ps2013-006-08-013-081.u1.p1.s1
81 . ps2013-006-08-013-081.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti se stanovením přístupu k činnosti bank , spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry a dohledu nad nimi / sněmovní tisk 108 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2013-006-08-013-081.u1.p2.s1
Upozorňuji tedy , že je navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení . ps2013-006-08-013-081.u1.p3.s1
Prosím pana místopředsedu vlády a ministra financí pana Andreje Babiše , aby tento návrh uvedl . ps2013-006-08-013-081.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , předkládaný návrh zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti se stanovením přístupu k činnosti bank , spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry a dohledu nad nimi , byl připraven Ministerstvem financí v souladu s plánem legislativních prací vlády pro rok 2013 . ps2013-006-08-013-081.u2.p1.s2
Důvodem předložení návrhu zákona je implementace evropské směrnice o přístupu k činnosti úvěrových institucí a obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi a investičními podniky , označovaná jako směrnice CRD IV , a nařízení o obezřetnostních požadavcích na úvěrové instituce a investiční podniky , označované jako nařízení CRR . ps2013-006-08-013-081.u2.p2.s1
Cílem úpravy obsažené v této směrnici a nařízení je posílení regulatorního rámce a vytvoření podmínek pro zajištění stability , bezpečnosti a dostatečné odolnosti bankovního sektoru a celého finančního systému . ps2013-006-08-013-081.u2.p2.s2
Záměrem je rovněž posílení ochrany zájmů spotřebitelů , modernizace obezřetnostních pravidel a posílení spolupráce orgánů dohledu . ps2013-006-08-013-081.u2.p3.s1
Dovolte mi nyní stručně shrnout některé změny , které s sebou návrh zákona přináší . ps2013-006-08-013-081.u2.p4.s1
K těm nejdůležitějším patří zavedení kapitálových rezerv , jejichž držení může Česká národní banka vyžadovat za účelem posílení kapitálové vybavenosti bank , družstevních záložen a obchodníků s cennými papíry . ps2013-006-08-013-081.u2.p4.s2
Posilují se i kompetence při aplikaci opatření k nápravě a sankcí a vytvářejí se rovněž předpoklady pro hlubší spolupráci orgánů dohledu . ps2013-006-08-013-081.u2.p5.s1
Návrhem zákona se zavádějí požadavky , které musí splňovat členové statutárního orgánu a dozorčího orgánu , respektive správní rady instituce . ps2013-006-08-013-081.u2.p5.s2
Dochází také k omezení slučitelnosti určitého počtu výkonných a nevýkonných funkcí v orgánech jiných právnických osob a zavádějí se nové požadavky na řídicí a kontrolní systém instituce . ps2013-006-08-013-081.u2.p5.s3
Předmětem správního trestání budou nově i fyzické osoby . ps2013-006-08-013-081.u2.p6.s1
Dále bych zmínil také zakotvení možnosti oznamovat neetické nebo nezákonné praktiky , tzv . whistleblowing . ps2013-006-08-013-081.u2.p6.s2
Pracovníkům institucí je také umožněno interně hlásit porušení zákona prostřednictvím zvláštního komunikačního kanálu , který má instituce povinnost zavést . ps2013-006-08-013-081.u2.p7.s1
V neposlední řadě dochází k vypuštění těch částí novelizovaných zákonů , které obsahují požadavky , jež jsou nově upraveny nařízením , které je přímo použitelným právním předpisem , a proto nelze tyto požadavky nadále ponechat v národní právní úpravě . ps2013-006-08-013-081.u2.p8.s1
Na závěr mi dovolte uvést , že datum , od kterého má být účinná národní legislativa implementující předmětnou směrnici a nařízení , bylo stanoveno na 1 . ledna 2014 . ps2013-006-08-013-081.u2.p8.s2
Proto je třeba , aby navrhovaný zákon nabyl účinnosti co nejdříve , jinak České republice hrozí postih za nesplnění povinností plynoucích z členství v Evropské unii . ps2013-006-08-013-081.u2.p8.s3
Kromě toho je nařízení CRR přímo použitelný předpis EU , který bude účinný od 1 . ledna 2014 , a je tedy nezbytné , aby česká právní úprava byla na toto nařízení adaptována co nejdříve . ps2013-006-08-013-081.u2.p8.s4
V této souvislosti si dovoluji rovněž uvést , že vláda přijala k tomuto zákonu usnesení , ve kterém bylo Sněmovně navrženo projednání návrhu zákona tak , aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvním čtení . ps2013-006-08-013-081.u2.p9.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně a poslanci , s ohledem na výše uvedené vás žádám o vyslovení souhlasu s návrhem tohoto zákona . ps2013-006-08-013-081.u2.p9.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-006-08-013-081.u3.p1.s1
Děkuji pane ministře . ps2013-006-08-013-081.u3.p1.s2
Prosím pana zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jiřího Dolejše , aby se ujal slova . ps2013-006-08-013-081.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , a milé kolegyně , vážení kolegové , já si vás sice přiměřeným hlasem , ale přesto pokusím trošičku probudit , byť chápu , že je pátek po obědě (veselost v sále) . ps2013-006-08-013-081.u4.p1.s2
No někdo ještě nejedl , ale je minimálně poledne a někteří lidé v poledne jedí , takže doufám , že jsem vás teď trošičku probral , možná že to šlo přes žaludek , ale hlavně , aby to dorazilo do hlavy . ps2013-006-08-013-081.u4.p2.s1
Prosím vás , teď tady máme na stole tisk , který , zdá se , že by měl protéci parlamentem , protože my jsme někdy takový průtokový ohřívač bruselské legislativy . ps2013-006-08-013-081.u4.p2.s2
Inu , je to důležitý zdroj našeho práva , ale někdy je dobré si přečíst , co schvalujeme , a pokud bychom měli dnes hlasovat v prvním čtení a v podstatě prohlasovat tisk , který pro vaši informaci , kdo jste si na to nesáhl , má zhruba 400 stran , tak nebudu zkoušet , kdo si to stihl přečíst , ale myslím , že řada z vás neví , co v tom všechno je . ps2013-006-08-013-081.u4.p3.s1
On je to tak trošku střípek do mozaiky , nebo chcete - li stavby rodící se bankovní unie . ps2013-006-08-013-081.u4.p3.s2
A to je náročná debata , protože se týká sektoru , který o mnohém rozhoduje , a to jak v pozitivním slova smyslu , to znamená naplňuje úlohu peněz v ekonomice , tak i v tom negativním smyslu , protože v Evropě , řekl bych , ten vztah mezi dluhovou krizí Evropy a stavem bankovního sektoru je myslím nám všem velmi zřejmý . ps2013-006-08-013-081.u4.p4.s1
Evropa , respektive měnová zóna se tedy rozhodla budovat postupnými kroky bankovní unii a ty základní pilíře nebo stavební kameny jsou jednak sjednocování mechanismů dohledu , to je ten SSM mechanismus , kdy zejména lednové rozhodnutí Evropské komise tam přidalo zajímavý moment a to je přímá kontrola dohledové instituce , tedy evropské dohledové instituce , klíčových bank . ps2013-006-08-013-081.u4.p4.s2
Ta je definuje jako velké banky , které mají zhruba aktiva kolem 30 miliard eur a jsou , jak se říká , big to fail , to znamená velké k tomu , aby padly , ale bohužel jsou drahé k tomu , aby se daly zachránit . ps2013-006-08-013-081.u4.p4.s3
A to je samozřejmě určitý problém . ps2013-006-08-013-081.u4.p5.s1
Druhým takovým stavebním prvkem je strukturální reforma celého resortu , tedy finančního resortu . ps2013-006-08-013-081.u4.p5.s2
A tady nám vzniká trošičku problém , jak bude rozděleno břemeno vývoje bankovního sektoru , kdy tam dochází k určitým koncentracím atd . , některé banky dokonce mohou padnout , už jsme to zažili během krize v roce 2009 i 2012 , a jak se rozdělí tedy to břemeno mezi privátní bankovní pojištění , které se v Evropě buduje dokonce jako jednotné , a mezi tím , že tady máme záchranný mechanismus evropský , který si platíme my všichni z daní , a tudíž tedy břemeno se přenáší na daňové poplatníky . ps2013-006-08-013-081.u4.p6.s1
A samozřejmě je tady třetí moment , který běží již dlouhodobě . ps2013-006-08-013-081.u4.p6.s2
Možná ti , kteří se trošičku zajímali o finance , tak jim něco řekne název basilejské platformy , která přichází s příslušnými směrnicemi . ps2013-006-08-013-081.u4.p6.s3
Basel II byl přijat v Evropě myslím v roce 2006 , v roce 2010 Evropa připravila novou normu Basel III , která samozřejmě do té míry v reakci na krizi zvyšuje určité parametry , že její zavedení a i postupné zavedení samozřejmě velmi bude diferencovat bankovní sektor jako takový . ps2013-006-08-013-081.u4.p6.s4
A reakcí na zavádění právě této basilejské normy III je i tato směrnice , která ale samozřejmě implementuje ne přímo tuto normu , ale prostřednictvím evropské směrnice , evropského nařízení , popř . úprav některých dalších norem . ps2013-006-08-013-081.u4.p7.s1
To , že tady pan vicepremiér připomněl , že je času málo a voda stoupá , to je pravda . ps2013-006-08-013-081.u4.p7.s2
V minulém volebním období jsme tušili , že to přijde . ps2013-006-08-013-081.u4.p7.s3
To zase nebylo až takové překvapení a na podvýbor pro bankovnictví k nám docházeli lidé z ČNB , z Ministerstva financí konkrétně myslím pan náměstek Urban , a další z finančního sektoru , Bankovní akademie , aby nás jaksi vzdělávali v tom , co přijde . ps2013-006-08-013-081.u4.p7.s4
Problém je , že samotná směrnice se narodila až v červnu 2013 a zrovna v té době se nám začala kymácet vláda , rozehnali jsme parlament , a tak nakonec definitivní podobu schválila koncem roku tuším , nebo dokonce v lednu , prozatímní Rusnokova vláda a nám to sem přichází se zpožděním , protože účinnost normy měla být zavedena po šesti měsících , což je na takovou normu poměrně rychle , a vy to teď máte jaksi schválit v té páteční poobědové sladké chvilce . ps2013-006-08-013-081.u4.p8.s1
Já sice nechci do té sladké chvíle kapat moc dehtu , ale přesto mi dovolte , abych připomněl několik momentů , které možná stojí za zamyšlení . ps2013-006-08-013-081.u4.p9.s1
Byl tady zmíněn celý mechanismus tvrdších obezřetnostních opatření , zejména pokud jde o kapitálové rezervy . ps2013-006-08-013-081.u4.p9.s2
Bankéři sami konstatují , a není to příliš překvapivé , že ČR je ve specifické situaci v tom smyslu , že naše banky jsou lépe kapitálově vybaveny než jinde ve světě . ps2013-006-08-013-081.u4.p9.s3
To je pravdou , ale lze říci , že pro většinu , a to slovíčko většinu je straně důležité , pro většinu asi ta norma řekněme kapitálové rezervy nebude až takový problém , když se spustí od dubna 2014 . ps2013-006-08-013-081.u4.p10.s1
Z dalších obezřetnostních opatření se zavádí povinnost proticyklické rezervy , což je rezerva navíc , která v podstatě by měla být zavedena povinně k expozicím vůči rizikovým zemím , čímž se náročnost zvyšuje , a tady lze konstatovat , že aktuální situace naší expozice v rizikových zemích není tak vážná , to je tak pravda , zatím se s tím velké banky nějak vypořádaly ve svých bilancích , ale představme si , že Evropa půjde do laufu , tedy začne běžet , a že i úvěrová angažovanost našich dosud velice opatrných bank se zvýší . ps2013-006-08-013-081.u4.p10.s2
A tím pádem se logicky zvýší i ona expozice , protože jižní křídlo EU a evropské zóny se stále potácí v určitých problémech , a najednou zjistíme , že další procenta obezřetnostních parametrů už znamenají daleko větší zátěž . ps2013-006-08-013-081.u4.p10.s3
Čili to pokud jde o některé parametry obezřetnostních opatření , které tady rozebral samozřejmě pan ministr . ps2013-006-08-013-081.u4.p10.s4
Já je nechci pouze mechanicky reprodukovat . ps2013-006-08-013-081.u4.p11.s1
Jinak jsou tam zajímavé momenty . ps2013-006-08-013-081.u4.p11.s2
Například se zavádí nový ukazatel tzv . pákový poměr , což je úplně nový parametr . ps2013-006-08-013-081.u4.p11.s3
Ten ale naštěstí bude spuštěn až s časovým zpožděním , ale už tam je napsán přesto , že dosud neproběhla dopadová analýza , kterou by měla provést Evropská bankovní asociace . ps2013-006-08-013-081.u4.p11.s4
A pak následují standardy likvidity , které od roku 2015 - ta je posunutá účinnost těchto změn - by měly vytvářet zásoby , pokud jde o případ likvidní krize . ps2013-006-08-013-081.u4.p11.s5
Celý tento balíček opatření prostě vytváří nároky , které budou různě dopadat na jednotlivé segmenty finančního sektoru , a proto bude zajímavé , jak se k tomu postaví odborná veřejnost , představitelé sektoru , a samozřejmě to souvisí i s diskusí o tom , jakou vlastně chceme budovat finanční architekturu v Evropě , protože jestli si vzpomínám dobře , tak končící generální guvernér pan Singer říkal , že sice vnímá , že eurozóna buduje bankovní unii , ale my se k této unii zrovna nijak dvakrát nehrneme , a že tudíž bychom si rádi udrželi určité , bych řekl , specifické postavení k nově budovaným institucím . ps2013-006-08-013-081.u4.p11.s6
Ono to trošičku souvisí i s tím , že v tomto návrhu je jeden zajímavý moment , který souvisí s centralizací dohledových institucí , a to je , že se má přenést odpovědnost za výkon dohledu z orgánu hostitelského státu na orgány domovského státu . ps2013-006-08-013-081.u4.p11.s7
To má pro nás zvláštní význam , protože jak asi víte , náš bankovní sektor krom toho , že je skoro celý v zahraničních rukách , tak klíčové banky , ta velká čtyřka , samozřejmě má podobu dceřinek . ps2013-006-08-013-081.u4.p11.s8
Ale za určitých okolností transformace na pobočky může znamenat , že jednak může dojít k určitým řekněme bilančním pohybům , které jsou snazší , protože u dceřinek je to , bych řekl , zablokováno , a za druhé samozřejmě může dojít k tomu , že dojde k asymetrii povinností a odpovědnosti . ps2013-006-08-013-081.u4.p12.s1
Čili to jsou pro ukázku některé , bych řekl , citlivé momenty , které v tom obrovském balíku zhruba čtyřstránkovém (správně čtyřsetstránkovém) jsou , abyste měli při pátku trošičku dokreslení . ps2013-006-08-013-081.u4.p12.s2
A já se trošičku obávám , že takhle rozsáhlou novelu vůbec projednáváme v prvním čtení skoro , i když je mi jasné , že 1 . duben je za dveřmi a legislativní proces má své náležitosti , ale je otázka , jestli je větší riziko onoho infringementu , kdy jsme se do podobné situace už dostali víckrát , a přesto to hned drtivě nenastoupilo den poté . ps2013-006-08-013-081.u4.p12.s3
Přece jenom i Brusel má svá tempa a své procedury . ps2013-006-08-013-081.u4.p12.s4
Možná vážnější problém je , že bychom se octli v nekomfortní odlišné situaci od zbytku Evropy . ps2013-006-08-013-081.u4.p12.s5
Je to otázka efektů , ale ty v důvodové zprávě zrovna dvakrát rozebírány nejsou . ps2013-006-08-013-081.u4.p13.s1
Když to shrnu a když zdůrazním onu specifickou roli finančního sektoru ČR , kdy jsme vlastně vlastněni cizími a přitom máme věřitelskou roli vůči těm maminkám , při vší úctě k nim , také tam možná mám někde nějakou našetřenou korunu na stáří , tak prostě si myslím , že to je příliš vážný problém , abychom to tak snadno shodili ze stolu . ps2013-006-08-013-081.u4.p13.s2
Ukáže se samozřejmě při hlasování . ps2013-006-08-013-081.u4.p13.s3
Já jsem jenom chtěl upozornit na tento problém a trošičku vám některá citlivá místa ozřejmit , což je snad role zpravodaje , aniž bych do toho vnášel nějak příliš silné ideologické tóny . ps2013-006-08-013-081.u4.p14.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-006-08-013-081.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2013-006-08-013-081.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2013-006-08-013-081.u5.p1.s3
Mám zde přihlášku pana předsedy Kalouska . ps2013-006-08-013-081.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2013-006-08-013-081.u6.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , návrh zákona , který je vám tady předkládán se žádostí schválit ho v prvním čtení , je výstupem téměř tříleté intenzivní diskuse na půdě EU , ať už v jednotlivých COREPERech , IFC či Radě ministrů financí . ps2013-006-08-013-081.u6.p1.s3
Byl jsem té diskuse mnohokrát účasten a stojím za tímto kompromisem , protože to , co je vám teď tady předkládáno , je víceméně kompromis jednotlivých členských států na půdě Evropské unie , které se zavázaly , že budou tento legislativní rámec implementovat do svého právního řádu . ps2013-006-08-013-081.u6.p2.s1
Nicméně pokládám za naprosto vyloučené , aby národní parlament v pátek odpoledne , ve vší úctě k schopnosti absorbovat informace , které dostáváte , tak s vědomím , že ne úplně každý si to bedlivě přečetl a prodiskutoval , z předkládací řeči , s vědomím , že předkladatel si je ne úplně vědom , o co se jedná , řekne vláda - schvalte to , protože to po nás chce Evropská unie a máme to mít k 1 . 4 . implementováno . ps2013-006-08-013-081.u6.p2.s2
Já si myslím , že to prostě nejde . ps2013-006-08-013-081.u6.p3.s1
Jsem přesvědčen , že v rámci společné bezpečnosti společného finančního trhu v Evropě je tento návrh nezbytný . ps2013-006-08-013-081.u6.p3.s2
Jsem přesvědčen , že má být implementován do českého právního řádu . ps2013-006-08-013-081.u6.p3.s3
Jsem ale také přesvědčen o tom , že český parlament má říct : toto chceme schválit , protože to je dobré pro občany České republiky . ps2013-006-08-013-081.u6.p3.s4
Že nemůže říct to , co nám vlastně vzkazuje vláda tím procesním návrhem : koukejte to hned rychle schválit , protože to po nás chce Evropská unie . ps2013-006-08-013-081.u6.p3.s5
To je to nejhorší , co by mohla vláda udělat . ps2013-006-08-013-081.u6.p4.s1
Proto si dovoluji jménem poslaneckých klubů TOP 09 a ODS vetovat schválení ve zrychleném čtení a současně varovat předkladatele proti tomu , aby navrhovali zkrácení lhůty . ps2013-006-08-013-081.u6.p4.s2
Byl jsem přímým účastníkem velmi intenzivních a velmi složitých debat , které trvaly téměř tři roky na úrovni Evropské unie . ps2013-006-08-013-081.u6.p4.s3
Myslím si , že pro národní parlament šedesát dní není žádná přehnaná lhůta , abychom po těch šedesáti dnech po projednání ve výborech mohli říct ano , tuto právní normu chceme přijmout , protože to je ve prospěch občanů ČR , a ne jak nám tady vláda - a pan první místopředseda jistě promine - mírně ignorantsky říká : koukejte to schválit , protože nad námi visí implementační termín . ps2013-006-08-013-081.u6.p5.s1
Dovoluji si vetovat , dovoluji si požádat o to , abychom nezkracovali lhůtu , a současně si dovoluji říct , že tento kompromis podporuji . ps2013-006-08-013-081.u6.p5.s2
Děkuji . ps2013-006-08-013-081.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-006-08-013-081.u7.p1.s2
Pan ministr financí má zájem vystoupit . ps2013-006-08-013-081.u7.p1.s3
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-006-08-013-081.u8.p1.s1
Měl jsem tady tři zákony a čekal jsem celý týden , že je předložím . ps2013-006-08-013-081.u8.p1.s2
Ráno mi bylo řečeno , že to bude v úterý . ps2013-006-08-013-081.u8.p1.s3
Mimo jiné jsem se taky omluvil z jednání sněmovny od 12.45 , protože mám zahraniční návštěvu . ps2013-006-08-013-081.u8.p1.s4
Jsem v tom nevinně a jsem tady pošťák , protože já nerozumím panu poslanci Kalouskovi , prostřednictvím pana předsedy . ps2013-006-08-013-081.u8.p1.s5
Na jedné straně říká tři roky o tom jednal , je to super , a na druhé straně to vetuje . ps2013-006-08-013-081.u8.p1.s6
Tenhle materiál projednala vláda pana Rusnoka 22 . ledna . ps2013-006-08-013-081.u8.p1.s7
Já nechápu , proč se to vetuje , když nám hrozí postih ze strany Evropské unie . ps2013-006-08-013-081.u8.p1.s8
Na druhé straně to pan poslanec doporučuje , takže samozřejmě o tom můžeme rok tady diskutovat . ps2013-006-08-013-081.u8.p1.s9
Pokud postih bude finanční , doufám , že to někdo zaplatí . ps2013-006-08-013-081.u8.p1.s10
Díky .