|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-01-21 ps2013-005-01-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Návrh poslanců Stanislava Polčáka, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 43/ - prvé čtení

Date2014-01-21
Meetingps2013/005
Agenda Itemps2013/005/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/005schuz/s005027.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 475 • previousnext

ps2013-005-01-003-003.u1.p1.s1 3.
ps2013-005-01-003-003.u1.p1.s2 Návrh poslanců Stanislava Polčáka, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 43/ - prvé čtení
ps2013-005-01-003-003.u1.p2.s1 Stanovisko vlády ke sněmovnímu tisku 43 jste obdrželi jako sněmovní tisk 43/1.
ps2013-005-01-003-003.u1.p2.s2 Nejprve žádám, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Stanislav Polčák.
ps2013-005-01-003-003.u1.p2.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2013-005-01-003-003.u2.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo, za udělené slovo.
ps2013-005-01-003-003.u2.p1.s2 bych si dovolil v této části svého stanoviska být možná trochu obšírnější, byť jsem tak původně neplánoval.
ps2013-005-01-003-003.u2.p2.s1 Chci nejprve zdůraznit, proč se touto novelou Ústavy zabýváme.
ps2013-005-01-003-003.u2.p2.s2 Je to zejména proto, že v minulém volebním období došlo k neschválení této novely Ústavy rozšiřující kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu, a to na půdě Senátu.
ps2013-005-01-003-003.u2.p2.s3 K překvapení tehdejší politické reprezentace zákon, nebo novela Ústavy spolu s prováděcím zákonem prošla Poslaneckou sněmovnou tak, že tedy byla přijata napříč politickým spektrem a rozšiřovala kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu po řadu měsíců, možná dokonce více než roku, jednání zástupců politických stran.
ps2013-005-01-003-003.u2.p2.s4 Tento ústavní kompromis, který byl dosažen zde na půdě Poslanecké sněmovny, jak jsem již znovu zdůraznil, tedy napříč politickým spektrem, ovšem nebyl potvrzen v Senátu a Senát se proti této změně Ústavy postavil a novelu Ústavy odmítl.
ps2013-005-01-003-003.u2.p2.s5 Senát je ve věcech novely Ústavy, resp. změn ústavního pořádku, nepřehlasovatelný, a tudíž nedošlo ke schválení tisku tehdy pod číslem 351 a 352, neboť tedy novela Ústavy byla odmítnuta.
ps2013-005-01-003-003.u2.p3.s1 Následovalo předložení totožné novely znovu, s jedinou výjimkou, a to tou, že tato novela zahrnovala - předložená později, to bylo v květnu loňského roku, mou osobou a tehdejší vicepremiérkou paní Karolínou Peake - která obsahovala výjimku pro obce a města a byla tedy stanovená na úrovni Úřadu vlády.
ps2013-005-01-003-003.u2.p3.s2 Tato novela Ústavy byla přivítána zástupci odborné veřejnosti a nebyla ovšem z již známých důvodů projednávána.
ps2013-005-01-003-003.u2.p3.s3 Ten důvod spočíval v tom, že byla rozpuštěna Poslanecká sněmovna.
ps2013-005-01-003-003.u2.p4.s1 Tento základní úvod jsem si dovolil učinit takhle širší právě proto, abyste všichni porozuměli důvodům, které vedly k opakovanému předložení této novely.
ps2013-005-01-003-003.u2.p4.s2 jako zpravodaj tehdejších tisků, které byly projednávány, jsem považoval všechny otázky vyslovené jak na půdě Poslanecké sněmovny, tak i Senátu za vyřešené.
ps2013-005-01-003-003.u2.p4.s3 Nepředpokládal jsem, že by se vůči takovéto normě, která byla v květnu tak přivítána a byla konzultována i se zástupci Nejvyššího kontrolního úřadu, zvedly jakékoliv výhrady.
ps2013-005-01-003-003.u2.p4.s4 Proto návrh nepovažuji ani tak za svůj, jako spíš za závazek, který byl učiněn ve veřejném prostoru a měl být dodržen.
ps2013-005-01-003-003.u2.p5.s1 Nyní jsme v situaci, kdy se vůči totožné předloze novely Ústavy zvedla určitá vlna odporu, a to kvůli jedinému ustanovení, na kterém nikdo nezměnil ani čárku, ani písmeno od toho května roku 2013.
ps2013-005-01-003-003.u2.p5.s2 Jestliže některá média uvádějí výtky vůči tomuto návrhu zákona, tak chci opakovat, že jsme pouze jako předkladatelé reagovali na výtky, které byly vzneseny na půdě Senátu.
ps2013-005-01-003-003.u2.p5.s3 To je za prvé.
ps2013-005-01-003-003.u2.p5.s4 Za druhé chci říci, že jsem byl samozřejmě zpravodajem těch tisků již v minulém období a zároveň jsem podporoval co nejširší rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-005-01-003-003.u2.p5.s5 A pokud jenom v jedné jediné části bylo nutno vyslyšet i názor Senátu, protože je nepřehlasovatelný, tak to považuji za dosažení ústavního kompromisu, který je prostě v této části nezbytný a je potřebný.
ps2013-005-01-003-003.u2.p6.s1 Je třeba říci, že ve všech ostatních částech, a to jsou desítky tisíc subjektů, dochází k dramatickému rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, pokud jde o subjekty, které jsou předmětem jeho kontroly.
ps2013-005-01-003-003.u2.p7.s1 Ve vztahu k obcím a městům chci podotknout, že tato problematika se zcela nedotýká projednávaného tisku 43, ale jedná se o tisk 44, to je prováděcí zákon vlastně k novele Ústavy.
ps2013-005-01-003-003.u2.p7.s2 Ve vztahu k této části předložené úpravy chci říci, že nejsem jakkoliv dogmatický, že bych nereagoval na výtky a zároveň že bychom měli být hluší k tomu, co je i prezentováno ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu nyní.
ps2013-005-01-003-003.u2.p7.s3 Je škoda, že to bohužel nezaznělo takto v minulém období.
ps2013-005-01-003-003.u2.p7.s4 Měli bychom samozřejmě najít především politický konsensus napříč politickým spektrem, to je nepochybné, jedná se o věc Ústavy a změny Ústavy a na to navazující prováděcí zákon.
ps2013-005-01-003-003.u2.p7.s5 Musí být dosaženo kompromisu, jak opakuji opakovaně, i na úrovni Senátu a styku s touto horní komorou ještě předtím, než dojde ke schválení Ústavy, abychom se nedostali do stejného zapeklitého kola, jako tomu bylo minule.
ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s1 Pokud jde o vymezení této změny Ústavy, je nutno říci, že se mění článek 97 Ústavy, který rozšiřuje kontrolní pravomoci, co se týče okruhu kontrolovaných subjektů, poměrně dramatickým způsobem.
ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s2 Zavádí se určitá legislativní zkratka - a tady bych mohl ilustrovat, jak se mění stanoviska legislativy, pokud jde o ty subjekty, které mají být uvedeny v Ústavě.
ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s3 Tak buďto půjdeme principem jakéhosi enumerativního výčtu, tedy výčtu adresného těch subjektů aspoň z hlediska jejich typů, které budou moci býti kontrolovány
ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s4 Nejvyšším kontrolním úřadem, anebo tedy půjdeme systémem, že se určí určitý výraz, který právo zná, a podle tohoto výrazu všechny subjekty, které pod něj budou spadat z hlediska své věcné působnosti, budou Nejvyšším kontrolním úřadem kontrolovány.
ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s5 Zatímco minule bylo argumentováno, že ta úprava by měla být co nejvíce přesná i na ústavní úrovni a legislativní zkratky se jaksi příliš nehodily, tak dneska je tomu zase do jisté míry opačně, jak vyplývá i ze stanoviska vlády.
ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s6 Na druhou stranu musím stanovisko vlády do značné míry přivítat, protože je za prvé souhlasné a za druhé se na to dívá jakousi jinou optikou, jinýma očima, které doposud projednávány takto nebyly.
ps2013-005-01-003-003.u2.p9.s1 Chci říci, že se návrh od květnové verze liší jen v jedné jediné věci, a to v věci, že návrh, který jsem předložil, umožňuje ještě nad rámec původní předlohy kontrolu i ČEZu, tedy společnosti, která dříve byla z této kontroly vyňata prostřednictvím klauzule, že ve společnosti, jejíž akcie nebo cenné papíry byly přijaty k obchodování na veřejně obchodovatelných trzích, jsou z této kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu vyňaty.
ps2013-005-01-003-003.u2.p9.s2 I toto ustanovení bylo schváleno v minulém období napříč politickým spektrem.
ps2013-005-01-003-003.u2.p9.s3 Byla to taková výjimka, která byla dojednána, a jsem toto ustanovení z této předlohy jaksi vyňal s tím, že můžeme o tom diskutovat.
ps2013-005-01-003-003.u2.p9.s4 Vnímám i argumenty proti, ale do značné míry opět dochází k rozšíření kompetencí, pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-005-01-003-003.u2.p10.s1 Tím se zase znovu musím vrátit, a to tedy závěrem svého vystoupení, k problematice územně samosprávných celků.
ps2013-005-01-003-003.u2.p10.s2 Samozřejmě jedna věc jsou nárokové finance, které získávají obce prostřednictvím rozpočtového určení daní, to jsou samosprávné peněžní prostředky, a i u nich uznáváme, že by zde měla být kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu alespoň tedy z hlediska souladu se zákonem.
ps2013-005-01-003-003.u2.p10.s3 Za druhé jsou peněžní prostředky, peněžní toky, které Nejvyšší kontrolní úřad i dnes pravomoc kontrolovat, a to jsou ty nenárokové, řekněme dotační prostředky poskytované z veřejných rozpočtů.
ps2013-005-01-003-003.u2.p10.s4 Zde je třeba říci, že ta novela by měla být v této části upravena tak, aby byla zachována - to je pouze to jediné ustanovení nebo jediná věta v prováděcím zákonu, ale Ústavy se to nedotýká - tak by měla být upravena tak, aby se umožnila kontrola tady těchto prostředků, těch nenárokových.
ps2013-005-01-003-003.u2.p10.s5 To je asi nepochybné.
ps2013-005-01-003-003.u2.p11.s1 Na druhou stranu říci, že kvůli tomuto jedinému bodu tohoto ustanovení prováděcího zákona je celý zákon připraven špatně, považuji za zcela účelové a spíše snahu, jak potopit celý zákon vytvořením chiméry, že ten zákon je naprosto špatný.
ps2013-005-01-003-003.u2.p11.s2 Když se podíváte, které subjekty mají být kontrolovány, tak mimo jiné je to například samozřejmě pražský Dopravní podnik, různé jiné akciovky a firmy s obecní, městskou, krajskou nebo státní účastí, pokud tedy dosahují aspoň toho stanoveného procenta.
ps2013-005-01-003-003.u2.p11.s3 I o tom procentu se vedly mnohaměsíční diskuse, protože mnohé státy přistupují k tomu, že to procento snižují, a není nezbytné, aby tam obec nebo stát držely nadpoloviční většinu podílů.
ps2013-005-01-003-003.u2.p11.s4 Ale vyžaduje se třeba menší účast.
ps2013-005-01-003-003.u2.p12.s1 Toto všechno bylo vydiskutováno tak, aby se zapracovaly připomínky ze všech stran.
ps2013-005-01-003-003.u2.p13.s1 Mám-li na závěr říci, jsem přesvědčen, že nejlepší legislativní postup by měl být takový, že by se projednala novela Ústavy i se zástupci horní komory Parlamentu České republiky, tak abychom opět nedělali něco, co by Senát následně neschválil, a tím by celá práce padla vniveč, jako jsme se s překvapením dočkali minule, a zároveň aby bylo vyjasněno, co konkrétně znamená ústavní ochrana obcí a měst nebo územně samosprávných celků - týká se to samozřejmě i krajů - na ústavní úrovni, která je garantována hlavou osmou Ústavy, a kde je tedy zaručena samospráva, tato samostatnost obcí a měst a dalších územně samosprávných celků.
ps2013-005-01-003-003.u2.p13.s2 Pokud tato diskuse neproběhne tak, aby bylo dosaženo ústavní shody, tak veškerá snaha o to, aby se zpřístupnily i další subjekty - podívejte se vlastně na rozsah rozšíření subjektů, je poměrně výrazný - tak aby i tady tyto subjekty mohly počítat s tím, že budou podléhat kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s1 K duplicitám - možná úplně poslední poznámka, protože jsem na to zapomněl ve svém vystoupení, duplicity kontroly, které jsou argumentem pro to, aby na úrovni obcí nedocházelo ke kontrolám Nejvyššího kontrolního úřadu - chci říci, že povaha kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu je úplně jiná než ta, která probíhá vlastně dnes ze strany jak finančních úřadů, tak krajských úřadů.
ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s2 Nejvyšší kontrolní úřad nemůže vyslovit žádnou sankci.
ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s3 Může pouze vyslovit nález, kterým konstatuje buď určité pochybení, nebo konstatuje výsledek své činnosti.
ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s4 Toto není klasická finanční kontrola, to je jenom veřejnosprávní postup, který je stanoven a opírá se o zákonnou proceduru.
ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s5 Jedinou sankcí, kterou Nejvyšší kontrolní úřad může udělit, je vlastně pořádková pokuta za neplnění součinnosti.
ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s6 Další sankcí je vlastně potom do jisté míry zveřejnění toho nálezu pro veřejnost.
ps2013-005-01-003-003.u2.p15.s1 si myslím, že zároveň je jasné, že z kontrolního plánu bude nepochybné, že subjekty, které budou kontrolovány i na úrovni obcí, budou v řádu desítek ročně.
ps2013-005-01-003-003.u2.p15.s2 Není možné si myslet, že kapacity Nejvyššího kontrolního úřadu mohou sloužit na prověření 6 300 obcí, což je teď cca počet obcí a měst v České republice.
ps2013-005-01-003-003.u2.p15.s3 Bude to tedy určitě kontrola namátková podle kontrolního plánu, ale zároveň tedy kontrola, která bude muset respektovat ústavní vymezení práva obcí, měst a krajů, které je dnes zakotveno v platné Ústavě.
ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s1 se těším na probíhající diskusi.
ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s2 Věřte, že kdybych na tom zákoně nepracoval poměrně zásadně i v minulém období, tak bych jej nepředkládal.
ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s3 Není to žádná Polčákova novela, je to prostě novela, která je vyžádána, měla být dávno platná.
ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s4 Nestalo se tomu tak.
ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s5 Pokud se to podaří na základě tohoto návrhu, budu rád, ale nebudu si to připisovat jako nějakou zásadní zásluhu.
ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s6 Pokud se to tak nestane, to znamená, novela přijata nebude, bude na stávající vládě, aby připravila návrh nový.
ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s7 se o žádný takový další návrh pokoušet nebudu, protože do jisté míry mám z probíhajícího procesu, kdy ještě v květnu ta novela byla oslavována a dnes ji mnozí strhávají kvůli jedinému ustanovení, na kterém se nezměnila ani řádka, tak to docela demotivovalo.
ps2013-005-01-003-003.u2.p17.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-005-01-003-003.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci Polčákovi.
ps2013-005-01-003-003.u3.p1.s2 Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Kořenek.
ps2013-005-01-003-003.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, provedu pouze krátké shrnutí.
ps2013-005-01-003-003.u4.p2.s1 Projednáváme sněmovní tisk 43 a 43/1, což je stanovisko vlády.
ps2013-005-01-003-003.u4.p2.s2 Jedná se o novelu Ústavy České republiky, zákon 1/1993 Sb.
ps2013-005-01-003-003.u4.p2.s3 Předmětem úpravy je rozšíření rozsahu ústavních kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-005-01-003-003.u4.p2.s4 Podle návrhu by Nejvyšší kontrolní úřad nově získal kompetenci ke kontrole hospodaření s majetkem územních samosprávných celků a příjmů a výdajů jejich rozpočtů, a to z hlediska souladu se zákony o hospodaření s majetkem veřejných institucí, o nichž tak stanoví zákon, a to v zákonem stanoveném rozsahu hospodaření s majetkem právnických osob, v nichž Česká republika nebo územní samosprávný celek majetkovou účast, o nichž tak stanoví zákon.
ps2013-005-01-003-003.u4.p2.s5 Tento tisk je doprovázen tiskem 44, který navrhované rozšíření ústavních kompetencí promítá do zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu a který budeme projednávat v následujícím bodu.
ps2013-005-01-003-003.u4.p3.s1 Projednávaný tisk je s drobnou úpravou totožný se sněmovním tiskem 969 z minulého volebního období, který však Sněmovna již neprojednala.
ps2013-005-01-003-003.u4.p3.s2 Historie tohoto tisku ovšem sahá dále, neboť obdobný návrh byl v minulém volebním období rovněž projednáván jako sněmovní tisk 351.
ps2013-005-01-003-003.u4.p3.s3 Tento tisk, jak již bylo konstatováno, ale nezískal podporu v Senátu.
ps2013-005-01-003-003.u4.p4.s1 Vláda ve svém stanovisku vyslovila s projednávaným návrhem zákona souhlas, doporučila však v dalším legislativním procesu zohlednit několik připomínek.
ps2013-005-01-003-003.u4.p4.s2 Za prvé, zpřesnění návrhu v souvislosti s jeho dopadem na oblast hospodaření veřejných vysokých škol.
ps2013-005-01-003-003.u4.p4.s3 Za druhé, vláda rovněž navrhuje změnit pojem veřejná instituce za pojem, který se objevil v původních návrzích, totiž právnická osoba veřejnoprávní povahy.
ps2013-005-01-003-003.u4.p4.s4 Za třetí, dle vlády také není vhodné omezit kontrolní pravomoci ve vztahu k územně samosprávným celkům pouze na přezkum zákonnosti.
ps2013-005-01-003-003.u4.p5.s1 stanovisko jako zpravodaje je, že se domnívám, že tento sněmovní tisk by měl být propuštěn do druhého čtení, tak aby mohla proběhnout odborná debata nad jeho zněním a byl zároveň vytvořen prostor pro jednání se Senátem nad podobou návrhu, který bude přijatelný pro obě komory Parlamentu České republiky.
ps2013-005-01-003-003.u4.p5.s2 Zároveň doporučuji přikázat mimo ústavněprávní výbor také výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a výboru kontrolnímu.
ps2013-005-01-003-003.u4.p5.s3 Děkuji.
ps2013-005-01-003-003.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji Petru Kořenkovi.
ps2013-005-01-003-003.u5.p1.s2 Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan prezident Nejvyššího kontrolního úřadu jako host.
ps2013-005-01-003-003.u5.p1.s3 Pane prezidente, prosím, máte slovo.
ps2013-005-01-003-003.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, především vám chci poděkovat za možnost vystoupit k projednávaným tiskům 43 a 44, to je návrhu změn Ústavy a návrhu změny zákona 166/1993 Sb.
ps2013-005-01-003-003.u6.p2.s1 Považuji za nutné na úvod říci, že NKÚ není iniciátorem myšlenky rozšířit svoji působnost, kompetence nebo postavení.
ps2013-005-01-003-003.u6.p2.s2 Na četné dotazy, které dostáváme, odpovídáme, že doporučujeme respektovat mezinárodní doporučení dané především Limskou deklarací.
ps2013-005-01-003-003.u6.p2.s3 To zní: "Všechny finanční operace s veřejnými rozpočty mají podléhat kontrole příslušného účetního dvora, bez ohledu na to, zda a jakým způsobem se to odráží ve státním rozpočtu."
ps2013-005-01-003-003.u6.p3.s1 Tato myšlenka se ostatně stala součástí volebních programů některých stran.
ps2013-005-01-003-003.u6.p3.s2 Dovolte namátkou některé z nich citovat: "Rozšíříme pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu tak, aby mohl kontrolovat veškeré výdaje veřejných rozpočtů."
ps2013-005-01-003-003.u6.p3.s3 Nebo: "Podpoříme novelu Ústavy a zákonů o NKÚ, která rozšíří kontrolní pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu ve vztahu k samosprávě, majetkovým účastem státu, veřejnoprávním institucím, jako jsou pojišťovny, dobrovolné svazky obcí, příspěvkové organizace územních samosprávných celků, Česká televize, Český rozhlas, veřejné vysoké školy, Česká národní banka a další."
ps2013-005-01-003-003.u6.p3.s4 Tyto předvolební proklamace se koneckonců promítly i do koaliční smlouvy, v níž výslovně stojí "rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu tak, aby mohl kontrolovat veškeré výdaje veřejných rozpočtů při současném odstranění duplicit kontrolních systémů".
ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s1 Návrh, který teď projednáváme, nenaplňuje závazek, který jste dali svým voličům.
ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s2 Do značné míry se sice překrývá s návrhem projednávaným Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky v jejím předchozím volebním období.

Text viewDownload CoNNL-U