ps2013-042-08-004-018.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-11 ps2013-042-08-004-018 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin) Zde se tak dokonale převrací účel , k jakému byl úřad zřízen . Jestliže původní ideou instituce bylo hájit práva občanů , nyní dostává do rukou mocnou zbraň . Schválenou legislativu nyní může kdykoliv rozbít ombudsman . Člověk , který smí rozhodovat podle svých vlastních preferencí bez širší diskuse . Jen těžko lze brát vážně argument , že ombudsman by tento prostředek využíval jen výjimečně . Užití tohoto nástroje by totiž bylo pouze v kompetenci veřejného ochránce práv . Způsob a četnost sáhnutí k tomuto prostředku by se tak zjevně měnila podle toho , kdo by funkci ombudsmana zrovna vykonával . Právní řád má ale nabízet trvalost a konzistentnost . Nesmí být měněn podle vůle a ideologie jednoho člověka . Zcela proti smyslu instituce ombudsmana je i druhé rozšíření pravomocí , totiž možnost podávat antidiskriminační žalobu . Veřejný ochránce práv by tak mohl podat žalobu k soudu vždy , když pouze on sám usoudí , že jednání jakéhokoliv občana je diskriminační a - cituji - " ohrožuje veřejný zájem nebo se dotýká většího množství osob " . Tato definice je přitom evidentně velmi obecná a vágní . Souzen tak může být prakticky kdokoliv , kdo se znelíbí nebo bude kritizovat oficiální ideologii ombudsmana . Jsem přesvědčen , že by mělo zůstat vždy pouze na subjektu , jehož právo bylo porušeno , aby se sám domáhal právní ochrany . Opačný princip je v rozporu se svobodou jednotlivce . Stejně jako by se nám nelíbilo , kdyby za nás někdo cizí vybíral auto , neměl by za nás ani nikdo takový podávat soudní žaloby . Zároveň nelze opomíjet fakt , že Úřad veřejného ochránce práv je vždy vykonáván konkrétní osobou . V případě Anny Šabatové vidíme , že ombudsmanka konflikty spíše vyvolává , než aby hledala smírnou cestu . Příkladem může být provokace , během které pověřený člověk neváhal vydávat za falešného zájemce o pronájem bytu . Následně jsme byli svědky veřejného lynče realitní makléřky , která přitom pouze tlumočila zájem svých klientů , vlastníků nemovitostí . Nové pravomoci ombudsmanky by se zřejmě obrátily i proti ředitelce střední školy , která zakázala dívkám nosit během výuky hidžáb . Zatímco nyní může Šabatová ředitelku " pouze popotahovat médii " , nyní by měla šanci podat žalobu . Musíme si také uvědomit , že ombudsman je placen z peněz nás všech . V tomto smyslu není navrhovaná novela přesná ani z hlediska předpokládaných finančních nároků . Konkrétně se lze v důvodové zprávě dočíst , že návrh nebude mít žádné negativní dopady na státní rozpočet . Takové tvrzení je zásadně nepravdivé . Je nanejvýš zřejmé , že dojde k nárůstu agendy úřadu . Další a další prostředky budou nově využity na armádu kvalitních právníků , aby byly žaloby úspěšné . Obžalovaný by poté byl roky vláčen po soudech a obhajobu by musel platit z vlastních zdrojů . Ještě připomenu , že v mnoha případech diskriminačních žalob spočívá důkazní břemeno na žalovaném , nikoliv na žalujícím . Ombudsman by tak mohl soudními tahanicemi šikanovat každého , kdo nesdílí jeho pohled na svět . Nová pravomoc přitom nepřispěje k vymýcení diskriminačního jednání . Již nyní se totiž může diskriminovaný obrátit na soud . Je evidentní , že zákon by přinesl jenom zmatek do legislativního procesu . Ombudsman má chránit osoby před jednáním úřadů a dalších institucí , pokud je toto jednání v rozporu s právem , neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy , neboť jsou úřady nečinné . Nedovolme , aby se úřad ombudsmana sám stal institucí , před kterou je občana nutné chránit . Děkuji za pozornost a navrhuji zamítnout zákon . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji , pane poslanče . Prosím dalšího k mikrofonu a tím je pan poslanec Benda . Dříve než k němu dojde mi dovolte načíst omluvu pana poslance Zlatušky , který se omlouvá z dnešního jednání od 10.30 ze zdravotních důvodů . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Marek Benda Vážená paní místopředsedy , vážení páni ministři a ministryně , vážené dámy , vážení pánové , už toho poměrně hodně tady zaznělo ve druhém čtení . Jsem překvapen , že vláda vůbec takový návrh zákona přináší a že pokládá za potřebné dnes se takovými zbytečnostmi zabývat . Začnu to možná z trošku širšího kontextu . Dojdu pak k návrhům , které mám , kromě toho , že bych řekl , že jediný návrh , pro který bych ve změně Úřadu veřejného ochránce práv hlasoval , je jeho zrušení a ušetření peněz , které jsou za něj vydávány . Trošku v širším kontextu . Evropa se zbláznila . Evropa se zbláznila . Máme válku na východní hranici , válku na jižní hranici , a my si tady pořád hrajeme na rozšiřování a rozšiřování práv . Jediné , čím se tato Sněmovna donekonečna zabývá , jsou hodinové diskuse o tom , kde ještě všude zakážeme kouřit , kde zakážeme pít alkohol , a případně neuvěřitelné rozšiřování antidiskriminačních žalob a dalších nápadů , které vedou jenom k tomu , že v evropských zemích už se nedá normálně žít . Všechny menšiny si myslí , že si můžou vymoct na většině všechno , a přitom nejsme schopni se bránit reálným nebezpečím , která nám ve světě hrozí . A bohužel ministr pro lidská práva v tomto jede a pokračuje vesele dál , protože kulturní marxismus , který dneska sídlí ve Strakově akademii a bohužel v Úřadu veřejného ochránce práv v Brně , je tím správným všelékem na řešení otázek světa . Já si to nemyslím . Myslím si , že kulturní marxismus je tragédie a katastrofa . A jestli budeme tímto způsobem pokračovat , tak se pak nedivme , že nás někdo zhltne . Ať už to bude z východu , nebo z jihu . K tomuto konkrétnímu návrhu , který byl již do jisté míry probírán , mnohé námitky do jisté míry zazněly . Přesto původní idea veřejného ochránce práv byla , že je to jakási instituce , která má pro Parlament mapovat fungování státní správy , zlepšovat případně , kde státní správa nefunguje , a dávat Parlamentu informace o tom , kde by mohlo ve státní správě něco zlepšit , případně kde by mohl Parlament změnit zákony , protože se zdají , že nejsou úplně vyhovující pro individuální práva . Pokusy , které opakovaně z úřadu ombudsmana přicházejí - a já to zamítám vždycky , bez ohledu na to , jestli tam sedí paní Šabatová , nebo nesedí . Namítal jsem to i všem jejím předchůdcům . Pokusy , které samozřejmě vycházejí zevnitř úřadu říkají : Ne , ne , ne , my nechceme jen radit Parlamentu . My nechceme jenom Parlament upozorňovat na to , kde jsou problémy . My si myslíme , že to víme lépe než zástupci lidu . My si myslíme , že to víme lépe než Parlament . A ten nás nechce poslouchat . Ten nás nechce slyšet . Zapomíná na to , že jsou tady nějací utiskovaní , a občas myslí i na ty většiny a odmítá menšinám za každou cenu ustupovat . Tak my bychom rádi Parlament nějakým způsobem obešli - a jak to nejlépe udělat než cestou soudů . Nebudeme chodit do Parlamentu . Nebudeme říkat toto a toto změňte , ale budeme chodit přímo k soudům a říkat : jé , tady je nějaký ubožák , kterého ti bohatí , mocní , majitelé bytů , zaměstnavatelé , hospodští , čertvíkdo terorizují . Jsou na něj zlí . Zabraňují mu ve výkonu všech jeho práv , která si představuje . A my bychom je moc rádi žalovali . Tak je budeme žalovat . A budeme je žalovat u správních soudů nebo u obecních soudů nebo u Ústavního soudu . - To jsou nápady , které nám jsou sem stále nošeny . Vychází to z toho , že si úřad ochránců všech práv , která kdy se na světě objevila , který sídlí v Brně , myslí , že Parlament ho nedostatečně poslouchá , a proto je třeba ho obejít .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities