ps2013-008-06-016-051.u1.p1.s1
51 . ps2013-008-06-016-051.u1.p1.s2
Vládní návrh , kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s přístupem Smlouva o stabilitě , koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii / sněmovní tisk 170 / - prvé čtení ps2013-008-06-016-051.u1.p2.s1
Prosím , aby úvodní slovo postupně přednesli místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a ministr zahraničních věcí Lubomír Zaorálek . ps2013-008-06-016-051.u1.p2.s2
Prosím , aby se pánové dohodli na pořadí . ps2013-008-06-016-051.u1.p2.s3
Takže nejprve prosím pana ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka . ps2013-008-06-016-051.u1.p2.s4
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-008-06-016-051.u2.p1.s1
Dobrý den dámy a pánové . ps2013-008-06-016-051.u2.p1.s2
Dovolte , abych tedy poprvé řekl ten titul přesně , tak jak má být , a to je Smlouva o stabilitě , koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii , tedy smlouva , které se jednodušeji říká fiskální smlouva , fiskální dohoda nebo fiskální kompakt . ps2013-008-06-016-051.u2.p1.s3
Budu říkat třeba fiskální dohoda . ps2013-008-06-016-051.u2.p1.s4
To je tedy název dokumentu , o kterém by měla začít Sněmovna jednat . ps2013-008-06-016-051.u2.p1.s5
Vy jste asi už zaregistrovali , že česká vláda se jím zabývala 24 . března s tím , že navrhla , aby Česká republika přistoupila k této fiskální dohodě s tím , že převážná většina ustanovení , která z ní vyplývají , by se aplikovala až v okamžiku přijetí společné evropské měny . ps2013-008-06-016-051.u2.p1.s6
A pravděpodobně už jste slyšeli celou řadu argumentů . ps2013-008-06-016-051.u2.p1.s7
Já bych nechtěl opakovat tady nějak stereotypně to , co už možná znáte , ale přece jenom bych chtěl zmínit některé věci , které mi připadají důležité a možná nejsou z té debaty tak úplně zřejmé . ps2013-008-06-016-051.u2.p2.s1
Možná připomenu pro začátek to , že celá fiskální dohoda byla Evropskou unií přijata právě kvůli tomu , že bylo nutné reagovat na průběh ekonomické a finanční krize , která vedla k zadlužení některých zemí Evropy , ať už ty důvody byly nejrůznější , a samozřejmě to ohrozilo kredibilitu Evropské unie , států eurozóny a byla to vlastně docela vážná dramatická situace pro Evropskou unii . ps2013-008-06-016-051.u2.p2.s2
Fiskální pakt nebyla jediná odpověď - zdůrazňuji - ta odpověď byla vlastně v čase , těch reakcí byla řada a zdaleka není možné fiskální pakt pokládat za jediný nástroj , kterým Evropská unie reagovala na krizi . ps2013-008-06-016-051.u2.p2.s3
Nicméně dohoda byla poměrně velmi široká . ps2013-008-06-016-051.u2.p2.s4
Pakt podepsalo a přihlásilo se k němu 25 zemí . ps2013-008-06-016-051.u2.p2.s5
Připomínám , že jediné země , které zůstaly stranou , byly Česká republika a Velká Británie . ps2013-008-06-016-051.u2.p2.s6
To znamená , my se k tomu vracíme jako k dohodě , která z důvodů , které tady možná není důvodů se k nim vracet . ps2013-008-06-016-051.u2.p2.s7
Česká republika vlastně odmítla se k tomuto paktu přidat . ps2013-008-06-016-051.u2.p3.s1
Domnívám se , to snad ještě řeknu , že to nebylo dobré a šťastné rozhodnutí , především proto , že si dovolím tvrdit , že přijetí fiskálního paktu byl jeden z nástrojů , který skutečně pomohl Evropu a Evropskou unii a eurozónu stabilizovat . ps2013-008-06-016-051.u2.p3.s2
Jestli dnes čteme texty , které říkají , že EU už dnes nečelí podobné dramatické situaci , jako byla před časem , jestli dnes už se nemluví o kolapsu společné evropské měny , tak si dovolím říci , že fiskální pakt je jeden z těch nástrojů , který má zásluhu na tom , že se podařilo negativnímu vývoji čelit a že se Evropská unie víceméně stabilizovala . ps2013-008-06-016-051.u2.p3.s3
Jeden , podle mě významný , fakt je , že fiskální pak skutečně sehrál významnou úlohu při zvládnutí situace . ps2013-008-06-016-051.u2.p3.s4
Proto si myslím také , že je to jeden z důvodů , proč vidím rozhodnutí ČR nepřidat se , jako chybu . ps2013-008-06-016-051.u2.p3.s5
Protože se víceméně ukázalo , že to rozhodnutí bylo správné . ps2013-008-06-016-051.u2.p3.s6
A my jsme tím samozřejmě v rámci Evropy nedali dobré znamení , pokud jsme tak zůstali stranou projektu , který se ukázal být efektivní . ps2013-008-06-016-051.u2.p4.s1
Je třeba zdůraznit , že fiskální pakt nespadl z nebe . ps2013-008-06-016-051.u2.p4.s2
Když si vezmete nástroje , které obsahuje , tak my ty nástroje vlastně už v Evropské unii známe . ps2013-008-06-016-051.u2.p4.s3
Když si vezmete maastrichtská kritéria , která byla právě jako nástroj , jakým garantovat určité chování zemí , ponechávám stranou , že nebyla zcela respektována a že jsme dokonce zažili to , že to klíčové země eurozóny nerespektovaly , a to byla samozřejmě chyba . ps2013-008-06-016-051.u2.p4.s4
Nicméně maastrichtská kritéria obsahovala podobné mechanismy . ps2013-008-06-016-051.u2.p4.s5
Nebo daleko čerstvější six - pack , tzn . balíček opatření , který byl přijat právě jako reakce na krizi , také vlastně už měl v sobě mantinely a brzdy , limity pro hospodaření s finančními prostředky členských států Unie . ps2013-008-06-016-051.u2.p4.s6
Fiskální pakt vlastně shrnuje tyto pokusy EU , které byly do té doby už činěny , vytvořit určitá pravidla , určitá kritéria pro zacházení s veřejnými penězi v jednotlivých státech a čelit té situaci , že se jednotlivé země EU ocitají v dluhových potížích , které se pak stanou vlastně problémem všech států aliance . ps2013-008-06-016-051.u2.p4.s7
Takže zdůrazňuji , fiskální dohoda je výsledek určitého procesu , a je to shrnutí určitých mechanismů a vytvoření určité definitivní podoby něčeho , ke které se přihlásilo 25 zemí . ps2013-008-06-016-051.u2.p5.s1
V případě České republiky to , co je v něčem také na pováženou , že se nepřihlásila k projektu , který vlastně významně stabilizoval eurozónu země , která předtím deklarovala , že se chce stát částí eurozóny , a chtěla se stát součástí eurozóny . ps2013-008-06-016-051.u2.p5.s2
V případě Velké Británie , jak víte , je situace jiná . ps2013-008-06-016-051.u2.p5.s3
Velká Británie nikdy netvrdila , že chce být součástí eurozóny . ps2013-008-06-016-051.u2.p5.s4
Její pozice i vůči Evropě je odlišná . ps2013-008-06-016-051.u2.p5.s5
Ale tady jsme byli svědky , bohužel , toho , že Česká republika , která dávala jasně najevo , že chce spojit svůj osud s eurozónou , a dokonce to de facto jasně deklarovala ve smlouvě z roku 2004 , tak takováto země se neúčastnila , nebo řekla , že se nebude účastnit toho procesu , který se spustil fiskální dohodou . ps2013-008-06-016-051.u2.p6.s1
Samozřejmě tím , že jsme s tím nesouhlasili , tak jak asi všichni dobře víte , jsme přišli o určitou možnost účastnit se summitů eurozóny , summitů o konkurenceschopnosti , změnách celkového uspořádání eurozóny a základních pravidlech eurozóny . ps2013-008-06-016-051.u2.p6.s2
My jsme se zbavili možnosti účastnit se procesu , který , jak víte , je v současné době jeden z úplně nejdůležitějších , které se v Evropě dějí . ps2013-008-06-016-051.u2.p6.s3
Vy dobře tušíte , že právě díky ekonomické a finanční krizi se právě tyto otázky staly při debatách , setkáních v evropských radách úplně klíčovými . ps2013-008-06-016-051.u2.p6.s4
Otázky bankovní unie , finanční stabilizace eurozóny se vlastně staly stěžejními otázkami , které byly vlastně dlouhodobě na tabuli a na stole při jednáních členských států . ps2013-008-06-016-051.u2.p6.s5
Chyba podle mě , které jsme se dopustili , že právě u těchto klíčových rozhovorů , které rozhodují o budoucí podobě eurozóny , potažmo Evropské unie celé , my jsme vlastně řekli , že u těchto rozhovorů nebudeme . ps2013-008-06-016-051.u2.p7.s1
Tady je jeden důležitý argument , pro který já tvrdím , že to bylo špatně a je třeba to napravit . ps2013-008-06-016-051.u2.p7.s2
Domnívám se , že chceme - li a máme - li vážný zájem o budoucí podobu Evropské unie , tak se musíme zabývat tím , co se děje v eurozóně , a měli bychom u toho být bezprostředně přítomni . ps2013-008-06-016-051.u2.p7.s3
Tohle by prostě nemělo být bez nás . ps2013-008-06-016-051.u2.p7.s4
A já tady prostě volám po tom , abychom přijetím a přihlášením se k fiskálnímu paktu zároveň řekli Evropě jasně , že se chceme účastnit toho , co se zítra s eurozónou stane . ps2013-008-06-016-051.u2.p7.s5
Zajímá nás to a uvědomujeme si , že je to pro nás klíčové . ps2013-008-06-016-051.u2.p7.s6
To , myslím , ze zahraničněpolitického hlediska je nesmírně důležité , abychom toto dali jasně najevo . ps2013-008-06-016-051.u2.p8.s1
Jinak si myslím , že postoj České republiky příliš srozumitelný není . ps2013-008-06-016-051.u2.p8.s2
Myslím si ale , nejenom že to není srozumitelné , ale že to neodpovídá logice věci . ps2013-008-06-016-051.u2.p8.s3
Když si vezmete Česko , a nemyslím jeho ekonomiku , skoro bych řekl , celý náš život , tak všichni dobře víte , jakým způsobem jsme se svým okolím , se svými sousedy , s Evropskou unií a s eurozónou samozřejmě zásadně spojeni . ps2013-008-06-016-051.u2.p8.s4
V takovéto situaci nemít zájem účastnit se toho , co se dnes děje v jádru , mi připadá jako chyba . ps2013-008-06-016-051.u2.p8.s5
A můžeme mít různé názory , můžeme se lišit v názoru na bankovní unii , můžeme se lišit v některých dílčích postojích , ale připadá mi nerozumné nebýt u toho , neúčastnit se toho , a řekněme , neprodat to , co si myslíme , že je dnes , nebo neprosadit to , co si dnes myslíme , že je pro Českou republiku v těchto debatách důležité . ps2013-008-06-016-051.u2.p8.s6
Přihlášení se k fiskálnímu paktu je pro nás i symbolicko - psychologicky významné , že tím dáváme najevo , že nás to prostě zajímat bude a že chápeme , jaký to má pro nás význam . ps2013-008-06-016-051.u2.p8.s7
A fakticky podle mě by nám to mělo umožnit návrat k summitům eurozóny , jejichž důležitost je , myslím , pro nás klíčová . ps2013-008-06-016-051.u2.p8.s8
To je to zahraničněpolitické . ps2013-008-06-016-051.u2.p9.s1
Já se domnívám , že v něčem jsou i docela dobré argumenty , proč přijmout fiskální pakt v České republice právě dnes , protože když se podíváme na dosavadní vývoj České republiky v ekonomické oblasti , tak by někdo mohl říci , že Česká republika nepatří mezi ty nejvíce zadlužené země Evropské unie , a je to určitě pravda . ps2013-008-06-016-051.u2.p9.s2
A nemyslím si , že by dnes byl a priori dluh to jediné , co musíme řešit , protože všichni tušíme , že tahle země má taky obrovský problém s výkonem , ekonomickým výkonem , a potýká se s ekonomickou stagnací . ps2013-008-06-016-051.u2.p9.s3
A tady není jediné řešení jenom otázka dluhu . ps2013-008-06-016-051.u2.p10.s1
Na druhé straně si myslím , proč ten fiskální pakt je i z ekonomického hlediska důležitý - že to je proto , že když se podíváme na vývoj posledních let , vidím tam přece jenom určitou poměrně hrozivou tendenci . ps2013-008-06-016-051.u2.p10.s2
A domnívám se , že otázka strukturálního deficitu , která je jednou z klíčových , co vlastně otevírá fiskální pakt - protože já jenom upozorním na to , že jedním z významných opatření fiskálního paktu je právě to , že by mělo pro nás platit pravidlo vyrovnaných nebo přebytkových veřejných rozpočtů , které se považuje za splněné , nepřesahuje - li strukturální schodek 0 , 5 % HDP , za určitých podmínek 1 % HDP . ps2013-008-06-016-051.u2.p11.s1
Přátelé , já jenom pro pořádek řeknu , že strukturální schodek znamená schodek , který je očištěný od cyklických vlivů a od mimořádných finančních operací . ps2013-008-06-016-051.u2.p11.s2
To znamená , je to schodek , který je zbaven těch výkyvů , ke kterým dochází díky tomu , že se nacházíme v určité fázi ekonomického cyklu , a česká ekonomika a české Ministerstvo financí , pokud vím , se strukturálním deficitem jako termínem běžně pracuje , takže je to něco , co , myslím , umíme dělat , jakkoli asi v teorii je to složitá diskuse , jak přesně strukturální deficit počítat , a jsou na to různé výpočty . ps2013-008-06-016-051.u2.p11.s3
Tak si myslím , že v zásadě my v Česku umíme pracovat se strukturálním deficitem , takže si myslím , že je to něco , k čemu se můžeme přihlásit . ps2013-008-06-016-051.u2.p12.s1
Když se podíváme na vývoj toho dluhu v České republice , tak mi připadá , že je poměrně velice varovná skutečnost , že když porovnáme situaci české ekonomiky od roku 2006 , 2007 až po rok 2012 , tak zjistíme , že během těch několika let se stalo to , že dluh České republiky stoupl z nějakých 28 , 5 % veřejného dluhu až na úroveň 46 % . ps2013-008-06-016-051.u2.p12.s2
Takže v téhle době , opakuji , od těch let 2006 - 2007 , dluh veřejných rozpočtů z 28 , 5 vzrostl na 46 % . ps2013-008-06-016-051.u2.p12.s3
A někdo může říci , že je to samozřejmě číslo , které nekalkuluje průběh ekonomické krize , ale jak víte , k tomu právě máme strukturální deficit , který vlastně očišťuje i ten deficit právě od toho cyklického . ps2013-008-06-016-051.u2.p12.s4
A já vám řeknu čísla strukturálních deficitů , kterých jsme dosahovali v těch letech . ps2013-008-06-016-051.u2.p12.s5
Strukturální deficit , to znamená očištěný opět od cyklických vlivů , byl v roce 2007 1 , 8 % . ps2013-008-06-016-051.u2.p12.s6
V roce 2008 strukturální deficit byl 3 , 4 % a v roce 2009 strukturální deficit byl 4 , 8 % . ps2013-008-06-016-051.u2.p12.s7
Opakuji , je to očištěné od cyklických vlivů , to znamená , že to přece ukazuje , že tehdy ta ekonomika byla úplně nezvládnutá , protože bez ohledu na to , co způsobil cyklus , deficit dramaticky rostl . ps2013-008-06-016-051.u2.p12.s8
Je to prostě příklad toho , že ekonomické řízení země skutečně tu situaci nezvládlo . ps2013-008-06-016-051.u2.p13.s1
A teď si představte , že něco podobného by se opakovalo znovu . ps2013-008-06-016-051.u2.p13.s2
My nemůžeme vyloučit návrat ekonomické krize . ps2013-008-06-016-051.u2.p13.s3
To bych ani neměl říci , ale bohužel všichni tušíte , že to je něco , co se nedá vyloučit . ps2013-008-06-016-051.u2.p13.s4
A představte si , že by se tato situace opakovala znovu . ps2013-008-06-016-051.u2.p13.s5
Tady došlo , opakuji , během šesti sedmi let ke zvýšení veřejného dluhu z 28 , 5 na 46 % . ps2013-008-06-016-051.u2.p13.s6
A teď si představte další krizi , podobně špatně zvládnutou , jako to bylo v případě této krize , a ten deficit , to dlouhodobé veřejné zadlužení by narostlo podobným způsobem . ps2013-008-06-016-051.u2.p13.s7
To bychom se dostali dokonce už přes těch 60 % , která byla mezi pravidly Maastrichtu . ps2013-008-06-016-051.u2.p14.s1
Takže já vám prostě říkám , že tohle je něco , co já vám říkám jako argument , proč fiskální pakt má smysl , protože při podobném zvládání krize , jako tady bylo předvedeno v těch posledních šesti sedmi letech , bychom se dostali do daleko složitější situace . ps2013-008-06-016-051.u2.p14.s2
My si prostě už nemůžeme dovolit podobným způsobem zacházet s rozpočtem , jako to bylo v minulosti . ps2013-008-06-016-051.u2.p14.s3
Proto si myslím , že je účelné mluvit o fiskálním paktu i v České republice , přestože nejsme země , která by patřila , jak jsem řekl , k těm nejzadluženějším . ps2013-008-06-016-051.u2.p14.s4
Pro nás je sledovat podobné kritérium do budoucna velice užitečné . ps2013-008-06-016-051.u2.p14.s5
Já vám toto říkám jako jeden z příkladů , proč se domnívám , že je to téma , které nezhaslo . ps2013-008-06-016-051.u2.p14.s6
To není tak , že fiskální pakt už dnes není téma v Evropě . ps2013-008-06-016-051.u2.p14.s7
Je to stále téma , je to něco , co se osvědčilo , protože si myslím , že se dá prokázat , že fiskální pakt pomohl stabilizovat situaci . ps2013-008-06-016-051.u2.p15.s1
Já jsem tady jednou řekl , že to není jediný nástroj . ps2013-008-06-016-051.u2.p15.s2
Pokládám za velice důležité , že v Evropě tento nástroj byl doplněn také např . Paktem pro růst a zaměstnanost . ps2013-008-06-016-051.u2.p15.s3
To znamená , že stabilizace ekonomiky se neděje jenom politikou nějakých dluhových brzd , ale zároveň se děje i aktivní politikou růstu a zaměstnanosti . ps2013-008-06-016-051.u2.p15.s4
Říkám , je to tedy jenom jeden z nástrojů , ale myslím si , že má svou roli , a dokonce bych si dovolil říci , že on má i svou růstovou roli , protože ve chvíli , kdy Česká republika přijme fiskální pakt , tak tím dává investorům najevo , že země se hodlá vyvíjet stabilně , předvídatelně , a tím pádem investice , které sem půjdou , mohou čekat , že to je předvídatelné prostředí , které nebude vykazovat nějaké dramatické výkyvy . ps2013-008-06-016-051.u2.p15.s5
Takže si dovolím tvrdit , že fiskální pakt má takto nepřímo i určitou jakoby prorůstovou roli , protože vytváří příznivé prostředí pro eventuální investice ze zahraničí . ps2013-008-06-016-051.u2.p15.s6
A asi se shodneme na tom , že když chceme nastartovat ekonomiku , tak podle mě potřebujeme investice zahraniční i investovat v domácí oblasti . ps2013-008-06-016-051.u2.p15.s7
To jsou známé metody . ps2013-008-06-016-051.u2.p15.s8
A dokonce si myslím , že to znamená i držet spotřebu , protože ta se myslím v minulých letech podceňovala . ps2013-008-06-016-051.u2.p15.s9
Takže i ten fiskální pakt se spolupodílí na vytváření prostředí , které je příznivé pro ekonomické startování ekonomiky . ps2013-008-06-016-051.u2.p15.s10
Takto si myslím , že to tedy není pouze v tomto smyslu pasivní brzdový nástroj , ale je to vlastně i něco , co vytváří podmínky pro ekonomický růst . ps2013-008-06-016-051.u2.p16.s1
To jsou z mého pohledu důvody , proč stojí za to se v této Sněmovně bavit o fiskálním paktu a proč podle mě bychom měli napravit tu situaci , která vznikla , když jsme vypadali jako země , kterou moc zřejmě nezajímá osud eurozóny , moc nezajímá to řešení , které vzniklo v Evropě a které se , myslím , jak už jsem se tady snažil ukázat , víceméně osvědčilo . ps2013-008-06-016-051.u2.p16.s2
Jsem přesvědčen , že fiskální pakt se ukázal smysluplný , a domnívám se , že je dobré , abychom se vrátili k tomu stolu , kde se o budoucnosti eurozóny mluví . ps2013-008-06-016-051.u2.p17.s1
Zároveň víte , že my navrhujeme , abychom toto přijali , aniž bychom přijali všechny články .