ps2013-001-02-015-020.u1.p1.s1
20 . ps2013-001-02-015-020.u1.p1.s2
Zákonné opatření Senátu , kterým se mění zákon č . 137 / 2006 Sb . , o veřejných zakázkách , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 55 / 2012 Sb . , kterým se mění zákon č . 137 / 2006 Sb . , o veřejných zakázkách , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 4 / ps2013-001-02-015-020.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložené zákonné opatření uvede předseda vlády pan Jiří Rusnok . ps2013-001-02-015-020.u1.p2.s2
Prosím ho , aby se ujal slova . ps2013-001-02-015-020.u1.p2.s3
Prosím , pane předsedo vlády . ps2013-001-02-015-020.u2.p1.s1
Děkuji vám . ps2013-001-02-015-020.u2.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi tedy , abych uvedl toto v řadě poslední zákonné opatření Senátu , kterým se mění zákon o veřejných zakázkách a tak dále . ps2013-001-02-015-020.u2.p1.s3
Nebudu opakovat ten dlouhý název . ps2013-001-02-015-020.u2.p2.s1
Toto opatření schválil Senát dne 10 . října 2013 a následně bylo vyhlášeno ve Sbírce zákonů pod č . 341 / 2013 . ps2013-001-02-015-020.u2.p2.s2
Vládou předložený návrh zákonného opatření Senátu byl totožný se zněním novely zákona , kterou předložila minulá vláda Poslanecké sněmovně Parlamentu - respektive naše vláda , omlouvám se - v srpnu letošního roku jako sněmovní tisk 1128 . ps2013-001-02-015-020.u2.p2.s3
Nicméně v důsledku následného rozpuštění Poslanecké sněmovny k jeho projednání již nedošlo . ps2013-001-02-015-020.u2.p3.s1
Pokud jde o neodkladnost . . . ps2013-001-02-015-020.u2.p3.s2
Pokud by toto zákonné opatření Senátu nebylo schváleno , mělo by to podle názoru vlády závažné následky způsobené zejména nemožností zadání nadlimitní a významné veřejné zakázky . ps2013-001-02-015-020.u2.p3.s3
Dále by vznikly škody v podobě neúměrného navýšení počtu zadávaných veřejných zakázek . ps2013-001-02-015-020.u2.p4.s1
Dále se dostanu k vysvětlení těchto záležitostí . ps2013-001-02-015-020.u2.p4.s2
Byl by to rozhodně výrazný negativní dopad na podnikatelskou i nepodnikatelskou sféru a způsobilo by to další právní nejistotu . ps2013-001-02-015-020.u2.p4.s3
Jde totiž o to , že pokud nebude toto opatření schváleno , budou mít zadavatelé v případě nadlimitních a významných veřejných zakázek volbu pouze mezi nemožností zadání veřejné zakázky a řízením , které bude ovšem v přímém rozporu se zákonem o veřejných zakázkách , přičemž tento nesoulad podle našeho názoru nelze překlenout výkladem zákona . ps2013-001-02-015-020.u2.p4.s4
Dále by v případě veřejných zakázek na stavební práce došlo ke značnému navýšení povinnosti jejich vypisování a s tím spojených nákladů . ps2013-001-02-015-020.u2.p4.s5
Proces zadávání veřejných zakázek by tak byl od 1 . ledna příštího roku do značné míry ochromen a došlo by ke vzniku dalších nadměrných finančních nákladů , jejichž vynaložení by bylo zcela neúčelné a neefektivní . ps2013-001-02-015-020.u2.p5.s1
S ohledem na tyto uvedené dopady byla vláda nucena na tuto situaci reagovat a v rámci možností , které jsme měli , pokud jde o legislativní kroky , to bylo možno udělat pouze zákonným opatřením Senátu . ps2013-001-02-015-020.u2.p5.s2
Důvodem , proč byla pro přijetí navrhovaných změn zvolena forma zákonného opatření , je nezbytnost provedení těchto změn v zákoně o veřejných zakázkách nejpozději s účinností od 1 . ledna 2014 . ps2013-001-02-015-020.u2.p6.s1
Nyní k samotným změnám věcné povahy . ps2013-001-02-015-020.u2.p6.s2
V současné době reálně neexistuje žádná osoba , která by splňovala podmínky pro takzvanou osobu se zvláštní způsobilostí , jejíž vyjádření mělo být v rámci původního znění zákona od ledna 2014 podmínkou zahájení zadávacího řízení na nadlimitní veřejnou zakázku . ps2013-001-02-015-020.u2.p6.s3
Proto je podle našeho názoru nezbytné tento institut s účinností od 1 . ledna 2014 zrušit . ps2013-001-02-015-020.u2.p6.s4
Obdobně je tomu v případě osoby vybrané ze seznamu hodnotitelů . ps2013-001-02-015-020.u2.p6.s5
Tato osoba má být členem hodnoticí komise v případě významné veřejné zakázky , ovšem seznam hodnotitelů bohužel neexistuje a je jisté , že do 1 . ledna 2014 by ani existovat nemohl . ps2013-001-02-015-020.u2.p7.s1
Nebude - li zákonné opatření Senátu schváleno , hrozí nemožnost zadávání nadlimitních a významných veřejných zakázek v České republice . ps2013-001-02-015-020.u2.p7.s2
Ročně je , pro vaši informaci , zadáváno přibližně 3 500 nadlimitních veřejných zakázek o celkovém objemu přesahujícím 200 mld . korun . ps2013-001-02-015-020.u2.p7.s3
Pokud jde o významné veřejné zakázky , je na příští rok plánováno zadání přibližně 80 významných veřejných zakázek o souhrnné předpokládané hodnotě přesahující 82 mld . korun . ps2013-001-02-015-020.u2.p8.s1
Další reálnou hrozbou je zpomalení čerpání evropských dotací . ps2013-001-02-015-020.u2.p8.s2
V případě nepřijetí předmětných změn by příjemci dotací nemohli dotaci přidělenou na realizaci nadlimitní veřejné zakázky čerpat , neboť by nebyli schopni zakázku zadat tak , aby nedošlo k porušení zákona o veřejných zakázkách . ps2013-001-02-015-020.u2.p8.s3
Postup v souladu s právními předpisy je ovšem jednou ze základních podmínek proplacení dotace . ps2013-001-02-015-020.u2.p9.s1
Na základě pozměňovacího návrhu senátora Eyberta zákonné opatření Senátu zvyšuje současné limity z dosavadních 3 mil . korun bez DPH na 6 mil . korun bez DPH v případě veřejných zakázek na stavební práce a z dosavadního 1 mil . korun bez DPH na 2 mil . korun bez DPH v případě veřejných zakázek na dodávky a služby . ps2013-001-02-015-020.u2.p9.s2
Vládní návrh zákonného opatření Senátu předpokládal zachování současných limitů , tedy 1 mil . pro dodávky a služby a 3 mil . pro stavební práce . ps2013-001-02-015-020.u2.p9.s3
Bez schválení zákonného opatření Senátu by u veřejných zakázek na stavební práce došlo ke snížení limitu z dosavadních 3 mil . na 1 mil . , což by vedlo ke zvýšení administrativní zátěže a finančních nákladů jak na straně zadavatelů , tak na straně dodavatelů . ps2013-001-02-015-020.u2.p9.s4
Dále by tím byl zpomalen investiční proces v oblasti stavebnictví , neboť délka řízení před uzavřením smlouvy by byla nepřiměřeně prodloužena a tím by byl pravděpodobně také negativně ovlivněn trh se stavebními zakázkami obecně . ps2013-001-02-015-020.u2.p9.s5
V případě snížení limitu pro veřejné zakázky na stavební práce na 1 mil . korun bez DPH lze očekávat nárůst zadávacích řízení v podlimitním režimu o cca 11 500 zadávacích řízení ročně , tj . zhruba o 100 % oproti dosavadnímu stavu . ps2013-001-02-015-020.u2.p10.s1
Závěrem mi dovolte zdůraznit , že obsah zákonného opatření Senátu byl napříč resorty i odbornými organizacemi zabývajícími se problematikou veřejného zadávání obecně podporován , a panovala tak všeobecná shoda nad jeho správností a nutností jeho urychleného přijetí . ps2013-001-02-015-020.u2.p11.s1
Rovněž lze konstatovat , že předložené zákonné opatření Senátu je podle našeho názoru v souladu s článkem 33 Ústavy , která stanoví kumulativní podmínky , jejichž splnění je nutné k možnosti zvolení tohoto výjimečného legislativního řešení . ps2013-001-02-015-020.u2.p12.s1
V návrhu zákonného opatření Senátu byly uplatněny pozměňovací návrhy , které předložil výbor pro územní rozvoj , veřejnou správu a životní prostředí , výbor pro hospodářství , zemědělství a dopravu a také ústavněprávní výbor Senátu . ps2013-001-02-015-020.u2.p12.s2
Dále byly přijaty pozměňovací návrhy senátorů , mimo jiné již zmíněný pozměňovací návrh senátora Pavla Eyberta , který se týkal limitů veřejných zakázek . ps2013-001-02-015-020.u2.p12.s3
Byl také přijat pozměňovací návrh senátora Jaroslava Kubery na zrušení povinnosti , aby se k zadávacím podmínkám nadlimitní veřejné zakázky vyjadřoval povinně autorizovaný architekt , autorizovaný inženýr nebo autorizovaný technik . ps2013-001-02-015-020.u2.p12.s4
Dále pak bylo navrženo , aby byl z textu návrhu zákonného opatření Senátu vypuštěn bod číslo 4 , tj . § 71 odst . 6 písm . c ) , který vyžadoval , aby v případě opakování zadávacího řízení , které bylo zrušeno z důvodu jedné nabídky , zadávací podmínky nového řízení nezúžily okruh možných dodavatelů . ps2013-001-02-015-020.u2.p12.s5
Zbývající pozměňovací návrhy byly technického charakteru a byly rovněž přijaty . ps2013-001-02-015-020.u2.p13.s1
Vláda přijaté pozměňovací návrhy nerozporuje a s provedenými změnami souhlasila . ps2013-001-02-015-020.u2.p14.s1
S ohledem na výše uvedené a na naléhavost situace , ve které se veřejní zadavatelé nacházejí , ať už jde o obce , města , kraje , veřejné podniky , respektive stát , a vzhledem i k , řekl bych , poměrně nedobré ekonomické situaci zejména v oblasti stavebnictví , ale i v dalších resortech , které reprezentují dodavatele veřejných zadavatelů , si vás dovoluji , vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci , požádat o schválení předloženého zákonného opatření . ps2013-001-02-015-020.u2.p15.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2013-001-02-015-020.u3.p1.s1
Děkuji , pane premiére . ps2013-001-02-015-020.u3.p1.s2
Poprosím pana předsedu Senátu . ps2013-001-02-015-020.u4.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené poslankyně , vážení poslanci , u tohoto zákonného opatření byl Senát nejvíce na pochybách , zdali je splněna podmínka neodkladnosti . ps2013-001-02-015-020.u4.p1.s2
Opravdu tady se vedla diskuse a názory byly rozdílné . ps2013-001-02-015-020.u4.p1.s3
Nakonec se Senát rozhodl , že ji shledává , a tím impulsem byla velmi výrazná stanoviska zejména představitelů měst a obcí . ps2013-001-02-015-020.u4.p1.s4
My jsme je s panem předsedou vlády slyšeli , když jsme se oba dva zúčastnili shromáždění , resp . valné hromady Svazu měst a obcí v Českých Budějovicích , kde představitelů měst a obcí bylo několik stovek . ps2013-001-02-015-020.u4.p1.s5
A dá se říct , že v každém vystoupení byl požadavek , abychom toto změnili v duchu připraveného vládního návrhu , který ovšem vzhledem k rozpuštění Poslanecké sněmovny byl ve své proceduře zastaven . ps2013-001-02-015-020.u4.p2.s1
Samozřejmě že tady je to prokázání neodkladnosti skutečně pouze v té ekonomické oblasti , ale my si myslíme , že v době , kdy naše hospodářství je bohužel delší dobu v červených číslech , stavební výroba se několik let propadá velmi prudce dolů , tak že jakýkoliv impuls k nápravě a obratu je cenný . ps2013-001-02-015-020.u4.p2.s2
Ale tady hrozilo , že ta situace se bude ještě urychleně zhoršovat , neboť obce za nových podmínek , které stanovuje zákon 55 z roku 2012 , by pravděpodobně znamenala ještě další propad . ps2013-001-02-015-020.u4.p3.s1
Musím říci , že tady byl velký konsensus , ze 60 přítomných senátorů a senátorek pro tento návrh hlasovalo 57 . ps2013-001-02-015-020.u4.p4.s1
A úplně na závěr bych chtěl říci , že právě tady , jak říkal i pan předseda vlády , zásadně ten návrh posunuly ještě více , než vláda navrhovala , právě pozměňovací návrhy kolegů z pravého spektra . ps2013-001-02-015-020.u4.p4.s2
Kolega Eybert a Kubera tam zanesli zásadní posun , který je samozřejmě pro obce výhodný . ps2013-001-02-015-020.u4.p4.s3
Vláda to ani tak nenavrhovala . ps2013-001-02-015-020.u4.p4.s4
A já bych moc přál Poslanecké sněmovně do budoucího období , aby na rozdíl od minulého období dokázala , tak jako se to přece jenom daří víc v Senátu , posuzovat hlavně , jaký to je návrh , pro koho je prospěšný a pro koho není prospěšný , a aby bylo úplně jedno , jestli to dává někdo z toho nebo onoho politického spektra , ale hlavně aby to sloužilo prosperitě České republiky a občanům české země . ps2013-001-02-015-020.u4.p4.s5
Já vám to přeji a děkuji vám , že jste mě tady dneska vyslechli . ps2013-001-02-015-020.u5.p1.s1
Děkuji i panu předsedovi Senátu . ps2013-001-02-015-020.u5.p1.s2
Otvírám obecnou rozpravu . ps2013-001-02-015-020.u5.p1.s3
Mám zde dvě přihlášky - paní poslankyně Jana Fischerová , připraví se paní poslankyně Věra Jourová . ps2013-001-02-015-020.u6.p1.s1
Pane předsedo , děkuji za slovo . ps2013-001-02-015-020.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , pane předsedo Senátu , pane předsedo vlády , navážu na to , co zde uvedli mí předřečníci , pamatuji si dobře i ta poslední slova , že je potřeba , aby se pracovalo racionálně . ps2013-001-02-015-020.u6.p1.s3
A já řeknu názor svůj , ale vlastně vyjádřím i názor poslaneckého klubu Občanské demokratické strany . ps2013-001-02-015-020.u6.p2.s1
Mezi námi je celá řada ať už bývalých , současných primátorů , starostů obcí a měst . ps2013-001-02-015-020.u6.p2.s2
Já osobně řeknu také spíš praktické poznatky ze své minulé činnosti jako starostka 25 tisícového města , kdy jsem toto zažila na vlastní kůži , protože to , co zde říkal pan premiér Rusnok , už nebudu opakovat . ps2013-001-02-015-020.u6.p2.s3
Čísla jsem měla také připravená stejně jako on . ps2013-001-02-015-020.u6.p2.s4
Jenom jak zde říkal pan předseda Senátu o tom , že Senát velice zvažoval , je - li toto opravdu nutné projednat podle článku 33 Ústavy , tak je to o tom politickém rozhodnutí , jak se Senát rozhodl . ps2013-001-02-015-020.u6.p2.s5
A vlastně předseda našeho poslaneckého klubu Zbyněk Stanjura se zmínil k této technické novele zákona o zadávání veřejných zakázek , že to není až tak zcela nutné , ale víme také , že každý z nás obdržel právě osobní dopis předsedy Svazu měst a obcí České republiky Dana Jiránka , kde na nás apeloval , abychom věcně podpořili tento zákon . ps2013-001-02-015-020.u6.p2.s6
Sama vím , jak pro starosty , starostky také , obcí , zejména těch malých , aby měli podmínky lepší , aby nebylo tolik administrativy . ps2013-001-02-015-020.u6.p2.s7
A ta další opatření , která jsou právě v této technické novele , by to měla usnadnit . ps2013-001-02-015-020.u6.p3.s1
Konkrétně zde také padlo vyjádření k tomu , že se k 1 . 1 . 2014 nestačily proškolit všechny ty osoby s tzv . zvláštní způsobilostí v rámci Ministerstva pro místní rozvoj , což je právě to neodkladné . ps2013-001-02-015-020.u6.p3.s2
Tomu rozumím . ps2013-001-02-015-020.u6.p3.s3
Ale ty další věci , které zde ještě nebyly jmenovány - šššš . ps2013-001-02-015-020.u6.p3.s4
Prosím , klid , mě neposlouchají . ps2013-001-02-015-020.u7.p1.s1
Já jsem se již několikrát snažil bez použití mikrofonu varovat skupinu vlevo , ale nepadlo to mé varování na úrodnou půdu . ps2013-001-02-015-020.u7.p1.s2
Takže bohužel příště už asi budu muset jmenovat a žádat o klid . ps2013-001-02-015-020.u7.p1.s3
Omlouvám se , paní poslankyně . ps2013-001-02-015-020.u8.p1.s1
Pane předsedo , děkuji . ps2013-001-02-015-020.u8.p1.s2
Byla to smíšená skupina . ps2013-001-02-015-020.u8.p1.s3
Děkuji . ps2013-001-02-015-020.u9.p1.s1
Sedíme podle abecedy , takže to bylo někde od B do D . ps2013-001-02-015-020.u10.p1.s1
Děkuji . ps2013-001-02-015-020.u10.p1.s2
Moji sousedé tam poslouchají . ps2013-001-02-015-020.u10.p2.s1
Vrátím se k tématu . ps2013-001-02-015-020.u10.p2.s2
Zde také ještě dnes nepadlo konkrétní upřesnění , o co Občanská demokratická strana do budoucnosti usiluje . ps2013-001-02-015-020.u10.p2.s3
A sice víme , protože je nás zde mnoho , řeknu napříč politickým spektrem , zkušených s vykonáváním samosprávy a tam dochází mnohdy k prodlužování termínů , když dojde k podání stížnosti u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže . ps2013-001-02-015-020.u10.p2.s4
A proto řeknu a zdůrazním , že Občanská demokratická strana dlouhodobě usiluje , aby vedle zajištění transparentnosti zadávání veřejných zakázek měl tento zákon v budoucnu zároveň lépe nastaveny podmínky , které zamezí zneužívání institutu odvolání . ps2013-001-02-015-020.u10.p2.s5
Víme , že mnohé ty odvolačky tam leží dlouhou dobu . ps2013-001-02-015-020.u10.p2.s6
Čili chtěli bychom do budoucna také podporovat stanovení pevných lhůt u řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže . ps2013-001-02-015-020.u10.p3.s1
A na závěr - já už jsem opravdu stručná , tak řeknu , že na závěr chceme tato zákonná opatření Senátu také podpořit . ps2013-001-02-015-020.u10.p3.s2
Děkuji . ps2013-001-02-015-020.u11.p1.s1
Děkuji , paní poslankyně . ps2013-001-02-015-020.u11.p1.s2
Další přihlášenou , zatím poslední v obecné rozpravě , je paní poslankyně Věra Jourová . ps2013-001-02-015-020.u11.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-001-02-015-020.u12.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené dámy , vážení pánové , dovolte mi nejdřív si vychutnat tuto vznešenou chvíli , kdy mohu poprvé promluvit v dolní komoře našeho Parlamentu .