ps2013-007-02-010-016.u1.p1.s1
16 . ps2013-007-02-010-016.u1.p1.s2
Návrh poslanců Heleny Langšádlové , Marka Bendy , Jana Chvojky , Jana Bartoška , Daniela Korteho , Marka Ženíška , Jiřího Skalického , Michala Kučery , Herberta Pavery , Markéty Adamové , Zdeňka Bezecného , Niny Novákové , Gabriely Peckové a Jana Farského na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 99 / 1963 Sb . , občanský soudní řád , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 120 / 2001 Sb . , o soudních exekutorech a exekuční činnosti ( exekuční řád ) a o změně dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 107 / - prvé čtení ps2013-007-02-010-016.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako tisk 107 / 1 . ps2013-007-02-010-016.u1.p2.s2
Prosím - předpokládám tedy - pana poslance Chvojku , aby za předkladatele tento návrh uvedl . ps2013-007-02-010-016.u1.p2.s3
Pane poslanče , prosím , máte slovo . ps2013-007-02-010-016.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2013-007-02-010-016.u2.p1.s2
Dovolte , abych vám krátce ozřejmil , v čem spočívá kouzlo sněmovního tisku číslo 107 . ps2013-007-02-010-016.u2.p1.s3
Tento tisk novelizuje občanský soudní řád . ps2013-007-02-010-016.u2.p2.s1
Na začátek něco krátce k otázce nákladů obecně . ps2013-007-02-010-016.u2.p2.s2
Dosavadní právní stav nijak nerozlišuje typově velmi odlišná řízení , což vede k určité nerovnováze v přiměřenosti přiznávání těchto nákladů . ps2013-007-02-010-016.u2.p2.s3
Zcela stejná pravda platí pro případ , kdy strany vedou skutečný skutkový a právní spor , navrhují a provádějí důkazy , stejně jako pro případ , kdy soudní řízení není projevem skutkového či právního sporu , ale pouze administrací pohledávek . ps2013-007-02-010-016.u2.p2.s4
Nepoměr mezi přiznávanými náklady a výší sporné částky je pak velmi vysoký u tzv . bagatelních sporů , které právě nebývají skutkově ani právně složité . ps2013-007-02-010-016.u2.p3.s1
Současný stav vede k atypické situaci , kdy se v určitém pohledávkovém pásmu vyplatí podávat generické pohledávky , protože výše přiznaných nákladů převyšuje významně ekonomickou náročnost vedení sporu . ps2013-007-02-010-016.u2.p3.s2
Tento paradox vede k tomu , že se zmíněné pohledávky obchodují nad jejich nominální hodnotou a jejich uplatnění je fakticky motivováno více očekávaným přísudkem než podstatou pohledávky . ps2013-007-02-010-016.u2.p3.s3
V praxi to pak vede k tomu , že justice je zahlcena typem těchto zdánlivých sporů . ps2013-007-02-010-016.u2.p3.s4
Důsledkem tohoto stavu je pak mimo jiné i to , že klesá důvěra v justici a spravedlnost soudního rozhodování . ps2013-007-02-010-016.u2.p3.s5
Zahlcení soudců a soudů pak vede i k tomu , že klesá vymahatelnost práva v širším slova smyslu , což nedůvěru ve spravedlnost prohlubuje taktéž . ps2013-007-02-010-016.u2.p4.s1
To bylo něco málo teorie . ps2013-007-02-010-016.u2.p4.s2
Pokud si můžu dovolit , tak trošičku ze života , prakticky . ps2013-007-02-010-016.u2.p5.s1
Tento návrh zákona se snaží u tzv . bagatelních sporů , to znamená u sporů do 10 tisíc , o to , aby náklady na právní zastupování byly sníženy oproti tomu , jak je tomu dnes , a to na výši dvou až tří právních úkonů , to znamená 600 až 900 korun . ps2013-007-02-010-016.u2.p5.s2
Jsou zde právní spory , které snad ani nejsou spory právní , ale jsou to spíše spory , které jsou podávané na základě nějakých formulářů . ps2013-007-02-010-016.u2.p5.s3
Jedná se o tzv . formulářové žaloby , které spíše než nějaký právní spor a podání toho případu k soudu jsou věc administrace nějaké pohledávky , než o nějaké nalézání či zapsání nějaké žaloby . ps2013-007-02-010-016.u2.p5.s4
A my jsme toho názoru , že v těchto případech by odměna za právní zastoupení neměla být taková jako u toho skutečného právního sporu , kde se musí projevit nějaká kvalifikovanost a kde musí být nějaký právní spor reálný a kde prostě musí být nějaká podstata . ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s1
Samozřejmě někdo může říct , a určitě to zde bude namítáno , že ten návrh není dokonalý . ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s2
Ostatně to nebyly ani ty dva před námi . ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s3
Že tohle by mohlo být jinak , že jsou obavy o to , aby advokáti vůbec dostali zaplaceno za svou práci , atd . atd . ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s4
Já jsem toho názoru stejně jako u dvou předchozích tisků , že je to velmi sledované a citlivé společenské téma . ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s5
Všichni známe případy , kdy se člověk z dluhu 150 korun za to , že neplatil poplatek za televizní vysílání , dostal na dluh 20 tisíc . ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s6
Tohle to my chceme řešit a je celkem jedno dle mého názoru , jestli to bude řešeno tímto zákonem , touto novelou , nebo jestli to bude vyřešeno rychleji např . ve formě nějaké vyhlášky Ministerstva spravedlnosti . ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s7
Myslím , že to je téma , které je citlivé . ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s8
Je potřeba říci , že dokud jsme nepodali tuto novelu zákona , nic moc se nedělo a od té doby , co je tato novela v legislativním procesu , se na Ministerstvu spravedlnosti už sešel tým , který tuto problematiku chce řešit . ps2013-007-02-010-016.u2.p6.s9
A třeba ji vyřeší dříve a lépe než náš zákon . ps2013-007-02-010-016.u2.p7.s1
Nicméně opakuji , je to určité vykopnutí tohoto bolestného a citlivého tématu , protože - opakuji ještě jednou - myslím , že není úplně standardní , aby dluh 20 korun za to , že jedete načerno metrem , i když se to nemá , vyrostl na dvacetitisícovou pohledávku . ps2013-007-02-010-016.u2.p7.s2
Já když tak poprosím možná paní ministryni po diskusi , nebo v rámci diskuse , nebo možná pana ministra předsedu Legislativní rady vlády , aby nám řekli , jestli probíhají práce nějaké jiné , lepší . ps2013-007-02-010-016.u2.p7.s3
Co mám informace , tak něco probíhá na Ministerstvu spravedlnosti . ps2013-007-02-010-016.u2.p7.s4
Děkuji . ps2013-007-02-010-016.u3.p1.s1
Děkuji panu navrhovateli . ps2013-007-02-010-016.u3.p1.s2
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Lukáš Pleticha . ps2013-007-02-010-016.u3.p1.s3
Pane poslanče , máte slovo . ps2013-007-02-010-016.u4.p1.s1
Pane předsedo , vážená vládo , dámy a pánové , dobrý den a děkuji za slovo . ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s1
Dříve než přistoupím ke zpravodajování , tak abych rozptýlil pochybnosti , prohlásím , že jsem advokátem , jsem členem advokátní komory . ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s2
Zabývám se částí své agendy i vymáháním pohledávek . ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s3
Můžu být tedy v určité kolizi zájmů . ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s4
Nicméně nezastupuji žádný dopravní podnik , žádnou samosprávu , žádnou vymahačskou agenturu ani žádného obchodníka s pohledávkami . ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s5
Naopak , větší část na tomto poli mé agendy je , že naopak zastupuji dlužníky nebo lidi , vůči kterým jsou tyto pohledávky uplatňovány . ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s6
Také spolupracuji s některými neziskovými organizacemi , které na tomto poli poskytují jakési první poradenství nebo první pomoc , ale pak to další , to už bývá vesměs pro právníky . ps2013-007-02-010-016.u4.p2.s7
A právě z tohoto důvodu si dovolím říct , že zrovna o tomto segmentu trhu a o této problematice vím trochu víc než možná ostatní kolegové , kteří navrhli tento zákon . ps2013-007-02-010-016.u4.p3.s1
Ten zákon totiž reaguje pouze na určitou část tohoto segmentu , a sice na ty pohledávky , které se žalují hlavně kvůli tomu , aby se dosáhlo zisku na poli přísudků a při exekuci . ps2013-007-02-010-016.u4.p3.s2
Ale to je pouze určitá výseč . ps2013-007-02-010-016.u4.p3.s3
Ten trh je daleko barvitější a je to stejné , jako když se obchoduje s akciemi . ps2013-007-02-010-016.u4.p3.s4
Je spousta způsobů , jak se s nimi dá nakládat . ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s1
Já si dovolím říct , že tento návrh , kdyby přišel tak , jak je předkládaný , bude jako vakcína na jeden druh nádoru , ale patnáct dalších druhů rakoviny způsobí . ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s2
Totiž ty další způsoby , jak dlužníci musí čelit atakům věřitelů , ty nejsou pouze přes přísudky , ale i přes to , že agentury a věřitelé chtějí ty dlužníky prostě rozplatit . ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s3
Oni už během těch prvních řízení si zjistí , kdo je schopen něco platit , a většinou přistupují na to , ať platí třeba po malých částkách , málo , hlavně ať platí . ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s4
Tam vůbec o tyhle náklady nejde . ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s5
A naopak , způsobem , kdybychom tady přistoupili na to , jak je to navrhováno , tak těmto dlužníkům podstatně omezíme možnost se těmto věcem bránit , protože v podstatě i když vyhrají , náklady na advokáta zpátky nedostanou . ps2013-007-02-010-016.u4.p4.s6
Další věc , která je , že málokterý advokát půjde do sporu tak , aby se spokojil pouze s přísudkem , takže i ten dlužník , i když nakonec vyhraje , ubrání se , tak stejně prohraje , protože ho to bude stát daleko víc , než kdyby se nebránil a byl napospas . ps2013-007-02-010-016.u4.p5.s1
Proto si myslím , že tento návrh , tak jak je předložen , není dobře . ps2013-007-02-010-016.u4.p5.s2
Souhlasím naprosto s tím , že je potřeba tuto problematiku řešit . ps2013-007-02-010-016.u4.p5.s3
Předpokládám , že i další diskuse a vystoupení paní ministryně bude v podobném duchu jako u předchozího bodu a že na tomto návrhu se bude dále pracovat . ps2013-007-02-010-016.u4.p5.s4
Já už tady rovnou , abychom pak nemuseli otvírat diskusi , navrhuji , aby se zpracování této problematiky prodloužilo o dalších 60 dní , aby byl čas analyzovat i různé způsoby , jak se obchoduje s pohledávkami , jak ta problematika vůbec je , abychom zde nepřijali něco , co vyřeší pouze malou část problémů a v jiné části to rozpoutá , doslova si troufnu říct , peklo . ps2013-007-02-010-016.u4.p6.s1
Ono totiž v občanském soudním řádu vždycky , když se žaluje , tak má přednost peněžité plnění třeba před nějakou nápravou škody . ps2013-007-02-010-016.u4.p6.s2
Ono totiž když se to přijme tak , jak je to předložené , bude to mít dost špatný dopad i na všechny další spory , druhy sporů - spotřebitelské spory , nároky z vad , náhrady škod , ale třeba i do pracovněprávních vztahů , protože prostě spoustě zaměstnavatelů se v takovéto situaci vyplatí bagatelní pohledávky , čili mzdy z nějakých brigádnických prací , dohod , nevyplatit a řeknou tomu , který pracoval : suď se . ps2013-007-02-010-016.u4.p6.s3
Tím vyvoláme úplně nechtěné efekty v úplně jiných oblastech , kde jsme to ani v tuto chvíli nepředpokládali . ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s1
A zrovna tak další dopad to může mít i do samospráv . ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s2
Není pravda , jak je v důvodové zprávě , že tato úprava nebude mít žádné dopady do veřejných rozpočtů , do rozpočtů samospráv . ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s3
Bude . ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s4
Stejně tak , když se zhorší vymahatelnost práva nebo i obrana proti právu , vzrostou pohledávky samosprávám , vzrostou černé jízdy , protože se vyplatí to řešit , až teprv pokud se bude blížit hodnota těch pohledávek k hodnotě 10 tisíc korun . ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s5
A ty peníze potom budou chybět . ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s6
Ví to každý komunální politik nebo politik z krajských zastupitelstev , který se kdy potýkal se sestavováním rozpočtů a financováním závazků veřejné služby a dopravních obslužností . ps2013-007-02-010-016.u4.p7.s7
Nemluvě o tom , že to zase do značné míry vrátí i neblahá 90 . léta i do podnikatelských vztahů , zvýší se transakční náklady a ty dopady budou , těžko říct dneska jaké . ps2013-007-02-010-016.u4.p8.s1
Čili dámy a pánové , já bych neopakoval to , co už bylo řečeno u předchozích návrhů . ps2013-007-02-010-016.u4.p8.s2
Přikláním se k tomu , aby se s tímto návrhem dále pracovalo způsobem , jak v předchozím bodě nastínila paní ministryně , aby ministerstvo zpracovalo další analýzu této problematiky a abychom měli také trochu více času zvážit všemožné dopady . ps2013-007-02-010-016.u4.p8.s3
Tudíž aby se na projednávání tohoto bodu ve druhém čtení ta lhůta prodloužila o 60 dnů . ps2013-007-02-010-016.u4.p8.s4
Děkuji . ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s2
Jakkoli jsem zaznamenal , pane zpravodaji , navrhnout prodloužení o 60 dnů , tak to musí zaznít v rozpravě , takže až otevřu rozpravu , tak vás potom poprosím , abyste se do ní přihlásil . ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s3
A rozpravu tedy otevírám . ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s4
Jenom stanovím pořadí , v jakém budou přihlášení vystupovat . ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s5
Mám zde jednu faktickou poznámku pana poslance Grebeníčka . ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s6
Ne , tak to je omyl , dobře , odmazávám . ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s7
A pak dvě žádosti o přednostní právo . ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s8
První je paní ministryně spravedlnosti , potom pan ministr a předseda Legislativní rady vlády . ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s9
Oba dva s přednostním právem . ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s10
Pak dojde řada na řádně přihlášené tak , jak jejich jména svítí na tabuli . ps2013-007-02-010-016.u5.p1.s11
Paní ministryně , prosím máte slovo . ps2013-007-02-010-016.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , milé kolegyně , milí kolegové , já jsem byla v podstatě ke svému vystoupení vyzvána , ale stejně jsem chtěla vystoupit a informovat vás o stavu věci - téměř se mi také chce říci na bojišti , protože my jsme se v uplynulých týdnech už sešli dvakrát na půdě ústavněprávního výboru , to bylo 26 . 2 . , potom navazující setkání na Ministerstvu spravedlnosti minulý týden - ne , tento týden . ps2013-007-02-010-016.u6.p1.s2
V každém případě je zřejmé , že ta problematika , tak jak je prezentovaná v poslaneckém návrhu , není dobře zpracovaná . ps2013-007-02-010-016.u6.p1.s3
A přitom stejně jako v předchozím případě poslaneckého tisku 106 je nanejvýš nutná . ps2013-007-02-010-016.u6.p2.s1
Tady si myslím , že je namístě si položit otázku i vzhledem k tomu , že jsme výslovně slíbili ve svých programových prohlášeních , v koaliční smlouvě , ale myslím i jednotlivě jako kandidáti kandidující do Poslanecké sněmovny , že tuto problematiku budeme řešit velmi rychle . ps2013-007-02-010-016.u6.p2.s2
Proto i když jinak pléduji pro přijímání komplexních , dobře promyšlených návrhů , tak naše ministerstvo spíše půjde cestou , že připraví - ono ji už připravilo , já ji tady držím v ruce - návrh změny vyhlášky č . 177 o advokátním tarifu , prostřednictvím které rychle změní sazby , které budou určeny , stanoveny , v případě vymáhání a uplatňování vůbec bagatelních pohledávek tak , aby skončil ten tzv . byznys s dluhy , aby došlo k tomu , po čem veřejnost volá . ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s1
Souběžně s tím bude provedena - už máme připravenu - změna občanského soudního řádu a exekučního řádu , ale zase tady nepočítejte s tím , že jde o komplexní změnu . ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s2
Jde vyloženě jenom o velmi stručnou novelu , která umožňuje odkázat na příslušnou vyhlášku , která bude stanovovat výši náhrady hotových výdajů a ušlého výdělku účastníků řízení právě pro účely rozhodování o náhradě nákladů řízení na straně jedné , a pak bude stanovovat , že v případě , že účastník řízení , který nebyl v řízení zastoupen advokátem a nedoloží výši hotových výdajů a ušlého výdělku , tak bude mít nárok na přiznání soudu , náhradu hotových výdajů ušlého výdělku ve výši určené vyhláškou , nejvýše však tisíc korun . ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s3
Tu částku jako jedinou jsem zde uvedla konkrétní , protože o těch ostatních částkách , které jsou uvedeny v návrhu novelizace vyhlášky o advokátním tarifu , se vede ještě debata , ale ta bude brzo uzavřena , konkrétně tento pátek . ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s4
Jdeme s tím do meziresortního řízení , čili velmi brzy budeme konfrontováni a uslyšíme i názory ostatních , jestli jsme ty sazby , které jsou odlišné podle toho , zda se jedná o řízení s tarifní hodnotou tedy té částky , o kterou se rozhoduje v peněžitém plnění do 2 tis . korun , nebo 2 tis . až 5 tis . korun , nebo 5 tis . až 10 tis . korun . ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s5
Přičemž předpokládáme , že náhrady nákladů řízení se budou započítávat maximálně ve výši pěti úkonů právní služby . ps2013-007-02-010-016.u6.p3.s6
To už jdu ale příliš do detailů a o tom budeme určitě hovořit v ústavněprávním výboru . ps2013-007-02-010-016.u6.p4.s1
Jaký je závěr mého vystoupení ? ps2013-007-02-010-016.u6.p4.s2
Protože si myslím , že předložený návrh jde úplně jinou filozofií , a nemyslím si , že by ta změna principu přiznávání náhrady řízení v bagatelních věcech , která je stanovena tak , že v těchto sporech nelze přiznat odměnu za zastupování účastníka řízení , byla zcela vyjasněná , tak já osobně se nebudu přiklánět k souhlasnému stanovisku , nevyjádřím podporu tomuto návrhu . ps2013-007-02-010-016.u6.p4.s3
Pokud se nicméně bude hlasovat a nedojde k jeho zamítnutí , tak rozhodně bych byla pro , i když to jako předkladatelka nemohu navrhnout sama , aby zde došlo také k prodloužení lhůty o 60 dnů , aby se když tak ten náš přístup , ten komplexnější , mohl zohlednit v rámci pozměňujícího návrhu k předloženému návrhu zákona .