ps2013-005-01-001-001.u1.p1.s1
1 . ps2013-005-01-001-001.u1.p1.s2
Návrh poslanců Věry Jourové , Petra Gazdíka , Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 90 / 1995 Sb . , o jednacím řádu Poslanecké sněmovny , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 26 / - prvé čtení ps2013-005-01-001-001.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako tisk 26 / 1 a já prosím , aby za navrhovatele vystoupil pan místopředseda Petr Gazdík . ps2013-005-01-001-001.u1.p2.s2
Prosím , pane místopředsedo , máte slovo . ps2013-005-01-001-001.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , členové vlády , dovolte , abych vám představil návrh novely jednacího řádu Poslanecké sněmovny uvedený pod sněmovním tiskem 26 . ps2013-005-01-001-001.u2.p1.s2
Tento návrh si klade za cíl zkvalitnit legislativní proces a zvýšit míru transparentnosti při projednávání návrhů jednotlivých zákonů . ps2013-005-01-001-001.u2.p1.s3
Tyto cíle vnímám jako odraz negativní zkušenosti , kterou jsme já a mnoho mých kolegů v minulém období získali , ale i jako reakci na kritiku veřejnosti a neziskových organizací . ps2013-005-01-001-001.u2.p1.s4
Svých cílů se tento návrh snaží dosáhnout tím , že bude přijato v zásadě pět následujících změn : ps2013-005-01-001-001.u2.p2.s1
1 . ps2013-005-01-001-001.u2.p2.s2
Zveřejnění seznamu osob , které se na tvorbě legislativního textu podílejí , a zavedení tzv . legislativní stopy . ps2013-005-01-001-001.u2.p3.s1
2 . ps2013-005-01-001-001.u2.p3.s2
Prodloužení lhůty mezi 2 . a 3 . čtením na 14 dnů . ps2013-005-01-001-001.u2.p4.s1
3 . ps2013-005-01-001-001.u2.p4.s2
Zavedení principu veřejnosti jednání všech orgánů Poslanecké sněmovny . ps2013-005-01-001-001.u2.p5.s1
4 . ps2013-005-01-001-001.u2.p5.s2
Zavedení povinnosti zpracovat k návrhu zákona obecné zhodnocení korupčních rizik , tzv . CIA . ps2013-005-01-001-001.u2.p6.s1
5 . ps2013-005-01-001-001.u2.p6.s2
Zabránění možnosti neprůhledného rozdělování finančních prostředků prostřednictvím pozměňovacích návrhů k zákonu o státním rozpočtu . ps2013-005-01-001-001.u2.p7.s1
Jako největší nedostatek , který dlouhodobě snižuje kvalitu legislativních prací , vnímám krátkost lhůty mezi 2 . a 3 . čtením . ps2013-005-01-001-001.u2.p7.s2
Je zřejmé , že 72 , resp . 48 hodin je lhůta zcela nedostatečná pro seznámení se s podanými pozměňovacími návrhy a jejich posouzení z odborného , ale i politického hlediska . ps2013-005-01-001-001.u2.p7.s3
Kritici tohoto návrhu namítají , že by byl legislativní proces neúměrně zpomalen a zkomplikován . ps2013-005-01-001-001.u2.p7.s4
Já se však spolu s ostatními předkladateli domnívám , že zpomalení legislativního procesu je přijatelnou cenou za prostor pro důsledné a podrobné seznámení se s pozměňovacími návrhy , o kterých má každý z nás rozhodnout . ps2013-005-01-001-001.u2.p7.s5
Pozměňovací návrhy předložené ve 2 . čtení jsou pak často příčinou velmi nekvalitních zákonů , jež je pak nutné opravovat , čímž se ve svém důsledku roztáčí kolo neustálých změn , které vedou k legislativnímu chaosu . ps2013-005-01-001-001.u2.p8.s1
Tato slova pronáším po zkušenosti , kterou jsem zde v minulém volebním období získal . ps2013-005-01-001-001.u2.p8.s2
Mohu s lítostí konstatovat , že jsme již v minulém volebním období neměli možnost totožný návrh schválit a připravit pro současnou Sněmovnu lepší podmínky pro legislativní práci . ps2013-005-01-001-001.u2.p8.s3
Věřím , že současná Sněmovna bude tento návrh projednávat s vůlí změnit svá pravidla tak , abychom mohli navržené zákony projednávat s klidným svědomím odpovědného zákonodárce . ps2013-005-01-001-001.u2.p9.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-005-01-001-001.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-005-01-001-001.u3.p1.s2
Prosím pana zpravodaje Polčáka , resp . pana poslance Polčáka , který byl určen zpravodajem , tak je to správně , pro prvé čtení . ps2013-005-01-001-001.u3.p1.s3
Omlouvám se , pane poslanče . ps2013-005-01-001-001.u3.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2013-005-01-001-001.u4.p1.s1
Nic se neděje , pane předsedo . ps2013-005-01-001-001.u4.p1.s2
Děkuji za slovo . ps2013-005-01-001-001.u4.p1.s3
Já budu pouze stručný . ps2013-005-01-001-001.u4.p1.s4
Mé vystoupení se týká této předlohy v tom směru , že nebudu navrhovat samozřejmě její zamítnutí . ps2013-005-01-001-001.u4.p1.s5
Je nepochybné , že tato novela je způsobilá projít do dalšího legislativního procesu , pouze snad připomínka . ps2013-005-01-001-001.u4.p1.s6
Zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny je do jisté míry výsostný . ps2013-005-01-001-001.u4.p1.s7
Výsostný v tom , že reguluje vlastně zdejší jednání v této síni , a doposud tedy bývalo zvykem , že se na jeho přípravě podílely všechny politické strany a reprezentace , které zde zasedají . ps2013-005-01-001-001.u4.p1.s8
Myslím si , že by bylo vhodné , než byl předložen tento návrh zákona , aby se tato debata vedla například i s novými uskupeními , ať je to třeba hnutí Úsvit či další , protože je skutečností , že tato vnitřní pravidla , která se potom projeví formou zákona , by měla být akceptovatelná pro všechna uskupení , která zde zasedají , a na druhou stranu by měla přetrvat déle než jenom jedno volební období . ps2013-005-01-001-001.u4.p2.s1
Již zde bylo hovořeno o tom , že ten návrh zákona je do jisté míry základem , je možné i hovořit o některých změnách , na které upozorňuje i vláda - jistý nesoulad se zákonem o rozpočtových pravidlech , v daňovém řádu je určitá terminologie , kterou předloha nerespektuje , na druhou stranu jsou to relativní drobnosti z pohledu toho , co nás dneska ještě čeká . ps2013-005-01-001-001.u4.p2.s2
Takže já jaksi nehodlám zdržovat jednání této Sněmovny a doporučuji , aby tento návrh zákona postoupil do dalšího čtení , s tím , že by bylo třeba zvážit , aby se prodloužila lhůta pro jednání v rámci 2 . čtení , jak jsem řekl , aby všechny poslanecké kluby mohly zasednout , a myslím si , že by bylo vhodné , aby se i vytvořila určitá buď neformální , nebo formální skupina zástupců všech politických stran , která by o této normě diskutovala . ps2013-005-01-001-001.u4.p3.s1
To , co je zásadní , mimo jiné je nutno vypíchnout , je skutečně to prodloužení lhůty mezi 2 . a 3 . čtením . ps2013-005-01-001-001.u4.p3.s2
Je pravdou , že toto prodloužení lhůty mezi 2 . a 3 . čtením skýtá jistá rizika , která mohou souviset s tím , že se tím prodlouží legislativní proces . ps2013-005-01-001-001.u4.p3.s3
A ono se může jevit , že třeba 14 dnů není tak zásadní doba , ale v této Sněmovně se často stává , že je důležitý někdy i každý den . ps2013-005-01-001-001.u4.p3.s4
To je řešitelné buďto zkrácením této lhůty , nebo vymezením této lhůty jinak typově na určité případy , anebo i tím , že by vláda v danou chvíli potom , kdyby potřebovala , vyhlásila stav legislativní nouze . ps2013-005-01-001-001.u4.p3.s5
Zde je ovšem třeba podotknout , že i podle nálezu Ústavního soudu je třeba přistupovat k problematice vyhlášení stavu legislativní nouze poměrně restriktivně , takže toto by asi úplné řešení té námitky o dlouhosti lhůty mezi 2 . a 3 . čtením , která se tedy navrhuje prodloužit ze současných 24 hodin na 14 dnů , tím by se příliš nevyhovovalo . ps2013-005-01-001-001.u4.p3.s6
Je třeba , aby se předkladatelé nad tímto ještě zamysleli , protože je faktem , že život zde ve Sněmovně je variabilní a může vyžadovat někdy i pružná řešení . ps2013-005-01-001-001.u4.p3.s7
To tedy říkám z opozičních lavic pro zástupce nově se formující vládnoucí koalice , což je de facto ustanovení , které by mělo jít potom v ústrety jim . ps2013-005-01-001-001.u4.p3.s8
Děkuji . ps2013-005-01-001-001.u5.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2013-005-01-001-001.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2013-005-01-001-001.u5.p1.s3
Jakkoliv mám dvě přihlášky , tak ještě předtím dám prostor s přednostním právem panu předsedovi Stanjurovi , připraví se paní poslankyně Putnová . ps2013-005-01-001-001.u5.p1.s4
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-005-01-001-001.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-005-01-001-001.u6.p1.s2
Nejdřív chci říct , že budeme hlasovat pro projednání tohoto návrhu ve výborech , a chci říct , že je to jediný legislativní návrh dneska , který má plné právo , aby byl poslanecký . ps2013-005-01-001-001.u6.p1.s3
Nemyslíme si , že vláda , moc výkonná , by měla navrhovat , jaká pravidla si stanoví moc zákonodárná . ps2013-005-01-001-001.u6.p1.s4
Takže je dobře v tomto případě , že se jedná o poslanecký návrh a ne vládní . ps2013-005-01-001-001.u6.p2.s1
Myslím , že v rámci projednávání se můžu soustředit na jiné body než těch pět , které uvádějí předkladatelé , nicméně dovolte mi , abych se vyjádřil , poukázal na některá rizika či nedomyšlenosti či nedostatky těch navržených bodů . ps2013-005-01-001-001.u6.p3.s1
Zveřejnění seznamu osob , které se na tvorbě legislativního textu podílely . ps2013-005-01-001-001.u6.p3.s2
My určitě nemám problém s tím , aby pokud někdo podal pozměňující návrh na výboru , aby o tom byl jasný záznam . ps2013-005-01-001-001.u6.p3.s3
Nemáme žádný problém s tím , aby hlasování na výborech bylo dohledatelné jako hlasování na plénu . ps2013-005-01-001-001.u6.p3.s4
Nicméně pokud to vezmeme doslova , tak v případě , že to bude vládní návrh a bude to připravovat nějaký legislativní odbor ministerstva , bude součástí vládního návrhu seznam těchto lidí ? ps2013-005-01-001-001.u6.p3.s5
Pokud se udělá nějaký seminář , na kterém vystoupí i dotčené osoby , zájmové skupiny , což je naprosto legitimní a naprosto běžné , bude i seznam těchto lidí a těchto organizací ? ps2013-005-01-001-001.u6.p3.s6
A pokud ano , budeme k tomu chtít , jestli je stát platí , nebo ne ? ps2013-005-01-001-001.u6.p3.s7
Já si myslím , že ano . ps2013-005-01-001-001.u6.p3.s8
Že by každý měl uvádět , zda je , či není . ps2013-005-01-001-001.u6.p4.s1
Chci říct , že je o tom potřeba vést ještě podrobnou debatu , aby se neřeklo , že jediný , za kým bude legislativní stopa , bude poslanec , který podá pozměňující návrh , protože lidí , kteří se podílejí na přípravě legislativy , je velmi mnoho , a víte , že nejdůležitější je původní materiál . ps2013-005-01-001-001.u6.p4.s2
Každá změna , a vy jako vládní poslanci to poznáte , se bude těžko prosazovat , protože se bude říkat , že to je vládní návrh , ať do toho Sněmovna moc nezasahuje . ps2013-005-01-001-001.u6.p4.s3
Prosil bych předkladatele a všechny , kteří se tím budou zabývat , abychom tohle ještě podrobně diskutovali , aby logická , a já myslím , že to je naprosto oprávněná potřeba , vědět , kdo to navrhl a jak jsem hlasoval ve výboru , já s tím nemám žádný problém , abychom to nepřehnali a pak jsme neměli stovky , tisíce jmen u každého návrhu zákona , kdo jenom prošel kolem , a každého referenta na legislativním odboru . ps2013-005-01-001-001.u6.p5.s1
Druhá věc , která zní velmi dobře a logicky , je prodloužení lhůty mezi druhým a třetím čtením . ps2013-005-01-001-001.u6.p5.s2
Musím říct , že tak jak je to navrženo , správný název je , že u opozičních návrhů se lhůta prodlouží mezi druhým a třetím čtením , protože tady se zachovává možnost Sněmovně to snížit na 48 hodin , bez možnosti veta dvou klubů . ps2013-005-01-001-001.u6.p5.s3
A protože jsem tady sice teprve druhé volební období , ale nějakou praxi mám , když to navrhne vláda , tak to vládní většina schválí a bude 48 hodin . ps2013-005-01-001-001.u6.p5.s4
Když navrhne opozice , že chce snížit z deseti dnů nebo čtrnácti na 48 hodin , tak to vládní koalice zamítne . ps2013-005-01-001-001.u6.p5.s5
Takže tento návrh je pro opoziční návrhy , ne pro vládní , ale budiž , bude to komplikovat život především vládě , protože buď narušíme šestitýdenní cyklus schůzí a vymyslíme nějaký jiný , sedmitýdenní , nebo zkrátíme výborové týdny nebo nevím jak , anebo bude materiál druhé čtení na jedné schůzi a třetí čtení na druhé . ps2013-005-01-001-001.u6.p6.s1
Současně je navrženo , aby se návrh zákona dal stáhnout ještě na začátku třetího čtení . ps2013-005-01-001-001.u6.p6.s2
Vznikají tady týdny a měsíce na politickou úvahu , zda třeba vláda v okamžiku , kdy se nevyvíjí projednávání zákona ve Sněmovně tak , jak si vláda představovala , aby to byla schopna ještě týdny analyzovat a případně ho stáhnout . ps2013-005-01-001-001.u6.p6.s3
Nevím , jestli je to dobře . ps2013-005-01-001-001.u6.p7.s1
Je tam snaha , snížit možnost obstrukcí pro opozici . ps2013-005-01-001-001.u6.p7.s2
Zvažte . ps2013-005-01-001-001.u6.p7.s3
My teď jsme v opozici , taky nás to napadlo , když jsme vládli . ps2013-005-01-001-001.u6.p7.s4
Nakonec jsme tomu pokušení vždycky odolali . ps2013-005-01-001-001.u6.p7.s5
Jestli chcete , prosaďte si to tam , že nechcete obstrukce při projednávání programu . ps2013-005-01-001-001.u6.p7.s6
Myslím si , že zejména předsedové poslaneckých klubů mají vlastní zkušenost s tím , že stejně má někdo neomezenou možnost vystupování , tak je to docela zbytečné a my to nedoporučujeme . ps2013-005-01-001-001.u6.p7.s7
Když jsme odolali jako vládní strana , tak odoláme i jako opoziční , protože je to i proti nám . ps2013-005-01-001-001.u6.p8.s1
Není žádný problém s tím , aby se korupční rizika připojovala k návrhům zákona . ps2013-005-01-001-001.u6.p8.s2
Myslím si , že to je v pořádku , velmi často se to podceňuje . ps2013-005-01-001-001.u6.p8.s3
Nicméně nesmí to být tak formální . ps2013-005-01-001-001.u6.p8.s4
A je to třeba říct kriticky na minulé volební období , jak se posuzuje dopad na veřejné rozpočty státní , krajské či obecní . ps2013-005-01-001-001.u6.p8.s5
Velmi často jsou nepravdivé věty , že to nemá dopad na krajské a obecní samosprávy . ps2013-005-01-001-001.u6.p8.s6
Návrh zákona . ps2013-005-01-001-001.u6.p8.s7
A zeptejte se pak starostů , kolik peněz jim to bere , kolik musí přijmout úředníků , aby zajistili novou povinnost . ps2013-005-01-001-001.u6.p8.s8
Má to velmi často dopad . ps2013-005-01-001-001.u6.p8.s9
Takže bych poprosil , abychom to zpřesnili , jak finanční dopad , tak dopad na vznik potenciálních korupčních rizik . ps2013-005-01-001-001.u6.p9.s1
Pak si myslím , že tam je jeden návrh , který je podle mě na hraně ústavnosti , ale zase veďme o tom debatu , nechci tady pronášet nějaké silné věty . ps2013-005-01-001-001.u6.p9.s2
Tam se v zásadě říká , nebo v zásadě navrhovatelé chtějí bojovat s porcováním medvěda , i když se už medvěd roky neporcuje . ps2013-005-01-001-001.u6.p9.s3
Je to trošku s křížkem po funuse , ale proč ne . ps2013-005-01-001-001.u6.p9.s4
Ale jak chtějí bojovat s medvědem ? ps2013-005-01-001-001.u6.p9.s5
Neříkají , že nemůže být přímá dotace někomu . ps2013-005-01-001-001.u6.p9.s6
Říkají , že kdo si to vylobbuje na ministerstvu , a už to přijde v rámci vládního návrhu zákona , tak je to v pořádku . ps2013-005-01-001-001.u6.p9.s7
A když to navrhne poslanec , tak to musí nejdřív projednat úředník .