PML View

mf920922_008

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-5/mf920922_008.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-5/mf920922_008.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-5/mf920922_008.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-5/mf920922_008.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-5/mf920922_008.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-5/mf920922_008.treex.gz

s-1 komentáře

s-2 Napětí kolem bankrotů Celý minulý týden se diskutovalo o zákonu o konkursu a vyrovnání.

s-3 Po dlouhé době některý v podstatě ekonomický problém převážil nad politikou.

s-4 Mimochodem, obratem se začal, i když mírně, politizovat.

s-5 Podstata věci je všeobecně známa.

s-6 Od 1. října vstoupí v platnost zákon o bankrotu v kompletním znění.

s-7 Jeho text je koncipován velmi tvrdě a vůči dlužníkům a firmám v potížích daleko ostřeji, než je běžná norma vyspělých zemí.

s-8 V našich podmínkách by jeho neomezená platnost znamenala nejen úpadek podniků zavlékajících do ekonomiky prvotní platební neschopnost, ale i těžko odhadnutelné množství dalších v návazných řetězcích.

s-9 Vládní koalice i opozice se v podstatě shoduje v jednom - zákon je třeba uložit na čas k ledu a během doby blokace připravit zásadní přepracování celé legislativní úpravy.

s-10 Uspokojení vlád nad tím, že novelu podpoří i opozice, je sice hezká věc, ale vzhledem k pozdnímu času, kdy se vůbec o její nutnosti začalo jednat, se stejně do 1. října nestihne uvést v platnost.

s-11 I kdyby totiž byla nová úprava včas schválena, není moci, která by zajistila její včasnou publikaci ve Sbírce zákonů.

s-12 "Tvrdá" bankrotářská verze tedy vstoupí přinejmenším na několik dní v platnost a soudy budou přijímat podněty věřitelů k vyhlášení řízení proti dlužníkům.

s-13 Co s těmito případy?

s-14 Legislativci jistě vymyslí nějakou krkolomnou kombinaci, která umožní jejich zastavení.

s-15 Ale že by takový postup zrovna svědčil o ukončení doby "revolučního" práva, se říci určitě nedá.

s-16 Navíc není třeba si zakrývat, že z hlediska vládní hospodářské politiky existují podniky, které se nemohou prostě jen tak položit.

s-17 Evidentní příklad pochází z posledních dní v podobě koncernu Škoda Plzeň.

s-18 Proto je obzvlášť tristní poznání, že vlády na krátící se termín blokace zákona o bankrotu zřejmě jednoduše zapomněly.

s-19 Nebo mu nevěnovaly dostatečnou pozornost.

s-20 A poněkud humorným dojmem nyní působí poslanci vládní koalice, kteří se třesou, aby opozice nezačala protestovat proti poklusovým termínům projednávání novely.

s-21 Další kolo se odehraje dnes od deseti hodin v hospodářských výborech, které by měly zformulovat přesnou verzi novely k předložení plénu.

s-22 TOMÁŠ MAREK

s-23 Kuriózní tiskový zákon Vláda ČSFR připravila skutečně kuriózní návrh nového zákona "o hromadných sdělovacích prostředcích".

s-24 Nicméně ve čtvrtek 17. 9. 1992 jej doporučily ústavněprávní výbory Federálního shromáždění sněmovnám ke schválení.

s-25 V důvodové zprávě návrhu se uvádí, že k jeho vypracování bylo využito poznatků z evropského zákonodárství.

s-26 Zdůrazňuje se rovněž soulad s Evropskou konvencí o lidských právech a příslušnými doporučeními Rady Evropy.

s-27 Vzhledem k těmto skutečnostem by bylo přirozené předpokládat, že návrh "tiskového" zákona se opírá o praxi západního světa a nemá sporná místa.

s-28 Skutečnost je ale jiná.

s-29 Paragraf 6, který hovořil o právu redaktora odmítnout napsat komentář, s nímž nesouhlasí, poslanci vypustili.

s-30 Paragraf 7 naopak dává právo osobě, k níž novinář vznesl dotaz, aby si "zkontrolovala" svou odpověď ještě před jejím zveřejněním.

s-31 Tento postup by nejen technicky brzdil tvorbu aktuálního zpravodajství, ale de facto opět zaváděl cenzuru.

s-32 Veřejní činitelé by totiž mohli korigovat podle tohoto ustanovení veškeré své výroky a stanoviska.

s-33 Paragraf 11 dále umožňuje fyzické a právnické osobě domáhat se zveřejnění své odpovědi na názor, jenž o noviny publikovaly - pokud se přímo dotýká.

s-34 Podle paragrafu 14 mít odpověď mj. stejnou formu a přiměřený obsah.

s-35 Deník, který by komentoval jednání ústavního činitele, by tedy musel otisknout nejen jeho repliku, ale možná, s trochou nadsázky, i mínění kohokoli, jehož se komentář o veřejném činiteli osobně "dotýká".

s-36 Představa, že v čs. novinách komentují vedle novinářů rovným dílem politici, podnikatelé a jiní, je asi přece jenom dost neevropská.

s-37 Navíc, k tzv. odpověďi "dotčeného" nesmí deník poznamenat v témže čísle ani slovo.

s-38 Při striktním dodržování zákona by se tak deníky mohly změnit v bulletiny, v nichž by se v nekonečné řadě střídaly názory politiků se stanovisky redakce.

s-39 Tento styl redakční práce by pochopitelně také zavdával příčinu pro vznik ohromného množství soudních sporů.

s-40 Čvrtá část návrhu zákona, jež se věnuje odpovědnosti vydavatele (provozovatele) za činnost hromadných sdělovacích prostředků, obsahuje některé další kuriozity.

s-41 Podle paragrafu 21 není mj. dovolena v novinách skrytá reklama.

s-42 Bohužel již není řečeno, co se tím míní.

s-43 Je např. informace o možnosti nákupu v Praze za nízké ceny skrytou reklamou?

s-44 A není snad spíše věcí majitele deníku, přichází-li tímto způsobemem o peníze za inzerci?

s-45 Nadbytečný se rovněž jeví paragraf 23, který ukládá vydavatelům povinnost zveřejnit neodkladná sdělení státních orgánů - vyžaduje-li to veřejný zájem.

s-46 O "neodkladné" situace totiž tisk jaksi přirozený interes.

s-47 Podobně paragraf 28, který mj. zakazuje, aby vydavatelé deníků vlastnili televizní nebo rozhlasové stanice či zpravodajské agentury z více než 15 procent.

s-48 Tuto otázku již dostatečně řeší zákon o hospodářské soutěži.

s-49 Paragraf 28, jako ustanovení speciálního zákona, omezuje svobodu podnikání, a je proto v rozporu s Listinou lidských práv a svobod.

s-50 Nezávislé působení tisku je jednou ze základních podmínek pro rozvoj demokracie.

s-51 Navrhovaný zákon "o hromadných sdělovacích prostředcích" je třeba posuzovat z tohoto hlediska.

s-52 V případě, že by jej parlament schválil v nynější podobě, byla by to pro čs. tisk doslova katastrofa.

s-53 Návrh zákona je proto nutné za účasti laické i odborné veřejnosti přepracovat.

s-54 IVAN JEMELKA


dependency treetext view