|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-17 ps2013-012-03-002-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 252/ - prvé čtení

Date2014-07-17
Meetingps2013/012
Agenda Itemps2013/012/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/s012087.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 756 • previousnext

ps2013-012-03-002-008.u1.p1.s1 8.
ps2013-012-03-002-008.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 252/ - prvé čtení
ps2013-012-03-002-008.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-012-03-002-008.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-012-03-002-008.u2.p1.s1 Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
ps2013-012-03-002-008.u2.p1.s2 Návrh zákona je zejména reakcí na analýzu stavu daňových zákonů v návaznosti na legislativní procesy uskutečněné v souvislosti s rekodifikací soukromého práva, na požadavky vyplývající z nutnosti naplnění obsahu relevantních bodů programového prohlášení vlády a koaliční smlouvy.
ps2013-012-03-002-008.u2.p2.s1 Obsahem návrhu je především vypořádání se s dosud neúčinnými částmi zákona o jednotném inkasním místě, poskytnutí daňového benefitu ve formě zvýšení slevy na dani na druhé a další vyživované dítě, obnovení základní slevy na dani pro pracující důchodce a přijetí omezení vztahujících se k možnosti uplatnění výdajů formou paušálů uplatněných u příjmů ze samostatné činnosti.
ps2013-012-03-002-008.u2.p3.s1 V působnosti zákona o daních z příjmů se provádějí i další vybrané změny a legislativně technická zpřesnění.
ps2013-012-03-002-008.u2.p3.s2 Zároveň jsou do návrhu zahrnuty tematicky související změny provedené v zákoně o rezervách a v daňovém řádu, kde je dále navržena implementace některých dalších opatření navazujících zejména na boj s daňovými úniku a rozšíření elektronizace správy daní.
ps2013-012-03-002-008.u2.p4.s1 Účinnost je navrhována k 1. lednu 2015.
ps2013-012-03-002-008.u2.p4.s2 Z důvodu zachování kontinuity oproti stavu před rekodifikací soukromého práva je pro vybrané změny navržena možnost aplikovat jej pro zdaňovací období započaté v roce 2014.
ps2013-012-03-002-008.u2.p5.s1 Závěrem vás prosím o schválení vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
ps2013-012-03-002-008.u2.p5.s2 Zároveň avizuji, že v rámci podrobné rozpravy bude navrženo zkrátit lhůtu pro projednávání návrhu zákona ve výborech na 30 dní.
ps2013-012-03-002-008.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-012-03-002-008.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2013-012-03-002-008.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Karel Rais.
ps2013-012-03-002-008.u3.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-012-03-002-008.u4.p1.s1 Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové poslanci, slyšeli jsme podle mne velmi komplexní pohled na zákon.
ps2013-012-03-002-008.u4.p1.s2 budu jinými slovy samozřejmě hovořit obdobně.
ps2013-012-03-002-008.u4.p2.s1 Víme, že opatřením Senátu z konce loňského roku a s nabytím účinnosti od 1. 1. 2014 byla provedena rozsáhlá úprava všech zákonů působících v daňové oblasti, která navázala na komplexní změnu soukromého práva, jak se říká, rekodifikace soukromého práva.
ps2013-012-03-002-008.u4.p2.s2 Tato rekodifikace čili implementace těch změn zasahuje samozřejmě do daňových zákonů.
ps2013-012-03-002-008.u4.p2.s3 Čili jsme postaveni před problém, že musíme implementovat změny v občanském zákoníku, v obchodních společnostech a družstvech, zákon o mezinárodním právu soukromém a další zákony.
ps2013-012-03-002-008.u4.p3.s1 Chtěl bych zde upozornit na to, že zejména v zákonu o dani z příjmů je řada ustanovení, která vedou ke snížení odvodové zátěže poplatníků daně z příjmu fyzických osob tím, že daňově zvýhodňujeme druhé, třetí a každé další dítě, které žije s poplatníkem ve společně hospodařící domácnosti.
ps2013-012-03-002-008.u4.p4.s1 Tak jako pan ministr samozřejmě doporučuji postoupit návrh zákona do druhého čtení a přikázat rozpočtovému výboru, aby tento výbor projednal detailně připomínky a stanoviska členů výboru, aby toto stanovisko formou návrhu usnesení výboru předal do Poslanecké sněmovny.
ps2013-012-03-002-008.u4.p4.s2 Ztotožňuji se s názorem, že by tady měla být zkrácena lhůta k projednání na 30 dnů.
ps2013-012-03-002-008.u4.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-012-03-002-008.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-012-03-002-008.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám s přednostním právem přihlášeného pana poslance Petra Fialu a poté pana poslance Votavu a pana poslance Dolejše.
ps2013-012-03-002-008.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-012-03-002-008.u6.p1.s1 Vážená paní předsedající, dámy a pánové, pan zpravodaj profesor Rais tady říkal, že bude mluvit obdobně jako pan ministr financí.
ps2013-012-03-002-008.u6.p1.s2 Tak to tedy nebudu mluvit obdobně.
ps2013-012-03-002-008.u6.p2.s1 Tady nám vláda předkládá návrh velmi komplexních změn v daních z příjmů.
ps2013-012-03-002-008.u6.p2.s2 Je to pokus o poměrně velkou změnu celého systému výběru daní, přičemž není úplně jasná koncepce, aspoň mně není jasná ta koncepce a kam to směřuje, jaký bude nakonec cílový stav.
ps2013-012-03-002-008.u6.p3.s1 Musím říct, že některé návrhy jsou z našeho hlediska pozitivní, to nezastírám, ale většina skrývá spíše v sobě různá nebezpečí a v podstatě negativní dopad.
ps2013-012-03-002-008.u6.p3.s2 Pokud by tam nebyly problematické části, o kterých budu za chvíli mluvit, tak by občanští demokraté určitě rádi některé věci podpořili.
ps2013-012-03-002-008.u6.p3.s3 Velice rádi bychom podpořili například slevu na dani na druhé a další dítě, odpovídá to naší představě o rodinné politice.
ps2013-012-03-002-008.u6.p3.s4 Byli bychom skutečně pro takovouto úpravu.
ps2013-012-03-002-008.u6.p4.s1 Také bychom samozřejmě - to pro vás nebude žádné překvapení - rádi hlasovali pro opětovné obnovení slevy na dani pro pracující důchodce.
ps2013-012-03-002-008.u6.p4.s2 Nakonec byl to návrh, s kterým jsme tady přišli my.
ps2013-012-03-002-008.u6.p4.s3 Předkládali jsme novelu podobného znění.
ps2013-012-03-002-008.u6.p4.s4 Ale nebudeme hlasovat pro tuto novelu, protože ta chce kromě slevy také zdanit důchody.
ps2013-012-03-002-008.u6.p4.s5 A pro nás myšlenka, že budeme postihovat důchodce, protože dosáhnou vyššího příjmu, je myšlenka nepřijatelná.
ps2013-012-03-002-008.u6.p4.s6 Je to podle nás naprosto špatný princip.
ps2013-012-03-002-008.u6.p5.s1 Co ale rozhodně podpořit nemůžeme a co považujeme za velkou chybu, je omezení paušálu pro některé živnostníky.
ps2013-012-03-002-008.u6.p5.s2 Zasáhne to zejména ty, tak jak je to v tomto vládním návrhu obsaženo, kteří mají velké výdaje s nákupem vstupních investic.
ps2013-012-03-002-008.u6.p5.s3 To znamená, že ne, jak se někdy říká, že si to mohou dovolit advokáti a podobní, to není pravda.
ps2013-012-03-002-008.u6.p5.s4 Toto zasáhne řadu živnostníků, jako jsou řemeslníci, automechanici, zemědělci a další a bude to pro nevýhodné.
ps2013-012-03-002-008.u6.p6.s1 Jenom připomenu to, co řada z vás určitě , nebo aspoň tuší, že živnostníci se netěší řadě výhod, které mají jiní zaměstnanci, nemají jistou výši příjmů, nemají nárok na pracovní pomůcky, na odstupné, na omezené ručení za škodu, na placenou dovolenou, nedostávají příplatky za práci přes čas, nemají výpovědní lhůtu, nepožívají zaměstnanecké benefity, starají se o sebe, zaměstnávají další lidi, nesou obrovské riziko - a zatěžovat živnostníky tímto způsobem je podle nás cesta naprosto špatným směrem.
ps2013-012-03-002-008.u6.p7.s1 Ještě bych tady poukázal na jednu věc, a to je ta, že paušály, to není jenom, že je někdo od něčeho osvobozen, ale ono to také znamená, že se zjednodušuje administrativa, že živnostníci šetří peníze za účetní, daňové poradenství a další věci.
ps2013-012-03-002-008.u6.p7.s2 A pokud opět paušály zavedeme, tak budeme znovu komplikovat systém, budeme zvyšovat byrokratickou zátěž, která - prosím vás, mluvte s živnostníky a podnikateli a řeknou vám, že to, co je trápí nejvíc, není to, jestli se daň zvýší o procento nahoru nebo dolů, ale to, co je nejvíce trápí, je byrokracie a to, čím je stát neustále nově a nově zatěžuje.
ps2013-012-03-002-008.u6.p7.s3 Odstranění paušálu nebo omezení paušálu bude znamenat novou zátěž pro celou řadu živnostníků a drobných podnikatelů.
ps2013-012-03-002-008.u6.p8.s1 Na závěr bych rád konstatoval, že my nenavrhujeme zamítnutí hned v prvním čtení, ale budeme se snažit svoje připomínky a pozměňovací návrhy uplatnit při jednání ve výborech a samozřejmě následně na plénu.
ps2013-012-03-002-008.u7.p1.s1 Děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Votavu.
ps2013-012-03-002-008.u7.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-012-03-002-008.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-012-03-002-008.u8.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, dámy a pánové, dovolte mi, abych se také vyjádřil k předložené novele zákona o daních z příjmů, kterou předkládá tato koaliční vláda Parlamentu České republiky.
ps2013-012-03-002-008.u8.p2.s1 Tato předloha patří jistě k nejdůležitějším daňovým předlohám, které budeme v současné době projednávat.
ps2013-012-03-002-008.u8.p2.s2 Jedná se tedy o klíčový zákon, kterým koalice dává zcela jasně najevo, že to se svými sliby obsaženými v programovém prohlášení vlády myslí naprosto vážně.
ps2013-012-03-002-008.u8.p2.s3 V tomto případě tedy vážně se sliby zásadní nápravy daňového systému v České republice.
ps2013-012-03-002-008.u8.p2.s4 Naplňuje se tak i volební program sociální demokracie.
ps2013-012-03-002-008.u8.p2.s5 Předloženou novelou zákona o daních z příjmů jistě napravujeme to, co zde zanechaly předchozí pravicové vlády, a to jsou negativní dopady sedmileté pravicové vládní politiky, politiky Občanské demokratické strany a TOP 09.
ps2013-012-03-002-008.u8.p2.s6 Pravicové politiky bezohledného plošného škrtání, necitlivého zacházení s ohroženými skupinami obyvatel a s destabilizací veřejných služeb, která z toho vyplývala.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s1 Předchozí pravicové koalice v posledních letech svými takzvanými reformami postupně, ale zato zcela systematicky, devastovaly daňový systém České republiky.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s2 Především výrazně snížily míru přerozdělení, a to s přímo destrukčním účinkem na vývoj veřejných financí.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s3 Snížily daně vysokopříjmovým skupinám obyvatel a přenesly tak daňové břemeno na středně- a nízkopříjmové skupiny obyvatel.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s4 Záměrně tak posílily podíl nepřímých daní na úkor daní přímých a majetkových v daňovém inkasu.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s5 To však zdaleka není všechno.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s6 Daňový systém České republiky se za působení předchozí koalice stal výrazně nespravedlivým.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s7 Systém přímo prolezlý různými typy daňových privilegií, privilegií umožňujících zájmovým skupinám či jednotlivcům být zdaněn méně než ostatní.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s8 Tato "systémová" nespravedlnost pak byla dále posilována neochotou předchozích vlád přijmout zásadní a účinná opatření v boji s daňovými úniky.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s9 V daňovém systému České republiky se tak nahromadilo tolik problémů, že je bohužel ale nelze vyřešit zcela najednou.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s10 Jsou však naprosto zjevné a velmi dobře identifikovatelné a také popsané.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s11 Současný daňový systém je nepřehledný, složitý, nespravedlivý a neefektivní.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s12 Systém, v jehož stinných zákoutích se umějí někteří velmi efektivně pohybovat a z něj také profitovat.
ps2013-012-03-002-008.u8.p3.s13 Cílem této koalice je právě náprava tohoto systému.
ps2013-012-03-002-008.u8.p4.s1 Současná vládní koalice se také ve svém programovém prohlášení přihlásila plně k nápravě daňového systému.
ps2013-012-03-002-008.u8.p4.s2 Proto přistoupila právě k novele zákona číslo 586/1992 Sb. a dalších doprovodných zákonů jako k prvnímu kroku, který by měl vzhledem k nebezpečí z prodlení řešit především ty nejaktuálnější problémy naší daňové soustavy.
ps2013-012-03-002-008.u8.p5.s1 I když předložený zákon v sobě shrnuje celou řadu nezbytných opatření, a to opatření souvisejících s novým občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích, hovořil o tom již i pan ministr, ve skutečnosti je klíčovou záležitostí důkladná revize zákona číslo 458/2011 Sb., to je zákon o jednotném inkasním místě, takzvaný JIM, a dále pak opatření vyplývající z koaliční dohody, a to zvýšení slevy na dani pro druhé a další dítě, obnovení základní slevy pro pracující důchodce, omezení nastavení výdajových paušálů pro osoby samostatně výdělečně činné.
ps2013-012-03-002-008.u8.p5.s2 Klíčovým úkolem předkládané novely zákona o daních z příjmů je tedy především zásadní změna doposud platného, byť neúčinného zákona číslo 458/2011 Sb., o jednotném inkasním místě, zákona, který je přímo krystalickým vyjádřením a završením všech negativních trendů a postupů, které se v našem daňovém systému v posledních deseti letech objevily.
ps2013-012-03-002-008.u8.p5.s3 Právě na nápravě tohoto vysoce kontroverzního zákona koalice šanci velmi dobře veřejně ukázat své záměry v oblasti daňového systému České republiky a jeho kultivaci.
ps2013-012-03-002-008.u8.p6.s1 bych si dovolil připomenout ve třech oblastech, jaké nebezpečí právě skýtá a jaké nebezpečí zavedla do jednotného inkasního místa, se kterým samozřejmě jinak systémově problém nemáme, chápeme, že jednotné inkasní místo svůj význam, nicméně to, co bývalý pan ministr financí Kalousek do toho zákona ještě implementoval, to určitě jsou věci, které nám vadí.
ps2013-012-03-002-008.u8.p6.s2 Jednak to, že obsahuje výrazné a ve vztahu ke stabilitě veřejných rozpočtů přímo destrukční snížení daňových příjmů.
ps2013-012-03-002-008.u8.p6.s3 Pokud by nedošlo k základní revizi opatření tohoto zákona, byl by jeho přímý negativní dopad do veřejných financí v roce 2015 minimálně 20 mld. korun.
ps2013-012-03-002-008.u8.p7.s1 Tento doposud platný, a jak jsem řekl, neúčinný zákon o jednotném inkasním místě obsahuje také prohloubení deformace daňového prostředí v porovnání mezi osobami výdělečně činnými a zaměstnanci, a tím vyvolává i výrazné riziko odvozených negativních dopadů do výběru daní a pojistného.
ps2013-012-03-002-008.u8.p7.s2 Zákon totiž předpokládal výrazný pokles sazeb pojistného na sociální pojištění pro OSVČ z 29,2 % na 6,5 % při zdvojnásobení vyměřovacího základu.
ps2013-012-03-002-008.u8.p7.s3 To by samozřejmě znamenalo pokles zatížení OSVČ sociálním pojistným zhruba o polovinu z dnešní již beztak nízké úrovně, ale přímo pozvánku do systému.
ps2013-012-03-002-008.u8.p7.s4 Je to tak.
ps2013-012-03-002-008.u8.p8.s1 Dále tento zákon, byť neúčinný, ale platný, obsahuje celou baterii daňových opatření zaměřených proti zaměstnancům.
ps2013-012-03-002-008.u8.p8.s2 Důsledkem zvýšení sazby pojistného na zdravotní pojištění hrazené zaměstnancem o 2 % při recipročním snížení u zaměstnavatele bylo přímo zvýšit již tak vysoké zdanění mezd a platů u zaměstnanců.
ps2013-012-03-002-008.u8.p8.s3 Obsahuje však odbourání i toho minima daňových zvýhodnění, která zaměstnancům současný daňový systém poskytoval.
ps2013-012-03-002-008.u8.p9.s1 Všechna opatření předložené novely tedy směřují k nápravě zákona číslo 458/2011 Sb., zamezení poklesu zdanění u daně z příjmu fyzických osob, zamezení neopodstatněnému poklesu sociálního a zdravotního pojištění u OSVČ a zamezení zvýšení pojistného na zdravotní pojištění u zaměstnanců o 2 %.
ps2013-012-03-002-008.u8.p9.s2 To jsem již vzpomínal.
ps2013-012-03-002-008.u8.p10.s1 Samozřejmě, tato předkládaná novela zákona obsahuje i programové cíle, jak jsem již řekl na začátku svého vystoupení, velice důležité, a to řadu pozitivních změn a opatření, které pomohou zejména rodinám s dětmi, sociálně slabším spoluobčanům a seniorům.
ps2013-012-03-002-008.u8.p10.s2 Jedná se, jak řekl pan ministr, a si dovolím to opakovat, o zvýšení daňové slevy na druhé a třetí dítě o 200, resp. 300 korun měsíčně, vracíme tak pracujícím rodičům v roce 2015 více než 1,3 mld. korun a v roce 2016 pak 1,6 mld. korun.
ps2013-012-03-002-008.u8.p10.s3 Myslím si, že je to výraz prorodinné politiky vládní koalice, a daňové zvýhodnění je přitom jednou z nejefektivnějších forem pomoci rodinám s dětmi.
ps2013-012-03-002-008.u8.p11.s1 Jedná se také i o vracení slevy na dani z příjmů pro naše pracující důchodce, a to ve výši 24 480 korun ročně.
ps2013-012-03-002-008.u8.p11.s2 O tuto slevu, a to si myslím, že by si všichni měli uvědomit, připravil naše pracující důchodce právě bývalý ministr financí pan Miroslav Kalousek, a to ruku v ruce s Občanskou demokratickou stranou.
ps2013-012-03-002-008.u8.p11.s3 O to pak více je pokrytecké předložení poslaneckého návrhu od poslanců Občanské demokratické strany, kdy chtěli vrátit pracujícím důchodcům tuto slevu.
ps2013-012-03-002-008.u8.p11.s4 Myslím si, že je to opravdu pokrytecké.
ps2013-012-03-002-008.u8.p11.s5 Nejdřív jim to sebereme, pak se jim to populisticky snažíme vrátit zpátky.

Text viewDownload CoNNL-U