PML View

ep_114.02

a-layerPDTSC/full/ep_114.02.a.gz
m-layerPDTSC/pml/ep_114.02.m.gz
t-layerPDTSC/full/ep_114.02.t.gz
w-layerPDTSC/pml/ep_114.02.w.gz
mrp-layerPDTSC/mrp/ep_114.02.mrp.gz
treex-layerPDTSC/treex/ep_114.02.treex.gz

s-1Jak fungoval jez v zimě ?

s-2Ano , to je správná otázka .

s-3Vzhledem k tomu , že voda procházela jezem , k tomu bychom se dostali dál při další fotografii , nebylo možné , aby jezy byly přes zimu postavené .

s-4Docházelo k namrzání a mohlo by se stát , že by celá masa jezu zamrzla a nebyla schopna propustit vodu .

s-5To znamená , že by voda přetékala přes a navzdouvala by se natolik , že by se vylévala z břehu .

s-6Stojí tato stavba dodnes ?

s-7Tato stavba nestojí , ale jak jsem řekl , je schovaná pod vodou před novým jezem , který byl v tomto profilu postaven .

s-8To znamená , že by se teoreticky dala z vody vyzvednout a postavit .

s-9Je to sice nevpravděpodobné , ale opravdu je tam ten jez schovaný .

s-10Kolik lodí tímto místem denně projíždí ?

s-11Tady tento jez vzdouvá hladinu a na levém břehu je teprve plavební kanál , kterým jezdí lodě do plavební komory .

s-12Samozřejmě , že dnes je provoz velice malý , ale třeba v roce 1985 projelo dvanáct patnáct lodí denně .

s-13Dnes je to především převážení materiálu , který se vyrube buď z metra nebo z nějakých tunelů .

s-14Ale je tady i zahraniční plavba , kdy sem dojíždějí hotelové lodě a vozí turisty .

s-15Ale myslím si , že tato řeka , která v podstatě byla velice připravená pro větší provoz , je teď využívána velice málo .

s-16Děkuji .

s-17Prosím .

s-18Podíváme se na další fotku .

s-19Tady vidíte tento jez , ale z pravého břehu .

s-20Jak byla položená otázka : " Co s jezem v zimě ? " , tak na tomto obrázku je jez před sklopením .

s-21Tady jsou na břehu vidět hromady dřevěných trámců , tomu se říká hradla , kterých bylo v jezovém poli nebo v podstatě v celém jezu zhruba tisíc kusů .

s-22Vše se to muselo řučně vyndat , odvézt a pak teprve sklopit .

s-23Tato fotka je z doby asi dvou dnů před Štědrým dnem , to jsme vesměs sklápěli , kdy část vody odtekla a část hradel byla vyvezena na břeh .

s-24Je tento jez něčím významný ?

s-25Řekl bych , že svojí vlastní konstrukcí .

s-26Jednak jednoduchostí konstrukce a jednak systémem , který jednotlivé kovové části udržoval nebo zajišťoval k sobě , aby se samovolně nezbortily .

s-27Samozřejmě byly i jiné jezy - jez v Tróji , v Libčicích , ale tam byly slupice .

s-28Ale francouzský systém uchycení je jenom jediný a dnes jen v jednom jezovém poli , a to v pravém , na jezu v Klecanech .

s-29Bylo to podle jednoho francouzského jezu .

s-30Bylo by to složitější , ale dalo by se to vysvětlit detailně .

s-31Děkuji .

s-32Prosím .

s-33Pojďme k další fotce .

s-34Co vidíme zde ?

s-35Tady právě vidíme ten problém , co by se stalo s jezem , kdyby se nechal postavený celou zimu .

s-36Jak je vidět , jsou nahoře hradla , to jsou trámce s tymukem .

s-37Mezi nimi jsou otvory a horní hladina je zakleslá .

s-38Byla to situace , kdy jez samovolně namrzal a bylo nebezpečí , že by celý zamrznul nebo by zůstal neovladatelný .

s-39Proto se jednotlivá hradla vyndávala a pak se celá konstrukce sklápěla .

s-40Neničily námrazy konstrukci ?

s-41Konstrukce se musela čas od času , když ještě bylo před sklopením , otloukat , aby nános ledu nebyl tak veliký .

s-42Konstrukce se samozřejmě nesměla solit , jednak kvůli vodě , jednak kvůli konstrukci , aby nerezivěla .

s-43Led se otloukal a horní část , kudy se chodilo , se sypala škvárou , aby to neklouzalo .

s-44Jinak konstrukci v podstatě led tolik nevadil .

s-45Bylo otloukání namáhavé ?

s-46Ano , když si vezmete , že lávka byla 1 x 1,20 m , na pravou stranu výška hladiny půl metru , ale hloubka nad jezem skoro čtyři metry , lávky namrzlé , nebylo to nic veselého .

s-47Podíváme se na další fotku .

s-48Ano .

s-49Kdo je na této fotografii ?

s-50Tady na této fotografii je jeden človíček , který zrovna pracoval při vyndávání dřevěných hradel .


dependency treetext view