ps2013-005-02-002-004.u1.p1.s1
4 . ps2013-005-02-002-004.u1.p1.s2
Návrh poslanců Stanislava Polčáka , Andreje Babiše , Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 166 / 1993 Sb . , o Nejvyšším kontrolním úřadu , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 44 / - prvé čtení ps2013-005-02-002-004.u1.p2.s1
Nyní už tedy žádám zástupce navrhovatelů pana poslance Stanislava Polčáka , aby přednesl uvedený návrh . ps2013-005-02-002-004.u2.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-005-02-002-004.u2.p1.s2
Nyní již tedy skutečně pouze ve stručnosti . ps2013-005-02-002-004.u2.p1.s3
Odkazuji na poměrně podrobnou debatu , která se zaměřila i na text prováděcí normy k Ústavě , která právě v předchozím hlasování prošla do dalšího čtení . ps2013-005-02-002-004.u2.p1.s4
Prováděcí zákon se samozřejmě musí odvíjet od textu schválené ústavní změny , nebo předpokládané schválené ústavní změny . ps2013-005-02-002-004.u2.p1.s5
Textace vychází opět plně , jak jsem již poukázal v té minulé debatě , z diskusí , které byly vedeny , a již bylo dosaženo ústavního kompromisu na půdě této Sněmovny v minulém období . ps2013-005-02-002-004.u2.p1.s6
A v zásadě i odráží podle mého názoru debatu , která proběhla v Senátu na úrovni právě diskuse nad Ústavou . ps2013-005-02-002-004.u2.p2.s1
Já toto své vystoupení nebudu dále protahovat , protože vše , co zaznělo , by mělo zaznít , s jedinou výjimkou . ps2013-005-02-002-004.u2.p2.s2
Podle mého názoru by bylo vhodné , aby lhůta pro projednání tohoto zákona byla přiměřeně delší , než je lhůta pro projednání té ústavní změny , tak aby mohlo být dosaženo výsledné shody nad jak ústavním textem , a právě proto nad textem zákona . ps2013-005-02-002-004.u2.p3.s1
Dávám také ke zvážení , aby ten prováděcí zákon nebyl ve Sněmovně schvalován dříve , než bude schválena i změna Ústavy na úrovni Senátu . ps2013-005-02-002-004.u2.p3.s2
Jinými slovy , aby bylo nejprve definitivně jisté , že změna Ústavy prošla oběma komorami Parlamentu České republiky , a teprve následně by byl text zákona projednáván zde na půdě Poslanecké sněmovny . ps2013-005-02-002-004.u2.p3.s3
A pak už by tedy procházel standardním legislativním čtením . ps2013-005-02-002-004.u2.p3.s4
Nechtěl bych své kolegy spolupředkladatele , ctěné pány poslance , vlastně postavit do určitého světla , ve kterém jsme se octli minule , kdy byl i zákon schválen zde . ps2013-005-02-002-004.u2.p3.s5
Bylo na něm tedy hodně odpracováno podle mého přesvědčení a následně i tento zákon spadl pod stůl , protože nebyla schválena změna Ústavy . ps2013-005-02-002-004.u2.p3.s6
Z tohoto důvodu je podle mého názoru správnější , než se dostat do stejné pozice jako minule , aby byl nejprve schválen ústavní text a poté byl schvalován text zákona . ps2013-005-02-002-004.u2.p3.s7
Já jsem také původně považoval za možná vhodnější , aby tento zákon byl stažen z této schůze , aby tedy nebyl projednáván . ps2013-005-02-002-004.u2.p4.s1
Na druhou stranu zde musím ještě závěrem říci k výtkám , které byly směrovány ze strany některých kolegů z ODS , že my jsme tento návrh zákona předložili v době , kdy to bylo poprvé možné , a nikdo z nás neusiloval o to , aby tento návrh zákona byl projednáván na této mimořádné schůzi . ps2013-005-02-002-004.u2.p4.s2
Takže pokud jsem zde byl málem osočen z toho , že se podílíme na tom , že je zakrýván takzvaně služební zákon jinými zákony , tak chci říci , že nikdo z předkladatelů na tom podíl neměl a ani se mnou tady nebyl tento postup konzultován , nicméně samozřejmě rozhodnutím většiny této Sněmovny mi nezbylo než jej akceptovat . ps2013-005-02-002-004.u2.p4.s3
Propříště by bylo asi vhodnější minimálně si některá fakta ověřit . ps2013-005-02-002-004.u2.p5.s1
Já považuji za vhodné , aby se tento návrh zákona projednal na co nejbližší schůzi , poté kdy bude schválen text ústavní změny . ps2013-005-02-002-004.u2.p5.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-005-02-002-004.u3.p1.s1
Děkuji zástupci navrhovatelů . ps2013-005-02-002-004.u3.p1.s2
Pane navrhovateli , prosím , abyste potom v rozpravě návrh na odročení podle § 63 odst . 1 písm . a ) předložil ještě jednou , abychom o něm mohli potom hlasovat . ps2013-005-02-002-004.u3.p2.s1
Nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Petra Kořenka , aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu . ps2013-005-02-002-004.u4.p1.s1
Jednáme o sněmovním tisku 44 a k němu o sněmovním tisku 44 / 1 , stanovisko vlády . ps2013-005-02-002-004.u4.p1.s2
Jedná se o novelu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu , zákon číslo 166 / 1993 Sb . ps2013-005-02-002-004.u4.p2.s1
Cílem návrhu novely je vytvořit zákonné podmínky pro řádnou aplikaci změn obsažených ve sněmovním tisku 43 . ps2013-005-02-002-004.u4.p2.s2
Návrh dále konkretizuje kompetence , které jsou v tomto tisku obsaženy . ps2013-005-02-002-004.u4.p2.s3
Jde především o vyjmenování veřejných institucí , které může Nejvyšší kontrolní úřad podrobit kontrole , nebo o stanovení výše majetkové účasti státu a územně samosprávných celků v právnických osobách , na které se má působnost NKÚ vztahovat . ps2013-005-02-002-004.u4.p2.s4
Tato hranice je stanovena ve výši 50 % nejméně . ps2013-005-02-002-004.u4.p2.s5
Dále je specifikována pravomoc NKÚ ve vztahu k územně samosprávným celkům , a to tak , že NKÚ bude zkoumat pouze zákonnost , a nikoliv účelnost a hospodárnost . ps2013-005-02-002-004.u4.p2.s6
Návrh rovněž obsahuje legislativně technické úpravy , které reagují na dosavadní změnu legislativy . ps2013-005-02-002-004.u4.p3.s1
Projednávaný tisk rovněž vychází z tisků , které byly diskutovány v minulém volebním období . ps2013-005-02-002-004.u4.p3.s2
V tomto případě jde o tisky 352 a 970 . ps2013-005-02-002-004.u4.p4.s1
Vláda ve svém stanovisku vyslovila s projednávaným návrhem zákona souhlas . ps2013-005-02-002-004.u4.p4.s2
Doporučila však v dalším legislativním procesu zohlednit několik připomínek . ps2013-005-02-002-004.u4.p4.s3
Za prvé , vláda považuje za vhodné v případě hospodaření právnických osob s majetkovou účastí České republiky nebo územně samosprávných celků vztáhnout kontrolu NKÚ na osoby , které jsou ČR nebo územně samosprávným celkem fakticky ovládány , tedy nahradit padesátiprocentní hranici majetkové účasti kritériem ovladatelnosti . ps2013-005-02-002-004.u4.p4.s4
Za druhé , vláda považuje za vhodné , aby kontrola hospodaření územně samosprávného celku byla rozšířena i o zkoumání hospodárnosti a účelnosti . ps2013-005-02-002-004.u4.p5.s1
Já navrhuji , pokud postoupí tento tisk do druhého čtení , přikázat dále k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a výboru kontrolnímu . ps2013-005-02-002-004.u4.p5.s2
Další závěr pak zazní v mém závěrečném vystoupení . ps2013-005-02-002-004.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-005-02-002-004.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám dvě přihlášky - přihlášku pana poslance Vladimíra Koníčka a přihlášku pana poslance Ludvíka Hovorky . ps2013-005-02-002-004.u5.p1.s3
Žádám pana poslance Vladimíra Koníčka , aby se ujal slova . ps2013-005-02-002-004.u5.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2013-005-02-002-004.u6.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně a kolegové , dovolte také mně několik slov k předloženému návrhu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu . ps2013-005-02-002-004.u6.p1.s2
Argumenty proti tomuto návrhu tu zazněly v dostatečném množství , nehodlám je všechny opakovat a nehodlám je ani znovu vyjmenovávat . ps2013-005-02-002-004.u6.p2.s1
Chci ale nabídnout řešení , jedno z možných řešení . ps2013-005-02-002-004.u6.p2.s2
Pan zpravodaj navrhne přerušení projednávání , já navrhuji vrátit navrhovatelům návrh zákona k dopracování , protože o tomto zákoně se opravdu můžeme bavit , až bude schválen nový text Ústavy . ps2013-005-02-002-004.u6.p2.s3
Bude na jejich úvaze , zda vůbec potom nový návrh po zapracování připomínek vznesených v diskusi předloží , nebo to nechají na vládě , protože se domnívám , že ten návrh by měl projít standardním legislativním procesem . ps2013-005-02-002-004.u6.p2.s4
Děkuji . ps2013-005-02-002-004.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Koníčkovi . ps2013-005-02-002-004.u7.p1.s2
Slova se ujme pan poslanec Ludvík Hovorka , zatím poslední přihlášený do rozpravy . ps2013-005-02-002-004.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-005-02-002-004.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-005-02-002-004.u8.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , já se hlásím k tomu , že jsem podepsal iniciativu Rekonstrukce státu a podepsal jsem také tento návrh zákona , ale byl jsem účasten na jednání kontrolního výboru na nezávislém kontrolním úřadu a slyšel jsem vážné výhrady pana prezidenta NKÚ . ps2013-005-02-002-004.u8.p2.s1
Chtěl bych se jenom zeptat pana hlavního předkladatele neboli autora této normy , proč došlo ke změnám , které jsou oproti tomu , co bylo v původním znění návrhu zákona , zejména proč došlo k vypuštění kontroly hospodaření s finančními prostředky vybíranými na základě zákona ve prospěch právnických osob , čili z toho úplně vypadává kompetence kontrola daní neboli veřejných prostředků i veřejného zdravotního pojištění . ps2013-005-02-002-004.u8.p3.s1
Další věc , to omezení , vlastně kontrola institucí na kontrolu legality , jenom soulad , kontrola souladu s právními předpisy , a proč došlo k vypuštění kontrolované činnosti z hlediska účelnosti a hospodárnosti vynakládání prostředků . ps2013-005-02-002-004.u8.p3.s2
Není mi jasné , proč toto omezení se do tohoto návrhu vkládá . ps2013-005-02-002-004.u8.p4.s1
Stejně tak padla kompetence kontroly hospodaření v oblasti kompetence ochrany prostředků ze zahraničí . ps2013-005-02-002-004.u8.p4.s2
Vypadává kompetence , kde NKÚ nyní nebude mít možnost kontrolovat prostředky , za něž převzal stát záruky . ps2013-005-02-002-004.u8.p4.s3
To si myslím , že i v případě kontroly hospodaření s prostředky poskytnutými České republice ze zahraničí a s prostředky , za něž převzal stát záruky , opět vypadává kontrola finančních prostředků vybíraných na základě zákona ve prospěch právnických osob . ps2013-005-02-002-004.u8.p5.s1
To jsou změny , které nebyly ani v původním návrhu , ke kterému se hlásili poslanci , když dostali vlastně předlohy základních tezí , které předkládala rekonstrukce státu . ps2013-005-02-002-004.u8.p5.s2
Chtěl bych se zeptat , jaká byla motivace k tomu , že tyto podle mě zcela zásadní věci z kompetencí kontroly NKÚ vypadly , a proč se to změnilo . ps2013-005-02-002-004.u8.p6.s1
Stejně tak bych ještě prosil , protože tady byl v minulém volebním období projednáván návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu a došlo tam vlastně také k nějaké shodě v Poslanecké sněmovně , nakonec to neprošlo Senátem , chtěl bych se zeptat na hranici , proč se zahrnuje jenom kontrola hospodaření s majetkem právnických osob , v nichž má Česká republika nebo územně samosprávný celek alespoň padesátiprocentní majetkovou účast , jestli ta hranice byla zvolena na základě nějaké analýzy , nebo jenom na základě třeba doporučení Ministerstva financí , nebo z hlediska množství kontrol , které by potom musel nezávislý kontrolní úřad vykonávat . ps2013-005-02-002-004.u8.p7.s1
Děkuji za zodpovězení těchto dotazů . ps2013-005-02-002-004.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi . ps2013-005-02-002-004.u9.p1.s2
Do rozpravy se přihlásil zástupce navrhovatelů Stanislav Polčák . ps2013-005-02-002-004.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-005-02-002-004.u10.p1.s1
Děkuji . ps2013-005-02-002-004.u10.p1.s2
Já bych nejprve pohovořil k tomu , co zde řekl pan kolega , předseda Koníček . ps2013-005-02-002-004.u10.p2.s1
Podle legislativních pravidel , nebo podle jednacího řádu , pokud je změna Ústavy doprovázena i prováděcím zákonem , tak je nezbytné předložit oba texty . ps2013-005-02-002-004.u10.p2.s2
Z toho důvodu vlastně byly předloženy oba texty , jak novela Ústavy , tak i prováděcí zákon . ps2013-005-02-002-004.u10.p3.s1
Stalo se tomu samozřejmě tak i v minulém období a mělo by to být pravidlem . ps2013-005-02-002-004.u10.p3.s2
Nicméně souběžné projednávání obou dvou předloh , které by ve stejný okamžik doběhly takzvaně do Senátu , není asi úplně nejšťastnější , protože Senát k projednání změny Ústavy nemá stanovenou žádnou lhůtu , zatímco k projednání změny zákona 30 denní lhůtu stanovenou má . ps2013-005-02-002-004.u10.p3.s3
Z toho důvodu , aby Senát nebyl vystaven , řekněme , jistému tlaku legislativní procedury , by bylo asi nejprve skutečně vhodnější , aby byla schválena , jak jsem naznačil , změna Ústavy oběma komorami Parlamentu a stala se tedy platnou a účinnou i v právním řádu , a teprve následně by byla projednávána změna zákona . ps2013-005-02-002-004.u10.p3.s4
Tím by se vlastně projednávání tohoto opakovaného pokusu o rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu změnilo od předchozího kola . ps2013-005-02-002-004.u10.p4.s1
Já bych nevítal návrh na vrácení zpět k přepracování předkladatelům , ale myslím si , že je plně namístě odročit projednávání tohoto návrhu zákona do doby , než bude schválena , nebo než bude posouzena změna Ústavy podle tisku 43 oběma komorami Parlamentu , nebo pokud by legislativní proces skončil neúspěchem zde ve Sněmovně , tak zde ve Sněmovně . ps2013-005-02-002-004.u10.p5.s1
Tolik tedy k procesnímu postupu , který navrhoval pan kolega Koníček . ps2013-005-02-002-004.u10.p5.s2
Já se s ním neztotožňuji . ps2013-005-02-002-004.u10.p6.s1
Pokud jde o obsah vystoupení pana kolegy Hovorky , nejprve k té hranici , která je stanovena . ps2013-005-02-002-004.u10.p6.s2
Je třeba říci , že v zahraničí jsou úpravy různé . ps2013-005-02-002-004.u10.p6.s3
Hodnoty podílů , které drží řekněme veřejnoprávní subjekty v soukromých společnostech a od nichž se potom odvíjí možnost kontroly ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu , jsou různé . ps2013-005-02-002-004.u10.p6.s4
Jsou státy , které uplatňují většinový princip . ps2013-005-02-002-004.u10.p6.s5
Jsou státy , které uplatňují dokonce princip , že stačí , pokud veřejnoprávní celek drží pouze jednu jedinou akcii nebo jeden jediný podíl v takové obchodní společnosti , a už jde dána kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-005-02-002-004.u10.p7.s1
Já se přiznám , že jsem spíše zastáncem co nejnižších hranic této kontroly , kdy Nejvyšší kontrolní úřad může vstupovat do těchto společností , ale respektoval jsem dosažený kompromis , a jak jsem již naznačil , na textu té normy se oproti předložené variantě v květnu nezměnilo vůbec nic kromě toho , že zde vypadla výjimka pro obchodní společnosti kotované na veřejných trzích . ps2013-005-02-002-004.u10.p7.s2
Jinými slovy , měl - li jsem možnost i zkonzultovat tuto problematiku například s rakouskými zástupci jejich kontrolního úřadu , ono je to trochu specifické , Rakousko je spolková země , tak tam ta hranice byla stanovena níž , nebyla to padesátiprocentní , a už dnes jim ta hranice , která je stanovena , nevyhovuje , protože by měla být ještě nižší . ps2013-005-02-002-004.u10.p7.s3
A také , pokud vím , probíhají v Rakousku legislativní úvahy nad tím , že se ta hranice bude snižovat . ps2013-005-02-002-004.u10.p7.s4
Jak říkám , já jsem tu hranici chtěl volit v zásadě i nižší , nicméně je rozumný i argument , který říká , že stát by měl kontrolovat , nebo měl více kontrolovat ty společnosti , v nichž drží většinu . ps2013-005-02-002-004.u10.p7.s5
Nejen stát samozřejmě , ale myšleno i územně samosprávné celky . ps2013-005-02-002-004.u10.p8.s1
Takže z toho důvodu byla v minulosti dosažena kompromisní dohoda nad tím textem , který byl předložen . ps2013-005-02-002-004.u10.p8.s2
Chci pouze poukázat , že právě v původním znění zákona vůbec žádná kontrola nad takovýmito obchodními společnostmi stylizována takto , v takovémto rozsahu , nebyla . ps2013-005-02-002-004.u10.p9.s1
Zároveň chci jasně podotknout , že ta kontrola je myšlena skutečně jako plná , to znamená , že zde není to omezení , které je spatřováno na úrovni obcí a měst , protože zde ta výjimka , která řekněme zazněla i na úrovni Senátu , nemůže být aplikována . ps2013-005-02-002-004.u10.p9.s2
Zároveň je podle mého názoru naprosto jasné , že v těchto obchodních společnostech se nemůže uplatnit v zásadě žádná kontrola ze strany veřejnosti . ps2013-005-02-002-004.u10.p9.s3
Což je ovšem naopak , pokud je kontrolováno hospodaření , nebo postupy uplatňované na úrovni územně samosprávných celků , kde samozřejmě i občané mají svá práva stanovená právními předpisy a toto hospodaření je kontrolováno i ze strany krajských úřadů , případně auditorů nebo finanční kontrolou podle rozpočtových pravidel . ps2013-005-02-002-004.u10.p9.s4
To je tedy na vysvětlenou , proč v rámci obchodních společností vlastně není ta výjimka zakomponována tak , jak je dnes komponována u obcí a měst v paragrafu 4 . ps2013-005-02-002-004.u10.p10.s1
Pokud jde o další námitky , které zazněly , tak zdravotní pojišťovny jsou v paragrafu 3 vyjmenovány , nebo veřejné zdravotní pojišťovny jsou vyjmenovány jako kontrolované subjekty . ps2013-005-02-002-004.u10.p10.s2
A k těm námitkám , které zde byly potom v tomto směru sděleny , já mám za to , že text zákona nebyl změněn oproti té variantě , která byla předložena minule . ps2013-005-02-002-004.u10.p10.s3
Já osobně jsem se s těmito námitkami i stran nemožnosti kontrolovat některé tyto subjekty nesetkal ani v tom vládním stanovisku a byly sděleny pouze prezidentem Nejvyššího kontrolního úřadu .