Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan Hamáček67.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání(školskýzákon),vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.200/1990Sb.,opřestupcích,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk611/-prvéčteníProsím,abytentotiskuvedlazpověřenívládypaníministryněškolství,mládežeatělovýchovypaníKateřinaValachová.Paníministryně,prosím,máteslovo.ZnovuprosímoklidvPoslaneckésněmovně.Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina ValachováVáženépaníposlankyně,váženípániposlanci,dovoltemipředstavitauvéstvládnínávrhzákona,kterýmseměníškolskýzákonvrámcipředstavenívprvnímčtení.Cosetýkáobsahunovely,stěžejnímcílemnovelizaceškolskéhozákonajejednakúpravapředškolníhovzdělávání,zavedeníjednotnépřijímacízkouškynastředníškolyagymnáziasmaturitou,jednakúpravaspolečnéčástimaturitnízkouškyvoblastispolečnéčástimaturitnízkoušky,dáleúpravaNárodníradyprovzdělávání.Vevšechtěchtoohledechsejednábuďonaplňováníkoaličnísmlouvyaprogramovéhoprohlášenívlády,nebosejednáovýsledekvyplývajícízpodporytěchtozměnstransociálníchpartnerůčistranodbornéveřejnostiaťpedagogické,čijiné.Vrámcitzv.povinnéhopředškolníhovzdělávánívládnínávrhobsahujeněkolikzměn.Prvnízáležitost,nakteroubychváschtělaupozornit,jedlouhoudobuzhlediskarodičůupřednostňovanázměnasouvisejícístím,žeodroku2017zakotvujemenároknapředškolnívzdělávánídětíčtyřletých,odškolníhoroku2018nároknapředškolnívzdělávánítříletýchdětí.SoučasněvsouvislostiazcelavsouladustrendyvrámcivzdělávánívrámciEvropskéuniezavádímetakétzv.povinnýpředškolnírokvzdělávánívobdobíod5do6letdítěte.Cosetýkátétopovinnosti,pakbychjenomchtělaupozornitnato,žesenejednáoobdobupovinnéškolnídocházky,takjakjiznámenásledněod6letvěku,alejednáseopovinnépředškolnívzdělávání,kterévtutochvílivyužívá90%dětí,astejnětaksetedyjednáomožnost,kterouupravujeme,volittakéalternativutohotovzděláváníprooněch10%dětí,čijejichrodičů,kterétentosystémnevyužívají.Cosetýkápovinnéhopředškolníhovzdělávání,mělobytotedyfungovattak,ževrámcikvětnovýchzápisů,kterétedynověupravujemejednotně,květnovézápisydopředškolníhovzdělávání,takvpřípaděpovinnéhopředškolníhovzdělávání,kdonebudechtíttímtozpůsobemsvédítěvzdělávat,budemítmožnostjednoduchýmzpůsobemoznámittutoskutečnostspádovémateřskéškoleanásledněbudetotospojenosjehopovinnostídostavitsevprůběhuprosinceažlednadotétospádovémateřskéškoly,abybylyověřenypředpokladyjehodítěteprovzdělávání,apokudbudouzjištěnynedostatky,abysemudostalostranspádovémateřskéškolypodpory.Zápisydozákladníchškoljsounaopaksjednocenynashodnéobdobíduben,kdemimojinéreagujemenato,žemámevelmivysokýpočetodkladůpovinnéškolnídocházky,vnašempřípadědosahují23až26%.Takétotojejedenzdůvodů,pročsipřejemepovinnépředškolnívzdělávání,protožesiodtohoslibujemesníženímnožstvítěchtoodkladů.