PML View

wsj2064.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj2064.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj2064.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj2064.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj2064.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj2064.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj2064.cz.treex.gz

s-1 Konzervativci musí na podzim učinit důležité rozhodnutí.

s-2 Na posledním setkání Světové banky a Mezinárodního měnového fondu oznámila Bushova vláda svůj záměr rozhodnout do konce roku o zvýšení přírůstku do kapitálové základny MMF.

s-3 Ačkoli americký podíl na zvýšení pravděpodobně nedosáhne 12 miliard dolarů či více, jak se předpokládá v žádosti MMF o zdvojnásobení 90miliardového kapitálu, vláda pravděpodobně odsouhlasí přírůstek ve výši několika miliard.

s-4 To by bylo v souladu s její pevnou podporou Bradyho plánu a intervencí ohledně směnného kurzu zemí G-7 a s finančním závazkem vůči Mexiku, Polsku a dalším zemím.

s-5 MMF požaduje zvýšení z několika důvodů.

s-6 Jeho role v ekonomice rozvojových zemí od sedmdesátých let stále roste.

s-7 Podle Bradyho plánu, který slibuje větší částky vyplácené schváleným zemím včas, se výše a rychlost výdajů bude nadále zvyšovat.

s-8 Nejméně tři další faktory přiměly MMF k tomu, aby na zvýšení kapitálu trval.

s-9 Tvrdí, že zaprvé jeho kapitál musí být navýšen, aby si udržel svou velikost v porovnání se světovými finančními trhy, za což pociťuje jistou odpovědnost.

s-10 Zadruhé, poslední nárůst kapitálu Světové banky o 75 miliard - z toho 14 miliard dolarů poskytly USA - způsobil, že MMF se již necítí mezi mezinárodními finančními institucemi jako hráč prvních houslí.

s-11 Zatřetí, MMF by rád vyhověl žádosti Japonska o zvýšení podílu na vlastnictví (to v současné době činí 4,5 %).

s-12 Japonsko se zasazuje o to, aby MMF hrál větší roli v otázce zadluženosti rozvojových zemí, a je důležitým finančním zdrojem pro programy MMF v rozvojových zemích.

s-13 Zatímco mezinárodní politika může požadovat navýšení kapitálu, existují jasné ekonomické skutečnosti hovořící proti.

s-14 Odpůrci zvyšování argumentují tím, že MMF praktikuje centrální plánování, a tím podporuje neefektivní vlády.

s-15 Zpochybňují, zda MMF v rozvojových zemích vůbec nějakou roli vzhledem k jeho původnímu pověření pomáhat průmyslovým zemím v případě náhlých problémů s platební bilancí.

s-16 Odpůrci poukazují na to, že již existuje více jiných dostupných finančních zdrojů než jen chvályhodné reformní úsilí.

s-17 Obávají se, že nové financování rozvojových zemí ze strany MMF jednoduše skončí náhradou dluhu MMF za restrukturalizovatelný dluh obchodní banky, což je celkem špatný obchod.

s-18 Věří, že mikroekonomika, která se soustředí na problémy trhů, investičního klimatu a na způsoby řízení, je na rozdíl od keynesiánského zaměření MMF na obchodní deficit, čtvrtletní cíle a vládní dluh klíčem k ekonomickému růstu rozvojových zemí.

s-19 Poukazují na vlády mnoha rozvojových zemí, které v rámci následných programů MMF vystupňovaly inflaci, daně a seberegulaci k zoufalým koncům.

s-20 O zvýšení kapitálu MMF tradičně rozhoduje vláda s následným schválením Kongresu.

s-21 Poslední schvalování amerického Kongresu v roce 1983 bylo politickým bojem, který přinesl 6 miliard dolarů do programu bytové výstavby, aby byl zajištěn odpovídající počet hlasů.

s-22 Politika schvalování Kongresu se v roce 1990 pravděpodobně bude podobat politice předchozích schvalování.

s-23 Liberálové zřejmě podpoří stabilizující kvazi-vládní roli MMF za dvou podmínek: vláda poskytne záruky, že podpora liberálních demokratů nebude v kongresových kampaních za znovuzvolení použita proti nim a že se legislativa zaměří - pomocí dolarů - na sociální a ekologické oblasti.

s-24 Konzervativní republikáni si budou moci vybrat, zda ve volebním roce podpoří oblíbeného prezidenta své strany, nebo budou proti němu bojovat.

s-25 Pokud se USA rozhodnout zamítnout navýšení kapitálu MMF či ho omezí na 25 %, zásadně by to změnilo mezinárodní hospodářskou politiku a nemohlo by to být bráno na lehkou váhu.

s-26 Komentátoři se obávají důsledků, které to bude mít na proces koordinace zemí G-7 a na stabilitu světových finančních trhů.

s-27 Jelikož obchodní banky a vlády rozvojových zemí věří, že získají část jakéhokoli navýšeného kapitálu, snížením mise MMF by se obě strany cítily být ošizeny.

s-28 Navíc by americké odmítnutí navýšit kapitál (a převést větší podíl na Japonsko) poskytlo Japonsku důvod odmítnout budoucí výzvy ke sdílení ekonomické zátěže.

s-29 Na druhou stranu by rozhodnutí zvýšit kapitál MMF posílilo centrální ekonomickou roli multilaterálních institucí v rozvojových zemích.

s-30 Spolu s navýšením by se ještě více energie a talentů rozvojových zemí odklonilo z cesty vytváření ziskových ekonomických systémů na cestu zřizování ministerstev ekonomického plánování, která vytvářejí ekonomické plány schvalované MMF.

s-31 Navýšení by mohlo ještě více zpomalit ekonomický rozvoj, protože země odkládají otevírání svých trhů v očekávání větší multilaterální podpory.

s-32 Konzervativci by měli zaujmout stanovisko ještě před koncem vládního roku.

s-33 Tato témata jsou příliš závažná na to, aby byla ponechána na ministerstvech financí a rozpočtu, které se spíše přou o velikost navýšení kapitálu než o jeho účel.

s-34 Jestliže konzervativci nepodpoří navýšení kapitálu MMF, je jejich povinností nahlas vystoupit a přednést alternativní řešení.

s-35 Malpass řídí republikánskou sekci Společného ekonomického výboru Kongresu.


dependency treetext view