ps2013-012-03-007-013.u1.p1.s1
13 . ps2013-012-03-007-013.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 260 / - prvé čtení ps2013-012-03-007-013.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček , který je u stolku zpravodajů . ps2013-012-03-007-013.u1.p2.s2
Požádal bych pana poslance Bohuslava Svobodu , který je zpravodajem pro první čtení , ale kterého nevidím . ps2013-012-03-007-013.u1.p2.s3
Ten je podle záznamů omluven . ps2013-012-03-007-013.u1.p2.s4
Poprosil bych výbor pro zdravotnictví , aby se dohodl na novém zpravodaji , abychom ho mohli odhlasovat ještě předtím , než bude úvodní slovo . ps2013-012-03-007-013.u1.p2.s5
Může někdo z výboru pro zdravotnictví ? ps2013-012-03-007-013.u1.p3.s1
Dobře , takže pan kolega Krákora bude zpravodajem . ps2013-012-03-007-013.u1.p3.s2
Rozhodneme o tom v hlasování číslo 35 . ps2013-012-03-007-013.u1.p3.s3
Ptám se , kdo je pro to , aby pan poslanec Krákora byl zpravodajem tohoto tisku . ps2013-012-03-007-013.u1.p3.s4
Kdo je proti ? ps2013-012-03-007-013.u1.p3.s5
Děkuji vám . ps2013-012-03-007-013.u1.p4.s1
Hlasování pořadové číslo 35 . ps2013-012-03-007-013.u1.p4.s2
Z přítomných 121 poslance pro 111 , proti 1 . Návrh byl přijat . ps2013-012-03-007-013.u1.p4.s3
Máme tedy nového zpravodaje . ps2013-012-03-007-013.u1.p5.s1
Nyní požádám pana ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka o jeho úvodní slovo . ps2013-012-03-007-013.u1.p5.s2
Prosím , pane ministře . ps2013-012-03-007-013.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl předkládaný návrh zákona novelizující zákon o veřejném zdravotním pojištění . ps2013-012-03-007-013.u2.p1.s2
Jde o návrh vycházející z programového prohlášení vlády , které v části týkající se zdravotnictví , obsahuje mimo jiné závazek ke zrušení regulačního poplatku za recept i za ošetření v ambulantní sféře , a to s účinností od 1 . ledna 2015 . ps2013-012-03-007-013.u2.p2.s1
Regulační poplatky ve zdravotnictví představují nespravedlivou sociální zátěž občanů , kteří se již tak často nacházejí v nepříznivé životní situaci a tím vytvářejí překážky v přístupu ke zdravotní péči . ps2013-012-03-007-013.u2.p2.s2
Původně byly tyto poplatky zakotveny do právního řádu se záměrem , že zabrání plýtvání s finančními prostředky veřejného zdravotního pojištění na takzvanou zbytnou péči . ps2013-012-03-007-013.u2.p3.s1
Související administrativní i finanční zátěž dopadající jak na lékaře , tak na pacienty přitom neodpovídá jejich přínosům a nakonec neplní ani cíle , pro které byly zavedeny . ps2013-012-03-007-013.u2.p3.s2
Ostatně také z těchto důvodů byly například ve Spolkové republice Německo již ke konci roku 2012 zrušeny poplatky za ošetření u lékaře . ps2013-012-03-007-013.u2.p3.s3
Podle dat Ústavu zdravotnických informací a statistiky došlo sice okamžitě po zavedení regulačního poplatku za ambulantní ošetření k poklesu z přibližně 129 milionů na 107 milionů vyšetření ročně , nicméně v bezprostředně následujícím roce 2009 již opět počet vyšetření stoupl na přibližně 116 milionů ročně , kde se udržuje i nyní . ps2013-012-03-007-013.u2.p3.s4
Regulační funkci poplatků lze tedy považovat ve srovnání s poplatkem za využití pohotovosti za značně omezenou . ps2013-012-03-007-013.u2.p4.s1
Poplatek za recept , resp . v době zavedení poplatek za položku na receptu , sice snížil počet ročně vydaných receptů , ovšem nijak zásadně se neprojevil v celkové spotřebě léčivých přípravků . ps2013-012-03-007-013.u2.p4.s2
Je to především lékař , který musí znát zdravotní stav pacienta a podle toho rozhodnout , zda léčivý přípravek předepíše , či nikoliv . ps2013-012-03-007-013.u2.p4.s3
Jen stěží je poté možné takový poplatek považovat za regulační a zatěžovat povinností jeho úhrady pacienta , který je navíc již zatěžován u velké části léčiv spoluúčastí ve formě doplatků . ps2013-012-03-007-013.u2.p4.s4
Současně vzhledem k řadě dalších faktorů působících v oblasti cen a úhrady léčiv mají poplatky za recept pouze marginální vliv na čerpání finančních prostředků ze systému veřejného zdravotního pojištění na lékárenskou péči , proto se jejich zavedením nerealizovala úspora ani v této oblasti . ps2013-012-03-007-013.u2.p5.s1
Cílem navrhované právní úpravy je tedy zrušení regulačních poplatků ve zdravotnictví s výjimkou regulačního poplatku za využití lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubního lékařství . ps2013-012-03-007-013.u2.p5.s2
Tento poplatek zůstane jako jediný zachován , a to ve stávající výši 90 korun . ps2013-012-03-007-013.u2.p5.s3
Principiálně zůstanou zachovány také výjimky z jeho hrazení , jakož i stanovený účel použití vybraných poplatků , to znamená , i nadále bude platit , že poskytovatel je povinen použít vybrané regulační poplatky na úhradu nákladů spojených s provozem a modernizací příslušného zdravotnického zařízení . ps2013-012-03-007-013.u2.p6.s1
Na závěr je třeba uvést , že výpadek příjmů poskytovatelů zdravotních služeb ze zrušovaných poplatků bude těmto poskytovatelům kompenzován . ps2013-012-03-007-013.u2.p6.s2
V tomto ohledu připomínám zejména přijatou novelu zákona o pojistném na veřejné zdravotním pojištění číslo 109 / 2014 Sb . , která nabyla účinnosti 1 . července , a pro systém veřejného zdravotního pojištění v roce 2015 to bude znamenat zdroje příjmů ve výši 4 , 2 mld . korun . ps2013-012-03-007-013.u2.p7.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně a páni poslanci , předložený návrh odstraňuje právní úpravu , která ve vztahu k pojištěncům vyhledávajícím potřebné zdravotní služby představuje zátěž a přitom nevede k významně efektivnějšímu využívání zdravotních služeb , a proto se na vás obracím s žádostí o podporu . ps2013-012-03-007-013.u2.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-012-03-007-013.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi a požádám pana zpravodaje Jaroslava Krákoru , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . ps2013-012-03-007-013.u3.p1.s2
Poté otevřu rozpravu . ps2013-012-03-007-013.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážená vládo , vážené poslankyně , vážení poslanci , já myslím , že i když jsem náhradní zpravodaj , tak že mám velice ulehčenou úlohu svým předřečníkem , panem ministrem , protože si myslím by bylo nošením dříví do lesa tady opakovat to , co řekl pan ministr . ps2013-012-03-007-013.u4.p1.s2
Víte , že cílem tohoto návrhu zákona je zrušení všech poplatků kromě pohotovostních služeb dospělých , dětí a zubních lékařů , kompenzován je výpadek zvýšení platby za státní pojištěnce a to je asi tak všechno . ps2013-012-03-007-013.u4.p1.s3
Souhlasím s tím , co řekl pan ministr . ps2013-012-03-007-013.u4.p1.s4
O poplatcích tady byla již řeč , také jsme o tom diskutovali několik dní . ps2013-012-03-007-013.u4.p1.s5
Nebudu zbytečně zdržovat . ps2013-012-03-007-013.u4.p2.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-012-03-007-013.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu . ps2013-012-03-007-013.u5.p1.s2
Otevírám všeobecnou rozpravu . ps2013-012-03-007-013.u5.p1.s3
Jako první vystoupí pan předseda Tomio Okamura s přednostním právem . ps2013-012-03-007-013.u5.p1.s4
Připraví se pan poslanec Leoš Heger . ps2013-012-03-007-013.u5.p1.s5
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-012-03-007-013.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , zrušení zdravotnických poplatků v Úsvitu podporujeme . ps2013-012-03-007-013.u6.p1.s2
Je to zcela v souladu s naším volebním programem . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s1
V diskusi o zdravotnických poplatcích bychom si ale měli hned v úvodu jasně říci - chceme opravdu to , co se tu veřejně léta deklaruje , tedy zamezit zneužívání lékařské péče ? ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s2
Pakliže ano , tak potom tím posledním , co by mělo být zpoplatněno , je podle našeho názoru lékařská pohotovost . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s3
Pokud jde o zubní pohotovost , tak tam její zneužití nijak nehrozí . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s4
Bolavý zub vám pouze vyvrtají a s dalším ošetřením musíte ke svému lékaři . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s5
Neznám člověka , který by se vyžíval ve zneužívání zubařů a chodil si dobrovolně vrtat nebolící zuby . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s6
Naopak , Česká republika před sebou tlačí velký problém , kterým je finanční nedostupnost kvalitní zubní péče pro chudší lidi . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s7
Po celém světě rozeznáte chudé od bohatých právě podle zubů . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s8
To , co nám připadalo jako antikapitalistická propaganda , je dnes bohužel realitou . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s9
Podívejte se svým spoluobčanům na zuby a hned uvidíte , jak hluboko mají do kapsy . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s10
Bude to často velmi smutný pohled do české reality . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s11
Neošetřené zuby a dásně ovšem nejsou jen kosmetický problém . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s12
Krom časté bolesti přinášejí následně i další choroby , včetně kardiovaskulárních . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s13
A tady my poslanci jen proto , že odpíráme ošetření v řádu stokorun , si vyrábíme pacienty , které pak léčíme s milionovými náklady . ps2013-012-03-007-013.u6.p2.s14
Nehovořím tu jen o pohotovosti , ale vůbec o celkové komercionalizaci zubní péče . ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s1
Samozřejmě , standardní lékařská pohotovost je složitější problém . ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s2
V České republice nějak zmizel koncept rodinného lékaře , takže když vám dítě večer zvrací , prostě nemáte volbu a musíte na pohotovost , často jedinou v okrese , a to bez ohledu , zda jde o hloupost , nebo ne . ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s3
Riskovat nesmíte a nemůžete . ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s4
Už vůbec nemluvím o tom , když si useknete kus těla nebo si do oka stříknete kyselinu . ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s5
- Nevím , čemu se tady kolegové smějí . ps2013-012-03-007-013.u6.p3.s6
Městský policista se směje , no dobře . ps2013-012-03-007-013.u6.p4.s1
Chtít regulační poplatek za ošetření skutečně akutního problému , který si platíte v rámci zákonného pojištění , je podle našeho názoru nesmysl a je to protiústavní a to říkám bez ohledu na judikáty Ústavního soudu , protože zdravý rozum a Ústava říkají , cituji , že " občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči " . ps2013-012-03-007-013.u6.p5.s1
Řešit zneužívání pohotovosti je třeba jinak . ps2013-012-03-007-013.u6.p5.s2
Jednak dát lidem možnost řešit neakutní případy jinak než pohotovostí . ps2013-012-03-007-013.u6.p5.s3
V zahraničí se v některých zemích například osvědčil model lékařské pomoci po telefonu , kdy lidé v první fázi s lékařem konzultují příznaky , a pokud evidentně nejde o nic dramatického , lékař poradí , co udělat , případně co koupit v lékárně , a vše se obejde bez návštěvy pohotovosti . ps2013-012-03-007-013.u6.p6.s1
Dalším případem je , a to samozřejmě také musím zmínit , skutečné zneužívání péče . ps2013-012-03-007-013.u6.p6.s2
Tady je možné se zamyslet nad možností , aby lékař na pohotovosti vyhodnotil , zda ošetření bylo skutečně bezpodmínečně nutné , nebo ne , a měl možnost vystavit nějaký účet na nadstandard , kterým je neakutní ošetření mimo ordinační hodiny , protože naprosto souhlasím s tím , že zneužívání pohotovosti je třeba zpoplatnit , sankcionovat . ps2013-012-03-007-013.u6.p6.s3
Pokud ale má člověk bolesti , je v ohrožení , tak by měl mít možnost dostat okamžitou pomoc i bez jediné koruny v kapse , a to proto , že na to má právo , a to dokonce v rámci pojištění zaplacené . ps2013-012-03-007-013.u6.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-012-03-007-013.u6.p7.s2
A jak jsem říkal , samozřejmě my ten návrh podpoříme . ps2013-012-03-007-013.u7.p1.s1
Děkuji panu Tomiu Okamurovi . ps2013-012-03-007-013.u7.p1.s2
Nyní se slova ujme pan kolega Leoš Heger . ps2013-012-03-007-013.u7.p1.s3
Ještě předtím , než mu dám slovo , budu konstatovat další omluvu , a to od 18 hodin z osobních důvodů pana poslance Františka Váchy . ps2013-012-03-007-013.u7.p2.s1
Pane poslanče , máte slovo . ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s2
Dámy a pánové , pane ministře , ještě jednou hezký letní podvečer . ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s3
Evergreen regulační poplatky pronásleduje tuto Sněmovnu asi osm let . ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s4
Myslím si , že dnes před sebou máme jakousi labutí píseň regulačních poplatků . ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s5
Možná bude stát za to přece jenom uzavřít celou tu osmiletou periodu určitým rozborem a pohledem na to , jak to s těmi poplatky doopravdy bylo . ps2013-012-03-007-013.u8.p1.s6
Než tedy ten mečbol tady pan ministr odehraje definitivně , dovolte mi , abych byl trošku obšírnější než běžně , ale budu se snažit to zase v této době nepřehánět . ps2013-012-03-007-013.u8.p2.s1
Jediné plus , které lze nalézt na rušení regulačních poplatků po vyhraných volbách , je fakt , že zrušení bylo ve volebním programu ČSSD , je legitimní a že ČSSD , která ústy ministra Němečka ten návrh předkládá , je ve svých názorech konzistentní . ps2013-012-03-007-013.u8.p2.s2
To , že jsou tady tyto plusy , přesto ale není ten hlavní argument pro to , že by se jednalo , alespoň podle názoru TOP 09 , o krok pro zdravotnictví a pro pacienty úplně správný . ps2013-012-03-007-013.u8.p3.s1
Byla tady řečena řada faktů nebo názorů a já s nimi nebudu polemizovat , přestože ty , s kterými nesouhlasím , musím alespoň zmínit . ps2013-012-03-007-013.u8.p3.s2
Poplatky regulují . ps2013-012-03-007-013.u8.p3.s3
Ta čísla , která tady citoval pan ministr zdravotnictví z analýz ÚZIS , říkají , že u většiny případů se jedná u většiny segmentů asi o 10 % pokles proti stavu před zavedením , a samozřejmě je těžko říct , jak by ten stav vypadal , kdyby ty poplatky nebyly , a nakonec za rok za dva se to asi dozvíme . ps2013-012-03-007-013.u8.p4.s1
Druhým faktem je , že pro zdravotnická zařízení je to velmi potřebný příjem a pro celý systém rovněž . ps2013-012-03-007-013.u8.p4.s2
Poplatky jsou stavně konformní , i když v Ústavě je to , co jsme slyšeli , že každý má nárok na bezplatnou zdravotní péči - v mezích , které stanoví zákon , tady ovšem nezaznělo . ps2013-012-03-007-013.u8.p4.s3
A to je u poplatků naprosto v pořádku zákonem definované . ps2013-012-03-007-013.u8.p5.s1
Zmínil bych ještě to , že poplatky , které do dnešního dne zbyly , jsou silně sociálně zastřešené , že je u nás péče dostatek , dostupnost je z evropského hlediska pro všechny potřebné výborná a zůstávají doklady nadbytku péče , jako je např . vysoký počet kontaktů občanů s lékařem , který je minimálně dvojnásobný oproti evropskému standardu . ps2013-012-03-007-013.u8.p5.s2
Už za několik měsíců , nebo zhruba půl roku , kdy byly zrušeny hospitalizační poplatky , se jasně ukazuje , že narůstá počet hospitalizovaných , přinejmenším v dlouhodobé péči .