ps2013-010-02-016-046.u1.p1.s1
46 . ps2013-010-02-016-046.u1.p1.s2
Senátní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 107 / 1999 Sb . , o jednacím řádu Senátu , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 154 / - prvé čtení ps2013-010-02-016-046.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 154 / 1 . ps2013-010-02-016-046.u1.p3.s1
Z pověření Senátu předložený návrh zákona uvede pan senátor Martin (senátor je připraven u řečnického pultu, obrací se k místopředsedovi a upozorňuje ho: Miroslav) , Miroslav Nenutil . ps2013-010-02-016-046.u1.p3.s2
Pardon , omlouvám se , já jsem to popletl . ps2013-010-02-016-046.u1.p3.s3
Ale ještě než začnete hovořit , pane senátore , prosím , aby u stolku zpravodajů zaujal své místo pan poslanec Stanislav Grospič , který je zpravodajem pro první čtení . ps2013-010-02-016-046.u1.p4.s1
Prosím , pane senátore , máte slovo . ps2013-010-02-016-046.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , vážený pane místopředsedo . ps2013-010-02-016-046.u2.p1.s2
Milé paní poslankyně , vážení páni poslanci , předkládaný návrh zákona je výsledkem průběžného hodnocení působení zákona o jednacím řádu Senátu , a to jak v parlamentní praxi , tak co do souladu s měnící se právní úpravou . ps2013-010-02-016-046.u2.p1.s3
Zčásti návrh rovněž reflektuje skutečnost , že předchozí pokus o novelizaci jednacího řádu Senátu byl celkem úzce provázán se současně navrhovanou novelizací jednacího řádu vaší , tedy Poslanecké sněmovny , která však nebyla akceptována . ps2013-010-02-016-046.u2.p1.s4
Z toho důvodu se v tomto předloženém návrhu novelizace jednacího řádu Senátu z předchozího návrhu přebírá pouze změna institutu nezabývat se návrhem zákona a stanovení povinnosti předkládat pozměňovací návrhy vždy písemně a s odůvodněním . ps2013-010-02-016-046.u2.p1.s5
Později , jak potom uslyšíte , se zabýváme i zákonnými opatřeními . ps2013-010-02-016-046.u2.p2.s1
Dovolte mi , abych vás ve stručnosti seznámil s těmi nejzákladnějšími změnami , jež si tedy senátoři pro svůj jednací řád schválili . ps2013-010-02-016-046.u2.p2.s2
Návrh obsahuje změnu procedury hlasování Senátu o projednávaném návrhu nezabývat se návrhem zákona obsažené v § 107 jednacího řádu Senátu . ps2013-010-02-016-046.u2.p2.s3
Navrhuje se doplnit uvedené zákonné ustanovení v tom smyslu , aby o podaném návrhu nezabývat se návrhem zákona bylo vyloučeno na schůzi Senátu hlasovat , vznese - li proti takovému návrhu námitku nejméně jeden senátorský klub nebo skupina nejméně deseti senátorů . ps2013-010-02-016-046.u2.p2.s4
Právo veta , které pro daný případ svěřuje senátní menšině , má sloužit jako pojistka proti eliminaci rozpravy k návrhu senátní většinou . ps2013-010-02-016-046.u2.p2.s5
Senátní menšině se tak garantuje možnost působit svými argumenty jak na senátní většinu , tak i na veřejnost . ps2013-010-02-016-046.u2.p3.s1
V další části se změna týká toho , že zakládá povinnost , aby každý pozměňovací návrh podaný k návrhu zákona , resp . k návrhu zákonného opatření Senátu či návrhu senátního návrhu zákona , byl předložen písemně a s odůvodněním podle jeho obsahu . ps2013-010-02-016-046.u2.p4.s1
Pak bychom se dostali i k pravidlům jednání Senátu o návrzích vrácených Poslaneckou sněmovnou Senátu k dopracování , která jsou nyní obsažena v usnesení Senátu číslo 516 ze dne 9 . srpna 2006 , a ta byla začleněna do zákona o jednacím řádu Senátu . ps2013-010-02-016-046.u2.p5.s1
Součástí návrhu je konečně též změna stávajícího vzoru průkazu senátora obsaženého v příloze číslo 1 jednacího řádu Senátu , a to vypouští odkaz na dnes už zrušený nárok zákonodárce , v tomto případě senátora , na bezplatné užívání prostředků veřejné hromadné dopravy . ps2013-010-02-016-046.u2.p6.s1
Senátní návrh se zabývá i vyřizováním petic . ps2013-010-02-016-046.u2.p6.s2
Dosud byla stanovena hranice 10 000 podpisů . ps2013-010-02-016-046.u2.p6.s3
V případě , že ta petice má méně než 10 000 podpisů , bude ji projednávat příslušný výbor . ps2013-010-02-016-046.u2.p6.s4
Má - li více jak 10 000 podpisů , pak se garantuje občanům projednání jejich petice na schůzi Senátu . ps2013-010-02-016-046.u2.p6.s5
Jiná podání občanů - podání , která nejsou peticemi - pak výbor , kterému přísluší vyřizování peticí , podle povahy věci buď sám vyřídí , nebo předá věcně příslušným výborům či komisím , anebo je postoupí příslušným úřadům nebo institucím a pisatele o vyřízení nebo postoupení vždy vyrozumí . ps2013-010-02-016-046.u2.p7.s1
Co se týká zákonných opatření , současné ustanovení platí , že mění - li se zákonné opatření , pak tedy musí být schůze Senátu přerušena a toto projednáváno po 24 hodinách . ps2013-010-02-016-046.u2.p7.s2
Po zkušenostech z podzimu loňského roku jednací řád obsahuje návrh změny , kdy půjde - li pouze o legislativně technické změny , pak z tohoto důvodu nemusí být schůze přerušována . ps2013-010-02-016-046.u2.p8.s1
Dámy a pánové , tolik v kostce základní změny , jež Senátem prošly . ps2013-010-02-016-046.u2.p8.s2
Protože se to týká vlastně zpřísnění podmínek jednání Senátu , věřím , že k tomu nebude nějaká velká nechuť , anebo že spíš umožníte , aby jednací řád Senátu mohl být doplněn o to , s čím jsem vás tady seznámil . ps2013-010-02-016-046.u2.p8.s3
Zatím děkuji za pozornost . ps2013-010-02-016-046.u3.p1.s1
Děkuji panu senátorovi Miroslavu Nenutilovi . ps2013-010-02-016-046.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení pan Stanislav Grospič se svou zpravodajskou zprávou . ps2013-010-02-016-046.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-010-02-016-046.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-010-02-016-046.u4.p1.s2
Vážený pane senátore , vážení členové vlády a kolegové , dovolte , abych se připojil ve stručnosti po vystoupení předkladatele se svou zpravodajskou zprávou k předloženému návrhu zákona , kterým je změna zákona o jednacím řádu Senátu , kterou jsme obdrželi pod číslem tisku 154 . ps2013-010-02-016-046.u4.p2.s1
Chtěl bych říci , že předkládaný návrh zákona je podle předkladatelů výsledkem průběžného hodnocení působení jednacího řádu v Senátu a reaguje na ty nejkřiklavější problémy tak , jak je cítí senátoři z průběhu svého jednání . ps2013-010-02-016-046.u4.p2.s2
Vesměs se jeví jako norma technická , která reaguje na některé nedostatky , které zejména přineslo období , kdy Senát byl postaven před otázku projednávání návrhu takzvaných zákonných opatření Senátu v době , kdy byla rozpuštěna Poslanecká sněmovna . ps2013-010-02-016-046.u4.p2.s3
Nicméně ty okruhy úpravy jsou limitovány zhruba do tří , do čtyř oblastí s tím , že nejzávažnější je asi ten podtext zabývat se úpravou jednacího řádu Senátu . . . ps2013-010-02-016-046.u4.p2.s4
shledávají předkladatelé v tom , že jde o úpravu určité modifikace nezabývání se návrhem zákona , která souvisí se snahou uchovat možnost rozpravy , stojí o ni určitá relevantní menšina v Senátu , který je limitovaný právě oněmi deseti senátory nebo poslaneckým (senátorským) klubem v Senátu . ps2013-010-02-016-046.u4.p3.s1
Pak se týká oblast navrhovaných změn , které se týkají jednání Senátu , právě už zmiňovaných zákonných opatření Senátu , kde se zpřesňují určité formulace z hlediska náležitostí zákonných opatření Senátu , že tato oblast nebyla na rozdíl od předloh zákonných svázána takovými určitými pregnantními pravidly . ps2013-010-02-016-046.u4.p4.s1
Je potřeba vidět , že v tom třetím okruhu se jedná o obligatorně písemnou formu odůvodnění pozměňovacích návrhů , která v Senátu v případě jejich předložení bude povinná . ps2013-010-02-016-046.u4.p4.s2
A z hlediska úpravy jednacího řádu Senátu potom také jde o obsažení (nesrozumitelné) takových nejrůznějších pravidel , která jsou spojena právě s určitým projednáváním meziresortních změn v rámci jednacího řádu . ps2013-010-02-016-046.u4.p5.s1
Co je podstatné a poměrně rozsáhle upravované , je celá část , která náleží způsobu projednávání petic Senátem , kde dochází povinně k stanovení výboru příslušného k projednávání petic , a tento výbor by se nemohl napříště svého práva zhostit tím , že jej přepustí jinému státnímu orgánu nebo jinému orgánu Senátu , a pokud by tam procesní důvod vznikl , tak by u petic a u těchto věcí muselo vždy napříště rozhodnout plénum Senátu . ps2013-010-02-016-046.u4.p6.s1
Myslím si , že ten návrh zcela určitě vyvolá ještě diskusi zde v Poslanecké sněmovně nebo přinejmenším na ústavněprávním výboru , z pohledu však zpravodajské zprávy bych chtěl říci , že jej doporučuji k propuštění v prvém čtení . ps2013-010-02-016-046.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu . ps2013-010-02-016-046.u5.p1.s2
Mám do ní přihlášku pana poslance Františka Laudáta . ps2013-010-02-016-046.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-010-02-016-046.u6.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-010-02-016-046.u6.p1.s2
Já bych se předkladatele zeptal , ono to tady nezaznělo , když se zasahuje do způsobu jednání horní nebo dolní komory , je to vždy citlivá věc , hrozí tam válcování . ps2013-010-02-016-046.u6.p1.s3
Co tady předkládáte , je konsensuální návrh , nebo zda to bylo protlačeno nějakou většinou , zda některé kluby hlasovaly proti . ps2013-010-02-016-046.u6.p1.s4
Děkuji . ps2013-010-02-016-046.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-010-02-016-046.u7.p1.s2
Jinou přihlášku do rozpravy nemám . ps2013-010-02-016-046.u7.p1.s3
Ptám se , kdo se hlásí z místa . ps2013-010-02-016-046.u7.p1.s4
Nikoho nevidím , rozpravu končím . ps2013-010-02-016-046.u7.p1.s5
Ptám se na závěrečná slova . ps2013-010-02-016-046.u7.p1.s6
Předpokládám , že pan senátor bude chtít odpovědět na otázku kolegy Laudáta . ps2013-010-02-016-046.u7.p1.s7
Prosím , pane senátore , máte slovo . ps2013-010-02-016-046.u8.p1.s1
Mohu říct ano , je to na základě , tuším , tříleté práce komise pro Ústavu a parlamentní procedury . ps2013-010-02-016-046.u8.p1.s2
Není to záležitost posledních měsíců . ps2013-010-02-016-046.u8.p1.s3
Musím říct , že původně byl ten návrh ještě přísnější a rozsáhlejší , ale po , tuším , dvojím opětovném projednávání právě ve zmíněné komisi i v ústavněprávním výboru došlo k této shodě . ps2013-010-02-016-046.u8.p1.s4
A podle hlasování Senátu je zřejmé , že to není těsné vítězství většiny . ps2013-010-02-016-046.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-010-02-016-046.u9.p1.s2
Závěrečné slovo pana zpravodaje . ps2013-010-02-016-046.u9.p1.s3
Nemá zájem . ps2013-010-02-016-046.u9.p1.s4
Děkuji . ps2013-010-02-016-046.u9.p1.s5
Protože nepadly žádné návrhy , o kterých bychom mohli hlasovat , ani na vrácení ani na zamítnutí , budeme se zabývat přikázáním výboru k projednání . ps2013-010-02-016-046.u9.p2.s1
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru . ps2013-010-02-016-046.u9.p2.s2
Má někdo jiný návrh ? ps2013-010-02-016-046.u9.p2.s3
Není tomu tak . ps2013-010-02-016-046.u9.p2.s4
Budeme tedy hlasovat jenom tento návrh , a to hlasováním 43 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro přikázání ústavněprávnímu výboru . ps2013-010-02-016-046.u9.p2.s5
Kdo je proti ? ps2013-010-02-016-046.u9.p2.s6
Děkuji vám . ps2013-010-02-016-046.u9.p3.s1
Hlasování pořadové číslo 43 , z přihlášených 151 poslance pro 126 , proti nikdo . ps2013-010-02-016-046.u9.p3.s2
Návrh byl přijat . ps2013-010-02-016-046.u9.p4.s1
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání výboru ústavněprávnímu a lhůta k projednání zůstává podle zákona o jednacím řádu 60 dnů . ps2013-010-02-016-046.u9.p4.s2
Děkuji panu senátorovi , děkuji panu zpravodaji a končím bod číslo 46 . ps2013-010-02-016-046.u9.p5.s1
Vážené paní kolegyně , páni kolegové , budeme pokračovat bodem