|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-11-04 ps2013-020-01-008-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - prvé čtení

Date2014-11-04
Meetingps2013/020
Agenda Itemps2013/020/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/020schuz/s020021.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 432 • previousnext

ps2013-020-01-008-008.u1.p1.s1 8.
ps2013-020-01-008-008.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - prvé čtení
ps2013-020-01-008-008.u1.p2.s1 Požádám, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl ministr průmyslu a obchodu pan Jan Mládek.
ps2013-020-01-008-008.u1.p2.s2 Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda vám předkládá k projednání návrh novely energetického zákona.
ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s2 Jde o rozsáhlou novelu zákona, která zahrnuje také návrhy na úpravy dalších s tím souvisejících zákonů.
ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s3 Zejména se jedná o zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, který je věcně velmi úzce propojen s energetickým zákonem.
ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s4 Dále navrhujeme změnit zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, do něhož by měla být nově zařazena příslušná ustanovení týkající se Státní energetické inspekce.
ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s5 Dále se navrhuje novelizovat zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, z něhož navrhujeme vypustit ustanovení týkající se osvobození od daně z elektřiny.
ps2013-020-01-008-008.u2.p1.s6 Úprava se rovněž týká zákona č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, a dalších zákonů, které s nyní vyjmenovanými právními předpisy souvisejí.
ps2013-020-01-008-008.u2.p2.s1 Již z tohoto výčtu je zřejmé, že se nejedná o jednoduchou předlohu a že jde o vzájemně provázané zákonné předpisy.
ps2013-020-01-008-008.u2.p2.s2 Tento komplexní návrh novely energetického zákona byl vyvolán zejména nutností transponovat směrnice a adaptovat nařízení Evropské unie, která se týkají energetické efektivnosti, transevropských energetických sítí, transparentnosti na velkoobchodních trzích s energií a dále nutnosti reagovat na výtky Evropské komise vůči České republice, které se týkají nedostatečné transpozice směrnice 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách, a to v oblasti elektroenergetiky a teplárenství.
ps2013-020-01-008-008.u2.p3.s1 Impulsem k novelizaci zákona o podporovaných zdrojích energie bylo dále notifikační rozhodnutí Evropské komise ke slučitelnosti podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů s pravidly Evropské unie o veřejné podpoře.
ps2013-020-01-008-008.u2.p3.s2 V tomto rozhodnutí Evropská komise uvádí podmínky, které musíme respektovat.
ps2013-020-01-008-008.u2.p3.s3 Toto rozhodnutí se odrazilo v předloženém návrhu úpravou způsobu stanovení platby prostředků určených na podporu obnovitelných zdrojů energie tak, že z dosavadního výpočtu výše platby na podporu obnovitelných zdrojů energie -
ps2013-020-01-008-008.u3.p1.s1 Omlouvám se, pane ministře, ale musím požádat kolegyně a kolegy o ztišení, abychom dobře rozuměli tomu, co přednášíte.
ps2013-020-01-008-008.u3.p1.s2 vám děkuji.
ps2013-020-01-008-008.u3.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s1 - závislé na spotřebovaném množství elektřiny se přejde na platbu stanovenou na měsíční bázi pro každé odběrné místo v závislosti na jeho rezervovaném příkonu.
ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s2 Tato změna zároveň pomůže napravit dopad dosavadního způsobu platby na konkurenceschopnost našeho hospodářství, zejména energeticky náročného průmyslu.
ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s3 Dopad na zákazníky s nízkou spotřebou elektřiny, kteří dosud přispívají na podporu obnovitelných zdrojů malými částkami, je eliminován opatřením, které obsahuje návrh zákona o podporovaných zdrojích energie.
ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s4 Toto navrhované opatření znamená, že platby takových zákazníků na podporu obnovitelných zdrojů by ani v budoucnu neměly překročit jejich dosavadní úroveň.
ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s5 Nově se navrhuje zřídit Rada Energetického regulačního úřadu.
ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s6 Navržené uspořádání rady vychází ze zahraničních zkušeností v uspořádání regulačních orgánů s možnostmi, které uvádí směrnice o pravidlech vnitřního trhu s elektřinou, a z působnosti a organizace regulačních orgánů v jiných sektorech v České republice.
ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s7 Návrh věcně vychází z působnosti Rady Českého telekomunikačního úřadu zakotvené v zákoně o elektronických komunikacích.
ps2013-020-01-008-008.u4.p1.s8 Při projednávání návrhu zákona byla rada i její postavení a působnost podrobena podrobné diskusi včetně jednání Legislativní rady vlády.
ps2013-020-01-008-008.u4.p2.s1 Změna se dále týká například způsobu stanovení poplatku za činnost Energetického regulačního úřadu.
ps2013-020-01-008-008.u4.p2.s2 Tento poplatek je v současné době stanoven zákonem v závislosti na množství spotřebované elektřiny a plynu.
ps2013-020-01-008-008.u4.p2.s3 V souvislosti se změnou platby na podporu obnovitelných zdrojů vyvolanou notifikačním rozhodnutím Evropské komise a s následnou připravenou změnou tarifní struktury v elektroenergetice by měl být poplatek na činnost ERÚ stanoven na stejných principech jako platba na podporu obnovitelných zdrojů energie, to je nikoliv v závislosti na spotřebovaném množství energie, nýbrž v korunách na odběrné místo za měsíc.
ps2013-020-01-008-008.u4.p2.s4 Princip, že poplatek je příjmem státního rozpočtu kapitoly ERÚ, se nemění.
ps2013-020-01-008-008.u4.p2.s5 Financování Energetického regulačního úřadu by mělo být zcela pokryto tímto poplatkem.
ps2013-020-01-008-008.u4.p3.s1 Množství změn zákona bylo vyvoláno novým občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích.
ps2013-020-01-008-008.u4.p3.s2 Předmětem novely zákona o podporovaných zdrojích energie je zejména implementace některých ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti, a to v oblasti podpory vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a v oblasti vysokoúčinných soustav zásobování tepelnou energií, dále naplnění požadavků vyplývajících z rozhodnutí o notifikaci zákona č. 165/2012 Sb. u Evropské komise v oblasti podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů a opatření pro zlepšení kontrolního mechanismu.
ps2013-020-01-008-008.u4.p4.s1 Dovoluji si připomenout, že návrh zákona byl postupně upravován podle výsledků meziresortního připomínkového řízení, podle výsledku podrobného projednání v Legislativní radě vlády, které bylo v několika kolech a kde byl detailně projednáván každý bod tohoto rozsáhlého materiálu.
ps2013-020-01-008-008.u4.p4.s2 Vláda projednala návrh novelizace energetického zákona dne 20. října 2014 a ve znění, které vám předkládám, jej schválila.
ps2013-020-01-008-008.u4.p5.s1 Projednání a přijetí tohoto návrhu bude mít pozitivní dopad jak na pozici České republiky vůči Evropské komisi, tak na postavení našeho průmyslu vůči jeho mezinárodní konkurenci.
ps2013-020-01-008-008.u4.p5.s2 Žádám vás proto o podporu a postoupení tohoto vládního návrhu do druhého čtení.
ps2013-020-01-008-008.u4.p5.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-020-01-008-008.u5.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2013-020-01-008-008.u5.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, a tím je pan poslanec Milan Urban.
ps2013-020-01-008-008.u5.p1.s3 Máte slovo.
ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, tato norma, energetický zákon, je klíčovou normou nejen pro firmy a podnikatele v energetice, ale také pro český průmysl a české domácnosti.
ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s3 Pan ministr tady nastínil mnoho detailů, kterých oblastí se bude novela energetického zákona týkat.
ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s4 samozřejmě doporučuji propustit tuto novelu prvním čtením do hospodářského výboru.
ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s5 Zcela určitě to bude zásadní jednání v hospodářském výboru, protože témata mají své dopady, jak jsem řekl, na všechny oblasti života.
ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s6 Budu se těšit na odbornou debatu v příslušném hospodářském výboru.
ps2013-020-01-008-008.u6.p1.s7 Děkuji za pozornost.
ps2013-020-01-008-008.u7.p1.s1 vám děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-020-01-008-008.u7.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, kde eviduji tři přihlášené s přednostním právem.
ps2013-020-01-008-008.u7.p1.s3 První je pan předseda Okamura, po něm pan předseda Fiala, po něm pan místopředseda Filip.
ps2013-020-01-008-008.u7.p1.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2013-020-01-008-008.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, tak nám v Úsvitu je nad slunce jasné, že stávající energetický zákon je třeba upravit podle potřeb aktuální praxe.
ps2013-020-01-008-008.u8.p1.s2 Nicméně předkládaný zákon je podle našeho názoru jen dalším legislativním zmetkem podobným občanskému zákoníku či služebnímu zákonu.
ps2013-020-01-008-008.u8.p1.s3 Na tom, že je špatný, se shoduje celá odborná veřejnost - energetici, podnikatelé, a dokonce i Energetický regulační úřad.
ps2013-020-01-008-008.u8.p2.s1 Včera na toto téma proběhl v Poslanecké sněmovně seminář naší poslankyně Úsvitu Olgy Havlové, který byl zcela zaplněn a zazněly tu velmi zásadní připomínky.
ps2013-020-01-008-008.u8.p2.s2 Bylo jich tolik, že bych jen na jejich vylíčením tady strávil více času, než je zdrávo, proto svůj projev zkrátím a připomenu jen ty zásadní.
ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s1 Za prvé.
ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s2 Zákon se snaží zpolitizovat řízení Energetického regulačního úřadu.
ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s3 Nově být rada, která ho kontrolovat, kterou jmenovat vláda na návrh ministra průmyslu a obchodu, a zároveň tu chybí jasné konkrétní důvody pro odvolání radních.
ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s4 Proč?
ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s5 Podle názoru proto, aby byli radní lehce zmanipulovatelní.
ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s6 Opět se nám tu, stejně jako u služebního zákona, tato koaliční vláda v čele s premiérem Sobotkou snaží v tichosti zlikvidovat nezávislost a převést další úřad do své kompetence.
ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s7 Můžeme přemýšlet nad tím proč.
ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s8 Je tu zřejmě vládní politický úkol, který říká: Musíme dostavět Temelín, abychom to mohli zdůvodnit, a abychom to mohli zdůvodnit, je třeba začít zdražovat elektřinu, a to na politický povel.
ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s9 Bude také třeba v nejbližší budoucnosti rekonstruovat rozvodné sítě, které jsou dnes mnohdy "totálně vybydlené", a bude také třeba, aby opravy zaplatili spotřebitelé na místo těch, kdo dnes z jejich používání inkasují zisky.
ps2013-020-01-008-008.u8.p3.s10 Jinými slovy, vláda tady chystá další tunel na peněženky občanů.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s1 Zákon také ihned zdraží elektřinu těm, kdo nejvíce šetří, což je naše druhá výtka.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s2 Zlepší se podmínky velkých odběratelů na úkor těch malých.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s3 Asi nejzávažnější je připravovaná změna, která se týká příspěvku na obnovitelné zdroje.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s4 Tento příspěvek ve výši cca 44 miliard korun ročně nyní platí spotřebitelé elektrické energie částečně v platbě za spotřebovanou kilowatthodinu a částečně ze státního rozpočtu.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s5 Rozdíl mezi současným výpočtem příspěvku a nově navrhovaným vypadá tak, že příspěvky na dotování obnovitelných zdrojů energie nebudou odvozeny od výše spotřeby, ale od rezervované kapacity připojení k síti.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s6 V současnosti platí všichni odběratelé od majitelů chat po ocelárny jednotnou sazbu.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s7 Výše příspěvku na zelené energie a další podporované druhy elektrické energie je odvozena od výše spotřeby a dosahuje nyní 495 korun za jednu spotřebovanou megawatthodinu.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s8 Nově být výše plateb odvozena od nejvyšší naměřené spotřeby v případě velkoodběratelů a od příkonu hlavního jističe u domácností a ostatních maloodběratelů.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s9 Plánovaný systém, který zákon navrhuje, tak znevýhodní odběratele s nižší spotřebou energie, tedy typicky málo početné a spořivé domácnosti.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s10 Dnes běžné domácnosti, jež nevyužívají elektřinu k vytápění ani k ohřevu vody, spotřebují dvě tři megawatthodiny za rok.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s11 Na podporované zdroje energií tedy jednoduchým výpočtem zaplatí 1 000 1 500 korun.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s12 Napříště podle tohoto návrhu situace vypadat zhruba následovně: V běžné domácnosti s 25ampérovým jističem zaplatí třeba 1 200 korun bez ohledu na množství spotřebované energie.
ps2013-020-01-008-008.u8.p4.s13 Výsledkem změn tak může být omezení motivace k energetickým úsporám.
ps2013-020-01-008-008.u8.p5.s1 Další naše výtka, číslo tři, je, a někde jsem o četl, že je to jediný klad tohoto zákona, paragraf, který odběratelům umožní do 14 dnů odstoupit od smlouvy.
ps2013-020-01-008-008.u8.p5.s2 Bohužel i tento klad je ve skutečnosti velký průšvih.
ps2013-020-01-008-008.u8.p5.s3 Pro spotřebitele to totiž znamená, že podepíše nevýhodnou smlouvu, ale fakt, že je nevýhodná, samozřejmě zjistí v praxi, tedy několik měsíců poté, co ztratil možnost od smlouvy odstoupit.
ps2013-020-01-008-008.u8.p5.s4 Navíc v souvislosti s touto výtkou distributoři varují před zmatkem, protože se může stát, že jeden odběratel bude mít platné smlouvy s několika dodavateli naráz.
ps2013-020-01-008-008.u8.p6.s1 Další výtka, ale to je spíše jenom dokreslení stavu, je, že díky odporu Energetického regulačního úřadu se v zákoně změnila pasáž, která kladla Energetickému regulačnímu úřadu za povinnost, aby dohlížel na to, aby byly energetické firmy finančně stabilní, tedy přeloženo srozumitelně do češtiny, Energetický regulační úřad se měl starat o to, aby soukromé firmy měly zisky a nedostávaly se do ztrát.
ps2013-020-01-008-008.u8.p6.s2 Tato pasáž tedy opravdu vzbuzuje celou řadu otazníků, byť byla následně po protestech Energetického regulačního úřadu z tohoto zákona odstraněna, nicméně můžeme se jenom dohadovat, proč tam taková pasáž vůbec byla začleněna nebo pro koho tento zákon tedy minimálně v této pasáži vlastně sloužit.
ps2013-020-01-008-008.u8.p7.s1 Opakuji závěrem, zřejmě posté, že ačkoliv to nikdo nechce slyšet, není potřeba zvyšovat platy nebo důchody.
ps2013-020-01-008-008.u8.p7.s2 Ono by stačilo našim občanům život zlevnit, či alespoň nezdražovat.
ps2013-020-01-008-008.u8.p7.s3 Tím spíš, když změny vedou k tomu, že jsou chudí chudší a bohatí bohatší, a to nejen díky šikovně prolobbovaným zákonům.
ps2013-020-01-008-008.u8.p8.s1 Hnutí Úsvit tedy navrhuje, a dávám tento návrh, aby byl tento zákon vrácen vládě k dopracování tak, aby vyhovoval potřebám naší země a jejích občanů.
ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s1 Dále dodávám, že spotřeba primární energie, jenom upřesňuji, se rozdělit přibližně na tři stejné části.
ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s2 Je to výroba tepla, výroba elektřiny a pohonné hmoty.
ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s3 Všechny tyto sektory, všechny tyto části mají obrovský potenciál úspor.
ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s4 Úspor, které mají ve své většině záporné náklady a zvyšují konkurenceschopnost, bezpečnost a stabilitu ekonomiky.
ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s5 Ne nadarmo je nejen v Německu, v Rakousku či v Polsku jedním z hlavních cílů státní energetické koncepce snižování spotřeby energií ve smyslu zvyšování účinnosti.
ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s6 A nejsou to malá čísla.
ps2013-020-01-008-008.u8.p9.s7 Do roku 2030 se spotřeba snížit o 30 40 %.
ps2013-020-01-008-008.u8.p10.s1 A opravdu na samý závěr bych rád řekl, že spotřeba energií dosáhla v České republice vrcholu v letech 2006 2007 a od doby mírně klesá a je nyní na úrovni roku 1999.
ps2013-020-01-008-008.u8.p10.s2 Konečná spotřeba energie a tepla na obyvatele klesla u nás od roku 1999 o více než 10 % a růst zaznamenala v podstatě jen doprava.
ps2013-020-01-008-008.u8.p10.s3 Nechápu tedy, proč Pačesova energetická koncepce předpokládá růst spotřeby o desítky procent.

Text viewDownload CoNNL-U