Dnes běžné domácnosti , jež nevyužívají elektřinu k vytápění ani k ohřevu vody , spotřebují dvě až tři megawatthodiny za rok . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s11
Na podporované zdroje energií tedy jednoduchým výpočtem zaplatí 1 000 až 1 500 korun . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s12
Napříště podle tohoto návrhu má situace vypadat zhruba následovně : V běžné domácnosti s 25 ampérovým jističem zaplatí třeba 1 200 korun bez ohledu na množství spotřebované energie . ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s13
Výsledkem změn tak může být omezení motivace k energetickým úsporám . ps2013-020-01-008-008.u8.p5.s1
Další naše výtka , číslo tři , je , a někde jsem o ní četl , že je to jediný klad tohoto zákona , paragraf , který odběratelům umožní do 14 dnů odstoupit od smlouvy . ps2013-020-01-008-008.u8.p5.s2
Bohužel i tento klad je ve skutečnosti velký průšvih . ps2013-020-01-008-008.u8.p5.s3
Pro spotřebitele to totiž znamená , že podepíše nevýhodnou smlouvu , ale fakt , že je nevýhodná , samozřejmě zjistí až v praxi , tedy až několik měsíců poté , co už ztratil možnost od smlouvy odstoupit . ps2013-020-01-008-008.u8.p5.s4
Navíc v souvislosti s touto výtkou distributoři varují před zmatkem , protože se může stát , že jeden odběratel bude mít platné smlouvy s několika dodavateli naráz . ps2013-020-01-008-008.u8.p6.s1
Další výtka , ale to je spíše už jenom dokreslení stavu , je , že díky odporu Energetického regulačního úřadu se v zákoně změnila pasáž , která kladla Energetickému regulačnímu úřadu za povinnost , aby dohlížel na to , aby byly energetické firmy finančně stabilní , tedy přeloženo srozumitelně do češtiny , Energetický regulační úřad se měl starat o to , aby soukromé firmy měly zisky a nedostávaly se do ztrát . ps2013-020-01-008-008.u8.p6.s2
Tato pasáž tedy opravdu vzbuzuje celou řadu otazníků , byť byla následně po protestech Energetického regulačního úřadu z tohoto zákona odstraněna , nicméně můžeme se jenom dohadovat , proč tam taková pasáž vůbec byla začleněna nebo pro koho tento zákon tedy má minimálně v této pasáži vlastně sloužit . ps2013-020-01-008-008.u8.p7.s1
Opakuji závěrem , zřejmě už posté , že ačkoliv to nikdo nechce slyšet , není potřeba zvyšovat platy nebo důchody . ps2013-020-01-008-008.u8.p7.s2
Ono by stačilo našim občanům život zlevnit , či alespoň nezdražovat . ps2013-020-01-008-008.u8.p7.s3
Tím spíš , když změny vedou k tomu , že jsou chudí chudší a bohatí bohatší , a to nejen díky šikovně prolobbovaným zákonům . ps2013-020-01-008-008.u8.p8.s1
Hnutí Úsvit tedy navrhuje , a dávám tento návrh , aby byl tento zákon vrácen vládě k dopracování tak , aby vyhovoval potřebám naší země a jejích občanů . ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s1
Dále dodávám , že spotřeba primární energie , jenom upřesňuji , se dá rozdělit přibližně na tři stejné části . ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s2
Je to výroba tepla , výroba elektřiny a pohonné hmoty . ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s3
Všechny tyto sektory , všechny tyto části mají obrovský potenciál úspor . ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s4
Úspor , které mají ve své většině záporné náklady a zvyšují konkurenceschopnost , bezpečnost a stabilitu ekonomiky . ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s5
Ne nadarmo je nejen v Německu , v Rakousku či v Polsku jedním z hlavních cílů státní energetické koncepce snižování spotřeby energií ve smyslu zvyšování účinnosti . ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s6
A nejsou to malá čísla . ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s7
Do roku 2030 se má spotřeba snížit až o 30 až 40 % . ps2013-020-01-008-008.u8.p10.s1
A opravdu už na samý závěr bych rád řekl , že spotřeba energií dosáhla v České republice vrcholu v letech 2006 až 2007 a od té doby mírně klesá a je už nyní na úrovni roku 1999 . ps2013-020-01-008-008.u8.p10.s2
Konečná spotřeba energie a tepla na obyvatele klesla u nás od roku 1999 o více než 10 % a růst zaznamenala v podstatě jen doprava . ps2013-020-01-008-008.u8.p10.s3
Nechápu tedy , proč Pačesova energetická koncepce předpokládá růst spotřeby o desítky procent .