ps2013-017-09-003-036.u1.p1.s1
36 . ps2013-017-09-003-036.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 235 / 2004 Sb . , o dani z přidané hodnoty , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 291 / - prvé čtení ps2013-017-09-003-036.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš , kterému tímto uděluji slovo . ps2013-017-09-003-036.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře . ps2013-017-09-003-036.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-017-09-003-036.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych stručně uvedl takzvanou řádnou novelu zákona o dani z přidané hodnoty . ps2013-017-09-003-036.u2.p1.s3
Hlavní změny , které jsou předmětem řádné novely zákona o dani z přidané hodnoty , souvisí s bojem proti daňovým únikům . ps2013-017-09-003-036.u2.p2.s1
V prvé řadě je třeba zmínit rozšíření systémů reverse charge neboli režimu přenesení daňové povinnosti v návaznosti na dobrovolnou implementaci unijního práva . ps2013-017-09-003-036.u2.p2.s2
Dále změny týkající se zvláštního režimu pro investiční zlato , jejichž cílem je omezit zneužití tohoto zvláštního režimu a z toho plynoucí daňové úniky . ps2013-017-09-003-036.u2.p2.s3
V neposlední řadě se jedná o zavedení takzvaného kontrolního hlášení , které by mělo umožnit správci daně včasné získání údajů uskutečněných zdanitelných plnění a uplatnění nároku na odpočet daně , na základě kterých je možno účinněji zabránit daňovým únikům . ps2013-017-09-003-036.u2.p2.s4
Vzhledem k tomu , že je zapotřebí poskytnout dostatečný časový prostor pro přípravu na řádné plnění povinností související s kontrolním hlášením , navrhuje se zavést toto opatření až od roku 2016 . ps2013-017-09-003-036.u2.p3.s1
Součástí řádné novely zákona o dani z přidané hodnoty je také odstranění nejasností v oblasti uplatnění daně z přidané hodnoty a osvobození od této daně u nemovitých věcí vzniklých po schválení nového občanského zákoníku nebo zavedení režimu přenesené daňové povinnosti u dodání nemovitých věcí v případě , kdy se plátce po uplynutí časového testu pro osvobození rozhodne uplatnit daň . ps2013-017-09-003-036.u2.p3.s2
Dále se navrhuje zachovat dosavadní výši obratu pro povinnou registraci plátců , tedy jeden milion korun , a zrušit tak schválené snížení tohoto limitu na 750 tisíc korun . ps2013-017-09-003-036.u2.p4.s1
Účinnost řádné novely zákona o dani z přidané hodnoty se navrhuje k 1 . lednu 2015 . ps2013-017-09-003-036.u2.p4.s2
Výjimkou jsou ustanovení , které souvisí se zavedením kontrolního hlášení s navrhovanou účinností od 1 . ledna 2016 , a část čtvrtá , u níž se z legislativně technických důvodů navrhuje účinnost 31 . 12 . 2014 . ps2013-017-09-003-036.u2.p5.s1
Závěrem svého úvodního slova si vás dovoluji požádat o projednání návrhu zákona ve výborech a jeho schválení a avizuji , že v rámci podrobné rozpravy bude navrženo zkrátit lhůtu pro projednání této řádné novely ve výborech na 30 dní . ps2013-017-09-003-036.u2.p5.s2
Děkuji . ps2013-017-09-003-036.u3.p1.s1
Ano , děkuji . ps2013-017-09-003-036.u3.p1.s2
Jenom upozorňuji , že tento návrh musí zaznít v rozpravě , kterou za chvíli otevřu . ps2013-017-09-003-036.u3.p1.s3
Ale ještě dám slovo panu zpravodaji pro prvé čtení , kterým je pan poslanec Václav Votava . ps2013-017-09-003-036.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-09-003-036.u4.p1.s2
Vážený pane předsedo , kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych vás seznámil se zpravodajskou zprávou k tisku 291 , což je zákon , kterým se mění zákon č . 235 / 2004 Sb . , o dani z přidané hodnoty . ps2013-017-09-003-036.u4.p1.s3
Pan ministr tady již uvedl tento tisk . ps2013-017-09-003-036.u4.p2.s1
Hlavní cíle jsou nastavení právního základu pro transformaci směrnic Evropské unie , dále je to zrušení snížení obratu pro povinnou registraci plátce DPH , potom jsou to dílčí změny související především s rekodifikací soukromého práva a legislativně technické změny . ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s1
Z těch nejdůležitějších úprav bych zdůraznil nebo připomenul , znovu říkám , že o nich již pan ministr hovořil , je to zavedení kontrolních hlášení , to jest požadavky na evidenci údajů k daňové povinnosti včetně sankcí . ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s2
Důvodem je samozřejmě zlepšení výběru daní a omezení daňových podvodů stran daně z přidané hodnoty . ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s3
Tam se navrhuje účinnost od 1 . 1 . 2016 . ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s4
Dále jsou to koncepční změny v režimu přenesené daňové působnosti , což reflektuje právní úpravu Evropské unie a boj proti daňovým únikům . ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s5
Je to i zrušení snížení obratu pro povinnou registraci plátce , a to z jednoho milionu na 750 tisíc korun , které mělo být účinné od 1 . 1 . 2015 , tedy ke spuštění toho slavného zákona o JIM . ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s6
Dále se zpřesňuje uplatnění patnáctiprocentní sazby snížené na stavby , včetně pozemků a jejich součástí , určuje se , zpřesňuje a vymezuje se některé názvosloví , " stavební pozemek " , kdy je dodání pozemku osvobozeno od daně , vymezuje se obytný prostor pro sociální bydlení a podobně . ps2013-017-09-003-036.u4.p3.s7
A konečně předloženou novelou dochází také ke změně ve struktuře členění zákona o dani z přidané hodnoty . ps2013-017-09-003-036.u4.p4.s1
Tolik tedy v kostce k hlavním změnám , které předložená novela řeší . ps2013-017-09-003-036.u4.p5.s1
Doporučuji propustit do druhého čtení . ps2013-017-09-003-036.u4.p5.s2
Děkuji . ps2013-017-09-003-036.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-09-003-036.u5.p1.s2
A nyní tedy otevírám rozpravu . ps2013-017-09-003-036.u5.p1.s3
Hlásí se pan poslanec Okamura , potom pan poslanec Volný . ps2013-017-09-003-036.u6.p1.s1
Vážený pane předsedo , dámy a pánové , dovolte mi poznámku k tomuto vládnímu návrhu zákona o dani z přidané hodnoty , tedy ke snížení výše obratu pro povinnou registraci plátce DPH z jednoho milionu na 750 tisíc . ps2013-017-09-003-036.u6.p1.s2
Na to bych se chtěl zaměřit . ps2013-017-09-003-036.u6.p1.s3
To ostatní teď komentovat v rámci prvního čtení nebudu . ps2013-017-09-003-036.u6.p2.s1
V úvodní zprávě Ministerstvo financí píše - cituji : " Hlavním důvodem pro zrušení snížení obratu na 750 tisíc je nezvyšovat administrativní zátěž jak novým plátcům , tak správcům daně , protože snížením obratu by se počet plátců zvýšil . " ps2013-017-09-003-036.u6.p2.s2
Tak musím tímto panu Babišovi a jeho týmu poděkovat za oficiální uznání toho , co říkám a o čem píši již léta , a to , že stávající systém DPH přináší České republice extrémní byrokratickou zátěž pro firmy i pro stát . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s1
Dodávám fakt , že právě ten extrémně složitý systém DPH , který v České republice máme , je motorem gigantického množství daňových podvodů . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s2
Takže jsem rád , že téměř po roce , co je tato vláda u moci , tak že kromě , řekl bych , méně systémových kosmetických změn tady máme alespoň náznak toho správného směru , který tady Úsvit od začátku prosazuje . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s3
Jelikož jsou dvě cesty , jak k té problematice DPH přistoupit . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s4
Buď více regulovat , kontrolovat a registrovat , což bohužel také Ministerstvo financí plánuje zase v jiných oblastech , nebo naopak systém zjednodušit , zpřehlednit a hlavně zlevnit . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s5
Zlevnit pro stát a pro firmy a zároveň ho nastavit tak , že daňové podvody nebudou potřeba a nebudou ani možné . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s6
A to je ta cesta , kterou se chce ubírat Úsvit . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s7
A proto bychom při této příležitosti už vládu také chtěli vyzvat , aby tento náznak , který tady v tomto zákoně o DPH předvedla , tak aby pokud možno se v těchto krocích pokračovalo systémově v dalších oblastech ohledně správy daní v České republice . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s8
A stačí přitom málo - a už jsem o tom hovořil vícekrát . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s9
Stačí se inspirovat ve vyspělých zemích světa , kde DPH dokonce vůbec nemají , např . v USA . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s10
A pokud už chceme plošně danit , tak daní z prodeje , kterou platí konečný spotřebitel a která se mezi podnikateli neodečítá . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s11
Samozřejmě DPH nepůjde změnit bez souhlasu Evropské unie , ale vláda chce být proevropská , tak pokusme se být tedy alespoň v něčem lídry a ne outsidery anebo ocásky , ocáskem v rámci Evropské unie . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s12
A iniciujme aspoň debatu , diskusi na celoevropské úrovni a pokusme se o ty změny . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s13
Jak jsem již říkal , opravdu stačí málo . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s14
Stačí jen opravdu chtít a nebýt líný . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s15
Ostatně našich dobře placených zástupců máme v Evropské unii dost . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s16
A podporu najdeme jistě všude , kde mají zdravý selský rozum . ps2013-017-09-003-036.u6.p3.s17
Děkuji za pozornost . ps2013-017-09-003-036.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-09-003-036.u7.p1.s2
Ještě než vystoupí pan poslanec Volný , přednostní právo uplatnil pan předseda klubu ODS pan poslanec Stanjura . ps2013-017-09-003-036.u7.p1.s3
Prosím . ps2013-017-09-003-036.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-017-09-003-036.u8.p1.s2
Za prvé chci říct , že budeme hlasovat pro propuštění zákona do druhého čtení . ps2013-017-09-003-036.u8.p1.s3
Nicméně chci ve svém vystoupení poukázat na dva problémy , které bychom mohli ještě ve výborech diskutovat . ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s1
Za prvé je to reverse charge , kdy je pravda , že nová nařízení Evropské unie nám umožňují rozšířit seznam zboží a komodit , na které se vztahuje . ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s2
A mně z toho výčtu , který je v důvodové zprávě , zaujal jeden nejasný , tzn . zařízení , která obsahují integrované obvody . ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s3
Jestli si vůbec umíme představit , co všechno , jaké zařízení obsahuje integrovaný obvod , jeden nebo více . ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s4
Je to věc , kterou určitě budeme chtít debatovat na rozpočtovém výboru . ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s5
Mně přijde ta definice tak obecná , že ten výklad může být nejednoznačný a způsobilo by to problémy jak na straně plátců , tak na straně finančních úřadů a státní správy . ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s6
A stejně tak nevím úplně přesně , proč se navrhuje , aby reverse charge byl i u mobilů a tabletů . ps2013-017-09-003-036.u8.p2.s7
To mi přijde jako přenášení daňové povinnosti , nebo alespoň částečné přenášení daňové povinnosti na subjekty , na ty , kteří normálně nakupují a v tom okamžiku to DPH budou platit . ps2013-017-09-003-036.u8.p3.s1
Říkám , chceme to debatovat , nebudeme navrhovat zamítnutí . ps2013-017-09-003-036.u8.p3.s2
Myslíme si , že je to věc k debatě . ps2013-017-09-003-036.u8.p3.s3
I když nám to nařízení Evropské unie umožňuje , zda je to rozumné . ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s1
A druhá věc , kterou určitě budeme chtít podrobně debatovat , jsou kontrolní hlášení . ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s2
Ministerstvo financí odhaduje ve své důvodové zprávě administrativní zatížení ve výši zhruba 1 , 4 mld . na podnikatelský sektor s tím , že tam rovnou píše , že existují firmy , které poskytují ekonomický software a které řekly už Ministerstvu financí , že to poskytnou zdarma . ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s3
Tak si myslím , že v debatě by nebylo možná od věci to zveřejnit , aby i podnikatelé věděli , kdo jim to udělá zdarma . ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s4
Ale opět otázka , kterou budeme chtít debatovat - jestli to musí být pro všechny . ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s5
Jestli to musí být i pro ty , kteří platí DPH , nejen pro ty , kteří mají nadměrný odpočet . ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s6
Jestli bychom tu zátěž přece jenom nemohli snížit . ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s7
Případně že bychom tuto povinnost uvalili pouze na odvětví , ve kterých se dějí karuselové podvody . ps2013-017-09-003-036.u8.p4.s8
To znamená , není to , že bychom to odmítali jako celek , ale budeme se chtít v rámci debaty ve výborech bavit , jestli to nemůžeme zúžit , abychom zase nepostihovali ty poctivé , ty malé , kteří poctivě platí , nemají žádný problém a my jim uložíme novou (nesrozumitelné) povinnost - v dobrém úmyslu boje s daňovými úniky . ps2013-017-09-003-036.u8.p5.s1
Takže tyto dvě věci avizuji , že budeme chtít podrobně debatovat . ps2013-017-09-003-036.u8.p5.s2
Budeme rádi , když najdeme shodu na nějakých pozměňovacích návrzích , ale návrh zákona jako celek podpoříme do dalšího čtení . ps2013-017-09-003-036.u8.p5.s3
Jenom bych v té debatě poprosil , aby nebyla vyhroceně opozičně vládní , ale abychom zkusili opravdu podle mého názoru ty věcné připomínky nebo věcné otazníky , které vznášíme , prodebatovat u obou dvou těch opatření . ps2013-017-09-003-036.u8.p5.s4
U těch ostatních nemám , co bych v této chvíli v prvém čtení komentoval . ps2013-017-09-003-036.u8.p5.s5
Děkuji za pozornost . ps2013-017-09-003-036.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-09-003-036.u9.p1.s2
Nyní má slovo pan poslanec Volný . ps2013-017-09-003-036.u10.p1.s1
Dobrý den , pane předsedající , kolegové , já bych chtěl načíst a požádat tímto o souhlas se zkrácením doby na projednávání ve výborech na 30 dnů . ps2013-017-09-003-036.u10.p1.s2
Děkuji . ps2013-017-09-003-036.u11.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-09-003-036.u11.p1.s2
Zeptám se , zda se ještě někdo hlásí do rozpravy . ps2013-017-09-003-036.u11.p1.s3
Pokud tomu tak , není , tak rozpravu končím . ps2013-017-09-003-036.u11.p1.s4
Zeptám se , zda pan ministr nebo pan zpravodaj chtějí závěrečné slovo . ps2013-017-09-003-036.u11.p1.s5
Pan ministr , prosím . ps2013-017-09-003-036.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-017-09-003-036.u12.p1.s2
Já bychom jenom krátce reagoval na pana Stanjuru . ps2013-017-09-003-036.u12.p1.s3
My samozřejmě jsme připravení o tom diskutovat .