Dependency Tree

wsj0207.cz

ProjectPCEDT

Select a sentence

s-1 Sóloví hráči na dřevěné dechové nástroje musejí být nápadití, pokud chtějí mít dostatek práce, protože jejich repertoár a přitažlivost pro obecenstvo jsou omezené.
s-2 Hobojista Heinz Holliger zvolil k problému tvrdý přístup: objednává a výtečně interpretuje obávané současné skladby a trochu diriguje, takže nemusí hrát stále dokola stejné Mozartovy a Straussovy koncerty.
s-3 Richard Stoltzman zvolil jemnější a k obecenstvu přívětivější přístup.
s-4 Před lety spolupracoval s novým hudebním guru Peterem Serkinem a Fredem Sherrym ve velmi netradičním komorním souboru Tashi, který přitáhl obecenstvo k obávaným současným kusům, jako je Messiaenův "Kvartet pro konec času".
s-5 V současnosti tento skřítku podobný klarinetista již téměř zanechal své misionářské činnosti (i když vliv starých Tashi stále přetrvává) a nyní cestuje s klavírem, basou, promítáním diapozitivů a repertoárem od lehké klasiky přes lehký jazz k lehkému popu, s jen málo výraznějšími výjimkami.
s-6 Přesně to pravé pro partu posluchačů Vivaldiho při pozdní snídani kombinované s obědem, obecenstvo mladých zbohatlíků, které si oblíbilo styl New Age jako sobě vlastní lehkou poslechovou hudbu.
s-7 Stoltzmanovu hudbu nebo jeho pohnutky však nemůžete považovat za čistě obchodní a povrchní.
s-8 Věří v to, co hraje, a hraje skvěle.
s-9 Jeho nedávné vystoupení v Metropolitním muzeu, nazvané "Hudební odysea," je toho příkladem.
s-10 Byl to spíš večírek nebo velmi vytříbená improvizace s několika přáteli, než klasický koncert.
s-11 Klarinetista oděný ve svém značkovém černém sametovém obleku jemným hlasem ohlásil, že bylo právě vydáno jeho nové album "Inner Voices (Vnitřní hlasy)", že jeho rodina sedí v první řadě a jeho matka právě narozeniny, a tak zahraje její oblíbenou skladbu z této desky.
s-12 Zahájil Saint-Saensovou skladbou "Labuť" z "Karnevalu zvířat", oblíbeným přídavkem violoncellistů, s roztomilým hladkým zvukem bez jakékoli palčivosti.
s-13 Potom, jako by chtěl ukázat, že umí hrát také rychle, nabídl druhou větu ze Saint-Saensovy Sonáty pro klarinet, rozmarné šibalské chuťovky, která odráží druhou půlku Stoltzmanovy osobnosti.
s-14 A tak to šlo celou první polovinu: důmyslně zvolená směsice skladeb ne delších pěti minut, žádná, která by posluchače zneklidnila nebo k něčemu vyzývala.
s-15 Stoltzman představil své spoluhráče: Billa Douglase, pianistu, hráče na fagot, skladatele a starého přítele z Yale, a jazzového basistu Eddieho Gomeze.
s-16 Improvizační část byla postavena na Douglasových skladbách, začala "Zlatým deštěm", rytmicky, bezstarostně přecházejícím do rychlejšího "Nebe", které poskytlo Stoltzmanovi příležitost lkát ve vysokém rejstříku a ukázat své bleskově hrající prsty.
s-17 Následovala Bachova "Árie".
s-18 Stoltzman navázal na skladatele tím, že jej prohlásil za "velkého improvizátora 18. století", a na tomto obrazu dále stavěl, když se spojil s Douglasem v některých Bachových dvouhlasých invencích, chytře Douglasem upravených pro klarinet a fagot.
s-19 Zachovávajíce lehkou náladu se ti dva pak prozpívali a prosmáli přes některé vražedné polyrytmy, navržené Douglasem jako alternativa k Hindemithovým suchým technikám výuky teorie, a pak se spolu s Gomezem vznášeli a improvizovali při skladatelových vybroušených "Bebopových etudách".
s-20 Konec první části ovšem přinesl to, na co zřejmě čekal dav posluchačů v prostoru určeném k stání: popovou zpěvačku Judy Collinsovou, která se objevila na desce "Inner Voices".
s-21 Jako vždy půvabná a hlasově čistá Collinsová zazpívala píseň Joni Mitchellové "Zdarma" - o setkání s pouličním klarinetistou, k níž Stoltzman přispěl doprovodným klarinetem - a Douglasovu svěží úpravu galské modlitby "Hluboký mír".
s-22 Skladba "Hluboký mír" také zahrnovala promítání rozkošných, i když předvídatelných obrázků mraků, pláží, pouští, západů slunce atd.
s-23 Bylo to vše příliš lahodné a něžné, než aby se tomu dalo uvěřit, ale asi by to nevadilo, kdyby umělci nepocítili potřebu přidat Collinsové vyhlášenou píseň "Úžasná nádhera" a nepožádali obecenstvo o spolupráci.
s-24 Tím překročili povolenou hranici vřelých a načechraných citů.
s-25 Že by kvůli tomu část publika odešla před začátkem druhé poloviny koncertu nebo během ?
s-26 Nebo to bylo proto, že odešla Collinsová?
s-27 Každopádně to byla škoda, protože Stoltzman nabídl nejpodstatnější hudbu večera právě po přestávce: "Kontrapunkt New York" Steva Reicha, jedno z řady Reichových děl, která vedle sebe kladou živého hráče s nahrávkami jeho hraní.
s-28 (Reichova nová skladba "Jiné vlaky" pro smyčcový kvartet využívá tuto techniku kategoricky.)
s-29 Stoltzman musel mít obavy, že by to jeho publikum nemuselo přijmout: předem nás varoval, že skladba "Kontrapunkt New York" trvá 11 a 1/2 minuty.
s-30 Také nešťastně ilustroval tuto složitou jazzovou tapisérii Pearsonovými obrázky, tentokrát s geometrickými nebo opakujícími se tvary v kýčovitém zrcadlení hudební struktury, které značně odváděly pozornost od Reichovy skladby a Stoltzmanova elegantního přednesu.
s-31 Zbytek koncertu tvořily více jazzové a něžnější kusy od Charlieho Parkera, Ornette Colemanové, Billa Douglase a Eddieho Gomeze, s obrázky k Douglasovým skladbám.
s-32 Bylo příjemné poslouchat výtečný jazz, aniž byste museli sedět v zakouřeném klubu, ale stejně jako v první polovině byla většina skladeb snadno přijatelná a nakonec stěží zapamatovatelná.
s-33 Je toto budoucnost komorní hudby?
s-34 Manažeři a organizátoři trvají na tom, že koncerty komorní hudby se těžko prodávají, ale může si je publikum skutečně užít jen tehdy, když je hudba zbavena nebezpečných prvků, podávána v malých soustech a doplněna zrakovými vjemy?
s-35 Co dál?
s-36 Promítání diapozitivů k podbarvení Šostakovičových kvartetů?
s-37 Jistě, nebyl to nepříjemný večer, díky vysoké úrovni výkonů, Douglasovu skladatelskému umění a zjevné upřímnosti, se kterou Stoltzman vybírá své skladby.
s-38 Ale nebyl to hluboký ani trvalý zážitek: lehká zábava, která nemůže nahradit večer s Brahmsem.
s-39 Paní Walesonová je spisovatelka na volné noze působící v New Yorku.

Text viewDownload CoNNL-U