ps2013-012-07-001-025.u1.p1.s1
25 . ps2013-012-07-001-025.u1.p1.s2
Návrh poslanců Romana Sklenáka , Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 218 / 2002 Sb . , o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech ( služební zákon ) / sněmovní tisk 71 / - třetí čtení ps2013-012-07-001-025.u1.p2.s1
Vzhledem k tomu , že minule diskutoval pan poslanec Heger , který byl přerušen během svého projevu , má samozřejmě možnost svůj projev dokončit . ps2013-012-07-001-025.u1.p2.s2
Slovo má tedy pan poslanec Heger , po něm s přednostním právem paní ministryně Jourová . ps2013-012-07-001-025.u1.p2.s3
Pane poslanče , prosím , máte slovo . ps2013-012-07-001-025.u1.p2.s4
Já prosím Sněmovnu , aby se ztišila , aby pan poslanec mohl argumentovat v důstojné atmosféře . ps2013-012-07-001-025.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2013-012-07-001-025.u2.p1.s2
Dámy a pánové , vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , přeji vám hezké dopoledne . ps2013-012-07-001-025.u2.p2.s1
Já jsem očekával , jestli se nebude něco dít na začátku dnešního programu poté , co bylo oznámeno médii , že bude koalice jednat o zákonu o státní službě s opozicí . ps2013-012-07-001-025.u2.p2.s2
Zatím k ničemu konkrétnímu nedošlo , takže tedy mi nezbývá , než dokončit svoji řeč ze středy dnešního týdne , která se týkala pozice TOP 09 , celé pravicové opozice a pozice mé osobní k služebnímu zákonu . ps2013-012-07-001-025.u2.p2.s3
Já jenom abych navázal plynule k tomu , co jsem tady říkal , tak - ps2013-012-07-001-025.u3.p1.s1
Pane poslanče , já se velmi omlouvám . ps2013-012-07-001-025.u3.p1.s2
Já prosím zejména levou část sálu - nebudu nikoho jmenovat - , aby se ztišili . ps2013-012-07-001-025.u3.p1.s3
Děkuji . ps2013-012-07-001-025.u3.p1.s4
Prosím , můžete pokračovat . ps2013-012-07-001-025.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-07-001-025.u4.p1.s2
Já připomenu to , co jsem říkal minule , že tady proberu čtyři takové body , které budou demonstrovat , jak příprava zákona o státní službě i v posledních letech byla obtížná a je obtížná i v současnosti . ps2013-012-07-001-025.u4.p1.s3
Mluvil jsem o prvním bodu , a to je , co se dělo při přípravě zákona za Rusnokovy vlády . ps2013-012-07-001-025.u4.p1.s4
Nyní mi dovolte , abych ukázal , že ani názory , které se týkají struktur blízkých dnešní koalici , a názory pravděpodobně uvnitř současné koalice nejsou tak jednoznačné , jak by se zdálo z některých vyjádření . ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s1
Já bych si dovolil připomenout vyjádření pana ministra Dienstbiera , která zazněla opakovaně , některá z nich opravdu několikrát , ve včerejších Událostech , komentářích na programu České televize 24 . ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s2
Ten program , jestli jste ho neviděli , se týkal kultury politické komunikace a politiky vůbec v naší době a vystupoval tam za koalici právě pan ministr Dienstbier a prohlásil - proti němu tedy seděl pan poslanec Benda a zdálky to komentoval bývalý senátor pan Daniel Kroupa . ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s3
No a pan ministr Dienstbier na podporu toho , jaké jsou poměry v současné politice špatné a jak to špatné dělá opozice , říkal zhruba asi tohle - vše se týká samozřejmě zákona o státní službě : Problém generálního ředitelství , který opozice zvedla , je totální nesmysl . ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s4
Dále říkal , že problém v superúřadu , rovněž se kterým má opozice problém , je absurdní . ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s5
Absurdní - tečka . ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s6
Žádné další komentáře . ps2013-012-07-001-025.u4.p2.s7
A to , co mě obzvlášť fascinovalo , bylo vyhlášení , které už se opakovalo po včerejším dopoledni , nebo během dne ho už natočila televize , a to že pan ministr Dienstbier tvrdil : musíme zjistit , zda obstrukce nejsou samoúčelné . ps2013-012-07-001-025.u4.p3.s1
Já musím konstatovat pro pana nepřítomného ministra Dienstbiera , že výhrady opozice opravdu nejsou samoúčelné . ps2013-012-07-001-025.u4.p3.s2
My jsme prostě přesvědčeni , zrovna tak jako koalice je přesvědčena , že její verze je správná , že některé zásady z našeho pohledu jsou prostě špatné , devastující a pro budoucnost tohoto národa a naší politiky velmi nebezpečné . ps2013-012-07-001-025.u4.p3.s3
A jsou to právě ty věci , které my jsme společně jako TOP 09 s ODS dali na papír ve čtyřech bodech a byli bychom velmi rádi , aby se o nich dále jednalo . ps2013-012-07-001-025.u4.p3.s4
A to , že to nejsou totální nesmysly - ps2013-012-07-001-025.u5.p1.s1
Pane poslanče , já se znovu omlouvám , minule jsem káral levou stranu sálu , nyní kárám pravou stranu sálu . ps2013-012-07-001-025.u5.p1.s2
Prosím o klid . ps2013-012-07-001-025.u6.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-07-001-025.u6.p1.s2
Já se budu snažit , aby výtka nepřišla do středu a nespadla na mě , a budu mluvit - budu se snažit mluvit tedy tak , abych zaujal . ps2013-012-07-001-025.u6.p2.s1
To , co tady chci říct a ocitovat , je vyjádření ke služebnímu zákonu , které pochází z konce ledna letošního roku . ps2013-012-07-001-025.u6.p2.s2
Je ze struktury , která se jmenuje Good Governance . ps2013-012-07-001-025.u6.p2.s3
Je to občanská iniciativa , která má blízko k uskupení , jako je Nadační fond proti korupci či uskupení Rekonstrukce státu . ps2013-012-07-001-025.u6.p2.s4
Předsedou dozorčí rady této organizace a v tom , co budu citovat , mluvčí této organizace je Lukáš Wagenknecht . ps2013-012-07-001-025.u6.p2.s5
Jestli neznáte pana Lukáše Wagenknechta , já se domnívám , že ho znáte , je to významná figura současné koalice , první náměstek ministra financí , který nastoupil do své funkce v únoru , čili těsně poté , co ten článek byl v Lidových novinách publikován . ps2013-012-07-001-025.u6.p3.s1
Jen něco o organizaci Good Governance . ps2013-012-07-001-025.u6.p3.s2
Ocitoval bych z veřejně přístupných materiálů , jaká je vize této struktury : ps2013-012-07-001-025.u6.p4.s1
" Zodpovědnost za zlepšení kvality demokracie a právního státu v naší zemi je věcí každého občana . ps2013-012-07-001-025.u6.p4.s2
Jsme občanským sdružením , jehož cílem je posílit kvalitu veřejné správy a legislativy v České republice . ps2013-012-07-001-025.u6.p4.s3
Prosazujeme zásady a principy dobré praxe ve veřejné správě založené na mezinárodních standardech . ps2013-012-07-001-025.u6.p5.s1
Centrum of exellence for Good Governance je nezávislým a nestranickým think tankem , který se zaměřuje na výzkum , vzdělávání a policy advocacy v oblasti dobré praxe při utváření a správě věcí veřejných v duchu demokratického právního státu . ps2013-012-07-001-025.u6.p5.s2
Chceme zvyšovat obecné i odborné povědomí o veřejné správě v demokraticko - právních hodnotách ve společnosti a aktivně vstupovat do jejich tvorby . ps2013-012-07-001-025.u6.p6.s1
Spolupracujeme s experty z praxe , kteří získali své odborné znalosti jak v České republice , tak v zahraničí . ps2013-012-07-001-025.u6.p6.s2
Vytváříme most mezi českou praxí a zkušenostmi z mezinárodních institucí , které upravujeme pro potřeby české veřejné správy . " ps2013-012-07-001-025.u6.p7.s1
Tedy věci , které můžeme všichni považovat za pozitivní a myslím si , že bychom se na nich docela dobře shodli . ps2013-012-07-001-025.u6.p7.s2
Podívejme se tedy , co píše o těch věcech , které se týkají zákona o státní správě , pan Lukáš Wagenknecht 30 . 1 . 2014 a co píše ve smyslu názorů , které označil pan ministr Jiří Dientsbier včera za totální nesmysly . ps2013-012-07-001-025.u6.p7.s3
Cituji z článku : ps2013-012-07-001-025.u6.p8.s1
" Služební zákon se stal hitem posledních dnů . ps2013-012-07-001-025.u6.p8.s2
Z debaty ve Sněmovně by se mohlo zdát , že jeho alfou a omegou je zrušení lustrací . " - ps2013-012-07-001-025.u6.p8.s3
Upozorňuji , že jde o citát z konce ledna , kdy toto téma bylo velmi diskutováno . ps2013-012-07-001-025.u6.p8.s4
" Podmínkou prezidenta pro jmenování vlády mohlo dojít k upozadění skutečné podstaty služebního zákona , po vstupu České republiky do EU druhé nejzásadnější změny ve správě státu . ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s1
Služební zákon je velkým dluhem českých politiků , čekáme na něj již dvacet pět let . ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s2
Doufáme , že přispěje ke zkvalitnění státní správy . ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s3
Jak toho zkvalitnění dosáhnout ? ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s4
Nejčastější odpovědí je , že státní správu musíme odpolitizovat . ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s5
Není to ale demagogie ? ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s6
Politici nebudou mít vliv na chod správních úřadů , místo nich budou rozhodovat superúředníci . ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s7
Ale nebudou to přece oni superúředníci , kdo budou jmenováni politickým ředitelem státní služby ? ps2013-012-07-001-025.u6.p9.s8
Ono to přece ani jinak nejde , jedině že bychom úředníky volili v referendu napřímo . ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s1
Odpolitizováni je líbivý protimluv . ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s2
Zejména pro společnost , která ztratila v politiky důvěru . ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s3
Demokracie však bez politiků nemůže existovat . ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s4
K čemu by jinak byly volby ? ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s5
Již prezident Masaryk říkal , že pokud má demokracie své nedostatky , máme překonávat ty nedostatky , ale ne demokracii . ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s6
Předáním moci malé skupince nevolených úředníků nedostatky neřešíme . ps2013-012-07-001-025.u6.p10.s7
Naopak se odkláníme od demokracie k technokracii . " ps2013-012-07-001-025.u6.p11.s1
Jen připomínám , že je to doplněk k tomu , co včera říkal pan ministr Dientsbier . ps2013-012-07-001-025.u6.p11.s2
Problém generálního ředitelství je totální nesmysl , mluvit o superúřadu je absurdní . ps2013-012-07-001-025.u6.p11.s3
Jak je vidět , ne všichni , ani ti , kteří jsou součástí dnešní koalice , tento názor mají podobně tak , jako ho má pravicová opozice . ps2013-012-07-001-025.u6.p12.s1
Budu pokračovat v citaci článku z Lidových novin : " Státní správa bude kvalitnější , pouze pokud se zaměříme na řešení jejích nedostatků . ps2013-012-07-001-025.u6.p12.s2
Česká státní správa není zpolitizovaná , ale zprivatizovaná . ps2013-012-07-001-025.u6.p12.s3
Přenesením pravomocí z politiků na superúředníky tento problém nevyřešíme . ps2013-012-07-001-025.u6.p12.s4
Loutkáři a kmotři budou tahat za provázky dále . " ps2013-012-07-001-025.u6.p13.s1
Dodám k tomu , že možná jen se trochu změní ti , kteří jsou v těchhle těch pozicích loutkářů a kmotrů , až bude státní správa jednobarevně obsazena tak , jak to stávající návrh , který tady tolik pan ministr Dientsbier podporuje , zakládá . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s1
Pan Lukáš Wagenknecht pokračoval dále : Učit bychom se měli v zahraničí . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s2
Služební zákon i navrhovaná novela pana poslance Tejce se inspirovaly ve Francii . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s3
Na každém ministerstvu má být jeden superúředník - státní tajemník . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s4
Měla by pro nás být vzorem právě Francie ? ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s5
Podíváme - li se na žebříčky konkurenceschopnosti , začneme velmi pochybovat . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s6
Ještě více pokrčíme rameny , když si uvědomíme , že Francie je poloprezidentský systém . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s7
A je rozverná Francie opravdu symbolem řádu a pořádku , který nám tolik chybí ? ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s8
V České republice máme parlamentní demokracii s poměrným volebním systémem . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s9
Nemíchejme jablka s hruškami a inspirujme se u zemí , které mají podobný systém . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s10
Například v Německu neexistují žádní superúředníci . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s11
Na každém ministerstvu je více státních tajemníků (našich náměstků) , kteří si dělí práci podle své odbornosti . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s12
Tyto náměstky řídí ministr a ne superúředník bez demokratické legitimity . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s13
Navíc tam platí jasná pravidla . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s14
Státním tajemníkem se může stát pouze zkušený úředník . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s15
Není možné , aby si ministři vodili na ministerstva své kamarády . ps2013-012-07-001-025.u6.p14.s16
Druhým příkladem může být Nizozemsko , kde je ministr top manažerem úřadu . " ps2013-012-07-001-025.u6.p15.s1
Tady je jasné , že významný člen současné koalice , pan první náměstek ministra financí , má zcela odlišný názor proti tomu , co je tady předloženo . ps2013-012-07-001-025.u6.p15.s2
A jak se tedy může někdo z koalice - abych necitoval podesáté pana ministra Dienstbiera , tak kdokoli z koalice - divit tomu , že opozice má v této věci jiný názor ? ps2013-012-07-001-025.u6.p15.s3
Je to názor , který je podle nás velmi legitimní , zasluhuje diskusi a zasluhuje hledat nějaký průnik toho , jak nezpůsobit něco , co by po dalších volbách nebo postdalších volbách , až dojde jednou zase k výměně politických garnitur , aby to bylo rušeno a začínalo se od začátku , tak jako jsme toho svědky v některých věcech dnes . ps2013-012-07-001-025.u6.p16.s1
Ještě dokončím ten citát , už jenom krátce : " Jakýkoli služební zákon " - říká Lukáš Wagenknecht - " státní správu samu o sobě nezkvalitní . ps2013-012-07-001-025.u6.p16.s2
Naopak špatný služební zákon může současný stav zhoršit . ps2013-012-07-001-025.u6.p16.s3
Nemůžeme jít z jednoho extrému do druhého a namísto nepotismem ničené české státní správy přejít k technokratickému superúředníkovi , postaveném na poloprezidentském systému , který u nás nemáme . "