ps2013-005-01-003-003.u1.p1.s1
3 . ps2013-005-01-003-003.u1.p1.s2
Návrh poslanců Stanislava Polčáka , Andreje Babiše , Pavla Bělobrádka a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů / sněmovní tisk 43 / - prvé čtení ps2013-005-01-003-003.u1.p2.s1
Stanovisko vlády ke sněmovnímu tisku 43 jste obdrželi jako sněmovní tisk 43 / 1 . ps2013-005-01-003-003.u1.p2.s2
Nejprve žádám , aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Stanislav Polčák . ps2013-005-01-003-003.u1.p2.s3
Pane poslanče , máte slovo . ps2013-005-01-003-003.u2.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo , za udělené slovo . ps2013-005-01-003-003.u2.p1.s2
Já bych si dovolil v této části svého stanoviska být možná trochu obšírnější , byť jsem tak původně neplánoval . ps2013-005-01-003-003.u2.p2.s1
Chci nejprve zdůraznit , proč se touto novelou Ústavy zabýváme . ps2013-005-01-003-003.u2.p2.s2
Je to zejména proto , že v minulém volebním období došlo k neschválení této novely Ústavy rozšiřující kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu , a to na půdě Senátu . ps2013-005-01-003-003.u2.p2.s3
K překvapení tehdejší politické reprezentace zákon , nebo novela Ústavy spolu s prováděcím zákonem prošla Poslaneckou sněmovnou tak , že tedy byla přijata napříč politickým spektrem a rozšiřovala kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu po řadu měsíců , možná až dokonce více než roku , jednání zástupců politických stran . ps2013-005-01-003-003.u2.p2.s4
Tento ústavní kompromis , který byl dosažen zde na půdě Poslanecké sněmovny , jak jsem již znovu zdůraznil , tedy napříč politickým spektrem , ovšem nebyl potvrzen v Senátu a Senát se proti této změně Ústavy postavil a novelu Ústavy odmítl . ps2013-005-01-003-003.u2.p2.s5
Senát je ve věcech novely Ústavy , resp . změn ústavního pořádku , nepřehlasovatelný , a tudíž nedošlo ke schválení tisku tehdy pod číslem 351 a 352 , neboť tedy novela Ústavy byla odmítnuta . ps2013-005-01-003-003.u2.p3.s1
Následovalo předložení totožné novely znovu , s jedinou výjimkou , a to tou , že tato novela zahrnovala - předložená později , to bylo v květnu loňského roku , mou osobou a tehdejší vicepremiérkou paní Karolínou Peake - která obsahovala výjimku pro obce a města a byla tedy stanovená na úrovni Úřadu vlády . ps2013-005-01-003-003.u2.p3.s2
Tato novela Ústavy byla přivítána zástupci odborné veřejnosti a nebyla ovšem z již známých důvodů projednávána . ps2013-005-01-003-003.u2.p3.s3
Ten důvod spočíval v tom , že byla rozpuštěna Poslanecká sněmovna . ps2013-005-01-003-003.u2.p4.s1
Tento základní úvod jsem si dovolil učinit takhle širší právě proto , abyste všichni porozuměli důvodům , které vedly k opakovanému předložení této novely . ps2013-005-01-003-003.u2.p4.s2
Já jako zpravodaj tehdejších tisků , které byly projednávány , jsem považoval všechny otázky vyslovené jak na půdě Poslanecké sněmovny , tak i Senátu za vyřešené . ps2013-005-01-003-003.u2.p4.s3
Nepředpokládal jsem , že by se vůči takovéto normě , která byla v květnu tak přivítána a byla konzultována i se zástupci Nejvyššího kontrolního úřadu , zvedly jakékoliv výhrady . ps2013-005-01-003-003.u2.p4.s4
Proto návrh nepovažuji ani tak za svůj , jako spíš za závazek , který byl učiněn ve veřejném prostoru a měl být dodržen . ps2013-005-01-003-003.u2.p5.s1
Nyní jsme v situaci , kdy se vůči totožné předloze novely Ústavy zvedla určitá vlna odporu , a to kvůli jedinému ustanovení , na kterém nikdo nezměnil ani čárku , ani písmeno od toho května roku 2013 . ps2013-005-01-003-003.u2.p5.s2
Jestliže některá média uvádějí výtky vůči tomuto návrhu zákona , tak chci opakovat , že jsme pouze jako předkladatelé reagovali na výtky , které byly vzneseny na půdě Senátu . ps2013-005-01-003-003.u2.p5.s3
To je za prvé . ps2013-005-01-003-003.u2.p5.s4
Za druhé chci říci , že jsem byl samozřejmě zpravodajem těch tisků již v minulém období a zároveň jsem podporoval co nejširší rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-005-01-003-003.u2.p5.s5
A pokud jenom v jedné jediné části bylo nutno vyslyšet i názor Senátu , protože je nepřehlasovatelný , tak to považuji za dosažení ústavního kompromisu , který je prostě v této části nezbytný a je potřebný . ps2013-005-01-003-003.u2.p6.s1
Je třeba říci , že ve všech ostatních částech , a to jsou desítky tisíc subjektů , dochází k dramatickému rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu , pokud jde o subjekty , které jsou předmětem jeho kontroly . ps2013-005-01-003-003.u2.p7.s1
Ve vztahu k obcím a městům chci podotknout , že tato problematika se zcela nedotýká projednávaného tisku 43 , ale jedná se o tisk 44 , to je prováděcí zákon vlastně k novele Ústavy . ps2013-005-01-003-003.u2.p7.s2
Ve vztahu k této části předložené úpravy chci říci , že nejsem jakkoliv dogmatický , že bych nereagoval na výtky a zároveň že bychom měli být hluší k tomu , co je i prezentováno ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu nyní . ps2013-005-01-003-003.u2.p7.s3
Je škoda , že to bohužel nezaznělo takto v minulém období . ps2013-005-01-003-003.u2.p7.s4
Měli bychom samozřejmě najít především politický konsensus napříč politickým spektrem , to je nepochybné , jedná se o věc Ústavy a změny Ústavy a na to navazující prováděcí zákon . ps2013-005-01-003-003.u2.p7.s5
Musí být dosaženo kompromisu , jak opakuji opakovaně , i na úrovni Senátu a styku s touto horní komorou ještě předtím , než dojde ke schválení Ústavy , abychom se nedostali do stejného zapeklitého kola , jako tomu bylo minule . ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s1
Pokud jde o vymezení této změny Ústavy , je nutno říci , že se mění článek 97 Ústavy , který rozšiřuje kontrolní pravomoci , co se týče okruhu kontrolovaných subjektů , poměrně dramatickým způsobem . ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s2
Zavádí se určitá legislativní zkratka - a tady bych mohl ilustrovat , jak se mění stanoviska legislativy , pokud jde o ty subjekty , které mají být uvedeny v Ústavě . ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s3
Tak buďto půjdeme principem jakéhosi enumerativního výčtu , tedy výčtu adresného těch subjektů aspoň z hlediska jejich typů , které budou moci býti kontrolovány ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s4
Nejvyšším kontrolním úřadem , anebo tedy půjdeme systémem , že se určí určitý výraz , který právo zná , a podle tohoto výrazu všechny subjekty , které pod něj budou spadat z hlediska své věcné působnosti , budou Nejvyšším kontrolním úřadem kontrolovány . ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s5
Zatímco minule bylo argumentováno , že ta úprava by měla být co nejvíce přesná i na ústavní úrovni a legislativní zkratky se jaksi příliš nehodily , tak dneska je tomu zase do jisté míry opačně , jak vyplývá i ze stanoviska vlády . ps2013-005-01-003-003.u2.p8.s6
Na druhou stranu musím stanovisko vlády do značné míry přivítat , protože je za prvé souhlasné a za druhé se na to dívá jakousi jinou optikou , jinýma očima , které doposud projednávány takto nebyly . ps2013-005-01-003-003.u2.p9.s1
Chci říci , že se návrh od té květnové verze liší už jen v jedné jediné věci , a to v té věci , že návrh , který já jsem předložil , umožňuje ještě nad rámec původní předlohy kontrolu i ČEZu , tedy společnosti , která dříve byla z této kontroly vyňata prostřednictvím klauzule , že ve společnosti , jejíž akcie nebo cenné papíry byly přijaty k obchodování na veřejně obchodovatelných trzích , jsou z této kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu vyňaty . ps2013-005-01-003-003.u2.p9.s2
I toto ustanovení bylo schváleno v minulém období napříč politickým spektrem . ps2013-005-01-003-003.u2.p9.s3
Byla to taková výjimka , která byla dojednána , a já jsem toto ustanovení z této předlohy jaksi vyňal s tím , že můžeme o tom diskutovat . ps2013-005-01-003-003.u2.p9.s4
Vnímám i argumenty proti , ale do značné míry opět dochází k rozšíření kompetencí , pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-005-01-003-003.u2.p10.s1
Tím se zase znovu musím vrátit , a to už tedy závěrem svého vystoupení , k problematice územně samosprávných celků . ps2013-005-01-003-003.u2.p10.s2
Samozřejmě jedna věc jsou nárokové finance , které získávají obce prostřednictvím rozpočtového určení daní , to jsou samosprávné peněžní prostředky , a i u nich uznáváme , že by zde měla být kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu alespoň tedy z hlediska souladu se zákonem . ps2013-005-01-003-003.u2.p10.s3
Za druhé jsou peněžní prostředky , peněžní toky , které Nejvyšší kontrolní úřad má i dnes pravomoc kontrolovat , a to jsou ty nenárokové , řekněme dotační prostředky poskytované z veřejných rozpočtů . ps2013-005-01-003-003.u2.p10.s4
Zde je třeba říci , že ta novela by měla být v této části upravena tak , aby byla zachována - to je pouze to jediné ustanovení nebo jediná věta v prováděcím zákonu , ale Ústavy se to nedotýká - tak by měla být upravena tak , aby se umožnila kontrola tady těchto prostředků , těch nenárokových . ps2013-005-01-003-003.u2.p10.s5
To je asi nepochybné . ps2013-005-01-003-003.u2.p11.s1
Na druhou stranu říci , že kvůli tomuto jedinému bodu tohoto ustanovení prováděcího zákona je celý zákon připraven špatně , považuji za zcela účelové a spíše snahu , jak potopit celý zákon vytvořením chiméry , že ten zákon je naprosto špatný . ps2013-005-01-003-003.u2.p11.s2
Když se podíváte , které subjekty mají být kontrolovány , tak mimo jiné je to například samozřejmě pražský Dopravní podnik , různé jiné akciovky a firmy s obecní , městskou , krajskou nebo státní účastí , pokud tedy dosahují aspoň toho stanoveného procenta . ps2013-005-01-003-003.u2.p11.s3
I o tom procentu se vedly mnohaměsíční diskuse , protože mnohé státy přistupují k tomu , že to procento snižují , a není nezbytné , aby tam obec nebo stát držely nadpoloviční většinu podílů . ps2013-005-01-003-003.u2.p11.s4
Ale vyžaduje se už třeba menší účast . ps2013-005-01-003-003.u2.p12.s1
Toto všechno bylo vydiskutováno tak , aby se zapracovaly připomínky ze všech stran . ps2013-005-01-003-003.u2.p13.s1
Mám - li na závěr říci , jsem přesvědčen , že nejlepší legislativní postup by měl být takový , že by se projednala novela Ústavy i se zástupci horní komory Parlamentu České republiky , tak abychom opět nedělali něco , co by Senát následně neschválil , a tím by celá práce padla vniveč , jako jsme se s překvapením dočkali minule , a zároveň aby bylo vyjasněno , co konkrétně znamená ústavní ochrana obcí a měst nebo územně samosprávných celků - týká se to samozřejmě i krajů - na ústavní úrovni , která je garantována hlavou osmou Ústavy , a kde je tedy zaručena samospráva , tato samostatnost obcí a měst a dalších územně samosprávných celků . ps2013-005-01-003-003.u2.p13.s2
Pokud tato diskuse neproběhne tak , aby bylo dosaženo ústavní shody , tak veškerá snaha o to , aby se zpřístupnily i další subjekty - podívejte se vlastně na rozsah rozšíření subjektů , je poměrně výrazný - tak aby i tady tyto subjekty mohly počítat s tím , že budou podléhat kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s1
K duplicitám - možná úplně poslední poznámka , protože jsem na to zapomněl ve svém vystoupení , duplicity kontroly , které jsou argumentem pro to , aby na úrovni obcí nedocházelo ke kontrolám Nejvyššího kontrolního úřadu - chci říci , že povaha kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu je úplně jiná než ta , která probíhá vlastně dnes ze strany jak finančních úřadů , tak krajských úřadů . ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s2
Nejvyšší kontrolní úřad nemůže vyslovit žádnou sankci . ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s3
Může pouze vyslovit nález , kterým konstatuje buď určité pochybení , nebo konstatuje výsledek své činnosti . ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s4
Toto není klasická finanční kontrola , to je jenom veřejnosprávní postup , který je stanoven a opírá se o zákonnou proceduru . ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s5
Jedinou sankcí , kterou Nejvyšší kontrolní úřad může udělit , je vlastně pořádková pokuta za neplnění součinnosti . ps2013-005-01-003-003.u2.p14.s6
Další sankcí je vlastně potom do jisté míry zveřejnění toho nálezu pro veřejnost . ps2013-005-01-003-003.u2.p15.s1
Já si myslím , že zároveň je jasné , že z kontrolního plánu bude nepochybné , že subjekty , které budou kontrolovány i na úrovni obcí , budou v řádu desítek ročně . ps2013-005-01-003-003.u2.p15.s2
Není možné si myslet , že kapacity Nejvyššího kontrolního úřadu mohou sloužit na prověření 6 300 obcí , což je teď cca počet obcí a měst v České republice . ps2013-005-01-003-003.u2.p15.s3
Bude to tedy určitě kontrola namátková podle kontrolního plánu , ale zároveň tedy kontrola , která bude muset respektovat ústavní vymezení práva obcí , měst a krajů , které je už dnes zakotveno v platné Ústavě . ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s1
Já se těším na probíhající diskusi . ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s2
Věřte , že kdybych na tom zákoně nepracoval poměrně zásadně i v minulém období , tak bych jej nepředkládal . ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s3
Není to žádná Polčákova novela , je to prostě novela , která je vyžádána , měla být už dávno platná . ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s4
Nestalo se tomu tak . ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s5
Pokud se to podaří na základě tohoto návrhu , budu rád , ale nebudu si to připisovat jako nějakou zásadní zásluhu . ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s6
Pokud se to tak nestane , to znamená , novela přijata nebude , bude na stávající vládě , aby připravila návrh nový . ps2013-005-01-003-003.u2.p16.s7
Já už se o žádný takový další návrh pokoušet nebudu , protože do jisté míry mám z probíhajícího procesu , kdy ještě v květnu ta novela byla oslavována a dnes ji mnozí strhávají kvůli jedinému ustanovení , na kterém se nezměnila ani řádka , tak to mě docela demotivovalo . ps2013-005-01-003-003.u2.p17.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-005-01-003-003.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Polčákovi . ps2013-005-01-003-003.u3.p1.s2
Nyní poprosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Kořenek . ps2013-005-01-003-003.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , já provedu pouze krátké shrnutí . ps2013-005-01-003-003.u4.p2.s1
Projednáváme sněmovní tisk 43 a 43 / 1 , což je stanovisko vlády . ps2013-005-01-003-003.u4.p2.s2
Jedná se o novelu Ústavy České republiky , zákon 1 / 1993 Sb . ps2013-005-01-003-003.u4.p2.s3
Předmětem úpravy je rozšíření rozsahu ústavních kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-005-01-003-003.u4.p2.s4
Podle návrhu by Nejvyšší kontrolní úřad nově získal kompetenci ke kontrole hospodaření s majetkem územních samosprávných celků a příjmů a výdajů jejich rozpočtů , a to z hlediska souladu se zákony o hospodaření s majetkem veřejných institucí , o nichž tak stanoví zákon , a to v zákonem stanoveném rozsahu hospodaření s majetkem právnických osob , v nichž má Česká republika nebo územní samosprávný celek majetkovou účast , o nichž tak stanoví zákon . ps2013-005-01-003-003.u4.p2.s5
Tento tisk je doprovázen tiskem 44 , který navrhované rozšíření ústavních kompetencí promítá do zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu a který budeme projednávat v následujícím bodu . ps2013-005-01-003-003.u4.p3.s1
Projednávaný tisk je s drobnou úpravou totožný se sněmovním tiskem 969 z minulého volebního období , který však Sněmovna již neprojednala . ps2013-005-01-003-003.u4.p3.s2
Historie tohoto tisku ovšem sahá dále , neboť obdobný návrh byl v minulém volebním období rovněž projednáván jako sněmovní tisk 351 . ps2013-005-01-003-003.u4.p3.s3
Tento tisk , jak již bylo konstatováno , ale nezískal podporu v Senátu . ps2013-005-01-003-003.u4.p4.s1
Vláda ve svém stanovisku vyslovila s projednávaným návrhem zákona souhlas , doporučila však v dalším legislativním procesu zohlednit několik připomínek . ps2013-005-01-003-003.u4.p4.s2
Za prvé , zpřesnění návrhu v souvislosti s jeho dopadem na oblast hospodaření veřejných vysokých škol . ps2013-005-01-003-003.u4.p4.s3
Za druhé , vláda rovněž navrhuje změnit pojem veřejná instituce za pojem , který se objevil v původních návrzích , totiž právnická osoba veřejnoprávní povahy . ps2013-005-01-003-003.u4.p4.s4
Za třetí , dle vlády také není vhodné omezit kontrolní pravomoci ve vztahu k územně samosprávným celkům pouze na přezkum zákonnosti . ps2013-005-01-003-003.u4.p5.s1
Mé stanovisko jako zpravodaje je , že se domnívám , že tento sněmovní tisk by měl být propuštěn do druhého čtení , tak aby mohla proběhnout odborná debata nad jeho zněním a byl zároveň vytvořen prostor pro jednání se Senátem nad podobou návrhu , který bude přijatelný pro obě komory Parlamentu České republiky . ps2013-005-01-003-003.u4.p5.s2
Zároveň doporučuji přikázat mimo ústavněprávní výbor také výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a výboru kontrolnímu . ps2013-005-01-003-003.u4.p5.s3
Děkuji . ps2013-005-01-003-003.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji Petru Kořenkovi . ps2013-005-01-003-003.u5.p1.s2
Nyní otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil pan prezident Nejvyššího kontrolního úřadu jako host . ps2013-005-01-003-003.u5.p1.s3
Pane prezidente , prosím , máte slovo . ps2013-005-01-003-003.u6.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , především vám chci poděkovat za možnost vystoupit k projednávaným tiskům 43 a 44 , to je návrhu změn Ústavy a návrhu změny zákona 166 / 1993 Sb . ps2013-005-01-003-003.u6.p2.s1
Považuji za nutné na úvod říci , že NKÚ není iniciátorem myšlenky rozšířit svoji působnost , kompetence nebo postavení . ps2013-005-01-003-003.u6.p2.s2
Na četné dotazy , které dostáváme , odpovídáme , že doporučujeme respektovat mezinárodní doporučení dané především Limskou deklarací . ps2013-005-01-003-003.u6.p2.s3
To zní : " Všechny finanční operace s veřejnými rozpočty mají podléhat kontrole příslušného účetního dvora , bez ohledu na to , zda a jakým způsobem se to odráží ve státním rozpočtu . " ps2013-005-01-003-003.u6.p3.s1
Tato myšlenka se ostatně stala součástí volebních programů některých stran . ps2013-005-01-003-003.u6.p3.s2
Dovolte namátkou některé z nich citovat : " Rozšíříme pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu tak , aby mohl kontrolovat veškeré výdaje veřejných rozpočtů . " ps2013-005-01-003-003.u6.p3.s3
Nebo : " Podpoříme novelu Ústavy a zákonů o NKÚ , která rozšíří kontrolní pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu ve vztahu k samosprávě , majetkovým účastem státu , veřejnoprávním institucím , jako jsou pojišťovny , dobrovolné svazky obcí , příspěvkové organizace územních samosprávných celků , Česká televize , Český rozhlas , veřejné vysoké školy , Česká národní banka a další . " ps2013-005-01-003-003.u6.p3.s4
Tyto předvolební proklamace se koneckonců promítly i do koaliční smlouvy , v níž výslovně stojí " rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu tak , aby mohl kontrolovat veškeré výdaje veřejných rozpočtů při současném odstranění duplicit kontrolních systémů " . ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s1
Návrh , který teď projednáváme , nenaplňuje závazek , který jste dali svým voličům . ps2013-005-01-003-003.u6.p4.s2
Do značné míry se sice překrývá s návrhem projednávaným Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky v jejím předchozím volebním období .