ps2013-008-02-008-010.u1.p1.s1
10 . ps2013-008-02-008-010.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 435 / 2004 Sb . , o zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 582 / 1991 Sb . , o organizaci a provádění sociálního zabezpečení , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 251 / 2005 Sb . , o inspekci práce , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 84 / - druhé čtení ps2013-008-02-008-010.u1.p2.s1
Předložený návrh z pověření vlády uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová . ps2013-008-02-008-010.u1.p2.s2
Hlásí se místo ní pan ministr Jan Mládek . ps2013-008-02-008-010.u1.p2.s3
Ještě než mu dám slovo , požádám pana poslance Jaroslava Zavadila , aby zaujal místo u stolku zpravodajů , protože je zpravodajem výboru pro tento tisk . ps2013-008-02-008-010.u1.p2.s4
Pan ministr Jan Mládek uvede tedy tento tisk . ps2013-008-02-008-010.u1.p2.s5
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-008-02-008-010.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych uvedl vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 435 / 2004 Sb . , o zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 582 / 1991 Sb . , o organizaci a provádění sociálního zabezpečení , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 251 / 2005 Sb . , o inspekci práce , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-008-02-008-010.u2.p2.s1
Důvodem předložení tohoto vládního návrhu zákona je především další snižování administrativní zátěže zaměstnavatelů , podpora zaměstnávání osob se zdravotním postižením a úprava kontrolní činnosti na úseku zaměstnanosti . ps2013-008-02-008-010.u2.p2.s2
Vládní návrh zákona je komplexní novelou zasahující do několika právních předpisů . ps2013-008-02-008-010.u2.p2.s3
Zásadní změnou této novely je zavedení kategorie osob zdravotně znevýhodněných jako subkategorie fyzických osob se zdravotním postižením a s tím související pravomoci okresních správ sociálního zabezpečení , které budou posuzovat zdravotní stav fyzických osob a rozhodnou o jejich zařazení do kategorie osob zdravotně znevýhodněných . ps2013-008-02-008-010.u2.p2.s4
S tímto souvisí zavedení příspěvku na zaměstnávání osob zdravotně znevýhodněných na chráněném pracovním místě . ps2013-008-02-008-010.u2.p3.s1
Důležitou součástí návrhu zákona je zakotvení možnosti Úřadu práce ČR zjistit potřebné údaje přímo od příslušných úřadů v případě jejich zproštění mlčenlivosti zaměstnavatelem vůči Úřadu práce ČR , dále nové skutkové podstaty přestupků a správních deliktů souvisejících s kontrolou nelegální práce a vedením evidence v oblasti poskytování výrobků nebo služeb při plnění takzvaného povinného podílu a v neposlední řadě i snížení minimální výše pokuty za správní delikt umožnění výkonu nelegální práce z 2 500 ( ? ) korun na 50 tisíc korun . ps2013-008-02-008-010.u2.p3.s2
Vládní návrh konečně obsahuje i legislativně technické úpravy , které vyplývají ze skutečnosti , že zákon o zaměstnanosti byl v roce 2011 a 2012 vícekrát novelizován . ps2013-008-02-008-010.u2.p4.s1
Vládní návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku , který jej doporučil schválit ve znění poslaneckého pozměňovacího návrhu připraveného MPSV . ps2013-008-02-008-010.u2.p4.s2
Pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona kromě některých technických zpřesnění a drobných úprav především zvyšuje oproti vládnímu návrhu maximální výši příspěvku na zaměstnávání osob zdravotně znevýhodněných na chráněném pracovním místě na 5 tisíc korun s možností zvýšení příspěvku v případě osoby zdravotně znevýhodněné nejvýše o tisíc korun - varianta 5 + 1 . ps2013-008-02-008-010.u2.p4.s3
Řeší kolizi s návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 326 / 1999 Sb . , o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 435 / 2004 Sb . , o zaměstnanosti , a další související zákony , sněmovní tisk 30 , kterým se zrušuje institut zelené karty , a zavádí zaměstnaneckou kartu jako nový typ pobytového oprávnění . ps2013-008-02-008-010.u2.p5.s1
K výše uvedenému pozměňovacímu návrhu obsaženému v usnesení výboru pro sociální politiku nemám výhradu . ps2013-008-02-008-010.u2.p5.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovoluji si požádat o propuštění tohoto vládního návrhu zákona do třetího čtení . ps2013-008-02-008-010.u2.p5.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-008-02-008-010.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi Janu Mládkovi . ps2013-008-02-008-010.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Jaroslav Zavadil . ps2013-008-02-008-010.u3.p1.s3
Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali výboru pro sociální politiku . ps2013-008-02-008-010.u3.p1.s4
Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 84 / 1 . ps2013-008-02-008-010.u3.p1.s5
Pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-008-02-008-010.u4.p1.s1
Děkuji vám , pane předsedající . ps2013-008-02-008-010.u4.p1.s2
Dámy a pánové , vážená vládo , nebo zbytku vlády , dovolte mi , abych ve svém zpravodajském vystoupení zdůraznil některé aspekty , které tady byly už naznačeny , ale které bych chtěl ještě rozvinout . ps2013-008-02-008-010.u4.p2.s1
Jak už tady bylo řečeno , zákonem , kterým je novela zákona o zaměstnanosti , která platila od 1 . 1 . 2012 , mělo dojít k podstatnému a postupnému odstranění institutu osob se zdravotním znevýhodněním , což by znamenalo významné oslabení a zhoršení pozice těchto lidí na trhu práce . ps2013-008-02-008-010.u4.p3.s1
V době , kdy nezaměstnanost , jak všichni víme , je více než 600 tisíc lidí , tak každá takováhle - byť drobná - úprava může pomoci situaci na trhu práce . ps2013-008-02-008-010.u4.p3.s2
Podle dosavadních poznatků z praxe a vývoje situace na trhu práce lze usoudit , že zaměstnávání těchto osob je potřeba nadále podporovat pomocí nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti určených pro osoby se zdravotním postižením , byť v menším rozsahu . ps2013-008-02-008-010.u4.p3.s3
Protože jestli jste si všimli , že se tam navrhují jiné částky pro tělesně postižené a jiné částky pro zdravotně znevýhodněné . ps2013-008-02-008-010.u4.p3.s4
To je jedna věc . ps2013-008-02-008-010.u4.p4.s1
Druhá věc , která tady možná ještě nebyla zmíněna , je , že se otevřela možnost pro agentury práce opět dočasně přidělovat zaměstnance se zdravotním postižením . ps2013-008-02-008-010.u4.p4.s2
Opět se ukázalo , že je potřebné , aby agentury práce , byť samozřejmě můžeme k nim mít různé výhrady , byly do tohoto trhu práce zapojeny . ps2013-008-02-008-010.u4.p4.s3
A je to nakonec i stanovisko Evropské komise , že omezení , které bylo uvedeno v minulém zákoně , je v rozporu s článkem 4 směrnice 2008 na dočasné přidělování zaměstnance agentury práce , kteří jsou osobami se zdravotním postižením , nebude agentuře ani uživateli poskytován příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném pracovním místě podle ustanovení § 78 zákona o zaměstnanosti ani příspěvek na zřízení chráněného místa podle ustanovení § 75 zákona o zaměstnanosti a příspěvek na částečnou úhradu provozních nákladů chráněného pracovního místa podle ustanovení § 76 zákona o zaměstnanosti . ps2013-008-02-008-010.u4.p4.s4
Agentura práce si nebude moci tyto dočasně přidělované zaměstnance započíst do celkového počtu svých zaměstnanců pro účely plnění povinného podílu ani pro účely poskytování náhradního plnění . ps2013-008-02-008-010.u4.p5.s1
Pak je tam další oblast sdíleného zprostředkování zaměstnání a samozřejmě tak , jak tady bylo uvedeno panem ministrem , i odstraňování a snižování administrativní zátěže zaměstnavatelů , kteří žádají o příspěvky poskytované v rámci aktivní politiky . ps2013-008-02-008-010.u4.p5.s2
A u té kontrolní činnosti , jak už tady bylo zdůrazněno , se snižuje ta částka z 200 tisíc na 50 tisíc , tak aby to nebylo likvidační hlavně pro malé a drobné zaměstnavatele . ps2013-008-02-008-010.u4.p5.s3
Takže i to si myslím , že je rozumné . ps2013-008-02-008-010.u4.p6.s1
Náš výbor , výbor pro sociální politiku , projednal všechny tyto věci 10 . dubna na 6 . schůzi a tak , jak máte před sebou usnesení , doporučuje Poslanecké sněmovně , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona i se všemi těmi doplňky , které jsou tam uvedeny . ps2013-008-02-008-010.u4.p6.s2
A já žádám Poslaneckou sněmovnu , aby toto učinila . ps2013-008-02-008-010.u4.p6.s3
Děkuji vám . ps2013-008-02-008-010.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které nemám žádnou písemnou přihlášku . ps2013-008-02-008-010.u5.p1.s2
Ptám se , kdo se hlásí z místa . . . ps2013-008-02-008-010.u5.p1.s3
Pardon , mám . ps2013-008-02-008-010.u5.p1.s4
Pan kolega Antonín Seďa v obecné rozpravě . ps2013-008-02-008-010.u5.p1.s5
Prosím , pane poslanče . ps2013-008-02-008-010.u6.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-008-02-008-010.u6.p1.s2
Vážení členové vlády , vážené kolegyně , kolegové , osobně podporuji znovuzavedení podpory pro osoby zdravotně znevýhodněné , tak jak tady říkal pan ministr a pan zpravodaj . ps2013-008-02-008-010.u6.p1.s3
Nicméně snížení podpory pro osoby zdravotně znevýhodněné z původních 8 000 korun kdysi dávno na 4 000 korun nepřinese žádnou velkou úsporu finančních prostředků . ps2013-008-02-008-010.u6.p1.s4
Dám příklad . ps2013-008-02-008-010.u6.p1.s5
Například při hrubé mzdě ve výši 6 000 korun bude činit odvod na sociální a zdravotní pojištění 660 korun , současně zaměstnavatel zaplatí na toto pojištění 2 040 korun . ps2013-008-02-008-010.u6.p1.s6
Pokud by byla zcela zrušena podpora , přijdou veřejné rozpočty o částku 2 700 korun . ps2013-008-02-008-010.u6.p1.s7
Pokud nebude zaměstnavateli přiznán příspěvek ve výši například 6 000 korun na zaměstnávání osob se zdravotním znevýhodněním , lze předpokládat , že tato osoba nesežene zaměstnání , tudíž jí budou přiznány dávky hmotné nouze , a to ve výši životního minima , což činí 3 410 korun . ps2013-008-02-008-010.u6.p1.s8
Pokud osoba žije samostatně nebo pokud žije s jinou osobou , tak 3 140 korun . ps2013-008-02-008-010.u6.p1.s9
Dále lze předpokládat , že tato osoba bude čerpat příspěvek na bydlení , který může činit i 2 000 korun . ps2013-008-02-008-010.u6.p1.s10
Sečteme - li tedy částky , o jakou částku přijdou veřejné rozpočty , plus výdaje na životní minimum a příspěvek na bydlení , je zřejmé , že příspěvek ve výši 6 000 korun na zaměstnávání osob se zdravotním znevýhodněním není z hlediska veřejných rozpočtů žádný problém . ps2013-008-02-008-010.u6.p2.s1
Ale možná že daleko významnějším argumentem pro zvýšení tohoto příspěvku je mimo vlastní příjem důležitá také skutečnost , že jsou osoby se zdravotním znevýhodněním nějak užitečné , že žijí normální životy jako ostatní lidé , protože chodí do práce . ps2013-008-02-008-010.u6.p2.s2
Váží si sami sebe a navazují důležité sociální vazby . ps2013-008-02-008-010.u6.p2.s3
Z tohoto pohledu se mi jakékoliv licitování o výši této odměny zdá malicherné , a proto si dovolím v podrobné rozpravě načíst pozměňující návrh , kterým se zvyšuje částka ze 4 000 korun na 6 000 korun . ps2013-008-02-008-010.u6.p2.s4
Děkuji . ps2013-008-02-008-010.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-008-02-008-010.u7.p1.s2
Nyní dál do obecné rozpravy pan kolega Miroslav Opálka . ps2013-008-02-008-010.u7.p1.s3
Ale zpravodaj s přednostním právem chce ? ps2013-008-02-008-010.u7.p1.s4
Prosím , s přednostním právem pan zpravodaj . ps2013-008-02-008-010.u8.p1.s1
Jenom velice krátce zareaguji na příspěvek svého kolegy Antonína Sedi . ps2013-008-02-008-010.u8.p1.s2
Určitě jste si všichni všimli , že v tom zákoně po projednání ve výboru není částka 4 000 , ale 5 000 , takže jsme to i ve výboru zvedli o 1 000 korun . ps2013-008-02-008-010.u8.p1.s3
To je první poznámka . ps2013-008-02-008-010.u8.p2.s1
Druhá poznámka . ps2013-008-02-008-010.u8.p2.s2
Přece je podstatný rozdíl mezi zaměstnáváním tělesně postižených a tělesně znevýhodněných . ps2013-008-02-008-010.u8.p2.s3
Rozdíl spočívá v nákladech , které musí zaměstnavatel vynakládat , ať už na jednu skupinu , nebo na tu druhou . ps2013-008-02-008-010.u8.p2.s4
A rozdíl v těch nákladech je podstatný , protože zatímco pro tělesně postižené musí vytvářet úplně jiné pracovní prostředí , jiné pracovní podmínky a náklady samozřejmě jsou vyšší , tak pro osoby tělesně znevýhodněné takovéto náklady nemusí používat . ps2013-008-02-008-010.u8.p2.s5
To je druhá poznámka . ps2013-008-02-008-010.u8.p3.s1
A třetí poznámka . ps2013-008-02-008-010.u8.p3.s2
Samozřejmě že se můžeme bavit o těchto výších , ale také bychom měli mít na paměti kapitolu 313 , což je kapitola Ministerstva práce , kde jsme my už přes výbor prosadili , a tady parlament to schválil , zvýšení o jednu miliardu na sociální služby . ps2013-008-02-008-010.u8.p3.s3
A to také nebyla malá částka . ps2013-008-02-008-010.u8.p3.s4
Takže se znalostí všech těchto věcí jsme se shodli nakonec na čísle , které máte v návrhu , to je pět plus jedna . ps2013-008-02-008-010.u8.p3.s5
Tečka . ps2013-008-02-008-010.u8.p3.s6
Děkuji . ps2013-008-02-008-010.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-008-02-008-010.u9.p1.s2
Nyní pan poslanec Miroslav Opálka v obecné rozpravě . ps2013-008-02-008-010.u9.p1.s3
A vidím další přihlášené . ps2013-008-02-008-010.u9.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-008-02-008-010.u10.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-008-02-008-010.u10.p1.s2
Vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , musím konstatovat , že není tak časté , kdy se výbor sjednotí na jednom stanovisku a usnesení výboru , myslím , není většinové , ale jednomyslné . ps2013-008-02-008-010.u10.p1.s3
Pět plus jedna je vlastně šest v tom konečném vyjádření . ps2013-008-02-008-010.u10.p2.s1
Víte , podpora jakéhokoli zaměstnávání kteréhokoli segmentu ze zaměstnanců je samozřejmě problémem . ps2013-008-02-008-010.u10.p2.s2
Podpora totiž nevytváří nové pracovní místo . ps2013-008-02-008-010.u10.p2.s3
Nové pracovní místo může vytvořit jedině větší odbyt zboží či služeb a automaticky samozřejmě zaměstnavatel díky potřebě zvyšuje počet zaměstnanců . ps2013-008-02-008-010.u10.p2.s4
Podpora zaměstnávání má jeden problém , a to že bonifikuje určitou skupinu vůči jiným . ps2013-008-02-008-010.u10.p2.s5
A my tady máme absolventy bez praxe , my tady máme seniory v předdůchodovém věku , my tady máme rodiče po rodičovské dovolené s malými dětmi a máme tady taky zdravotně postižené . ps2013-008-02-008-010.u10.p2.s6
To jsou čtyři skupiny lidí , které by si zasloužily podporu . ps2013-008-02-008-010.u10.p2.s7
A každá větší podpora jedné skupině znamená vytlačování z pracovního trhu jiné skupiny . ps2013-008-02-008-010.u10.p3.s1
Jsem poslední , který by nepodporoval podporu státu při zaměstnávání zdravotně postižených . ps2013-008-02-008-010.u10.p3.s2
Musím vám ale říci , že najít absolutně spravedlivé řešení je skoro neřešitelný problém . ps2013-008-02-008-010.u10.p3.s3
Budeme se muset v budoucnu znovu zaobírat tzv . náhradním plněním . ps2013-008-02-008-010.u10.p3.s4
Budeme se muset zřejmě zaobírat i rozdělením tohoto segmentu zdravotně postižených a zdravotně znevýhodněných podle stupně ztráty pracovní schopnosti . ps2013-008-02-008-010.u10.p3.s5
Protože dávat všem zdravotně postiženým stejnou podporu je samozřejmě problém už proto , že invalidní důchodce trojky je důchodově zabezpečen a při nepráci neztrácí nic na svých důchodových nárocích , kdežto ten , který je v jedničce a ve dvojce , pokud nepracuje , tak mu bude v seniorském věku chybět doba pojištění . ps2013-008-02-008-010.u10.p3.s6
Čili i tyto segmenty budeme muset nějakým způsobem v budoucnu řešit . ps2013-008-02-008-010.u10.p4.s1
Závěrem bych chtěl říci , že kalkulace , kterou zde uvedl kolega Seďa , je z tohoto pohledu zcela chybná , i když se uvádí v různých materiálech včetně vládou předloženého tohoto tisku .