|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-19 ps2017-079-01-005-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 243/2020 Sb., o pravomoci Policie České republiky a obecní policie postihovat porušení krizových opatření a mimořádných opatření nařízených v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru SARS CoV-2 na území České republiky /sněmovní tisk 1111/2/ - zamítnutý Senátem

Date2021-01-19
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079020.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 186 • previousnext

ps2017-079-01-005-005.u1.p1.s1 5.
ps2017-079-01-005-005.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 243/2020 Sb., o pravomoci Policie České republiky a obecní policie postihovat porušení krizových opatření a mimořádných opatření nařízených v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru SARS CoV-2 na území České republiky /sněmovní tisk 1111/2/ - zamítnutý Senátem
ps2017-079-01-005-005.u1.p2.s1 Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 1111/3.
ps2017-079-01-005-005.u1.p2.s2 Vítám mezi námi pana senátora Václava Lásku a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu opět vyjádřil pan ministr kultury Lubomír Zaorálek.
ps2017-079-01-005-005.u1.p2.s3 Pane ministře, ještě malý okamžik.
ps2017-079-01-005-005.u1.p2.s4 se omlouvám, ale nemůžeme pokračovat v jednání, protože není slyšet.
ps2017-079-01-005-005.u1.p2.s5 Neslyšíme se navzájem.
ps2017-079-01-005-005.u1.p2.s6 Takto to nemůže být!
ps2017-079-01-005-005.u1.p2.s7 Prosím vás ještě jednou, abyste případné diskuze přesunuli do předsálí a umožnili normální průběh našeho jednání.
ps2017-079-01-005-005.u1.p2.s8 Děkuji vám.
ps2017-079-01-005-005.u1.p3.s1 Pane ministře, prosím, máte slovo.
ps2017-079-01-005-005.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-01-005-005.u2.p1.s2 Takže ještě jednou, kolegové, připomínám, že i v tomto případě pouze zastupuji zdravotně indisponovaného pana ministra Jana Hamáčka.
ps2017-079-01-005-005.u2.p1.s3 A protože samozřejmě tahle věc odklad nesnese, tak si dovolím ji uvést.
ps2017-079-01-005-005.u2.p1.s4 Nebudu se vracet k debatě, která se tady ve Sněmovně vedla, protože Sněmovna schválila tento návrh zákona jednou.
ps2017-079-01-005-005.u2.p1.s5 Možná jenom připomenu tu základní věc.
ps2017-079-01-005-005.u2.p1.s6 Tady se tato novela, tato úprava projednávala a schvalovala proto, že stávající znění krizového zákona nebere v úvahu a nezohledňuje všechny aspekty, které dnes souvisí s vymáháním, dodržováním krizových opatření, když je třeba řešit krizové situace.
ps2017-079-01-005-005.u2.p2.s1 Krizový zákon dnes výslovně neřeší povinnosti právních a podnikajících fyzických osob dodržovat podmínky krizových opatření, a proto se přikročilo k této úpravě.
ps2017-079-01-005-005.u2.p2.s2 Cílem novely je změnit právní úpravu tak, aby bylo možné především postihnout právnické a podnikající fyzické osoby za porušení krizových opatření, pak také svěřit kontrolu za dodržování těchto krizových opatření Policii ČR, obecní policii a současně jim umožnit ukládat za eventuální porušení sankce formou příkazů na místě.
ps2017-079-01-005-005.u2.p2.s3 Nejde o novou pravomoc, jde jenom o zobecnění pravomoci, kterou ve vztahu k opatřením souvisejícím s epidemií covidu mají podle zákona 243/2020 Sb.
ps2017-079-01-005-005.u2.p2.s4 Takže tohle je podle to základní, co tady bylo předloženo, na čem se Sněmovna usnesla.
ps2017-079-01-005-005.u2.p3.s1 A jenom připomínám, že návrh je projednáván v režimu legislativní nouze.
ps2017-079-01-005-005.u2.p3.s2 Samozřejmě bych si přál, aby Sněmovna své rozhodnutí dnes potvrdila.
ps2017-079-01-005-005.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2017-079-01-005-005.u3.p1.s2 Prosím, aby se slova ujal senátor Václav Láska.
ps2017-079-01-005-005.u3.p1.s3 Pane senátore, prosím, ještě počkejte, tady se nedá pokračovat v jednání.
ps2017-079-01-005-005.u3.p1.s4 znovu žádám všechny o klid, neslyšíme se, nemůžeme pokračovat v jednání.
ps2017-079-01-005-005.u3.p1.s5 Zvlášť prosím ty, kteří diskutují před řečnickým pultem, aby toho nechali, takto se opravdu nedá pokračovat dál.
ps2017-079-01-005-005.u3.p1.s6 Děkuji vám.
ps2017-079-01-005-005.u3.p1.s7 Prosím, pane senátore, nyní máte slovo.
ps2017-079-01-005-005.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, pane ministře, vážené poslankyně, vážení poslanci, děkuji za slovo.
ps2017-079-01-005-005.u4.p1.s2 Co se týká projednávaného tisku, Senát ho projednal na svém plénu poté, co návrh na jeho zamítnutí prošel i na dvou jeho výborech, jednak na výboru pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost a jednak na výboru ústavně-právním.
ps2017-079-01-005-005.u4.p1.s3 Takže asi potom ani nepřekvapilo projednání na plénu, kdy i plénum schválilo návrh zamítnout tento návrh zákona, a to 59 hlasy ze 68 přítomných.
ps2017-079-01-005-005.u4.p1.s4 Tedy v tomto případě názor Senátu byl poměrně jednoznačný.
ps2017-079-01-005-005.u4.p2.s1 Pokusím se vám alespoň v krátkosti přednést důvody, které kolegyně a kolegy senátorky a senátory k tomuto rozhodnutí vedly.
ps2017-079-01-005-005.u4.p2.s2 Byť zákon upravuje několik různých věcí, tak asi největším předmětem diskuze na půdě Senátu byla otázka ukládání pokut právnickým osobám do výše 3 milionů korun za porušení nařízení vlády.
ps2017-079-01-005-005.u4.p2.s3 Ten nejčastější argument, který zazněl na plénu Senátu a na který asi nejvíc kolegyň a kolegů slyšelo, byl argument právní.
ps2017-079-01-005-005.u4.p2.s4 My jsme tam měli diskuzi o tom, jestli argumenty, které vznášíme, jsou právní, nebo politické, tak jsem si to i tak dovolil rozdělit, že první přednáším argument, který byl podle právní, který zazněl opakovaně.
ps2017-079-01-005-005.u4.p2.s5 A jednoduše ho lze shrnout tak, že když chceme někoho trestat - a v tomto případě poměrně výraznou sankcí, musí ten dotyčný přesně znát pravidla, která dodržovat a za jejichž porušení bude sankcionován.
ps2017-079-01-005-005.u4.p3.s1 Tento požadavek podle našeho názoru u tohoto zákona nebyl splněn.
ps2017-079-01-005-005.u4.p3.s2 Je to dáno jednak objektivně tím, že vládní nařízení nejsou vydávána stejně precizní cestou jako zákony nebo podzákonné předpisy.
ps2017-079-01-005-005.u4.p3.s3 Musí být vydávány podstatně operativněji, nabývají účinnosti velmi rychle, není tak precizní jejich zveřejňování a i samotná legislativní kvalita jejich textů je nižší, když objektivně na jejich přípravu není tolik času jako na klasický právní předpis.
ps2017-079-01-005-005.u4.p3.s4 Podstatná část senátorů a senátorek ale měla též za to, že tato daná podmínka není splněna také proto, že vláda nařízení vydávat neumí.
ps2017-079-01-005-005.u4.p3.s5 Říkám to s veškerou láskou a něhou ve svém hlase, aby někdo neměl pocit, že jsem ho postříkal nenávistí.
ps2017-079-01-005-005.u4.p4.s1 Nařízení vlády, která jsou vydávána, jsou dle našeho názoru často nepřehledná, plná výjimek, které jsou nejasné.
ps2017-079-01-005-005.u4.p4.s2 I po nabytí účinnosti konkrétních opatření se teprve diskutuje o tom, co zakázáno je či není.
ps2017-079-01-005-005.u4.p4.s3 Rozdílné názory na to, co platí nebo neplatí, mají leckdy i jednotliví ministři vlády.
ps2017-079-01-005-005.u4.p4.s4 Je v některých případech takřka nemožné se zorientovat v tom, co platí.
ps2017-079-01-005-005.u4.p4.s5 Jako advokát vám mohu říci, že po každém vydaném novém opatření se na obracejí podnikatelé a chtějí ode vyložit, co smějí, co nesmějí, jak se mají chovat.
ps2017-079-01-005-005.u4.p4.s6 A chtějí to vyložit nikoli proto, aby tato opatření vlády obcházeli, ale chtějí to vyložit proto, aby je mohli dodržovat.
ps2017-079-01-005-005.u4.p4.s7 I podnikatelé, kteří se chtějí chovat po právu, zkrátka neví, jak.
ps2017-079-01-005-005.u4.p5.s1 Za této situace podle našeho názoru nelze dopustit, aby podnikatelům hrozila pokuta 3 miliony korun za porušení takových nejasných pravidel.
ps2017-079-01-005-005.u4.p5.s2 V Senátu jsme zvažovali i to, že bychom jednali o pozměňovacím návrhu, kterým bychom snížili horní hranici možné uložené pokuty.
ps2017-079-01-005-005.u4.p5.s3 Ale s ohledem na to, že při projednávání návrhu tady u vás ve Sněmovně takové návrhy padly, projednali jste je, zamítli jste je, vyjádřili jste svoji vůli, tak jsme nepovažovali za vhodné posílat sem do Sněmovny zpátky pozměňovací návrh, k němuž jste svoji vůli vyjádřili.
ps2017-079-01-005-005.u4.p5.s4 Proto jsme se tedy rozhodli a přednost jsme dali hlasování návrhu o zamítnutí zákona jako celku.
ps2017-079-01-005-005.u4.p6.s1 Dovolte mi ještě připomenout jeden názor, který v různých podobách při jednání v Senátu zazněl.
ps2017-079-01-005-005.u4.p6.s2 My obecně, nemluvím pořád jen o vládě a opozici, ale my obecně jako politici bojujeme o důvěru lidí.
ps2017-079-01-005-005.u4.p6.s3 A upřímně, moc nám to nejde.
ps2017-079-01-005-005.u4.p6.s4 V současné situaci vládne spíš chaos a nejistota než klid a přehled.
ps2017-079-01-005-005.u4.p6.s5 Lidé jsou zmatení - a znovu opakuji, že i ti, co se chtějí chovat po právu a dodržovat pravidla, leckdy neví jak.
ps2017-079-01-005-005.u4.p6.s6 Neví, co platí, neví, jak to vykládat.
ps2017-079-01-005-005.u4.p6.s7 Myslím si, že potřebujeme lidem daleko víc vysvětlovat, dávat informace, odůvodňovat naše kroky, a to není úplně jednoduché.
ps2017-079-01-005-005.u4.p6.s8 Může se někomu zdát, že trestat je mnohem jednodušší.
ps2017-079-01-005-005.u4.p6.s9 Ale z dlouhodobého hlediska je to cesta, která se nám nevyplatí.
ps2017-079-01-005-005.u4.p6.s10 Často se kasáme heslem: Spolu to zvládneme.
ps2017-079-01-005-005.u4.p6.s11 Ale tohle heslo je zejména o důvěře, nikoliv o trestání.
ps2017-079-01-005-005.u4.p7.s1 Na závěr mi dovolte ještě říct, že Senát za to, že určitá forma sankce pro právnické osoby bude muset být později do krizového zákona zavedena.
ps2017-079-01-005-005.u4.p7.s2 O tom sporu není.
ps2017-079-01-005-005.u4.p7.s3 Ale také máme za to, že nejdřív se musíme naučit vydávat nařízení tak, aby byla jasná a srozumitelná.
ps2017-079-01-005-005.u4.p7.s4 Také si myslíme, že je namístě uvažovat o snížení horní hranice sankce tak, aby podnikatelé nežili a nefungovali pod hrozbou likvidační sankce.
ps2017-079-01-005-005.u4.p7.s5 A konečně si myslíme, že by se mohly přidat do zákona i některé podmínky pro ukládání sankcí.
ps2017-079-01-005-005.u4.p7.s6 Například aby sankce mohla být uložena jen za porušení toho nařízení vlády, které bude alespoň sedm dní v kuse beze změny v účinnosti.
ps2017-079-01-005-005.u4.p7.s7 To jsou zhruba důvody, pro které se kolegyně a kolegové Senátu rozhodli a hlasovali pro návrh zákona zamítnout.
ps2017-079-01-005-005.u4.p7.s8 Děkuji.
ps2017-079-01-005-005.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-01-005-005.u5.p1.s2 Zpravodajem garančního výboru byl pan poslanec Zdeněk Ondráček, byl to výbor pro bezpečnost.
ps2017-079-01-005-005.u5.p1.s3 zájem se vyjádřit?
ps2017-079-01-005-005.u5.p1.s4 Nemá.
ps2017-079-01-005-005.u5.p1.s5 Děkuji.
ps2017-079-01-005-005.u5.p1.s6 Otevírám rozpravu.
ps2017-079-01-005-005.u5.p1.s7 Do rozpravy je přihlášen pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-079-01-005-005.u5.p1.s8 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-079-01-005-005.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-079-01-005-005.u6.p1.s2 Vážený pane senátore, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-079-01-005-005.u6.p1.s3 Je zjevné, že pro tento návrh tu není tak úplně jistá podpora, jako je tomu u návrhů ostatních.
ps2017-079-01-005-005.u6.p1.s4 A ten důvod, proč se tady vlastně dneska potkáváme, je ten, že vláda je prostě neústupná.
ps2017-079-01-005-005.u6.p1.s5 Že řekne: chceme ten bič na právnické osoby, chceme trestat ty hospodské, kteří si dovolili v zoufalosti otevřít, tak tam dáme 3 miliony.
ps2017-079-01-005-005.u6.p2.s1 My jsme navrhovali, aby ty pokuty nebyly tak přísné, aby nebyly likvidační.
ps2017-079-01-005-005.u6.p2.s2 Ale u toho se pojďme zastavit.
ps2017-079-01-005-005.u6.p2.s3 Za současné situace, po mnoha měsících vlastně hladovění a mnoha měsících toho, že podnikatelé nemají příjmy, které by pro udržení jejich živnosti byly dostatečné, tak je likvidační pokuta i 10 000, i 20 000.
ps2017-079-01-005-005.u6.p2.s4 A najednou sem přijde pan ministr a řekne: dáme tam 3 miliony, arbitrárně 3 miliony.
ps2017-079-01-005-005.u6.p2.s5 To je úplně absurdní.
ps2017-079-01-005-005.u6.p2.s6 Uvědomujete si vůbec, vážení kolegové a vážené kolegyně, prostřednictvím pana předsedajícího, jaký signál tím dáváme?
ps2017-079-01-005-005.u7.p1.s1 Máte pravdu, pane poslanče.
ps2017-079-01-005-005.u7.p1.s2 Ještě jednou prosím o klid, je slyšet, co pan poslanec Feri říká.
ps2017-079-01-005-005.u7.p1.s3 Děkuji vám.
ps2017-079-01-005-005.u8.p1.s1 Kdyby vláda věnovala takovou energii tomu, aby ta opatření vysvětlovala, aby je odůvodňovala, jako věnuje energii do toho, aby podnikatele trestala, tak to bych sem přišel a to bych vás pochválil, to bych vás nekritizoval, jak si tu často stěžujete.
ps2017-079-01-005-005.u8.p1.s2 Ale to se bohužel nestalo.
ps2017-079-01-005-005.u8.p1.s3 My jsme tu navrhovali pozměňovacími návrhy, aby pokuty byly nižší, aby nebyly likvidační.
ps2017-079-01-005-005.u8.p1.s4 Co udělala vláda?

Text viewDownload CoNNL-U