ps2013-017-09-005-039.u1.p1.s1
39 . ps2013-017-09-005-039.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 250 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích ( obecní zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 129 / 2000 Sb . , o krajích ( krajské zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 131 / 2000 Sb . , o hlavním městě Praze , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 294 / - prvé čtení ps2013-017-09-005-039.u1.p2.s1
Z pověření vlády tento návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš . ps2013-017-09-005-039.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře . ps2013-017-09-005-039.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-017-09-005-039.u2.p1.s2
Dámy a pánové , předložený návrh zákona , kterým se mění zákon č . 250 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích , (obecní zřízení) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 129 / 2000 Sb . , o krajích (krajské zřízení) , ve znění pozdějších předpisů , má přispět k transparentnosti hospodaření s veřejnými prostředky v rámci územních rozpočtů a ke snížení legislativních a nelegislativních bariér implementace evropských a investičních fondů v programovém období let 2014 až 2020 . ps2013-017-09-005-039.u2.p2.s1
Předkládaná návrh zákona v části první upravuje postup pro poskytování dotací a návratných finančních výpomocí z územních rozpočtů , základní náležitostí žádostí a veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci . ps2013-017-09-005-039.u2.p3.s1
Dále obsah o zveřejňování záměru územně samosprávného celku poskytnout dotaci nebo návratnou finanční výpomoc na účel stanovený poskytovatelem . ps2013-017-09-005-039.u2.p3.s2
Záměr je obdobou programu podle zákona č . 218 / 2000 Sb . ps2013-017-09-005-039.u2.p3.s3
Dále povinnost zveřejňovat smlouvy o poskytnutí dotací a návratných finančních výpomocí nad 10 000 korun na portálu veřejné správy . ps2013-017-09-005-039.u2.p4.s1
Dále orgány příslušné k rozhodování sporů z veřejnoprávních smluv o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomocí , to znamená krajské úřady a Ministerstvo financí . ps2013-017-09-005-039.u2.p5.s1
Dále možnost poskytovatele uložit příjemci dotace opatření k nápravě pochybení zjištěných při kontrole s tím , že pokud příjemce provede opatření k nápravě , nebude mu uložen odvod za porušení rozpočtové kázně . ps2013-017-09-005-039.u2.p5.s2
Toto ustanovení má umožnit zjednodušení administrativy při implementaci prostředků poskytnutých ze strukturálních fondů . ps2013-017-09-005-039.u2.p6.s1
Dále částku tisíc korun , do které nebude odvod za porušení rozpočtové kázně ukládán , což má rovněž umožnit zjednodušení administrativy při implementaci prostředků poskytnutých ze strukturálních fondů . ps2013-017-09-005-039.u2.p7.s1
Dále možnost zjednodušeného vykazování některých výdajů paušální částkou , uložení nižšího odvodu za porušení méně závažné povinnosti pevnou částkou nebo procentem nebo v rámci procentního rozmezí , sčítání odvodů za porušení méně závažných povinnosti , nestanoví - li smlouva jinak , a uložení odvodu za porušení pravidel pro zadávání zakázek ve výši nejzávažnějšího porušení , nestanoví - li poskytoval dotace jinak . ps2013-017-09-005-039.u2.p8.s1
Některým zásadním připomínkám uplatněným k návrhu zákona některými kraji a Svazem měst a obcí nebylo vyhověno , například požadavku , aby doba , po kterou je třeba zveřejněný záměr poskytnout peněžní prostředky z územního rozpočtu byla kratší než navržených 90 dnů , nebo návrhu , aby místo zveřejnění celých smluv byly zveřejňovány pouze nezbytné informace . ps2013-017-09-005-039.u2.p9.s1
Další připomínky směřovaly k počítání penále až ode dne prodlení s úhradou odvodu na základě platebního výměru , nikoliv ode dne následujícího po dni porušení rozpočtové kázně . ps2013-017-09-005-039.u2.p9.s2
Dále ke zvýšení hranice pro zveřejňování smluv až od 50 000 korun . ps2013-017-09-005-039.u2.p10.s1
Řada zásadních připomínek však byla nad rámec této novely zákona . ps2013-017-09-005-039.u2.p11.s1
Úprava poskytování dotací vyvolala potřebu některých úprav i v zákonech o obcích a krajích a o hlavním městě Praze . ps2013-017-09-005-039.u2.p11.s2
Úprava těchto zákonů je navržena v části druhé až páté a spočívá v doplnění působnosti orgánů příslušných k rozhodování o poskytnutí peněžních prostředků z územních rozpočtů a k uzavření veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí peněžních prostředků . ps2013-017-09-005-039.u2.p12.s1
Závěrem si dovoluji upozornit , že předložený návrh zákona obsahuje několik tiskových chyb , které nebylo možné z časových důvodů opravit před doručením návrhu zákona do Poslanecké sněmovny Parlamentu . ps2013-017-09-005-039.u2.p12.s2
Tyto administrativní nedostatky budou opraveny v rámci legislativního procesu v Poslanecké sněmovně Parlamentu . ps2013-017-09-005-039.u2.p13.s1
V podrobné rozpravě bude požádáno o zkrácení lhůty na 30 dnů . ps2013-017-09-005-039.u2.p13.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-017-09-005-039.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2013-017-09-005-039.u3.p1.s2
Nyní prosím zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Jiřího Zemánka , o slovo . ps2013-017-09-005-039.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-017-09-005-039.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové , předkládám zpravodajskou zprávu k tisku číslo 294 . ps2013-017-09-005-039.u4.p1.s2
Vzhledem k tomu , že pan ministr financí šel poměrně dopodrobna , tak si dovolím jenom dvě připomínky . ps2013-017-09-005-039.u4.p1.s3
Jedna je do minulosti , kdy poprvé jsme se setkali s podobou tohoto návrhu v dubnu 2013 a projednávání tisku číslo 988 bylo ukončeno rozpuštěním Sněmovny . ps2013-017-09-005-039.u4.p1.s4
V současné době je upravený návrh zákona předkládán znovu . ps2013-017-09-005-039.u4.p1.s5
Současný platný právní stav zákona č . 250 / 2000 Sb . , o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů , nedefinuje pojmy související s dotacemi , s návratnými finančními výpomocemi , nestanoví pravidla pro poskytování dotací a návratných finančních výpomocí z územních rozpočtů , náležitosti záměru poskytnout dotaci nebo návratnou finanční výpomoc na její stanovený účel a pravidla pro zveřejňování údajů a dokumentů souvisejících s poskytnutými prostředky . ps2013-017-09-005-039.u4.p1.s6
Právě to je asi nejdůležitější úkol , který novela pod číslem 294 upravuje tyto záležitosti , a zároveň zákon upravuje úpravy související s administrací fondů Evropské unie . ps2013-017-09-005-039.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-017-09-005-039.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji přihlášku pana poslance Vilímce . ps2013-017-09-005-039.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-017-09-005-039.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , přihlásil jsem se proto , abych jako dlouholetý komunální politik , ale také v minulém volebním období zpravodaj těchto sněmovních tisků spojených s rozpočtovými pravidly územních rozpočtů zdůraznil , jaké dopady bude mít přijetí tohoto zákona na mnoho , na 6 400 nebo 6 250 obcí . ps2013-017-09-005-039.u6.p2.s1
Ano , pan poslanec Zemánek se zmínil , že s podobnou úpravou nebo s podobným sněmovním tiskem jsme se již potýkali na konci minulého volebního období , byl to sněmovní tisk 988 . ps2013-017-09-005-039.u6.p2.s2
Tehdy jsem byl ustaven jako zpravodaj tohoto sněmovního tisku . ps2013-017-09-005-039.u6.p2.s3
Z důvodu rozpuštění Sněmovny a také z důvodu velké kritiky , která se snesla na tento návrh zákona , který je v mnoha ohledech dosti podobný tomu , který dnes projednáváme , nakonec bylo od projednávání upuštěno . ps2013-017-09-005-039.u6.p2.s4
Chci pouze v této souvislosti dodat , že návrh , který projednáváme , sněmovní tisk 294 , není zase nic nového . ps2013-017-09-005-039.u6.p2.s5
Opět se vyjmul z nějakého toho ministerského šuplíku nebo ze šuplíku ministerských úředníků a pan ministr financí jej zde znovu předložil . ps2013-017-09-005-039.u6.p3.s1
Já jsem si dal jako tehdejší zpravodaj práci , abych porovnal ty dva sněmovní tisky , ten 988 , který se nakonec neprojednal , a tisk 294 , který projednáváme . ps2013-017-09-005-039.u6.p3.s2
Jsou tam některé drobné změny , některé změny i pozitivní . ps2013-017-09-005-039.u6.p3.s3
U sněmovního tisku 294 , to se týká především nápravných opatření u bagatelních porušení dotačních podmínek tak , aby to nemuselo znamenat porušení rozpočtové kázně - to určitě vítám . ps2013-017-09-005-039.u6.p3.s4
Podobný institut se připravuje i do velkých rozpočtových pravidel . ps2013-017-09-005-039.u6.p3.s5
Ale zatímco sněmovní tisk 988 předpokládal , že ta poměrně vysoká administrativní zátěž při poskytování dotací se bude týkat pouze obcí nad 2 tis . obyvatel , tak tentokrát se to týká všech obcí bez ohledu na to , jestli obec má 50 obyvatel , 100 obyvatel , nebo se jedná o hlavní město Prahu . ps2013-017-09-005-039.u6.p3.s6
Ano , boj za větší transparentnost je vedle své věcné náplně poměrně oblíbeným politickým tématem . ps2013-017-09-005-039.u6.p3.s7
Ale pokud je tento boj veden až s fanatickou představou , že každé malé hasičské sdružení i každá malá obec bude v jeho jménu podrobena nesmyslné administrativní zátěži , tak úplně zničíme to , co zde v minulých 25 letech v rozvoji měst a obcí bylo dosaženo . ps2013-017-09-005-039.u6.p4.s1
Já předpokládám , a teď to není kritika ani na pana ministra nebo na současnou vládu , když jezdí ministři diskutovat do vesnic roku a podobně , myslím , že dnes jede pan předseda vlády diskutovat do jedné takové vesnice , tak by měl oznámit , a myslím , že by to bylo i seriózní , měl by se zmínit , co v případě takovéhoto návrhu zákona , který by nebyl upraven , by čekalo i ty nejmenší obce . ps2013-017-09-005-039.u6.p4.s2
Myslím si , že by to bylo namístě . ps2013-017-09-005-039.u6.p4.s3
Mám totiž takový dojem , že některá ustanovení tohoto návrhu nás vracejí do doby národních výborů . ps2013-017-09-005-039.u6.p4.s4
Já nechci teď v prvním čtení debatovat o detailech , ale když si přečtu , že o sporech veřejnoprávních smluv , které jsou uzavírány mezi jednotlivými městy nebo kraji a poskytovateli , bude rozhodovat v přenesené působnosti krajský úřad , potažmo Ministerstvo financí , pokud se to bude týkat krajů nebo hlavního města Prahy , tak to není nic jiného , než byl systém národních výborů , kdy o problémech takových dotací vždycky rozhodoval vyšší stupeň příslušného národního výboru . ps2013-017-09-005-039.u6.p5.s1
Já rozumím tomu , že požadavek na výrazně transparentní systém poskytování dotací či návratných finančních výpomocí je výsledkem snahy maximálně předejít systému určitého skrytého nadržování , určitého příkonu zvýhodňovat ty či ony žadatele . ps2013-017-09-005-039.u6.p5.s2
Také souhlasím s tím , že v současné době je určitě v daleko větší míře uplatnit úlohu elektronických médií , internetu než dosud . ps2013-017-09-005-039.u6.p6.s1
Návrh z jedné strany v souvislosti s novelou zákona o obcích zvyšuje kompetenci rad obcí poskytovat dotace konkrétnímu příjemci v rámci jednoho roku na 50 tisíc . ps2013-017-09-005-039.u6.p6.s2
To považuji za pozitivní , protože stávající limit 20 tisíc je skutečně nedostatečný . ps2013-017-09-005-039.u6.p6.s3
Nerozumím ale tomu , a on to trochu zmínil i pan ministr , proč se předkladatel v připomínkovém řízení tak bránil alespoň vyvázat dotace do částky 50 tisíc korun ročně u obcí a u krajů 200 tisíc z povinnosti vždy třicet dní dopředu zveřejňovat záměr poskytování dotace a trvat na tom , že všechny dotace bez výjimky musí být uzavírány na základě veřejnoprávních smluv . ps2013-017-09-005-039.u6.p6.s4
Víte , v životě obcí se často stává , že obec musí velmi rychle reagovat i třeba poskytnutím dotace na nějakou konkrétní škodní událost , ať se to týká spolků , nebo různých dalších příjemců . ps2013-017-09-005-039.u6.p6.s5
V zásadě vázat vždy poskytnutí dotace i v případech , že se jedná o 5 tisíc nebo 2 tisíce korun na povinnost zveřejňovat takovýto záměr třicet dnů , řekněme , před rozhodnutím o té dotaci , považuji za velmi tvrdé a povede to v praxi obcí k velkým potížím . ps2013-017-09-005-039.u6.p7.s1
Pocházím ze západních Čech . ps2013-017-09-005-039.u6.p7.s2
V mnoha ohledech mohou být pro samosprávu vzorem pravidla , která fungují v Bavorsku . ps2013-017-09-005-039.u6.p7.s3
Znám mnoho bavorských starostů . ps2013-017-09-005-039.u6.p7.s4
Já jsem se nesetkal nikdy s tím , že by starostové v bavorských obcích museli v souvislosti s poskytováním rozsahem nevelkých dotací nebo příspěvků ze svého rozpočtu podstupovat takovou administrativní zátěž . ps2013-017-09-005-039.u6.p7.s5
Pokud dnes voláme po příkladech ze zahraničí , vezměme si příklad třeba i z Bavorska z fungování samosprávy a poskytování dotací v bavorských obcích . ps2013-017-09-005-039.u6.p7.s6
Pokud se totiž přijmou nepřiměřeně tvrdá pravidla , tak na to , vážené kolegyně a kolegové , doplatí jak obce , tak jejich občané . ps2013-017-09-005-039.u6.p8.s1
K čemu taková pravidla povedou ? ps2013-017-09-005-039.u6.p8.s2
V našich podmínkách k nutnosti tyto časové průtahy obcházet , na což jsme skutečně velmi mistři ve svém oboru , a myslím , že to není ani cílem tohoto návrhu . ps2013-017-09-005-039.u6.p9.s1
Nerozumím také požadavku a nechci to , protože myslím , že tato debata proběhne na půdě rozpočtového výboru . . . ps2013-017-09-005-039.u6.p9.s2
Nerozumím požadavku , aby územní samosprávné celky zdůvodňovaly žadatelům o dotaci , proč ji nedostali . ps2013-017-09-005-039.u6.p9.s3
Nevím , jak se bude písemně zdůvodňovat , že zastupitelstva či rady svými hlasy dotaci prostě neodsouhlasily . ps2013-017-09-005-039.u6.p9.s4
Nevím , jak se to bude věcně zdůvodňovat . ps2013-017-09-005-039.u6.p10.s1
Tím neříkám , že třeba některé náležitosti stran poskytování dotací upravit , že je třeba zajistit i větší informovanost . ps2013-017-09-005-039.u6.p10.s2
Také určitě nebudeme předkládat návrh na zamítnutí . ps2013-017-09-005-039.u6.p10.s3
Pouze nelze skutečně dle slov klasika vylévat z vaničky vodu včetně dítěte . ps2013-017-09-005-039.u6.p10.s4
Věřím , že je snad vůle a prostor v druhém čtení tento vládní návrh rozumně pozměnit tak , aby požadavek transparentnosti se nedostával do naprosté kolize s racionálností a efektivností , o které mluví tak často pan ministr financí . ps2013-017-09-005-039.u6.p10.s5
Věřím , že je možné na půdě rozpočtového výboru i s vstřícným přístupem ministra financí si ty změny ohlídat , jak čtu z mnoha plakátů , a upravit tento zákon do takové podoby , aby neškodila 6 250 obcím . ps2013-017-09-005-039.u6.p10.s6
Děkuji za pozornost . ps2013-017-09-005-039.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Vilímcovi . ps2013-017-09-005-039.u7.p1.s2
Pardon . ps2013-017-09-005-039.u7.p1.s3
Nejprve s faktickou poznámkou pan poslanec Volný . ps2013-017-09-005-039.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2013-017-09-005-039.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající , i zde bych chtěl poprosit Poslaneckou sněmovnu o zkrácení projednávání tohoto zákona ve výborech o 30 dnů , tedy na 30 dnů . ps2013-017-09-005-039.u8.p1.s2
Děkuji . ps2013-017-09-005-039.u9.p1.s1
O 30 na 30 , eviduji , děkuji panu poslanci Volnému a ptám se , kdo další se hlásí do obecné rozpravy . ps2013-017-09-005-039.u9.p1.s2
Nevidím nikoho , proto končím obecnou rozpravu . ps2013-017-09-005-039.u9.p1.s3
Ptám se na závěrečné slovo pana ministra , případně pana zpravodaje . ps2013-017-09-005-039.u9.p1.s4
Není zájem . ps2013-017-09-005-039.u9.p1.s5
Protože neeviduji žádný návrh na vrácení či zamítnutí předloženého návrhu , budeme se zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání . ps2013-017-09-005-039.u9.p2.s1
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru . ps2013-017-09-005-039.u9.p2.s2
Ptám se , jestli má někdo jiný návrh . ps2013-017-09-005-039.u9.p2.s3
Nemá . ps2013-017-09-005-039.u9.p2.s4
Budeme tedy hlasovat o přikázání tohoto návrhu zákon k projednání rozpočtovému výboru . ps2013-017-09-005-039.u9.p3.s1
Zahajuji hlasování . ps2013-017-09-005-039.u9.p3.s2
Kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru , ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko . ps2013-017-09-005-039.u9.p3.s3
Kdo je proti ? ps2013-017-09-005-039.u9.p4.s1
Je to hlasování číslo 307 , přihlášeno je 145 poslankyň a poslanců , pro 116 , proti žádný , návrh jsme přijali . ps2013-017-09-005-039.u9.p5.s1
Dále tu mám návrh pana poslance Volného , který navrhuje zkrátit lhůtu k projednání o 30 dnů . ps2013-017-09-005-039.u9.p5.s2
Zahajuji hlasování o tomto návrhu .