ps2013-005-01-002-002.u1.p1.s1
2 . ps2013-005-01-002-002.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jana Farského , Andreje Babiše , Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č . 137 / 2006 Sb . , o veřejných zakázkách , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 42 / - prvé čtení ps2013-005-01-002-002.u1.p2.s1
Poprosím za navrhovatele pana poslance Jana Farského , aby návrh představil . ps2013-005-01-002-002.u1.p2.s2
Prosím , pane poslanče . ps2013-005-01-002-002.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-005-01-002-002.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , podruhé předstupuji před Poslaneckou sněmovnu , abych předložil zákon o registru smluv . ps2013-005-01-002-002.u2.p1.s3
Minulá Poslanecká sněmovna ho nestihla projednat , přesto mu věnovala zvláště v rámci ústavněprávního výboru několik plodných jednání , jejichž výsledky byly zapracovány do původního návrhu zákona . ps2013-005-01-002-002.u2.p1.s4
Zákon se postupně vycizeloval v desetiparagrafový text , podstata návrhu se ale nezměnila . ps2013-005-01-002-002.u2.p1.s5
Ve zkratce zákon říká , že pokud veřejné subjekty uzavřou smlouvu , tato je účinnou až po jejím zveřejnění , a pokud není zveřejněna do tří měsíců od uzavření , pohlíží se na ni , jako by nikdy nevznikla . ps2013-005-01-002-002.u2.p1.s6
Zákon tak podmiňuje platnost smluv uzavíraných veřejnými subjekty právě jejich zveřejněním . ps2013-005-01-002-002.u2.p1.s7
Je to ustanovení průlomové , ve stanoviscích jednotlivých resortů nejčastěji připomínkované , ale v něm je právě podstata a funkčnost celého návrhu . ps2013-005-01-002-002.u2.p1.s8
Pokud by tento šém měl být ze zákona vyňat , zbude jen byrokratický paskvil obtěžující slušné a nepřekážející nepoctivcům . ps2013-005-01-002-002.u2.p2.s1
Zmiňována byla také administrativní náročnost . ps2013-005-01-002-002.u2.p2.s2
Smlouvy se povinně zveřejňují v datově čitelném formátu , není potřeba nic skenovat , nic přepisovat . ps2013-005-01-002-002.u2.p2.s3
Jak jsou smlouvy už dnes v počítači uloženy , takto také bez podpisů a razítek budou zveřejněny . ps2013-005-01-002-002.u2.p2.s4
Nejde o obrázky , jde o data . ps2013-005-01-002-002.u2.p2.s5
Otevřená data umožní se zveřejněnými informacemi pracovat , porovnávat , vyhledávat excesy , plýtvání , nesmyslné útraty , předražování . ps2013-005-01-002-002.u2.p2.s6
Nakládání s veřejnými prostředky bude pod kontrolou konkurence , opozice , občanů i médií . ps2013-005-01-002-002.u2.p2.s7
Všechny tyto subjekty pracují velice motivovaně a zároveň pracují zdarma . ps2013-005-01-002-002.u2.p2.s8
Nakládání s veřejnými prostředky tak bude pod skutečně efektivní veřejnou kontrolou . ps2013-005-01-002-002.u3.p1.s1
Pardon . ps2013-005-01-002-002.u3.p1.s2
Já si dovolím poprosit ctěné kolegy a kolegyně o klid . ps2013-005-01-002-002.u3.p1.s3
Ti z vás , kteří máte cokoliv k diskusi , prosím , abyste opustili tento sál . ps2013-005-01-002-002.u3.p1.s4
Prosím , pokračujte , pane poslanče . ps2013-005-01-002-002.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-005-01-002-002.u4.p1.s2
Odkládané projednání tohoto zákona minulou Sněmovnou , na které doufám nenaváže tempem tato Sněmovna , přineslo i jistá pozitiva . ps2013-005-01-002-002.u4.p1.s3
V mezidobí byl samotný registr smluv na portálu veřejné správy již spuštěn a smlouvy na něm již zveřejňují mnohé subjekty . ps2013-005-01-002-002.u4.p1.s4
Mimo město Semily , které zveřejňuje faktury a objednávky , zveřejňují data i další města , například Opava , Šestajovice , Nové Město na Moravě , Ondřejov , Krasov , Zlín , Chrastava . ps2013-005-01-002-002.u4.p1.s5
Zapojilo se i Ministerstvo financí . ps2013-005-01-002-002.u4.p1.s6
Skutečným zkušebním průkopníkem je pak Liberecký kraj , kde jsou zveřejňována nejen krajská data , ale i data jeho příspěvkových organizací . ps2013-005-01-002-002.u4.p2.s1
K návrhu zákona připojilo své podpisy 78 poslanců této Sněmovny . ps2013-005-01-002-002.u4.p2.s2
Věřím , že je to příslibem rychlého projednání zákona , který není ani opoziční , ani koaliční , ani pravicový , ani levicový , ale prostě potřebný . ps2013-005-01-002-002.u4.p2.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-005-01-002-002.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Farskému . ps2013-005-01-002-002.u5.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Chvojka . ps2013-005-01-002-002.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-005-01-002-002.u6.p1.s1
Dobrý den , dámy a pánové . ps2013-005-01-002-002.u6.p1.s2
Děkuji vám za slovo , pane předsedající . ps2013-005-01-002-002.u6.p2.s1
Já bych se zde jenom krátce vyjádřil jako zpravodaj k právě projednávanému tisku 42 a potom se tímto hlásím i do diskuse . ps2013-005-01-002-002.u6.p2.s2
Po svém úvodním zpravodajském slově bych chtěl říct určité své názory a výhrady k tomuto návrhu zákona . ps2013-005-01-002-002.u6.p3.s1
Tento zákon , tisk 42 , byl jeden z prvních , který byl předložen v rámci tohoto funkčního období do Poslanecké sněmovny , a v zásadě navazuje na zákon , který byl projednáván už v minulém funkčním období , to znamená na novelu občanského zákoníku , z které se poté stal samostatný zákon o registru smluv . ps2013-005-01-002-002.u6.p3.s2
Tento zákon byl opravdu velmi dlouze projednáván v minulém funkčním období a potom díky rozpuštění Sněmovny přijat nebyl . ps2013-005-01-002-002.u6.p4.s1
Jak řekl pan navrhovatel , tak v zásadě účelem je zvýšení transparentnosti a zamezení korupce tím způsobem , že dojde k takzvanému registru smluv , který by měl obsahovat smlouvy v jedné variantě a v druhé variantě nejenom smlouvy , ale také objednávky a faktury , které by musely být povinně zveřejňovány písemně tehdy , když by jednou ze smluvních stran byla Česká republika , územně samosprávný celek , právnická osoba zřízená zákonem a právnická osoba , kterou stát , územně samosprávný celek , sám nebo ve spolupráci s jinými , tu osobu ovládá . ps2013-005-01-002-002.u6.p5.s1
Já si myslím , že pan navrhovatel zákon představil dosti , já jsem to krátce zopakoval . ps2013-005-01-002-002.u6.p5.s2
A nyní nevím , jestli můžu jako zpravodaj začít zákon trošku kritizovat , nebo jestli si musím na chviličku sednout a potom sem zase jít . ps2013-005-01-002-002.u7.p1.s1
Sednout si nemusíte , pane poslanče . ps2013-005-01-002-002.u7.p1.s2
Nicméně tímto otevírám obecnou rozpravu , do které jste se přihlásil . ps2013-005-01-002-002.u7.p1.s3
Uděluji panu poslanci Chvojkovi slovo . ps2013-005-01-002-002.u7.p1.s4
Prosím . ps2013-005-01-002-002.u8.p1.s1
Takže děkuji ještě jednou za slovo . ps2013-005-01-002-002.u8.p1.s2
Já bych chtěl v prvé řadě říct , že principiálně tento zákon podporuji stejně tak , jako jsem ho podporoval v minulém funkčním období . ps2013-005-01-002-002.u8.p1.s3
Chápu principy , na kterých stojí , a myslím , že jsou správné , to znamená smlouvy by měly být zveřejněny . ps2013-005-01-002-002.u8.p1.s4
Určitě tak budou pod větší kontrolou nejenom běžných obyvatel , voličů , ale i médií atd . atd . ps2013-005-01-002-002.u8.p2.s1
Nicméně musím určitým způsobem zkritizovat , protože mi to nedá , nejen ten zákon , ale i aktivitu organizace nebo seskupení nebo sdružení Rekonstrukce státu , kterou já také podporuji , nebo těch devět zákonných programových bodů podporuji . ps2013-005-01-002-002.u8.p2.s2
Ale myslím si , že v poslední době to , co tato organizace činí , je spíše kontraproduktivní . ps2013-005-01-002-002.u8.p3.s1
Takže nyní k těm věcným výhradám . ps2013-005-01-002-002.u8.p3.s2
Jak jsem již řekl , samotný návrh zákona není novinkou v tomto funkčním období . ps2013-005-01-002-002.u8.p3.s3
Byl už projednáván v tom minulém . ps2013-005-01-002-002.u8.p3.s4
Číslo tisku bylo 740 . ps2013-005-01-002-002.u8.p3.s5
Předčasné volby a rozpuštění Sněmovny tu legislativní práci ukončily , takže zákon nebyl projednán kompletně . ps2013-005-01-002-002.u8.p4.s1
Je paradoxní , že i přes výhrady , které se objevily v minulém funkčním období , návrh opět ty sporné body obsahuje . ps2013-005-01-002-002.u8.p4.s2
Musím říct , že tyto podstatné připomínky podle mě navrhovatel v předkládaném návrhu zákonu nijak nezohlednil . ps2013-005-01-002-002.u8.p5.s1
Další věc , nad kterou bych se chtěl pozastavit , a možná je to i na nějaké stanovisko legislativy . ps2013-005-01-002-002.u8.p5.s2
Já se přiznám , že jsem ve Sněmovně čtvrtý rok a ještě jsem neviděl zákon , který by byl předložen do prvního čtení variantně . ps2013-005-01-002-002.u8.p5.s3
Zákon , pokud jste si ho prošli , obsahuje už hned v prvním paragrafu varianty . ps2013-005-01-002-002.u8.p5.s4
Má tam variantu jedna , variantu dvě . ps2013-005-01-002-002.u8.p5.s5
A já si nejsem jist , zda tento návrh nebalancuje na hraně jednacího řádu Poslanecké sněmovny či zda tu hranu nějakým způsobem nepřekračuje . ps2013-005-01-002-002.u8.p5.s6
Já bych byl rád , kdyby se pak zástupce navrhovatelů k tomu mohl vyjádřit , zda si nechal udělat nějaký posudek , zda takovýto variantní návrh je možný , protože v § 86 odst . 2 jednacího řádu zákon konstatuje , že návrh zákona musí obsahovat přesné znění toho , na čem se má Sněmovna usnést . ps2013-005-01-002-002.u8.p5.s7
A nedává tudíž smysl , abychom rozhodovali nyní , podle mého názoru , skromného právního , o několika variantách různých paragrafů . ps2013-005-01-002-002.u8.p6.s1
Další výtka . ps2013-005-01-002-002.u8.p6.s2
Zákon obsahuje nedostatky , na které opakovaně upozorňovala vláda a jednotlivá ministerstva v meziresortním připomínkovém řízení a jež lze shrnout celkem do šesti bodů . ps2013-005-01-002-002.u8.p6.s3
Část se týká věcných ustanovení toho zákona a část se týká nezávazných ustanovení návrhů a legislativně technických náležitostí . ps2013-005-01-002-002.u8.p6.s4
U té první skupiny , tzn . do věcných nedostatků , já počítám za prvé navázání účinnosti smlouvy na její zveřejnění v registru a ustanovení o neplatnosti nezveřejněné smlouvy . ps2013-005-01-002-002.u8.p6.s5
Za druhé nedostatečně definovaný okruh povinných osob . ps2013-005-01-002-002.u8.p6.s6
A za třetí absenci limitů pro zveřejňování smluv , faktur a objednávek . ps2013-005-01-002-002.u8.p6.s7
Co se týká té druhé části výhrad , tzn . nevěcných , tam vidím za prvé nedostatečné posouzení finančních dopadů zákona na povinné osoby a nedefinovaný přínos zákona , za druhé absenci prováděcího předpisu a za třetí krátkou legisvakanční lhůtu . ps2013-005-01-002-002.u8.p7.s1
S největším počtem výhrad se setkáváme , a řekl to už sám zástupce navrhovatelů , u ustanovení o navázání účinnosti smlouvy na její uveřejnění pod sankcí jejího absolutního zneplatnění , kdy má zavedená smlouva nabýt účinnosti až ve chvíli uveřejnění v registru smluv a neuveřejněním do tří měsíců pozbývá platnosti . ps2013-005-01-002-002.u8.p7.s2
Dle mého názoru , a nejen dle mého názoru , jde o zásadní zásah do dosavadní smluvní praxe , který znejisťuje smluvní vztahy v období od podpisu smlouvy do jejího uveřejnění . ps2013-005-01-002-002.u8.p7.s3
Jistota není ani v otázce , odkdy má dojít k naturálnímu plnění či naplnění peněžnímu . ps2013-005-01-002-002.u8.p7.s4
Kromě toho je nutné upozornit na to , že nový občanský zákoník , tzn . ten občanský zákoník , který je účinný od 1 . 1 . tohoto roku , se odklání od institutu absolutní neplatnosti právního úkonu . ps2013-005-01-002-002.u8.p7.s5
Navrhované vázání vzniku smlouvy na její uveřejnění tak jde zcela proti novým tendencím v soukromém právu . ps2013-005-01-002-002.u8.p7.s6
Ve světle uvedených problémů a rizik je tedy podle mě nezbytné důkladně posoudit , zda není vhodnější nahradit institut zneplatnění a svázání účinnosti smlouvy s jejím uveřejněním spíše standardními správními sankcemi , tzn . nějakou pokutou či něčím analogickým . ps2013-005-01-002-002.u8.p8.s1
Dalším výrazným nedostatkem návrhu zákona , který byl identifikován ministerstvy v rámci zkráceného meziresortního připomínkového řízení pro potřeby vládního stanoviska , je nedostatečně definovaný okruh povinných osob , tedy subjektů , na které se má vztahovat povinnost uveřejňovat smlouvy . ps2013-005-01-002-002.u8.p8.s2
O co přesně jde ? ps2013-005-01-002-002.u8.p8.s3
Záměr návrhu je zvýšit veřejnou kontrolu nad nakládáním s veřejnými prostředky ve státní správě , samosprávě a dalších organizacích . ps2013-005-01-002-002.u8.p8.s4
Návrh však řadu takových institutů a organizací opomíjí . ps2013-005-01-002-002.u8.p8.s5
Několik příkladů : V případě zdravotních pojišťoven se bude povinnost uveřejňovat smlouvy vztahovat pouze na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu , ačkoliv s veřejnými prostředky nakládají i zaměstnanecké zdravotní pojišťovny . ps2013-005-01-002-002.u8.p8.s6
Důvod ? ps2013-005-01-002-002.u8.p8.s7
VZP je přímo zřízena zákonem , ostatní pojišťovny jsou zřízeny na základě zákona . ps2013-005-01-002-002.u8.p8.s8
Podobná situace vzniká i u příspěvkových organizací . ps2013-005-01-002-002.u8.p8.s9
Uveřejňovat budou pouze ty , které jsou zřízeny zákonem , nikoliv tedy ty , které jsou zřízeny na základě zákona . ps2013-005-01-002-002.u8.p8.s10
Například v resortu kultury tak má smlouvy uveřejňovat pouze Národní galerie a Česká filharmonie a zbylých 27 příspěvkových organizací zřízených na základě zákona nikoliv . ps2013-005-01-002-002.u8.p9.s1
Řada připomínek se týká také absence jakéhokoli omezení hodnoty uveřejňovaných smluv , případně objednávek a faktur . ps2013-005-01-002-002.u8.p9.s2
Právě obrovský počet uveřejňovaných dokumentů se může stát brzdou efektivního fungování veřejné kontroly prostřednictvím registru smluv . ps2013-005-01-002-002.u8.p9.s3
V záplavě stovek tisíc dokumentů mohou být snadno přehlédnuty problematické smlouvy . ps2013-005-01-002-002.u8.p10.s1
Zajímavý je také pohled na sousední Slovensko , kterým je nynější návrh inspirován . ps2013-005-01-002-002.u8.p10.s2
Slovenská vláda zavedla svým nařízením krátce po zavedení registru smluv v roce 2011 limity pro hodnotu uveřejňovaných faktur a objednávek ve výši tři tisíce , resp . tisíc eur . ps2013-005-01-002-002.u8.p10.s3
Důvodem bylo zabránit zbytečné administrativní zátěži a nezveřejňovat dokumenty týkající se bagatelních částek . ps2013-005-01-002-002.u8.p11.s1
A co se týká důvodové zprávy , pak hodně frekventovanou výtkou i ze strany vlády je nedostatečně podložené vyčíslení očekávaných nákladů , které zavedení registru smluv přinese , a také naprostá absence očekávaných přínosů . ps2013-005-01-002-002.u8.p12.s1
Další problém se pojí s absencí prováděcího předpisu , na který se návrh odkazuje v otázkách praktického fungování zmiňovaného registru smluv .