ps2013-019-01-001-060.u8.p7.s8
Nic takového . ps2013-019-01-001-060.u8.p7.s9
Ale obce a města musí mít nějaký nástroj - nebo neměli bychom jim bránit v tom , když oni vědí lépe než stát , proto mají územní plán své obce , vědí lépe než stát a centrální orgány , co v tom území chtějí a co v tom území nechtějí , a my pokud možno bychom neměli klást ekonomické překážky tomu , aby se ty plány mohly realizovat . ps2013-019-01-001-060.u8.p7.s10
Děkuji . ps2013-019-01-001-060.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-019-01-001-060.u9.p1.s2
A další řádně přihlášený je pan poslanec Kučera , po něm pan poslanec Bendl a po něm pan poslanec Vilímec . ps2013-019-01-001-060.u9.p1.s3
Takže já poprosím pana poslance Kučeru . ps2013-019-01-001-060.u10.p1.s1
Dobrý den . ps2013-019-01-001-060.u10.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2013-019-01-001-060.u10.p1.s3
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , chtěl bych připomenout , že tato novela zákona je velmi závažná a je naprosto zásadní , aby byla řádně projednána . ps2013-019-01-001-060.u10.p1.s4
V naší zemi , kde mizí ročně tisíce hektarů zemědělské půdy , je novela tohoto zákona nepochybně důležitá nejen z hlediska ceny , za kterou se půda vykupuje , ale také z důvodu technických změn v návaznosti na jiné zákony . ps2013-019-01-001-060.u10.p2.s1
Musím zmínit vztah novely k parametrizaci definování veřejného zájmu . ps2013-019-01-001-060.u10.p2.s2
Jistě je něco jiného stavba páteřní dálniční sítě nebo technických energetických sítí například oproti budování dalších a dalších průmyslových zón na zemědělské půdě , samozřejmě mimo tzv . brownfieldy . ps2013-019-01-001-060.u10.p2.s3
Výsledná podoba zákona o ochraně zemědělského půdního fondu výrazně ovlivní nejen životní prostředí , ale také vzájemné vazby mezi různými funkcemi území , ať již v rámci obydleného , či jinak hospodářsky využívaného území , či území přírodního . ps2013-019-01-001-060.u10.p2.s4
Obce dlouhodobě usilují o nastolení optimálních podmínek pro vyvážené fungování různých typů využití území a zákon o ochraně zemědělského půdního fondu je jedním z důležitých nástrojů k prosazení zájmů obcí . ps2013-019-01-001-060.u10.p2.s5
Pokud vím , tak v tom je podpora i ze Svazu měst a obcí ČR . ps2013-019-01-001-060.u10.p3.s1
Musíme si uvědomit , že některá navrhovaná ustanovení zákona , například zrušení výjimky pro rodinné domy a obdobné stavby pro objekty a zařízení občanské vybavenosti nebo objekty a zařízení zdravotnické a kulturní , mohou zásadním způsobem ovlivnit další rozvoj měst a obcí a také zasáhnout do vlastnictví soukromých osob . ps2013-019-01-001-060.u10.p3.s2
Nesmíme zapomenout , že novela zákona také navrhuje převod kompetencí z obcí druhého typu na obce typu třetího , a tím fakticky předbíhá reformu veřejné správy , která je v těchto dnech opět diskutována . ps2013-019-01-001-060.u10.p4.s1
Jsem rád , že tady zazněl návrh , aby se tato novela projednala v hospodářském výboru . ps2013-019-01-001-060.u10.p4.s2
Myslím , že to je naprosto správně , a myslím , že by rovněž měla být projednána ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2013-019-01-001-060.u10.p4.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-019-01-001-060.u11.p1.s1
Děkuji . ps2013-019-01-001-060.u11.p1.s2
Mám zde jednu faktickou poznámku pana poslance Novotného . ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s1
Pane předsedající , kolegyně a kolegové , já chci pouze velmi stručně ještě jednou v návaznosti na předchozí vystoupení kolegy Stanjury upoutat pozornost na nutnost oné přesnější definice onoho posuzování veřejného zájmu v těchto věcech . ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s2
Sám osobně jsem zažil řadu jednání týkajících se zemědělského půdního fondu ve vztahu k projektu Národního biomedicínského centra , které mělo vzniknout v Olomouci a mělo navazovat na v tomto městě nedávno zrealizovanou obrovskou , gigantickou investici z evropských peněz právě do oblasti biomedicíny . ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s3
Vznikl u nás specializovaný vědecký ústav v této věci . ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s4
A zažil jsem si na Ministerstvu životního prostředí právě onu nedefinovanost posuzování veřejného zájmu , kdy jsme měli pro tento záměr podporu Ministerstva průmyslu a obchodu , CzechInvestu , nejrůznějších všemožných institucí , tehdy dokonce i písemně deklarovanou podporu prezidentem republiky , a zároveň při tom posuzování jsme naráželi na to , že neexistuje jakákoliv definice , jak vymezit právě s tím orgánem , který to má na starosti , kdy veřejný zájem převažuje a kdy převažuje zájem ochrany zemědělského půdního fondu . ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s5
Pokud toto zůstane nadále nespecifikováno a neupravováno , pak jakékoliv názory orgánů samosprávy ať už městské , krajské , jakékoliv názory orgánů exekutivy , třeba jednotlivých ministerstev vlády , v podstatě nemají žádnou hodnotu v tom procesu a jakýkoliv takový záměr se nemůže podařit zrealizovat . ps2013-019-01-001-060.u12.p1.s6
Je to moje osobní zkušenost a sám jsem připraven na hospodářském výboru dohlížet na to , abychom toto skutečně domýšleli do důsledků a ten mechanismus tam našli , protože jinak záměry nikdy nebudou zrealizovány . ps2013-019-01-001-060.u13.p1.s1
Já vám děkuji , pane poslanče . ps2013-019-01-001-060.u13.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Bendl . ps2013-019-01-001-060.u13.p1.s3
Máte slovo . ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s2
Dámy a pánové , hezký dobrý den . ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s3
Projednáváme novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu - materiál , který má poměrně značný vliv na fungování hospodářství v ČR , ale zemědělství zejména . ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s4
Trošku si nemohu nerýpnout do skutečnosti , že se téhle naší debaty neúčastní ministr zemědělství , kterého by se tenhle materiál měl týkat extrémně . ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s5
Bohužel jej postrádám nejenom při jednání o tomto bodu . ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s6
Bylo by asi dobře , abyste si v koalici udělali trochu pořádek a pan ministr se jednání Poslanecké sněmovny zúčastňoval . ps2013-019-01-001-060.u14.p1.s7
Nevídám ho tady ani na interpelacích a teď už ani na bodech , které se přímo zemědělství dotýkají . ps2013-019-01-001-060.u14.p2.s1
Já myslím , že se všichni shodneme na tom , že zemědělský půdní fond se má chránit , to na straně jedné . ps2013-019-01-001-060.u14.p2.s2
Na straně druhé bych chtěl připomenout těm , kteří se třeba v této problematice tolik neorientují , že se ČR zavázala při vstupu do EU , že bude snižovat například míru zornění v ČR , a jestliže vlastník orné půdy se dnes zaváže k tomu , že na poli vzniknou jenom pastviny , tak mu za to ČR ještě finančně přispěje a zaplatí mu za to , že už dále nebude orat a nebudeme mít tolik orné půdy v ČR . ps2013-019-01-001-060.u14.p2.s3
To je potřeba , abyste věděli ti z vás , kteří se v této problematice neorientují . ps2013-019-01-001-060.u14.p3.s1
Zároveň , myslím si , platí a je třeba přiznat , že ten boom zájmu investorů , zájmu stavění a podobně , který tady byl po revoluci v těch letech 1992 , 1995 , 1997 , 1998 a tak dále , ten už je dávno pryč . ps2013-019-01-001-060.u14.p3.s2
Tlak na to , aby vznikaly nové průmyslové zóny a podobně , už zdaleka takový není . ps2013-019-01-001-060.u14.p3.s3
Naopak hledáme způsob , jak vůbec sem přilákat nějaké nové investory , jak posílit množství pracovních příležitostí v České republice . ps2013-019-01-001-060.u14.p3.s4
A z tohoto pohledu je citlivý právě zákon o ochraně zemědělského půdního fondu . ps2013-019-01-001-060.u14.p3.s5
Musíme se na něj podívat jako na zákon , který na jednu stranu chrání tu hodnotu v oblasti zemědělského půdního fondu , na druhou stranu ovlivňuje rozvoj měst a obcí v České republice a může tím i brzdit řadu pozitivních věcí . ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s1
Dneska už se tu zmiňoval dokument , kterým územní plán bezesporu je , klíčový dokument , ke kterému se vyjadřují , pokud se to týká měst a obcí , jednotlivé obce , orgány Ministerstva životního prostředí , nebo řeknu všechny dotčené orgány , kraj a podobně . ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s2
To znamená , vzniká dokument , jehož povaha charakterizuje , jakým směrem má jít rozvoj daného území , kde kudy mají jít silnice , dálnice , kde rozvojové plochy , kde naopak chráněná území a podobně . ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s3
A tohle , tento zákon , který v podstatě se snaží ještě zpoplatnit , nebo popisuje zpoplatnění vyjmutí ze zemědělského půdního fondu , ještě více chrání některé oblasti a umožňuje státní správě se k tomu vyjadřovat . ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s4
Já bych velmi podporoval to stanovisko , aby za nejdůležitější dokument v tomto ohledu byl právě ten územní plán , nikoliv zájem veřejný reprezentovaný jedním či dvěma úředníky na tom či onom ministerstvu či krajském úřadě i či městském úřadě . ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s5
Myslím si , že zájem veřejnosti tady reprezentují především zastupitelstva . ps2013-019-01-001-060.u14.p4.s6
Ale chápu , že jsou zde státní úředníci a státní orgány , které musí a mají dohlížet v symbióze s tím , co si veřejnost přeje , na to , jak to území má být do budoucna zachováváno . ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s1
Existují , nebo znám konkrétní příklady , kdy například k vybudování chodníku z jedné obce do druhé , které jsou vedle sebe velmi blízko , bylo potřeba podél silnice vyjmout ze zemědělského půdního fondu pruh , na kterém by se dal postavit obyčejný chodník . ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s2
Vyjmutí ze zemědělského půdního fondu stálo víc než vybudování tohoto chodníku . ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s3
To mi přijde , že je absurdní . ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s4
Stejně tak jako je absurdní , když stát si řekne , že vybuduje dopravní infrastrukturu , ať už jsou to železnice , či silnice , projedná toto v územních plánech , vyčlení na to svoje finanční prostředky , ale ten stát si zdraží tu svoji dopravní infrastrukturu o finanční prostředky nutné k použití k tomu vyjmutí . ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s5
My si prostě několikrát zaplatíme z vlastních peněz a použijeme ty peníze i dopravní infrastrukturu , použijeme peníze jiné . ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s6
Tím pádem nemůžeme stavět a sami si komplikujeme a zdražujeme dopravní infrastrukturu . ps2013-019-01-001-060.u14.p5.s7
I o tom je tento zákon . ps2013-019-01-001-060.u14.p6.s1
Já jsem pro to , aby se zákon dostal co nejrychleji do druhého čtení , a podpořím tento návrh zákona . ps2013-019-01-001-060.u14.p6.s2
Ale zároveň chci říct , že budu hledat ve svém rozhodování takové usměrnění zákona , které nebude bránit rozvoji měst a obcí , tak aby prostě obce mohly za minimálního finančního přispění se dále rozvíjet v souladu především se svým územním plánem , na kterém se podílejí státní instituce i jednotlivá zastupitelstva . ps2013-019-01-001-060.u14.p7.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-019-01-001-060.u15.p1.s1
Děkuji vám , pane poslanče . ps2013-019-01-001-060.u15.p1.s2
Eviduji tři přihlášené do rozpravy - první je pan poslanec Vilímec , dále pan poslanec Faltýnek a jako třetí pan poslanec Kováčik . ps2013-019-01-001-060.u15.p1.s3
Poprosím pana poslance Vilímce , aby se ujal slova . ps2013-019-01-001-060.u16.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , chtěl bych upozornit na možná pro někoho dílčí aspekt , ale pro mnohé nebo pro některé vcelku zásadní , který ani vlastně nezmínil pan ministr ve své úvodní řeči , myslím ani paní zpravodajka . ps2013-019-01-001-060.u16.p1.s2
Upozornil na to až pan Tomáš Kučera , a to na změnu kompetencí dosavadních orgánů ochrany zemědělského půdního fondu , které také tento sněmovní tisk přináší , a to především ve vztahu k jednotlivým typům obcí . ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s1
Víte , od doby zániku okresních úřadů a vzniku obcí s rozšířenou působností k 1 . lednu 2003 se neustále diskutuje o pozici jednotlivých typů obcí , o pozici především těch obcí , které zůstaly v kategorii tzv . obcí s pověřeným obecním úřadem . ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s2
Velmi dobře si pamatuji tehdejší diskusi , když vznikaly obce s rozšířenou působností . ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s3
Ani náznakem tehdejší vláda , byla to vláda sociální demokracie , či tehdejší představitelé Ministerstva vnitra nezmiňovali , že to povede také k dlouhodobé snaze fakticky zlikvidovat výkon státní správy na pověřených obcích . ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s4
Tehdy probíhaly velké debaty o postavení a počtu obcí s rozšířenou působností . ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s5
K tomu se nechci vracet . ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s6
Po těch deseti letech se mi zdá , nebo jsem přesvědčen , že kýženého efektu se moc nedocílilo , že přiblížení výkonu státní správy se totiž mnohde nekonalo a konalo se spíše oddálení výkonu státní správy ať již na obce s rozšířenou působností od těch původních obecních úřadů s pověřeným úřadem , anebo na krajské úřady . ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s7
Během těch deseti , nebo dnes již jedenácti let se také s různou mírou intenzity v jednotlivých volebních obdobích začala přesouvat skutečně kompetence státní správy od obcí s pověřeným úřadem , a to především směrem k obcím s rozšířenou působností . ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s8
Jednalo se vždy o takovou salámovou metodu , protože fakticky žádná koncepce či reformy , další reformy veřejné správy nebyla přijata . ps2013-019-01-001-060.u16.p2.s9
Myslím , že takto se postupovat nedá . ps2013-019-01-001-060.u16.p3.s1
Jsem dlouholetým místostarostou města s pověřeným úřadem , proto také tady vystupuji . ps2013-019-01-001-060.u16.p3.s2
Když říkám dlouholetým , tak pamatuji v této pozici 24 let . ps2013-019-01-001-060.u16.p3.s3
A skutečně nepochopím , proč ze stran nebo strany některých ministerstev se neustále rodí pokusy o likvidaci výkonu státní správy na těchto obcích . ps2013-019-01-001-060.u16.p3.s4
To jsou totiž obce , které disponují zkušeným administrativním aparátem , odborností , a není většinou žádného důvodu , proč by se mnohé kompetence k výkonu státní správy měly přesunovat někam jinam . ps2013-019-01-001-060.u16.p4.s1
Ministerstvo životního prostředí již na konci , vlastně v samém závěru minulého volebního období učinilo takový neúspěšný pokus , když do senátní novely zákona o zemědělském půdním fondu prosadilo v Poslanecké sněmovně zrušení orgánů ochrany zemědělského půdního fondu na pověřených obcích . ps2013-019-01-001-060.u16.p4.s2
V zásadě provedlo to , co teď s mírnou obměnou se navrhuje v tomto sněmovním tisku . ps2013-019-01-001-060.u16.p4.s3
Senát tehdy přijal pozměňovací návrh , na kterém se podílel vedle samotných senátorů také Svaz měst a obcí . ps2013-019-01-001-060.u16.p4.s4
Ten pozměňovací návrh celkem logicky nastavoval kompetence jednotlivých orgánů zemědělského půdního fondu podle přirozené úlohy jednotlivých stupňů státní správy , ať už se jedná o obce s rozšířenou působeností , s pověřeným úřadem , krajské úřady , anebo Česká inspekce životního prostředí . ps2013-019-01-001-060.u16.p4.s5
Bohužel došlo k rozpuštění Sněmovny , nebo bohudík , to nechci teď hodnotit , a ten zákon spadl pod stůl , protože o pozměňovacím návrhu Senátu již neměl kdo rozhodovat . ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s1
V novém volebním období , pravda , s jinými aktéry je tento návrh opět na stole . ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s2
Když jsem si ho včera podrobně přečetl , tak opět odkazuje na dávné usnesení , hodně fousaté usnesení vlády někdy z roku 2006 . ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s3
Cílem toho usnesení vlády rozhodně nebylo likvidovat státní správu na obcích s pověřeným úřadem . ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s4
Když bych ocitoval z důvodové zprávy , tak se v důvodové zprávě tohoto sněmovního tisku na konto rušení orgánů ochrany zemědělského půdního fondu na obcích s pověřeným úřadem píše , že ve značné míře již působnost obecních úřadů obcí byla koncentrována v obcích s rozšířenou působností , jak to umožňuje zákon o obcích . ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s5
Tomu skutečně nerozumím , hlavně tomu dodatku . ps2013-019-01-001-060.u16.p5.s6
Na jiném místě , a to myslím , je také zajímavé , se při vyhodnocení přínosů a nákladů připouští , že převedením kompetencí z pověřených úřadů může dojít ke zvýšení nákladů na dopravu a k větším časovým nárokům jak pro obce s rozšířenou působností , tak i pro žadatele . ps2013-019-01-001-060.u16.p6.s1
Mluví se o úspoře mzdových nákladů u obcí s pověřeným úřadem , spíše o hypotetické , zároveň - a to bych chtěl podtrhnout - však novela ohledně změny v kompetencích a zavedení nových kompetencí přinese potřebu navýšení prostředků z veřejných rozpočtů . ps2013-019-01-001-060.u16.p6.s2
Sečteno a podtrženo , celkové úspory změn těch kompetencí jsou totiž nižší než celkové náklady . ps2013-019-01-001-060.u16.p7.s1
V odůvodnění naleznete pouze stručné shrnutí připomínek některých resortů , včetně České inspekce životního prostředí , která požaduje i v souvislosti se změnami kompetencí navýšení o 11 funkčních míst . ps2013-019-01-001-060.u16.p7.s2
Ani zmínka o tom , že s tímto návrhem především v některých aspektech zásadně nesouhlasí Svaz měst a obcí České republiky . ps2013-019-01-001-060.u16.p7.s3
To je velmi pozoruhodné . ps2013-019-01-001-060.u16.p8.s1
Nechci hodnotit tuto novelu v jiných oblastech navrhovaných změn , to učinili mí kolegové . ps2013-019-01-001-060.u16.p8.s2
Já věřím , že - byť je na to , pokud projde deset dnů , velmi krátká doba - zvítězí zdravý rozum a v dalším projednávání zákona upustí Ministerstvo životního prostředí předbíhat dobu a upustí od snahy likvidovat orgán ochrany zemědělského půdního fondu na obcích s pověřeným obecním úřadem . ps2013-019-01-001-060.u16.p8.s3
Nic to totiž nepřinese , pouze to komplikuje lidem život . ps2013-019-01-001-060.u16.p8.s4
Víte , mnohokrát mluvíme o potřebě podpořit venkov .