|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-17 ps2013-012-03-009-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 257/ - prvé čtení

Date2014-07-17
Meetingps2013/012
Agenda Itemps2013/012/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/s012132.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 396 • previousnext

ps2013-012-03-009-015.u1.p1.s1 15.
ps2013-012-03-009-015.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 257/ - prvé čtení
ps2013-012-03-009-015.u1.p2.s1 Z pověření vlády návrh měla uvést ministryně práce a sociálních věcí, ale poprosím pana ministra Mládka o přečtení tohoto návrhu.
ps2013-012-03-009-015.u1.p2.s2 Prosím, ujměte se slova.
ps2013-012-03-009-015.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2013-012-03-009-015.u2.p1.s2 Novela zákona o sociálních službách především upřesňuje pravidla pro poskytování dotací na financování sociálních služeb.
ps2013-012-03-009-015.u2.p1.s3 O dotacích pro poskytovatele sociálních služeb na rok 2015 budou poprvé rozhodovat kraje namísto Ministerstva práce a sociálních věcí.
ps2013-012-03-009-015.u2.p2.s1 Novela stanovuje přímo v zákoně o sociálních službách tzv. směrná čísla, a to výši procentního podílu každého kraje na celkovém ročním objemu finančních prostředků vyčleněných ve státním rozpočtu na podporu sociálních služeb pro příslušný rozpočtový rok.
ps2013-012-03-009-015.u2.p2.s2 Touto úpravou dojde ke stabilizaci poměrů směrných čísel a zvýší se transparentnost financování sociálních služeb.
ps2013-012-03-009-015.u2.p2.s3 Zároveň dojde k větší provázanosti financování sociálních služeb na střednědobý plán rozvoje sociálních služeb, který je kraj povinen zpracovat.
ps2013-012-03-009-015.u2.p2.s4 Z důvodů urychlení postupu při poskytování dotací se navrhuje, aby o poskytnutí finančních prostředků na jednotlivé sociální služby a jejich výši rozhodovala rada kraje dle podmínek stanovených zastupitelstvem kraje.
ps2013-012-03-009-015.u2.p3.s1 V souvislosti s úpravou financování sociálních služeb se nově stanoví povinnosti krajů určovat ve spolupráci s obcemi síť sociálních služeb na území kraje.
ps2013-012-03-009-015.u2.p3.s2 Síť sociálních služeb bude součástí střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb kraje a zohledňovat rozsah sociálních služeb potřebných k napomáhání řešení nepříznivé sociální situace osob na území kraje v souladu s jejich zjištěnými potřebami.
ps2013-012-03-009-015.u2.p4.s1 Další významnou úpravou zákona o sociálních službách je převod působnosti k provádění inspekce poskytování sociálních služeb z úřadů práce na Ministerstvo práce a sociálních věcí.
ps2013-012-03-009-015.u2.p4.s2 Smyslem této úpravy je snížit rozsah agendy vykonávané Úřadem práce ČR, který by se měl primárně zaměřovat na aktivní politiku zaměstnanosti.
ps2013-012-03-009-015.u2.p5.s1 Navrhovaným zákonem se také stanovuje bezplatné poskytování pečovatelské služby pozůstalým manželům a manželkám po účastnících odboje starším 70 let, které bylo k 1. lednu 2014 zrušeno.
ps2013-012-03-009-015.u2.p6.s1 Dále se v zákoně o sociálních službách navrhují některé úpravy v oblasti správních deliktů a rovněž navazující legislativně technické úpravy.
ps2013-012-03-009-015.u2.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-012-03-009-015.u3.p1.s1 Děkuji vám, pane ministře, a nyní poprosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Jana Hnyková.
ps2013-012-03-009-015.u3.p1.s2 Prosím, ujměte se slova, paní poslankyně.
ps2013-012-03-009-015.u4.p1.s1 Dobrý večer.
ps2013-012-03-009-015.u4.p1.s2 Pane předsedající, vážené dámy, vážené kolegyně, pan předkladatel vlastně řekl všechno.
ps2013-012-03-009-015.u4.p1.s3 jsem si svůj projev velmi zkrátila, protože vidím, že řady prořídly, že zákon o sociálních službách příliš nikoho nezajímá.
ps2013-012-03-009-015.u4.p1.s4 Chápu to, protože sociální služby budeme potřebovat někdy jindy.
ps2013-012-03-009-015.u4.p1.s5 Přesto bych ještě k této oblasti dodala některé věci, které považuji za velmi důležité.
ps2013-012-03-009-015.u4.p2.s1 Chci říci, že k převodu financí, dotací na kraje se sešel v předstihu jak podvýbor pro nepojistné dávkové systému, zdravotně postižené seniory a sociálně ohrožené skupiny, ale i mimořádně výbor pro sociální politiku, protože jsme chtěli vědět o této problematice více, jak daleko je příprava této novely zákona a jaká je příprava krajů.
ps2013-012-03-009-015.u4.p3.s1 Jako zpravodajka podporuji novelu tohoto zákona, a to hlavně převod financování dotací na kraje.
ps2013-012-03-009-015.u4.p3.s2 Přesto mám k této novele výhrady a věřím, že po projednání ve výboru pro sociální politiku vše řádně probereme, vyjasníme si a Ministerstvo práce a sociálních věcí bude reflektovat nejen na moje připomínku, ale že i napraví ostatní.
ps2013-012-03-009-015.u4.p4.s1 Úvodem svého krátkého hodnocení musím konstatovat, že Ministerstvo práce a sociálních věcí připustilo po letech, že současná právní úprava je zcela nevyhovující, neboť nezaručuje dostatečnou ochranu a transparentnost systému financování sociálních služeb, což považuji za velmi smutné konstatování, protože právě v minulosti jak zdravotnické odbory, tak i Českomoravská konfederace odborových svazů na tuto problematiku dlouhodobě upozorňovaly.
ps2013-012-03-009-015.u4.p5.s1 Nesouhlasím ani s tím, aby se proces financování sociálních služeb uskutečňoval nadále metodickým pokynem Ministerstva práce a sociálních věcí místo na základě prováděcího právního předpisu.
ps2013-012-03-009-015.u4.p5.s2 Nerozumím, proč po tolika letech diskusí o podobě a obsahu prováděcího právního předpisu je navržena pouhá metodika s tím, že její závaznost bude dána tím, že se stane přílohou každého individuálního správního rozhodnutí pro každý kraj.
ps2013-012-03-009-015.u4.p5.s3 Kromě jiného v tom spatřuji obcházení jednoho ze základních principů právního státu.
ps2013-012-03-009-015.u4.p5.s4 Proto budu požadovat předložení prováděcího předpisu hned od začátku platnosti této novely zákona.
ps2013-012-03-009-015.u4.p5.s5 Jak jsem se informovala, je to otázka přepracování necelého jednoho měsíce, a ne od roku 2016.
ps2013-012-03-009-015.u4.p5.s6 Je nutné říci, pokud zůstane pouze metodika, je nutné zavázat zastupitelstvo kraje k přijetí metodiky ministerstva tak, aby zde nevzniklo 14 různých přístupů k financování sociálních služeb v kraji.
ps2013-012-03-009-015.u4.p6.s1 Vidím i zde velké nebezpečí ve financování sociálních služeb do budoucna, protože dotace a jejich výše je fixována na tuto vládu a na jejich koaliční smlouvu, a výše procentního podílu kraje na celkovém ročním objemu finančních prostředků vyčleněných ve státním rozpočtu na podporu sociálních služeb pro příslušný rozpočtový rok je daná v příloze tohoto zákona a je opravdu velmi nebezpečná.
ps2013-012-03-009-015.u4.p6.s2 Jsem přesvědčená, že dotace by měla být mandatorním výdajem státního rozpočtu s přesně stanoveným způsobem a účelem, a tak závazná i pro další léta a budoucí vlády, abychom zajistili stabilitu sociálních služeb, než bude připravené jiné dofinancování sociálních služeb.
ps2013-012-03-009-015.u4.p7.s1 V závěru nemohu souhlasit ani s tím, že navrhovaná úprava zákona nepřináší rizika na krajské úřady.
ps2013-012-03-009-015.u4.p7.s2 Vždyť vzrostou nároky na činnost související s realizací dotačního řízení kraje, novou agendou příjemců dotací, výplatou dotací, vedením agendy k jednotlivým službám, kontroly vykazování dat o poskytovaných sociálních službách.
ps2013-012-03-009-015.u4.p7.s3 Jestli toto bude zohledněno ve výši příspěvků na výkon státní správy v přenesené působnosti, a protože realizace dotačního řízení na poskytování sociálních služeb je výkon státní správy v přenesené působnosti.
ps2013-012-03-009-015.u4.p7.s4 A si myslím, že na toto zohlednění není brán zřetel.
ps2013-012-03-009-015.u4.p8.s1 Jen v krátkosti, jak jsem vám řekla některé připomínky.
ps2013-012-03-009-015.u4.p8.s2 Myslím, že o tom povedeme podrobnou debatu právě ve výboru pro sociální politiku, a souhlasím s organizačním výborem, aby to bylo i tomuto výboru přiděleno, a také navrhuji zkrácení lhůty k projednání na 50 dnů.
ps2013-012-03-009-015.u4.p8.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-012-03-009-015.u5.p1.s1 Děkují paní zpravodajce.
ps2013-012-03-009-015.u5.p1.s2 Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které v tento moment eviduji pět přihlášek.
ps2013-012-03-009-015.u5.p1.s3 První je s přednostním právem pan poslanec Stanjura.
ps2013-012-03-009-015.u6.p1.s1 Původně jsem se chtěl ptát, ale ministryně není přítomna, tak nebudu trápit ministra průmyslu.
ps2013-012-03-009-015.u6.p1.s2 Myslím, že by to nebylo vůbec produktivní.
ps2013-012-03-009-015.u6.p2.s1 Nicméně jsme na mimořádné schůzi.
ps2013-012-03-009-015.u6.p2.s2 Vládní koalice prohlasovala jednání po 19. i 21. hodině.
ps2013-012-03-009-015.u6.p2.s3 Proč ne.
ps2013-012-03-009-015.u6.p2.s4 Taky jsme to dělávali.
ps2013-012-03-009-015.u6.p2.s5 Podívejte se na ty vládní lavice (sedí tam pouze jeden ministr), podívejte se, jak těm ministrům mimořádně záleží na tom, aby tady ty zákony dobře vysvětlili, podpořili, získali podporu.
ps2013-012-03-009-015.u6.p2.s6 Opravdu mimořádná situace, mimořádný zájem, zejména nepřítomných ministrů.
ps2013-012-03-009-015.u6.p3.s1 Asi projde i to zkrácení, když jsme tady schválili tolik zákonů, tak proč by tady chudák tento zákon neměl mít zkrácenou lhůtu.
ps2013-012-03-009-015.u6.p3.s2 Jenom upozorňuji, že zářijová schůze je naplánovaná na jeden týden.
ps2013-012-03-009-015.u6.p3.s3 No to se teda fakt těším, jak to půjde, jak to bude sypat za ty čtyři jednací dny.
ps2013-012-03-009-015.u6.p3.s4 Doporučoval bych organizačnímu výboru, aby nám změnil harmonogram na druhé pololetí, protože reálně dneska víme, že neodpovídá tomu, co se stane.
ps2013-012-03-009-015.u6.p4.s1 K tomuto návrhu zákona.
ps2013-012-03-009-015.u6.p4.s2 Je tam několik rizik.
ps2013-012-03-009-015.u6.p4.s3 My jsme podali poslanecký návrh zákona, chtěli jsme o rok odložit účinnost toho převedení.
ps2013-012-03-009-015.u6.p4.s4 Ten samotný fakt převedení podporujeme.
ps2013-012-03-009-015.u6.p4.s5 A my vám řekneme proč.
ps2013-012-03-009-015.u6.p4.s6 A které věci nejsou vyjasněné a nejsou ani v tom zákoně.
ps2013-012-03-009-015.u6.p5.s1 Je docela v uvozovkách hezké, že tam jsou procenta, kolik přijde na jednotlivé kraje.
ps2013-012-03-009-015.u6.p5.s2 To je docela zajímavá matematická úloha.
ps2013-012-03-009-015.u6.p5.s3 Můžeme si to zkontrolovat, jestli ta suma dělá sto procent.
ps2013-012-03-009-015.u6.p5.s4 Ale nevím z čeho.
ps2013-012-03-009-015.u6.p5.s5 Neznáme tu cifru, která se bude dělit.
ps2013-012-03-009-015.u6.p5.s6 Paní ministryně někdy v březnu říkala, že to bude 10 miliard, pak říkala 8 miliard a dneska říká 7,2 miliardy.
ps2013-012-03-009-015.u6.p5.s7 No uvidíme.
ps2013-012-03-009-015.u6.p5.s8 rozumím tomu, že to bude v návrhu státního rozpočtu.
ps2013-012-03-009-015.u6.p5.s9 Ale pokud si tady hrajeme na to, že to bude tři roky fixováno, a hrajeme si na procenta, tak by bylo dobré vědět, kolik to bude dělat.
ps2013-012-03-009-015.u6.p6.s1 Když budu mluvit ze svého kraje, a poprosil bych všechny své kolegy z Moravskoslezského regionu, aby se podívali na to procento, myslím, že to procento není adekvátní velikosti kraje a sociálním problémům našeho kraje, že to procento je příliš nízké.
ps2013-012-03-009-015.u6.p6.s2 Ale i tak je rozdíl, jestli je to 12 procent, nebo 11,99 z 10 miliard anebo ze 7 miliard.
ps2013-012-03-009-015.u6.p6.s3 A opravdu je rozdíl třeba mezi hlavním městem a Moravskoslezským regionem necelá čtyři procenta.
ps2013-012-03-009-015.u6.p6.s4 Nevím, jestli je to správné.
ps2013-012-03-009-015.u6.p6.s5 Doufám, že bude dostatek času to prodebatovat ve výboru či ve výborech.
ps2013-012-03-009-015.u6.p7.s1 Druhá věc, která není vydiskutovaná, která není jasná a která vzbuzuje oprávněné obavy poskytovatelů sociálních služeb, jejichž zřizovatelem není kraj.
ps2013-012-03-009-015.u6.p7.s2 My ty peníze dáme kraji a všichni ostatní, zejména nestátní, a v tom správném slova smyslu nestátní, to znamená ani státní, ani krajské, ale platí to i o městských, mají oprávněnou obavu, že kraj zcela logicky si upřednostní svoje zařízení na úkor obecních, městských a soukromých.
ps2013-012-03-009-015.u6.p7.s3 Nejsou daná žádná pravidla, aby se tak nestalo.
ps2013-012-03-009-015.u6.p8.s1 Další problematická věc, která by tam podle našeho soudu být měla, když ty kraje dostanou tak obrovskou pravomoc, aby měly povinnou spoluúčast.
ps2013-012-03-009-015.u6.p8.s2 Pokud bude mít kraj povinnou spoluúčast třeba ve výši 15 procent, myslím si, že mnohem zodpovědněji bude vybírat smysluplné projekty, protože bude muset dávat i svoje peníze, ne takzvané peníze, které mu přitečou ještě k tomu mandatorně ze státního rozpočtu.
ps2013-012-03-009-015.u6.p8.s3 Pak se sejde krajské zastupitelstvo a ti - jako bývalý krajský zastupitel o tom něco vím, seděl jsem tam jedenáct let - nějak rozhodnou.
ps2013-012-03-009-015.u6.p8.s4 A logicky budou preferovat opět ty svoje.
ps2013-012-03-009-015.u6.p9.s1 Takže to jsou ty hlavní problémy, které se musí vyjasnit.
ps2013-012-03-009-015.u6.p9.s2 Úplně nejlepší by to bylo o rok odložit.
ps2013-012-03-009-015.u6.p9.s3 teď ministerstvo přiznává, že první peníze při změně systému dorazí zřejmě v dubnu.
ps2013-012-03-009-015.u6.p9.s4 Ale neziskové organizace nejsou ty, které mají rezervní fondy, které mají peníze v bankovních domech a které jsou schopny tři čtyři pět měsíců počkat na dotaci a vydržet z vlastních zdrojů.
ps2013-012-03-009-015.u6.p10.s1 Nebudeme navrhovat žádné zamítnutí ani vrácení, podpoříme propuštění do druhého čtení a jenom opakuji, že by bylo mnohem lepší, kdybychom to celé o rok odložili.
ps2013-012-03-009-015.u6.p10.s2 Pak jsme schopni i podrobně debatovat o těch problémech, které jsem tady nastínil - spoluúčast, rozdělení mezi kraje a jasná pravidla.
ps2013-012-03-009-015.u6.p10.s3 Bylo by přece velmi dobré, kdyby byla jasná pravidla financování, třeba že by byly stejné ceny za úkony nebo za lůžko.
ps2013-012-03-009-015.u6.p10.s4 To je logické, mít cenu za úkon a podle toho poskytovatele sociálních služeb dotovat.
ps2013-012-03-009-015.u6.p10.s5 A když to někde jde levněji, tak ušetří, a když to někdo dělá dráž, tak prostě se bude muset zlepšit, nebo nebude mít místo ani na trhu sociálních služeb.
ps2013-012-03-009-015.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2013-012-03-009-015.u7.p1.s2 Mám zde s faktickou poznámkou pana poslance Novotného.
ps2013-012-03-009-015.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-012-03-009-015.u8.p1.s2 Dobrý den.
ps2013-012-03-009-015.u8.p1.s3 jenom chci ubezpečit prostřednictvím předsedajícího pana Stanjuru o tom, že kraje opravdu již několik let v době, kdy vládla vláda koalice ODS a spol., musela v lednu, v únoru a v březnu předfinancovávat všechny organizace.

Text viewDownload CoNNL-U