ps2013-012-03-003-009.u1.p1.s1
9 . ps2013-012-03-003-009.u1.p1.s2
Návrh poslanců Matěje Fichtnera , Jana Bartoška , Stanislava Humla , Jana Volného , Jana Farského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 202 / 1990 Sb . , o loteriích a jiných podobných hrách , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 169 / - prvé čtení ps2013-012-03-003-009.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 169 / 1 . ps2013-012-03-003-009.u1.p2.s2
Za navrhovatele prosím , aby se ke stolku zpravodajů dostavil pan poslanec Matěj Fichtner a aby své místo u stolku zpravodajů zaujal také pan poslanec Ladislav Šincl . ps2013-012-03-003-009.u1.p2.s3
Žádám zároveň pana kolegu Fichtnera , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl . ps2013-012-03-003-009.u1.p2.s4
Pane poslanče , máte slovo . ps2013-012-03-003-009.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-012-03-003-009.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , jako jeden z 56 předkladatelů předkládám Poslanecké sněmovně k projednání návrh na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 202 / 1990 Sb . , o loteriích a jiných podobných hrách . ps2013-012-03-003-009.u2.p1.s3
Než začnu hovořit o samotném obsahu návrhu , dovolte mi nejprve vysvětlit důvody , které nás k jeho předložení vedly . ps2013-012-03-003-009.u2.p2.s1
Hazard v České republice bývá oprávněně terčem kritiky ze strany veřejnosti , obcí i nejrůznějších občanských iniciativ . ps2013-012-03-003-009.u2.p2.s2
Drtivá většina kritiky se přitom snáší na oblast provozování hracích automatů . ps2013-012-03-003-009.u2.p2.s3
Pojďme si problémy jasně pojmenovat . ps2013-012-03-003-009.u2.p2.s4
Co lidem vadí ? ps2013-012-03-003-009.u2.p2.s5
Lidem vadí především živelný rozvoj heren , které hyzdí naše města . ps2013-012-03-003-009.u2.p2.s6
Lidem vadí , že se rodiny jejich příbuzných a přátel rozpadají v důsledku závislosti některého člena rodiny , obvykle otce nebo syna , na hracích automatech . ps2013-012-03-003-009.u2.p2.s7
Lidem vadí , že sociálně slabší občané naházejí velkou část svých sociálních dávek do hracích automatů . ps2013-012-03-003-009.u2.p3.s1
Když se podíváme do okolních zemí evropských , zpravidla zjistíme , že hazard tam lidé nepovažují za nějaký extra významný problém . ps2013-012-03-003-009.u2.p3.s2
Města nejsou plná heren a závislost na automatech , jak se zdá , také není příliš rozšířená . ps2013-012-03-003-009.u2.p3.s3
Jak je to možné ? ps2013-012-03-003-009.u2.p3.s4
Podívejme se a srovnejme si legislativu u nás a v Evropě . ps2013-012-03-003-009.u2.p4.s1
Můžeme začít například Francií . ps2013-012-03-003-009.u2.p4.s2
Ve Francii je povoleno provozování hracích automatů jenom v kasinech , čili takové ty běžné herny , které jsou u nás , tam zkrátka nejsou . ps2013-012-03-003-009.u2.p4.s3
Kasina přitom mohou být založena výhradně v turistických či lázeňských městech . ps2013-012-03-003-009.u2.p4.s4
Nutno však říci , že francouzský model je dosti restriktivní , takže možná když se podíváme do nějaké další země evropské , možná to bude jinak . ps2013-012-03-003-009.u2.p5.s1
Podívejme se například do Polska . ps2013-012-03-003-009.u2.p5.s2
V Polsku je možné provozovat hrací automaty také pouze v kasinech s tím , že polský zákon o hazardních hrách omezuje počet kasin na jedno na každých 250 tisíc obyvatel daného města . ps2013-012-03-003-009.u2.p5.s3
Takže i v Polsku je regulace přísnější než u nás a prakticky se blíží úplnému zákazu . ps2013-012-03-003-009.u2.p5.s4
Nicméně opět , polský model je rovněž restriktivní , takže pojďme dál . ps2013-012-03-003-009.u2.p6.s1
Pokračujme například do Rakouska . ps2013-012-03-003-009.u2.p6.s2
Hrací automat v Rakousku musí splňovat několik podmínek . ps2013-012-03-003-009.u2.p6.s3
Tak především je omezený jejich celkový počet , kdy není možné provozovat více než jeden hrací automat na každých 1 200 obyvatel spolkové země . ps2013-012-03-003-009.u2.p6.s4
Zákon navíc povoluje pouze tři licence na provoz herny v jedné spolkové zemi . ps2013-012-03-003-009.u2.p6.s5
Dále je nastaven zákonem výherní limit u automatu umístěného v herně na 10 000 eur včetně jackpotu . ps2013-012-03-003-009.u2.p6.s6
Minimální délka jedné hry jedna sekunda , to je čas , po který jedna hra probíhá , to znamená , kdy hráč hodí do automatu určitou částku , zmáčkne začátek hry , protočí se válce nebo hra podle toho , jak je přístroj koncipován , a dozví se výsledek . ps2013-012-03-003-009.u2.p6.s7
Toto celé , tomu se říká délka jedné hry a v Rakousku je tedy zákonem stanovena na jednu sekundu . ps2013-012-03-003-009.u2.p6.s8
Maximální sázka na jednu hru je v Rakousku deset eur . ps2013-012-03-003-009.u2.p6.s9
Tedy když si to shrneme , tak v Rakousku jsou parametry hracích automatů podobné jako u našich tzv . výherních hracích automatů , nicméně jejich celkový počet je dramaticky menší než v České republice , neboť je omezen zákonem . ps2013-012-03-003-009.u2.p7.s1
Podívejme se na Slovensko . ps2013-012-03-003-009.u3.p1.s1
Pane poslanče , na chvilku vás přeruším a požádám o klid . ps2013-012-03-003-009.u3.p1.s2
Pokud například předsedové klubů potřebují něco dojednat o průběhu schůze , což je samozřejmě jejich povinnost v průběhu schůze , tak bych je prosil , aby přesunuli své jednání mimo jednací sál a nechali vás v klidu dohovořit . ps2013-012-03-003-009.u3.p1.s3
Ostatní prosím o klid . ps2013-012-03-003-009.u3.p2.s1
Myslím to úplně vážně . ps2013-012-03-003-009.u3.p2.s2
Děkuji . ps2013-012-03-003-009.u3.p3.s1
Prosím , pokračujte . ps2013-012-03-003-009.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-012-03-003-009.u4.p1.s2
Podívejme se na Slovensko . ps2013-012-03-003-009.u4.p1.s3
Slovenské hrací automaty dovolují maximální sázku deset centů a maximální výhru patnáct eur . ps2013-012-03-003-009.u4.p1.s4
V kasinech tento limit není stanoven . ps2013-012-03-003-009.u4.p1.s5
Minimální délka jedné hry jsou čtyři sekundy . ps2013-012-03-003-009.u4.p1.s6
Tedy i u našich slovenských přátel jsou parametry hracích automatů nastaveny přísněji než v České republice . ps2013-012-03-003-009.u4.p2.s1
Na závěr se pojďme podívat do mého oblíbeného Německa , tam to jistě funguje skvěle . ps2013-012-03-003-009.u4.p2.s2
V Německu jsou limity pro parametry hracích přístrojů nastaveny tak , že sázka na jednu hru je maximálně dvacet centů a maximální výhra činí dvě eura . ps2013-012-03-003-009.u4.p2.s3
Za hodinu lze prohrát nejvýše 80 eur a vyhrát nejvýše 500 eur . ps2013-012-03-003-009.u4.p2.s4
Minimální délka jedné hry činí pět sekund . ps2013-012-03-003-009.u4.p2.s5
Tedy v podstatě se opravdu jedná o zábavní automat , který se ani zdaleka neblíží parametrům , které jsou v České republice . ps2013-012-03-003-009.u4.p3.s1
A tím se dostáváme k tomu , jak je to vůbec u nás , tedy jak jsou u nás nastaveny zákonem parametry pro hrací přístroje . ps2013-012-03-003-009.u4.p3.s2
U nás jsou totiž provozní parametry nastaveny pouze u výherních hracích přístrojů , které tvoří jen pětinu trhu zhruba . ps2013-012-03-003-009.u4.p3.s3
Ve zbytku , to je u drtivé většiny hracích automatů , které spadají zpravidla do kategorie videoloterijních terminálů , nicméně funkci mají úplně stejnou a vypadají velice podobně , nejsou minimální parametry předepsané vůbec . ps2013-012-03-003-009.u4.p3.s4
Z České republiky se tak stalo evropské Las Vegas , které ovšem neposkytuje služby turistům , ale umožňuje provozovatelům automatů legálně využívat slabosti vlastních občanů k tomu , aby z nich vylákali peníze . ps2013-012-03-003-009.u4.p3.s5
Jak jinak si vysvětlit enormní nárůst počtu videoloterijních terminálů v posledních letech ? ps2013-012-03-003-009.u4.p3.s6
Jiné racionální vysvětlení není . ps2013-012-03-003-009.u4.p4.s1
Regulace loterijního podnikání jako takového je v žalostném stavu . ps2013-012-03-003-009.u4.p4.s2
Herny na každém rohu , automaty bez minimálních parametrů , nepřehledný loterijní zákon z roku 1990 a přetížené Ministerstvo financí , které díky nekvalitní legislativě nestíhá rušit vydaná povolení , která se dostala do rozporu s obecně závaznými vyhláškami obcí . ps2013-012-03-003-009.u4.p4.s3
To je dnes realita provozování hracích automatů v České republice . ps2013-012-03-003-009.u4.p4.s4
Z mého pohledu téměř stejný průšvih jako fotovoltaika . ps2013-012-03-003-009.u4.p5.s1
Předkládaná novela má ambice zásadním způsobem zlepšit současný stav . ps2013-012-03-003-009.u4.p5.s2
Kdybych vás s ním měl seznámit , v zásadě se skládá ze dvou částí . ps2013-012-03-003-009.u4.p5.s3
První část novely má za cíl srovnat regulaci hracích automatů v České republice s úrovní obvyklou ve zbytku Evropské unie . ps2013-012-03-003-009.u4.p5.s4
Toho je dosaženo tím , že se na všechny nově povolené videoloterijní terminály budou vztahovat limity , které jsou v současné době platné pro výherní hrací přistroje . ps2013-012-03-003-009.u4.p5.s5
Již tedy nebude možné prohrát statisíce za jeden večer , vkládat do automatu tisícikorunové částky nebo marně doufat v několikamilionovou výhru , která vás vytáhne z dluhů . ps2013-012-03-003-009.u4.p5.s6
Omezí se tím též možnost legalizace výnosů z trestné činnosti . ps2013-012-03-003-009.u4.p6.s1
Druhá část novely se týká situace , kdy vydaná povolení k provozování hazardních her jsou v rozporu s obecně závaznými vyhláškami obcí . ps2013-012-03-003-009.u4.p6.s2
Tato povolení budou podle předlohy zanikat již přímo ze zákona uplynutím tří měsíců od okamžiku , kdy obec přijme obecně závaznou vyhlášku zakazující hazard v konkrétní lokalitě . ps2013-012-03-003-009.u4.p6.s3
Nebude již tedy nadále potřeba , aby Ministerstvo financí zahajovalo správní řízení , nýbrž vydaná povolení k provozování hracích automatů budou rušena přímo ze zákona . ps2013-012-03-003-009.u4.p6.s4
Tímto mechanismem se posílí postavení obcí a starostové , kteří se rozhodli ve svých obcích hazard zakázat , již nebudou muset čekat na Ministerstvo financí . ps2013-012-03-003-009.u4.p7.s1
Tolik tedy k obsahu předkládané novely . ps2013-012-03-003-009.u4.p7.s2
Nutno dodat , že po jejím předložení nastala jako obvykle lobbistická smršť , při které se velcí provozovatelé hazardních her a nejrůznější lobbistické skupiny snaží zabránit přijetí tohoto návrhu a ochránit tak svůj byznys pro další léta . ps2013-012-03-003-009.u4.p7.s3
Dílčí výhrady k návrhu samozřejmě mohou existovat , nicméně textace novely je velice jednoduchá a veškeré připomínky lze vypořádat v rámci standardního legislativního procesu . ps2013-012-03-003-009.u4.p8.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , věřím , že tlakům lobbistické lobby většina z vás odvolá a umožní projednání a přijetí tohoto návrhu . ps2013-012-03-003-009.u4.p8.s2
Děkuji vám . ps2013-012-03-003-009.u5.p1.s1
Děkuji panu zástupci předkladatelů a žádám , aby sed slova zaujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ladislav Šincl . ps2013-012-03-003-009.u5.p1.s2
Pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-012-03-003-009.u5.p2.s1
Ještě vás požádám o maličké strpení . ps2013-012-03-003-009.u5.p2.s2
Byla mi doručena zrovna omluva od pana poslance Pflégra na jednání od 14.30 do 18 hodin . ps2013-012-03-003-009.u5.p3.s1
Prosím , pane zpravodaji , omlouvám se , už máte slovo . ps2013-012-03-003-009.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-012-03-003-009.u6.p1.s2
Vážení poslanci , vážené poslankyně , vážená vládo , dovolte mi krátký komentář ke sněmovnímu tisku 169 zákona o loteriích . ps2013-012-03-003-009.u6.p2.s1
S ohledem na technický charakter navrhované změny , který je obsažen ve sněmovním tisku 169 , podléhá tento návrh zákona notifikační povinnosti podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 98 / 34 / ES ze dne 22 . června 1998 , o postupu poskytování informací v oblasti technických norem a předpisů a pravidel pro služby informační společnosti , v platném znění . ps2013-012-03-003-009.u6.p3.s1
Ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 98 / 34 / ES ze dne 22 . června 1998 o postupu poskytování informací v oblasti technických norem a předpisů vyplývá povinnost členských států notifikovat každý návrh technického předpisu Komisi a poté dodržet tříměsíční dobu pozastavení prací , během které předpis nesmí být přijat . ps2013-012-03-003-009.u6.p4.s1
Podle této normy byl předpis řádně oznámen . ps2013-012-03-003-009.u6.p4.s2
Komisí je zasílán technický předpis ve formě návrhu , to znamená ve stavu , kdy v něm ještě mohou být provedeny podstatné změny . ps2013-012-03-003-009.u6.p4.s3
Pokud Komise nebo členské státy doručí k návrhu technického předpisu připomínky , ve kterých požadují , aby text návrhu byl pozměněn , taková změna musí být možná . ps2013-012-03-003-009.u6.p4.s4
Vzhledem k tomu , že každý stát má jiná pravidla pro legislativní proces , není přesně určeno , kdy má být návrh zaslán Komisi , a toto je ponecháno na uvážení jednotlivých států . ps2013-012-03-003-009.u6.p5.s1
Povinnost stanovená směrnicí je do českého práva transponována zákonem číslo 22 / 1997 Sb . , o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů . ps2013-012-03-003-009.u6.p5.s2
Tento zákon v ustanovení § 7 odst . 3 stanoví , že technický předpis nebo technický dokument nesmí být předložen ke schválení nebo schválen před uplynutím lhůty pro podání připomínek stanovené vládou , s tím , že doba pozastavení prací na přípravě technického předpisu nebo technického dokumentu , během níž má dojít k rozhodnutí o schválení nebo o přípravě harmonizačního předpisu Evropského společenství , může být prodloužena za podmínek stanovených vládou . ps2013-012-03-003-009.u6.p5.s3
Vláda tyto podmínky dále specifikovala v nařízení vlády č . 339 / 2002 ze dne 3 . července 2002 . ps2013-012-03-003-009.u6.p5.s4
Podle tohoto nařízení při zpracování návrhu technických předpisů a technických dokumentů předají Úřadu pro technickou normalizaci , metrologii a státní zkušebnictví návrh ve stadiu , kdy v něm mohou být ještě provedeny podstatné změny , nejméně ve lhůtě 100 dnů před plánovaným datem prodloužení návrhu ke schválení . ps2013-012-03-003-009.u6.p6.s1
Pokud byl tedy návrh novely notifikován dne 25 . dubna 2014 , pak je nutno od tohoto dne počítat minimální lhůtu 100 dnů , ve které není možno předložit návrh do schvalovacího procesu , to je do prvního čtení . ps2013-012-03-003-009.u6.p6.s2
Opačným postupem by došlo , jak je správně uvedeno v prvních dvou dopisech Ministerstva financí , nejen k porušení výše uvedených vnitrostátních předpisů , ale i k porušení mezinárodních závazků vyplývajících pro Českou republiku z členství v Evropské unii . ps2013-012-03-003-009.u6.p6.s3
Česká republika by se tak vystavila nebezpečí zahájení řízení o porušení evropského práva před Soudním dvorem Evropské unie .