|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-08-01 ps2013-012-07-001-025 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

25. Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - třetí čtení

Date2014-08-01
Meetingps2013/012
Agenda Itemps2013/012/025
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/s012211.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 459 • previousnext

ps2013-012-07-001-025.u1.p1.s1 25.
ps2013-012-07-001-025.u1.p1.s2 Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - třetí čtení
ps2013-012-07-001-025.u1.p2.s1 Vzhledem k tomu, že minule diskutoval pan poslanec Heger, který byl přerušen během svého projevu, samozřejmě možnost svůj projev dokončit.
ps2013-012-07-001-025.u1.p2.s2 Slovo tedy pan poslanec Heger, po něm s přednostním právem paní ministryně Jourová.
ps2013-012-07-001-025.u1.p2.s3 Pane poslanče, prosím, máte slovo.
ps2013-012-07-001-025.u1.p2.s4 prosím Sněmovnu, aby se ztišila, aby pan poslanec mohl argumentovat v důstojné atmosféře.
ps2013-012-07-001-025.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2013-012-07-001-025.u2.p1.s2 Dámy a pánové, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, přeji vám hezké dopoledne.
ps2013-012-07-001-025.u2.p2.s1 jsem očekával, jestli se nebude něco dít na začátku dnešního programu poté, co bylo oznámeno médii, že bude koalice jednat o zákonu o státní službě s opozicí.
ps2013-012-07-001-025.u2.p2.s2 Zatím k ničemu konkrétnímu nedošlo, takže tedy mi nezbývá, než dokončit svoji řeč ze středy dnešního týdne, která se týkala pozice TOP 09, celé pravicové opozice a pozice osobní k služebnímu zákonu.
ps2013-012-07-001-025.u2.p2.s3 jenom abych navázal plynule k tomu, co jsem tady říkal, tak -
ps2013-012-07-001-025.u3.p1.s1 Pane poslanče, se velmi omlouvám.
ps2013-012-07-001-025.u3.p1.s2 prosím zejména levou část sálu - nebudu nikoho jmenovat -, aby se ztišili.
ps2013-012-07-001-025.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2013-012-07-001-025.u3.p1.s4 Prosím, můžete pokračovat.
ps2013-012-07-001-025.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-012-07-001-025.u4.p1.s2 připomenu to, co jsem říkal minule, že tady proberu čtyři takové body, které budou demonstrovat, jak příprava zákona o státní službě i v posledních letech byla obtížná a je obtížná i v současnosti.
ps2013-012-07-001-025.u4.p1.s3 Mluvil jsem o prvním bodu, a to je, co se dělo při přípravě zákona za Rusnokovy vlády.
ps2013-012-07-001-025.u4.p1.s4 Nyní mi dovolte, abych ukázal, že ani názory, které se týkají struktur blízkých dnešní koalici, a názory pravděpodobně uvnitř současné koalice nejsou tak jednoznačné, jak by se zdálo z některých vyjádření.
ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s1 bych si dovolil připomenout vyjádření pana ministra Dienstbiera, která zazněla opakovaně, některá z nich opravdu několikrát, ve včerejších Událostech, komentářích na programu České televize 24.
ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s2 Ten program, jestli jste ho neviděli, se týkal kultury politické komunikace a politiky vůbec v naší době a vystupoval tam za koalici právě pan ministr Dienstbier a prohlásil - proti němu tedy seděl pan poslanec Benda a zdálky to komentoval bývalý senátor pan Daniel Kroupa.
ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s3 No a pan ministr Dienstbier na podporu toho, jaké jsou poměry v současné politice špatné a jak to špatné dělá opozice, říkal zhruba asi tohle - vše se týká samozřejmě zákona o státní službě: Problém generálního ředitelství, který opozice zvedla, je totální nesmysl.
ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s4 Dále říkal, že problém v superúřadu, rovněž se kterým opozice problém, je absurdní.
ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s5 Absurdní - tečka.
ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s6 Žádné další komentáře.
ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s7 A to, co obzvlášť fascinovalo, bylo vyhlášení, které se opakovalo po včerejším dopoledni, nebo během dne ho natočila televize, a to že pan ministr Dienstbier tvrdil: musíme zjistit, zda obstrukce nejsou samoúčelné.
ps2013-012-07-001-025.u4.p3.s1 musím konstatovat pro pana nepřítomného ministra Dienstbiera, že výhrady opozice opravdu nejsou samoúčelné.
ps2013-012-07-001-025.u4.p3.s2 My jsme prostě přesvědčeni, zrovna tak jako koalice je přesvědčena, že její verze je správná, že některé zásady z našeho pohledu jsou prostě špatné, devastující a pro budoucnost tohoto národa a naší politiky velmi nebezpečné.
ps2013-012-07-001-025.u4.p3.s3 A jsou to právě ty věci, které my jsme společně jako TOP 09 s ODS dali na papír ve čtyřech bodech a byli bychom velmi rádi, aby se o nich dále jednalo.
ps2013-012-07-001-025.u4.p3.s4 A to, že to nejsou totální nesmysly -
ps2013-012-07-001-025.u5.p1.s1 Pane poslanče, se znovu omlouvám, minule jsem káral levou stranu sálu, nyní kárám pravou stranu sálu.
ps2013-012-07-001-025.u5.p1.s2 Prosím o klid.
ps2013-012-07-001-025.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2013-012-07-001-025.u6.p1.s2 se budu snažit, aby výtka nepřišla do středu a nespadla na , a budu mluvit - budu se snažit mluvit tedy tak, abych zaujal.
ps2013-012-07-001-025.u6.p2.s1 To, co tady chci říct a ocitovat, je vyjádření ke služebnímu zákonu, které pochází z konce ledna letošního roku.
ps2013-012-07-001-025.u6.p2.s2 Je ze struktury, která se jmenuje Good Governance.
ps2013-012-07-001-025.u6.p2.s3 Je to občanská iniciativa, která blízko k uskupení, jako je Nadační fond proti korupci či uskupení Rekonstrukce státu.
ps2013-012-07-001-025.u6.p2.s4 Předsedou dozorčí rady této organizace a v tom, co budu citovat, mluvčí této organizace je Lukáš Wagenknecht.
ps2013-012-07-001-025.u6.p2.s5 Jestli neznáte pana Lukáše Wagenknechta, se domnívám, že ho znáte, je to významná figura současné koalice, první náměstek ministra financí, který nastoupil do své funkce v únoru, čili těsně poté, co ten článek byl v Lidových novinách publikován.
ps2013-012-07-001-025.u6.p3.s1 Jen něco o organizaci Good Governance.
ps2013-012-07-001-025.u6.p3.s2 Ocitoval bych z veřejně přístupných materiálů, jaká je vize této struktury:
ps2013-012-07-001-025.u6.p4.s1 "Zodpovědnost za zlepšení kvality demokracie a právního státu v naší zemi je věcí každého občana.
ps2013-012-07-001-025.u6.p4.s2 Jsme občanským sdružením, jehož cílem je posílit kvalitu veřejné správy a legislativy v České republice.
ps2013-012-07-001-025.u6.p4.s3 Prosazujeme zásady a principy dobré praxe ve veřejné správě založené na mezinárodních standardech.
ps2013-012-07-001-025.u6.p5.s1 Centrum of exellence for Good Governance je nezávislým a nestranickým think tankem, který se zaměřuje na výzkum, vzdělávání a policy advocacy v oblasti dobré praxe při utváření a správě věcí veřejných v duchu demokratického právního státu.
ps2013-012-07-001-025.u6.p5.s2 Chceme zvyšovat obecné i odborné povědomí o veřejné správě v demokraticko-právních hodnotách ve společnosti a aktivně vstupovat do jejich tvorby.
ps2013-012-07-001-025.u6.p6.s1 Spolupracujeme s experty z praxe, kteří získali své odborné znalosti jak v České republice, tak v zahraničí.
ps2013-012-07-001-025.u6.p6.s2 Vytváříme most mezi českou praxí a zkušenostmi z mezinárodních institucí, které upravujeme pro potřeby české veřejné správy."
ps2013-012-07-001-025.u6.p7.s1 Tedy věci, které můžeme všichni považovat za pozitivní a myslím si, že bychom se na nich docela dobře shodli.
ps2013-012-07-001-025.u6.p7.s2 Podívejme se tedy, co píše o těch věcech, které se týkají zákona o státní správě, pan Lukáš Wagenknecht 30. 1. 2014 a co píše ve smyslu názorů, které označil pan ministr Jiří Dientsbier včera za totální nesmysly.
ps2013-012-07-001-025.u6.p7.s3 Cituji z článku:
ps2013-012-07-001-025.u6.p8.s1 "Služební zákon se stal hitem posledních dnů.
ps2013-012-07-001-025.u6.p8.s2 Z debaty ve Sněmovně by se mohlo zdát, že jeho alfou a omegou je zrušení lustrací." -
ps2013-012-07-001-025.u6.p8.s3 Upozorňuji, že jde o citát z konce ledna, kdy toto téma bylo velmi diskutováno.
ps2013-012-07-001-025.u6.p8.s4 "Podmínkou prezidenta pro jmenování vlády mohlo dojít k upozadění skutečné podstaty služebního zákona, po vstupu České republiky do EU druhé nejzásadnější změny ve správě státu.
ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s1 Služební zákon je velkým dluhem českých politiků, čekáme na něj již dvacet pět let.
ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s2 Doufáme, že přispěje ke zkvalitnění státní správy.
ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s3 Jak toho zkvalitnění dosáhnout?
ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s4 Nejčastější odpovědí je, že státní správu musíme odpolitizovat.
ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s5 Není to ale demagogie?
ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s6 Politici nebudou mít vliv na chod správních úřadů, místo nich budou rozhodovat superúředníci.
ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s7 Ale nebudou to přece oni superúředníci, kdo budou jmenováni politickým ředitelem státní služby?
ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s8 Ono to přece ani jinak nejde, jedině že bychom úředníky volili v referendu napřímo.
ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s1 Odpolitizováni je líbivý protimluv.
ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s2 Zejména pro společnost, která ztratila v politiky důvěru.
ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s3 Demokracie však bez politiků nemůže existovat.
ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s4 K čemu by jinak byly volby?
ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s5 Již prezident Masaryk říkal, že pokud demokracie své nedostatky, máme překonávat ty nedostatky, ale ne demokracii.
ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s6 Předáním moci malé skupince nevolených úředníků nedostatky neřešíme.
ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s7 Naopak se odkláníme od demokracie k technokracii."
ps2013-012-07-001-025.u6.p11.s1 Jen připomínám, že je to doplněk k tomu, co včera říkal pan ministr Dientsbier.
ps2013-012-07-001-025.u6.p11.s2 Problém generálního ředitelství je totální nesmysl, mluvit o superúřadu je absurdní.
ps2013-012-07-001-025.u6.p11.s3 Jak je vidět, ne všichni, ani ti, kteří jsou součástí dnešní koalice, tento názor mají podobně tak, jako ho pravicová opozice.
ps2013-012-07-001-025.u6.p12.s1 Budu pokračovat v citaci článku z Lidových novin: "Státní správa bude kvalitnější, pouze pokud se zaměříme na řešení jejích nedostatků.
ps2013-012-07-001-025.u6.p12.s2 Česká státní správa není zpolitizovaná, ale zprivatizovaná.
ps2013-012-07-001-025.u6.p12.s3 Přenesením pravomocí z politiků na superúředníky tento problém nevyřešíme.
ps2013-012-07-001-025.u6.p12.s4 Loutkáři a kmotři budou tahat za provázky dále."
ps2013-012-07-001-025.u6.p13.s1 Dodám k tomu, že možná jen se trochu změní ti, kteří jsou v těchhle těch pozicích loutkářů a kmotrů, bude státní správa jednobarevně obsazena tak, jak to stávající návrh, který tady tolik pan ministr Dientsbier podporuje, zakládá.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s1 Pan Lukáš Wagenknecht pokračoval dále: Učit bychom se měli v zahraničí.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s2 Služební zákon i navrhovaná novela pana poslance Tejce se inspirovaly ve Francii.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s3 Na každém ministerstvu být jeden superúředník - státní tajemník.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s4 Měla by pro nás být vzorem právě Francie?
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s5 Podíváme-li se na žebříčky konkurenceschopnosti, začneme velmi pochybovat.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s6 Ještě více pokrčíme rameny, když si uvědomíme, že Francie je poloprezidentský systém.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s7 A je rozverná Francie opravdu symbolem řádu a pořádku, který nám tolik chybí?
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s8 V České republice máme parlamentní demokracii s poměrným volebním systémem.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s9 Nemíchejme jablka s hruškami a inspirujme se u zemí, které mají podobný systém.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s10 Například v Německu neexistují žádní superúředníci.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s11 Na každém ministerstvu je více státních tajemníků (našich náměstků), kteří si dělí práci podle své odbornosti.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s12 Tyto náměstky řídí ministr a ne superúředník bez demokratické legitimity.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s13 Navíc tam platí jasná pravidla.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s14 Státním tajemníkem se může stát pouze zkušený úředník.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s15 Není možné, aby si ministři vodili na ministerstva své kamarády.
ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s16 Druhým příkladem může být Nizozemsko, kde je ministr top manažerem úřadu."
ps2013-012-07-001-025.u6.p15.s1 Tady je jasné, že významný člen současné koalice, pan první náměstek ministra financí, zcela odlišný názor proti tomu, co je tady předloženo.
ps2013-012-07-001-025.u6.p15.s2 A jak se tedy může někdo z koalice - abych necitoval podesáté pana ministra Dienstbiera, tak kdokoli z koalice - divit tomu, že opozice v této věci jiný názor?
ps2013-012-07-001-025.u6.p15.s3 Je to názor, který je podle nás velmi legitimní, zasluhuje diskusi a zasluhuje hledat nějaký průnik toho, jak nezpůsobit něco, co by po dalších volbách nebo postdalších volbách, dojde jednou zase k výměně politických garnitur, aby to bylo rušeno a začínalo se od začátku, tak jako jsme toho svědky v některých věcech dnes.
ps2013-012-07-001-025.u6.p16.s1 Ještě dokončím ten citát, jenom krátce: "Jakýkoli služební zákon" - říká Lukáš Wagenknecht - "státní správu samu o sobě nezkvalitní.
ps2013-012-07-001-025.u6.p16.s2 Naopak špatný služební zákon může současný stav zhoršit.
ps2013-012-07-001-025.u6.p16.s3 Nemůžeme jít z jednoho extrému do druhého a namísto nepotismem ničené české státní správy přejít k technokratickému superúředníkovi, postaveném na poloprezidentském systému, který u nás nemáme."

Text viewDownload CoNNL-U