|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-09 ps2013-042-06-008-051 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

51. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 725/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-03-09
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/051
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042201.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 310 • previousnext

ps2013-042-06-008-051.u8.p10.s5 Říkejme, že jsme se neshodli na formě, na tom opatření, kdo mít tu pravomoc, a že budeme společně hledat, jak vylepšit valorizační vzorec.
ps2013-042-06-008-051.u8.p10.s6 Protože říkám, při souběhu vysokého růstu, nízké inflace se ukazuje, že ten vzorec není pro naše důchodce spravedlivý.
ps2013-042-06-008-051.u9.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-042-06-008-051.u9.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji tři přihlášky.
ps2013-042-06-008-051.u9.p1.s3 První vystoupí pan poslanec Vilímec a připraví se paní poslankyně Chalánková.
ps2013-042-06-008-051.u9.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-042-06-008-051.u10.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, paní ministryně na závěr svého expozé uvedla, že tento návrh zákona je výhodný pro důchody, pro důchodce.
ps2013-042-06-008-051.u10.p1.s2 Ale on je hlavně prospěšný a výhodný pro vládu, která vládne, protože to je ten hlavní důvod předložení tohoto vládního návrhu zákona.
ps2013-042-06-008-051.u10.p2.s1 Víte, kdybych chtěl vyhodnotit některé legislativní počiny této vlády, tak bych to mohl zjednodušeně shrnout velmi lapidárně.
ps2013-042-06-008-051.u10.p2.s2 Vedle nějaké snahy o centralizaci údajů o občanech, podnikatelích, něčím vstupu do soukromí, do individuálních svobod je zde v neposlední řadě také evidentní snaha o posilování výkonné moci, to znamená vládní úrovně na úkor Parlamentu jako zákonodárného sboru.
ps2013-042-06-008-051.u10.p2.s3 nechci tady jít do minulosti a netýká se to úplně resortu paní ministryně, ale vzpomeňme si před rokem, když jsme debatovali, zda Poslanecká sněmovna nebo Parlament se vzdát kontrolní pravomoci při vydávání dluhopisů.
ps2013-042-06-008-051.u10.p2.s4 Nebo nedávno jsme schvalovali, byť my ne, ale vládní koalice schvalovala zákon o elektronické evidenci tržeb.
ps2013-042-06-008-051.u10.p2.s5 Kdo pozorně četl ten návrh zákona, tak určitě musel zpozornět, když četl ustanovení, že vláda je oprávněna rozhodnout, že některé tržby a některé sektory budou vyjmuty z pravomoci nebo z dikce tohoto zákona.
ps2013-042-06-008-051.u10.p2.s6 A takových věcí bych mohl - takových věcí je hodně a mohl bych pokračovat dále.
ps2013-042-06-008-051.u10.p3.s1 Dnes je zde opět norma, která zase ubírá Parlamentu pravomoc rozhodovat o zvýšení důchodů mimo zákonný mechanismus.
ps2013-042-06-008-051.u10.p3.s2 jsem si velmi podrobně četl důvodovou zprávu.
ps2013-042-06-008-051.u10.p3.s3 Ona je velmi stručná, protože sama paní ministryně mluvila o tom, že je to pouze dílčí změna pravidel, a vlastně se zabývá stručně historií schémat valorizace důchodů.
ps2013-042-06-008-051.u10.p3.s4 A připomněla to i paní ministryně, že vláda o zvyšování důchodů, o mimořádném zvyšování důchodů, rozhodovala před rokem 2011.
ps2013-042-06-008-051.u10.p3.s5 Dokonce neměla ani ten horní limit.
ps2013-042-06-008-051.u10.p3.s6 To je pravda a také to příliš dobře nefungovalo, byť to oprávnění využila pouze třikrát.
ps2013-042-06-008-051.u10.p3.s7 Proto došlo k přijetí zákona v roce 2011, kdy nějaká svévolná možnost vlády, potažmo Ministerstva práce a sociálních věcí byla výrazně omezena.
ps2013-042-06-008-051.u10.p4.s1 Ministerstvo práce a sociálních věcí se tedy nemohlo odchýlit od vymezených pravidel a zvyšovat -
ps2013-042-06-008-051.u11.p1.s1 se omlouvám, pane poslanče, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale požádám zvlášť levou část sálu o ztišení.
ps2013-042-06-008-051.u11.p1.s2 Prosím, pokračujte.
ps2013-042-06-008-051.u12.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-042-06-008-051.u12.p1.s2 To znamená, ministerstvo práce, jak víte, se nemohlo odchýlit od vymezených pravidel a zvyšovat důchody nad rámec exaktně vypočtené valorizace v pravidelném termínu.
ps2013-042-06-008-051.u12.p2.s1 Pan poslanec Stanjura přede mnou zde mluvil o tom, že je potřeba se podívat na ta pravidla, na ty indexy, nebo prostě na ta pravidla, podle kterých se valorizují důchody.
ps2013-042-06-008-051.u12.p2.s2 Tam myslím, že je zakopaný pes, a ona ta pravidla nejsou úplně pro důchodce výhodná.
ps2013-042-06-008-051.u12.p3.s1 Ano, pohybujeme se v současné době jednak v situaci velmi nízkého růstu spotřebitelských cen, ekonomika roste a víme dobře, jak v roce 2014 a 2016 je vzhledem k tomu, že nebylo možné pro valorizační účely promítnout reálné zvyšování důchodů, tak víme dobře, že vlastně to navýšení důchodů podle toho valorizačního rámce by bylo v roce 2014 asi 69 a v roce letošním pouze 40 , což je ta základní výměra 9 %.
ps2013-042-06-008-051.u12.p4.s1 musím připomenout, že v roce 2014 tato vláda i Ministerstvo práce a sociálních věcí, potažmo Poslanecká sněmovna zareagovaly mimořádným, jaksi přechodným opatřením, mimořádným zvýšením částky procentní výměry důchodů do úrovně 1,8 %.
ps2013-042-06-008-051.u12.p4.s2 V minulém roce, a to by tady také mělo zaznít, z důvodu sporů v koalici na to vláda vlastně rezignovala.
ps2013-042-06-008-051.u12.p4.s3 Nepřišla se zvýšením důchodů, ale přišla s jakousi finanční výpomocí důchodcům.
ps2013-042-06-008-051.u12.p4.s4 Námi navrhované zvýšení procentuální výměry důchodu o 1,2 % Sněmovna, nebo vládní koalice odmítla, a tím vlastně, byť se nakonec zvýšil příspěvek, vlastně důchodce poškodila, protože ten jednorázový příspěvek se vůbec do toho valorizačního rámce nepočítá.
ps2013-042-06-008-051.u12.p5.s1 jsem si také přečetl v důvodové zprávě, snad jsem to dobře pochopil, že minimálně do roku 2020, alespoň to vyplývá z těch podkladů, z důvodové zprávy, vláda úplně nepočítá s využitím tohoto institutu nebo s využitím potřeb nějaké mimořádné valorizace, tak je to tam uvedeno.
ps2013-042-06-008-051.u12.p5.s2 Také musím opakovat to, co bylo řečeno panem poslancem Stanjurou, že mi není úplně jasná konkrétní výše toho ukazatele.
ps2013-042-06-008-051.u12.p5.s3 Jestli je to dáno tím, že to odpovídá 200 korun, nevím.
ps2013-042-06-008-051.u12.p5.s4 Ta důvodová zpráva se vlastně pouze omezuje na konstatování, že o tzv. cílovém řešení, a toto nepovažuji za cílové řešení, ale budiž, zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí diskutovali s pověřenými experti koaličních stran, kteří navrhli umožnit vládě zvýšení příjmů do výše 1,7 %.
ps2013-042-06-008-051.u12.p5.s5 To přímo cituji z důvodové zprávy.
ps2013-042-06-008-051.u12.p6.s1 Důvodová zpráva uvádí, že pro následující období, od roku 2017, bude již vývoj rozhodných statistických ukazatelů standardnější a podle aktuálních odhadů by se valorizace mohla odhadovat v rozmezí asi 200 300 korun měsíčně.
ps2013-042-06-008-051.u12.p6.s2 Nevím, vycházím z údajů důvodové zprávy.
ps2013-042-06-008-051.u12.p6.s3 Přečetl jsem si to tak, že tedy vláda pro období do roku 2020 neočekává nějaké vyšší zvyšování procentní míry vyplácených důchodů a využití toho mechanismu 1,7 %.
ps2013-042-06-008-051.u12.p7.s1 jsem samozřejmě přesvědčen, že stávající mechanismus není nastaven úplně ideálně pro důchodce, že je potřeba o tom vést skutečně debatu ve výborech, ale na druhé straně si nemyslím, že by tady měla dostat vláda jakýsi bianko šek, aby mohla svévolně zvyšovat důchody - vždy především před volbami, jak se také v minulosti někdy stávalo.
ps2013-042-06-008-051.u12.p7.s2 V případě nějaké mimořádné situace, když je vůle, jako byla v roce 2014, tak se na to reagovalo, když není vůle, jak to bylo v roce 2015, resp. není dohoda na vládní úrovni s panem ministrem financí, tak se přišlo pouze s jednorázovým příspěvkem.
ps2013-042-06-008-051.u12.p8.s1 skutečně nějaké přesuny kompetencí Parlamentu vládě v této oblasti nepovažuji za úplně nezbytné a naopak takové omezování legislativní úlohy Parlamentu je spíše rizikové.
ps2013-042-06-008-051.u12.p8.s2 Byl jsem zde v Poslanecké sněmovně, když se schvaloval zákon z roku 2011, a pokud si dobře pamatuji, tehdejší opozice příliš nekritizovala to, že vláda nemůže svévolně navyšovat důchody.
ps2013-042-06-008-051.u12.p8.s3 Naopak to vlastně umožnilo opozici více do valorizace důchodů prostřednictvím novely zákona vstupovat.
ps2013-042-06-008-051.u12.p9.s1 Jinak pokud tady ta vláda bude mít tu možnost a nezmění se valorizační mechanismus, tak se to vždycky stane, bohužel, tématem pouze nějaké aktuální koalice, debat nějakých pověřených koaličních expertů a kontrola opozice - a může se stát, že v opozici v příštích volebních obdobích bude zase někdo jiný, ten, kdo je dnes ve vládní koalici - tak bude fakticky znemožněna.
ps2013-042-06-008-051.u12.p10.s1 My jsme pro to, aby se skutečně v rámci nějaké obecné diskuse, a nejen na úrovni koaličních expertů, ale i s opozicí, protože je to vážné téma, nastavil valorizační mechanismus tak, aby byl výhodný pro důchodce, aby se tam skutečně promítal i reálný růst ekonomiky.
ps2013-042-06-008-051.u12.p10.s2 To v každém případě.
ps2013-042-06-008-051.u12.p10.s3 Ale nejsem přesvědčen, že to jít cestou nějakého bianko šeku pro vládu, která z nějakých důvodů se rozhodne buď tento bianko šek využít, anebo nevyužít.
ps2013-042-06-008-051.u12.p10.s4 Proto s tímto postupem nesouhlasíme.
ps2013-042-06-008-051.u12.p10.s5 Ale jsme připraveni určitě ve výborech jednat nejen o dílčí změně, kterou předkládá paní ministryně nebo vláda, ale skutečně jednat o tom, jak nastavit rozumněji a lépe valorizační mechanismus, aby to skutečně nebylo výhodné jen pro vládu, ale bylo to výhodné především pro důchodce.
ps2013-042-06-008-051.u12.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-042-06-008-051.u13.p1.s1 vám také děkuji, pane poslanče.
ps2013-042-06-008-051.u13.p1.s2 Nyní požádám o vystoupení paní poslankyni Chalánkovou a připraví se pan poslanec Opálka.
ps2013-042-06-008-051.u13.p1.s3 Prosím.
ps2013-042-06-008-051.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-042-06-008-051.u14.p1.s2 Vážené dámy a vážení pánové, mnohé zde zaznělo.
ps2013-042-06-008-051.u14.p1.s3 Tato novela vznikla mimo legislativní plán prací vlády.
ps2013-042-06-008-051.u14.p1.s4 Vznikl tento návrh na koaliční radě 7. 12. 2016.
ps2013-042-06-008-051.u14.p2.s1 Podle § 67, který umožní měnit pravidla pro zvyšování důchodů pouze nařízením vlády, by vláda mohla rozhodnout i o vyšším zvýšení, než jaké plyne z daných pravidel.
ps2013-042-06-008-051.u14.p2.s2 To znamená v dnešní době stoprocentního růstu cen, tedy celé jednotky inflace, a jedné třetiny růstu reálných mezd.
ps2013-042-06-008-051.u14.p2.s3 Limit byl stanoven na 1,7 %.
ps2013-042-06-008-051.u14.p2.s4 Tento návrh byl předložen také bez předložení dopadu regulace, tzv. RIA.
ps2013-042-06-008-051.u14.p2.s5 Rovněž se připojuji ke svým předřečníkům, kdy nedoporučuji, aby se Parlament vzdal kontroly a této legislativní pravomoci úpravy výše důchodů.
ps2013-042-06-008-051.u14.p3.s1 Souhlasím s tím, že se mohou změnit valorizační pravidla, na základě kterých valorizace bude vypočítávána.
ps2013-042-06-008-051.u14.p3.s2 Proto také doporučuji postoupit tento tisk k projednání do výborů.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s1 Je možné se také podívat na spotřební koš důchodců a tato pravidla podle tohoto spotřebního koše na základě statistických údajů upravit.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s2 Co je důležité, že se bavíme o systému průběžném, nikoliv však o zásadní reformě důchodového systému, který nám zásadně chybí.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s3 Byla zrušena důchodová reforma, tzv. druhý spořicí pilíř, a nebyl ničím nahrazen.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s4 Slyšeli jsme, že vláda v minulosti využila své pravomoci zvyšovat a valorizovat důchody pouze třikrát a limit zde stanoven nebyl.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s5 Přesto chceme vládu ušetřit takovéhoto pokušení.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s6 A nechci si myslet, že by tímto způsobem mohla vláda oslovit nějakým způsobem např. voliče před volbami.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s7 Přesto Parlament právo se podílet na takovémto stanovení valorizace důchodů ve vazbě na státní rozpočet.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s8 Protože důchodový účet je v deficitu v současné době zhruba 30 mld. korun ročně a tyto příjmy do důchodového účtu neustále chybí.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s9 Důchodový účet je vyplácen samozřejmě ve vazbě na kondici hospodářství celého státu a je důležité, aby toto hospodářství fungovalo s tvorbou vysoké přidané hodnoty.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s10 Bez toho důchody stejně nebude z čeho vyplácet.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s11 A takové chlácholení se, že tento průběžný systém bude fungovat do nekonečna.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s12 No ano.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s13 Tabulku odchodu do důchodu při zachování výše důchodu vidíte.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s14 Věk odchodu do důchodu se neustále zvyšuje, pokud chceme vůbec tuto výši důchodů zachovat.
ps2013-042-06-008-051.u14.p4.s15 Proto je nutné přistoupit k zásadní a radikální reformě důchodového systému.
ps2013-042-06-008-051.u14.p5.s1 Samozřejmě souhlasím s tím, že i naši důchodci mají právo se podílet na bohatnutí společnosti a sklízet plody z tohoto bohatnutí společnosti.
ps2013-042-06-008-051.u14.p5.s2 Také klub TOP 09 schválil pozměňovací návrh, nebo hlasoval pro schválení pozměňovacího návrhu, který by stanovil mimořádnou valorizaci ve výši 1, 2 % od dubna roku 2016.
ps2013-042-06-008-051.u14.p5.s3 Mimořádnou valorizaci ale vládní poslanci odmítli.
ps2013-042-06-008-051.u14.p6.s1 Souhlasím se svými předřečníky, aby se tento tisk posunul do projednání do výborů, aby mohla být provedena řádná debata o možné úpravě valorizačních parametrů.
ps2013-042-06-008-051.u14.p6.s2 Děkuji za slovo.
ps2013-042-06-008-051.u15.p1.s1 vám děkuji a nyní vystoupí pan poslanec Opálka.
ps2013-042-06-008-051.u15.p1.s2 Prosím.
ps2013-042-06-008-051.u16.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-042-06-008-051.u16.p1.s2 Vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové, co říci nového, co ještě nebylo řečeno?
ps2013-042-06-008-051.u16.p1.s3 Jednak bych chtěl upozornit, že nejde jenom o valorizaci důchodů, ale také o valorizaci částek podle dvou odškodňovacích zákonů.
ps2013-042-06-008-051.u16.p1.s4 Pak bych chtěl říci, že problémem valorizace se zabývá i jedna pracovní skupina v rámci odborné komise pro důchodovou reformu, která pracuje při Ministerstvu práce a sociálních věcí.
ps2013-042-06-008-051.u16.p1.s5 Možná je škoda, že zástupci z jednotlivých politických stran nesdělili to, k čemu se ta pracovní skupina dopracovala.
ps2013-042-06-008-051.u16.p1.s6 Možná bychom byli v diskusi trošku dál a diskutovali bychom nad věcmi, které byly z odborné stránky z různých pohledů prodiskutovány.
ps2013-042-06-008-051.u16.p2.s1 Pokud tedy návrh zákona budeme projednávat ve výborech a v druhém a třetím čtení, tak je otázkou, v jaké podobě, ale především v kterém čase nabude účinnosti.
ps2013-042-06-008-051.u16.p2.s2 Protože aby mohla být změna realizována v případě pro rok 2017, tak vláda podle zákona, který je zatím platný, musí o tom rozhodnout do 30. září.
ps2013-042-06-008-051.u16.p2.s3 Aby mohla rozhodnout, tak samozřejmě potřebuje k tomu jak přijatý zákon, tak ze statistiky potřebné údaje.
ps2013-042-06-008-051.u16.p2.s4 To, co se stalo loni pro tento rok, kdy sice Ministerstvo práce a sociálních věcí přineslo na vládu návrh mimořádné valorizace prostřednictvím zákona, tak jak to bylo v roce 2014 pro rok 2015, tak to bylo koaličními partnery shozeno ze stolu.
ps2013-042-06-008-051.u16.p2.s5 Pak bylo pozdě něco řešit, když se přišlo na to, že podle statistiky to navýšení je 40 korun.

Text viewDownload CoNNL-U