ps2013-017-06-003-122.u1.p1.s1
122 . ps2013-017-06-003-122.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 235 / 2004 Sb . , o dani z přidané hodnoty , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 251 / - třetí čtení ps2013-017-06-003-122.u1.p2.s1
Prosím , aby u stolku zpravodajů setrval místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a dále aby místo u stolku zpravodajů zaujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Václav Votava . ps2013-017-06-003-122.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 251 / 2 . ps2013-017-06-003-122.u1.p3.s1
Otevírám rozpravu , do které se hlásí pan poslanec Tomio Okamura . ps2013-017-06-003-122.u1.p3.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-017-06-003-122.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , tento zákon hnutí Úsvit podpoří , jelikož považujeme za nutné podpořit ty nejzranitelnější , tedy jak seniory , tak děti , a považujeme v této souvislosti za potřebné a velmi vítané , že se léky , tak i dětské potřeby přesunou do nižší sazby DPH , abychom těmto skupinám , které si v podstatě nemohou sami pomoci , ulevili . ps2013-017-06-003-122.u2.p2.s1
Jak už jsem k tomuto zákonu uvedl , nejjednodušší by ale bylo , kdyby stát vybrané komodity , které chce zlevnit , nedanil daní z přidané hodnoty vůbec . ps2013-017-06-003-122.u2.p2.s2
Připomínal jsem tady již v minulosti sliby představitelů ČSSD , např . stínového ministra ČSSD pana Krejčího a také bývalého eurokomisaře pana Špidlu , kteří loni před volbami voličům slibovali , že nebude problém vyřídit v Evropské unii výjimku na nulovou sazbu DPH například na léky . ps2013-017-06-003-122.u2.p2.s3
Takže musím konstatovat , že tady bohužel platí to pravidlo sliby chyby , že slova ano , ale činy chybějí . ps2013-017-06-003-122.u2.p2.s4
Dobře , už jsme po volbách , pravda , že jsme před dalšími volbami , ale je potřeba si tyto sliby připomenout . ps2013-017-06-003-122.u2.p2.s5
Protože samozřejmě vláda neudělala vůbec nic , aby po vzoru Velké Británie na tyto komodity např . vyjednala nulovou sazbu DPH . ps2013-017-06-003-122.u2.p3.s1
Jak už jsem uvedl , z praktického hlediska bude zvýšení počtu sazeb DPH pro plátce znamenat větší komplikaci související se zařazením vybraných položek do správné sazby a část plánované úspory samozřejmě spolkne i zvýšená administrace . ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s1
Dovolte mi v této souvislosti vyslovit revoluční myšlenku . ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s2
Samozřejmě úplně nejčistším řešením by bylo zrušení DPH v té formě , jak ji známe , a zavedení daně z obratu , kterou platil pouze konečný spotřebitel . ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s3
Tím bychom ušetřili skutečně miliardy . ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s4
Odpadla by jako obrovská byrokracie pro stát i firmy , tak také podvody s vratkami DPH . ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s5
Takhle myšlenka je samozřejmě revoluční jen v uvozovkách . ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s6
Nevymyslel ji Okamura , neboť ve světě , v těch ekonomicky nejsilnějších zemích , jako třeba USA , funguje po desetiletí naprosto standardně . ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s7
Podobný systém je i v Japonsku . ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s8
Dovolím si říct , že taková daň z obratu a služeb je například v Singapuru tříprocentní a v USA , samozřejmě je to stát od státu , ale v průměru pětiprocentní . ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s9
O síle a dynamice těchto ekonomik není třeba diskutovat a je zcela evidentní , že stát může bohatnout i tím , že lidem komplikuje život a práci co nejméně . ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s10
A to je ten trend , který tady v Úsvitu se opakovaně snažíme pojmenovat , že nelze bohatnout jenom tím , a to nám tady předváděly bohužel dosavadní vlády , že se zvyšují platy atd . , ale můžeme bohatnout také tím , že naopak snižujeme náklady , což určitě z firemního hospodaření všichni víme , že ta metoda může být i zcela opačná . ps2013-017-06-003-122.u2.p4.s11
To znamená , naopak tam , kde lze zlevnit život v České republice , tak se ho pokusit zlevnit . ps2013-017-06-003-122.u2.p5.s1
V tomto ohledu připomínám náš návrh , o kterém už opakovaně píši , a v některých západních zemích funguje , např . o celoplošném pokrytí České republiky sítí , mají to v některých západních zemích , a celá státní správa i občané by mohli třeba telefonovat zadarmo nebo připojeni na internet zadarmo atd . , a ušetřili bychom obrovské peníze . ps2013-017-06-003-122.u2.p5.s2
Samozřejmě lobbing telekomunikačních firem , ten by byl obrovský , ale doufám , že bychom mu dokázali někteří z nás čelit . ps2013-017-06-003-122.u2.p5.s3
Tím bychom vlastně zlevnili náklady na život velice razantně , aniž bychom museli zvyšovat průměrné platy . ps2013-017-06-003-122.u2.p5.s4
Takže to je ta cesta , kterou bych chtěl , aby se vláda také ubírala , nebo aby minimálně se nad ní zamyslela . ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s1
Jak jsem již řekl , pro návrh zákona budeme hlasovat . ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s2
Ale s tím , že sami předkládáme a budeme předkládat návrhy , které špatně nastavený systém DPH v České republice postupně napraví . ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s3
V tomto ohledu znovu připomínám náš první návrh spočívající v platbě DPH až po zaplacení faktury , který jste nám na jaře zamítli , a my ho nyní připravujeme a předložíme do Sněmovny znovu . ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s4
Protože není možné tolerovat , aby slušní podnikatelé a firmy , které zaměstnávají všechny dohromady statisíce lidí - protože jak víme , více lidí je zaměstnáno v soukromém sektoru v České republice než ve státním , takže je to většina - odváděli DPH , nebo odváděli daň za něco , co vůbec neobdrželi od nějakých podvodníků , nebo do lidí , kteří prostě dluží . ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s5
Navíc do toho návrhu chceme ještě zapracovat podmínku , aby i ten , kdo má zaplatit , si mohl dát tu fakturu do nákladů , a ty zaplatí . ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s6
To znamená , v tomto případě výpadek daní nebude žádný , protože vlastně na jedné straně by k tomu nároku nedošlo . ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s7
Není prostě možné , aby se stát dále podílel na okrádání okradených a vybíral DPH od těch , kdo nedostali zaplaceno , a tím ji v principu žádná daňová povinnost nevznikla . ps2013-017-06-003-122.u2.p6.s8
Je to jak proti lidskému rozumu , tak proti přirozené lidské spravedlnosti , na kterou má právo každý občan naší země , včetně podnikatelů . ps2013-017-06-003-122.u2.p7.s1
Takže závěrem říkám , že samozřejmě zákon podpoříme , protože senioři i děti jsou skupiny , které si skutečně samy pomoci nemůžou . ps2013-017-06-003-122.u2.p7.s2
Senioři tím , že jim síly ubývají , a samozřejmě děti také ne . ps2013-017-06-003-122.u2.p7.s3
Takže potřeby , které prostě jsou nutné k tomu , aby vůbec mohli žít - znovu říkám , je důležité je zlevnit , nejlépe nedanit vůbec . ps2013-017-06-003-122.u2.p7.s4
Tím myslím DPH , protože stejně je to vlastně průběžná položka u těchto skupin , stát jim něco musí dát a potom to stejně musí vydávat . ps2013-017-06-003-122.u2.p8.s1
Děkuji za pozornost a přihlásím se u dalšího zákona . ps2013-017-06-003-122.u3.p1.s1
Děkujeme panu poslanci Okamurovi . ps2013-017-06-003-122.u3.p1.s2
Pak mám dvě přednostní práva - nejprve pan zpravodaj Votava , po něm pan poslanec Petr Fiala , po něm pan poslanec Rais . ps2013-017-06-003-122.u3.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane místopředsedo . ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s2
Dobré dopoledne , dámy a pánové . ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s3
Já bych si dovolil načíst legislativně technickou úpravu k tomuto tisku tak , jak jsem ji obdržel od legislativy , tudíž si ji tedy osvojuji . ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s4
Citoval bych : Část první článek první - novelizační bod 28 se zrušuje . ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s5
Důvodem je , že v případě schválení by došlo k duplicitnímu výskytu dvou čárek za číslem 61 . ps2013-017-06-003-122.u4.p1.s6
Takže pouze takováto technická věc . ps2013-017-06-003-122.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za tuto legislativně technickou úpravu , o které budeme poté hlasovat . ps2013-017-06-003-122.u5.p2.s1
Dalším přihlášeným s přednostním právem je pan předseda ODS pan poslanec Petr Fiala . ps2013-017-06-003-122.u5.p2.s2
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-017-06-003-122.u6.p1.s1
Děkuji . ps2013-017-06-003-122.u6.p1.s2
Dámy a pánové , já bych ještě rád uvedl některé argumenty , proč se domnívám , že navrhovaná změna zákona není dobrým krokem , a dále bych načetl legislativně technickou úpravu ke svému pozměňovacímu návrhu . ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s1
Já bych vám rád připomenul , že za posledních 12 let se DPH měnila sedmkrát a stávající změna je tedy osmá v pořadí . ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s2
A jak jsme slyšeli výroky minulý týden paní náměstkyně ministra financí Hornochové a nakonec i pana ministra , tak jsme se dozvěděli , že do dvou let počítají s další změnou a že vlastně třetí sazba je v podstatě přechodné opatření , že by preferovali dvě , dokonce jednu sazbu , což je přesně to , co jsem tady ve svém minulém vystoupení říkal já . ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s3
A já se na základě těchto výroků reprezentantů Ministerstva financí ptám : To opravdu tady budeme schvalovat přechodné opatření na dva roky a pak znovu budeme měnit daň z přidané hodnoty ? ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s4
Na této schůzi je navíc v prvém čtení paralelně , to myslím , že jste si všimli , návrh zákona o DPH , kterým plátcům , firmám opět přibývají další administrativní povinnosti . ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s5
Čili to bude další změna . ps2013-017-06-003-122.u6.p2.s6
Čili pokračujeme v kolotoči změn , ve kterém se firmám , podnikatelům a vůbec všem lidem hrozně špatně žije . ps2013-017-06-003-122.u6.p3.s1
To , co je podstatné a co tady dostatečným způsobem ještě nezaznělo , je , že neplatí hlavní argument vlády , že třetí sazba DPH prospěje sociálně slabším rodinám . ps2013-017-06-003-122.u6.p3.s2
Není to pravda a je tomu přesně naopak . ps2013-017-06-003-122.u6.p3.s3
Vláda si špatně spočítala , komu toto opatření prospěje . ps2013-017-06-003-122.u6.p3.s4
Na snížení DPH nevydělají nejvíc nízkopříjmové rodiny , ale vydělá na něm nejvíc stát , který kupuje naprostou většinu léků , a pak na něm vydělají bohatší lidé , kteří mají vyšší spotřebu a snížením zdanění spotřeby samozřejmě ušetří nejvíce . ps2013-017-06-003-122.u6.p3.s5
Až úplně v poslední řadě na tom vydělají chudší lidé . ps2013-017-06-003-122.u6.p4.s1
Abych uvedl příklad . ps2013-017-06-003-122.u6.p4.s2
Tržby zařízení lékařské péče v roce 2013 činily za léčiva 65 , 5 mld . korun , z toho 15 , 3 mld . ze 65 , 5 mld . byly příjmy z doplatků pacientů a z volného prodeje , to znamená přímé úhrady od občanů . ps2013-017-06-003-122.u6.p4.s3
Tedy méně než jednu třetinu celkových výdajů na léky utratí občané - pouze méně než jednu třetinu ! ps2013-017-06-003-122.u6.p4.s4
Dvě třetiny utratí stát , zdravotnická zařízení nebo pojišťovny . ps2013-017-06-003-122.u6.p4.s5
To znamená , že na levnějším DPH u léků nejvíce ušetří stát . ps2013-017-06-003-122.u6.p5.s1
Když promítneme snížení DPH na léky z 15 % na 10 % do cen , tak dojde k úspoře 670 mil . korun , což činí , je to jednoduché spočítat , v průměru 67 korun na osobu a rok . ps2013-017-06-003-122.u6.p5.s2
Takže díky těmto změnám ušetří občan 67 korun , a to ještě reálně méně , protože se to snížení daně plně nepromítne . ps2013-017-06-003-122.u6.p5.s3
Vláda tedy pomůže na jedné straně výrazněji výše příjmovým skupinám obyvatel , na druhé straně v průměru všem o 67 korun . ps2013-017-06-003-122.u6.p5.s4
Otázka je , jestli to stojí za to . ps2013-017-06-003-122.u6.p5.s5
Jednak budou sníženy příjmy státu , což mně tolik nevadí , ale mnohem horší je , že plátcům daně vzniknou nové administrativní náklady , které jsou zcela jednoznačné . ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s1
Další příklad . ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s2
Pokud budou do budoucna , jak to oznámil pan premiér a nakonec i pan ministr financí , ve třetí nebo ve snížené nižší sazbě například potraviny , tak na tom vydělají opět spíše výše příjmové skupiny , bohatší lidé , kteří kupují dražší potraviny . ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s3
Vždyť z toho logicky plyne , že i ten jejich v uvozovkách výdělek , tedy rozdíl mezi tím , co platí při snížené sazbě a co by platili v případě uplatnění vyšší sazby , bude vyšší než u nízkopříjmových spotřebitelů . ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s4
Takže opět ušetří lidé s vyššími příjmy . ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s5
Vláda tady zjevně nezvládá základní matematiku , protože jinak by nám nemohla tvrdit , že toto opatření je výhodné pro lidi , kteří mají příjmy nízké . ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s6
Ale i kdyby tohoto chtěla vláda dosáhnout , tak to dělá špatnou cestou , protože sociální politika se nedá dělat daněmi . ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s7
Sociálně demokratická vláda využívá k řešení sociální politiky daně a daňový systém a to je naprosto špatné . ps2013-017-06-003-122.u6.p6.s8
Pomůže se tady maximálně malé vybrané sociální skupině , ale pro zbytek to bude znamenat sociální opatření , které nikdo nepotřebuje a naopak bude příčinou vyššího plýtvání . ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s1
Pokud chce třeba vláda pomoci důchodcům , u nichž zaujímají léky značnou část spotřebního koše , tak ať nepřerozděluje státní peníze . ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s2
Mnohem lepší varianta by byla třeba pomoci adresnou sociální dávkou než komplikovat daňový systém třetí sazbou . ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s3
Není to jenom můj názor nebo názor , který bychom si tady já nebo občanští demokraté vymysleli . ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s4
Když se podíváte do studií třeba OECD , tak tam máte jasně dokázáno , že DPH jako sociální nástroj nebo jako nástroj sociální politiky funguje daleko hůře než přímá podpora nízkopříjmových skupin . ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s5
Mnohem lepší je třeba snížení daně , sleva na dani nebo přímé sociální dávky . ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s6
Když jsme třeba u knih , tak samozřejmě ze snížení DPH na knihy , což je určitě dobrý krok , mají větší výhodu lidé s vyššími příjmy než lidé s nižšími atd . ps2013-017-06-003-122.u6.p7.s7
Řada studií ze zahraničí to dokazuje . ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s1
Další mýtus , který je potřeba vyvrátit a kterým jsme tady ze strany vlády zásobováni , je , že třetí sazba se nějakým způsobem projeví na cenách . ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s2
Ta malá změna se v konečných cenách vůbec nemusí projevit a nemusí dojít ze zlevnění . ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s3
Naopak mezinárodní studie dokazují , že v konečných cenách pro spotřebitele se snížení daně projeví výrazněji až tehdy , pokud je ve výši zhruba 30 % , tedy když daň snížíte o tak výraznou částku . ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s4
Abych uvedl zase konkrétní příklad . ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s5
Francie snížila DPH na pohostinství z 16 , 6 % na 5 , 5 % . ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s6
Z 16 , 5 % na 5 , 5 % . ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s7
Jaký byl výsledek , pokud jde o ceny ? ps2013-017-06-003-122.u6.p8.s8
Ceny v restauracích klesly o pouhé 1 , 1 % ! ps2013-017-06-003-122.u6.p9.s1
Pokud byste ani tyto argumenty nechtěli brát vážně , což bych se divil , protože to jsou na rozdíl od mýtů , kterými nás zásobuje vláda , fakta , tak ještě je zde jeden argument .