ps2017-075-01-005-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-10 ps2017-075-01-005-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Takže to jsou mé výhrady . Myslím si , že je tam co zlepšovat . Bohužel ten návrh to úplně nepřináší . Bohužel to ministr vnitra těsně předtím , než to prošlo vládou , do jisté míry vykostil . Budeme se k tomu muset vrátit a připravit to lépe , proto navrhuji prodloužení lhůty o dvacet dnů . A z důvodu zejména ochrany soudního řízení a jednání , ale i ochrany ostatních institucí navrhuji , abychom přikázali ještě ústavně - právnímu výboru . Přestože vím , že všichni si uvědomujete , že jsme hluboce přetíženi , tak tuhle jednu věc si na sebe ještě vezmeme . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak . Nyní v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Jakub Michálek , zatím poslední přihláška . Prosím , pane poslanče . Poslanec Jakub Michálek Děkuji za slovo . Vážené dámy , vážení pánové , v rámci té novely budeme určitě navrhovat rozšíření okruhu povinných subjektů . Nemyslíme si , že by ta novela měla být koncipována pouze tak , aby v uvozovkách omezila kverulanty . Je potřeba si říct , že jsou skutečně lidé , kteří zneužívají právo na informace , a připouštějí to i ty neziskovky protikorupční . Já když jsem pracoval na pražském magistrátu , tak tam některé případy byly také na hraně . Jsou to ale opravdu jednotky případů na celou Českou republiku . Není to tak , že by každý , kdo si požádá o informace nebo kdo si podá víc žádostí , automaticky měl spadat do tohoto režimu . Ten návrh zákona obsahuje některé problémy . Jak jsem říkal , budeme tam načítat rozšíření okruhu povinných subjektů . A abych reagoval na to , co tady říkal můj předřečník pan kolega Benda , tak já hluboce nesouhlasím s tím , že na soudy se nemá vztahovat působnost stošestky . Protože řekněme si to otevřeně , kdo je nad soudy v libovolné zemi ? Jaký orgán je nad soudy v libovolné zemi na celém světě ? Nikdo . A neexistuje nikdo , kdo by přezkoumával rozhodnutí soudu . A tudíž jediný mechanismus , který může zabránit tomu , aby justice se dostala do korupce , tak jako se to stalo třeba u našich kolegů na Slovensku nebo v balkánských státech , je veřejná kontrola . Veřejná kontrola soudnictví je alfa omega , jak zajistit to , aby nedošlo ke zneužití této moci , kterou soudy disponují . Ony rozhodují o individuálních životech , rozhodují dokonce o právních předpisech , které tady schválí parlament , takže je potřeba , aby to právo na informace i vůči soudům platilo . A je naprosto logické , že tam jsou tedy lidé , kteří mají na starosti to , aby se zveřejňovala rozhodnutí , aby tam nedocházelo k tomu , že se tam vytvoří různé mafiánské struktury , tak jako jsme to tady historicky měli s justiční mafií , nebo teď zase vidíme v televizi a v novinách čteme případy o zkorumpovaných soudcích . Takže je potřeba , aby nad soudní mocí byla i účinná občanská a veřejná kontrola . Pokud jde o . . . samozřejmě můžeme se bavit o tom , kdy a jak zveřejňovat jaké typy informací , tak aby ty informace byly výsledkem nějakého řádného procesu a nedošlo naopak ke zveřejňování zavádějících informací , to všechno jsou legitimní diskuze , ale ta základní premisa tam musí taková , že působnost práva na informace je obecná . Pokud jde o tu specialitu , nebo způsob řešení odvolání ve vztahu k dělbě moci , tak samozřejmě ten základní princip je takový , že ty moci jsou oddělené . Ale z toho ještě nevyplývá , že by měla být vyloučena působnost Úřadu pro ochranu osobních údajů ve věci práva na informace . Když se podíváme na jiné zákony , které upravují činnost nebo přezkum těchto orgánů , tak vidíme , že i o porušení zákonů , pokud k němu dochází hypoteticky v Kanceláři prezidenta republiky nebo v rámci Kanceláře Poslanecké sněmovny , bude stejně rozhodovat správní úřad . Zákon o archivnictví . Pokud dojde k porušení zákona o archivnictví , bude o tom rozhodovat místně příslušný oblastní archiv , který spadá do moci výkonné . Není to tak , že by si rozhodovaly samy o sobě . Pouze je tam jediná výjimka , tu má prezident republiky a poslanci v rámci imunity , ale to je jediná výjimka , kde je vlastně specifický proces , nebo v případě prezidenta je to vyloučeno úplně , aspoň po dobu trvání mandátu . Takže dostaneme se vždycky do té výkonné moci . Neplatí to , že by si to rozhodovaly samy o sobě a byly vyloučeny z obecních zákonů . Zákony musí platit pro všechny , musí platit i pro prezidenta republiky . Měli jsme tady řadu případů , kdy prezident republiky , resp . jeho kancelář odmítla zveřejňovat informace a soudy daly za pravdu těm žadatelům . Čili je namístě , aby tady byla efektivní ochrana práva na informace i u prezidenta republiky , protože i pro Kancelář prezidenta republiky platí zákony , které tady schvalujeme . Stejně tak se můžeme podívat na řešení správních deliktů nebo přestupků na úseku ochrany osobních údajů . Nemůžeme přece připustit , aby neexistoval žádný způsob kontroly dodržování ochrany osobních údajů , aby státní úřady , které mají informace o občanech , byly vyloučeny jenom na základě toho , že mají tento specifický status . Aby tam byla vyloučena jakákoliv kontrola . Takže i v tomto případě se dostaneme nakonec k tomu , že v Kanceláři prezidenta republiky nebo v Kanceláři Poslanecké sněmovny se v případě přezkumu ochrany osobních údajů dostaneme nakonec k Úřadu pro ochranu osobních údajů . To je nezávislý úřad , který je vyčleněn svým způsobem z moci výkonné . Je obsazován specifickým způsobem , tak aby tam nebyla závislost na orgánech moci výkonné , zákonodárné . Je tam nějaké funkční období atd . Takže je to svým způsobem nezávislý tribunál , byť ne na úrovni toho soudního typu , a je tam zaručena možnost bránit se proti jeho rozhodnutím ve správním soudnictví . Ale pokud jsme se tady rozhodli , že chceme zajistit efektivní ochranu práva na informace , rozšířili jsme tady působnost Úřadu pro ochranu osobních údajů , tak si myslím , že by teď bylo nežádoucí , abychom to v situaci , kdy se konečně začíná ukazovat , že to funguje , že skutečně Kancelář prezidenta republiky poskytuje ty informace , že ten mechanismus se osvědčil , abychom to teď nějakým způsobem vydělovali a zpomalovali prosazování toho práva . Protože vymahatelnost práva si myslím , že je jedna z důležitých hodnot , kterou tady máme chránit . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní na faktickou poznámku je přihlášen pan poslanec Marek Benda a dále v obecné rozpravě se připraví pan poslanec Stanislav Grospič . Tak prosím , vaše dvě minuty . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , vážené dámy , vážení pánové , jenom krátká reakce na pana kolegu Michálka . Při vší úctě k jeho erudici , veřejná občanská kontrola soudnictví je věc , která mě opravdu , ale opravdu děsí . To jsou padesátá léta minulého století . Tam jsme měli veřejnou občanskou kontrolu soudnictví vykonávanou prostřednictvím komunistické strany . Já chápu , kam směřuje . Proto také máme v soudnictví rozsudky zásadně veřejné . To je to , co je důležité na možnosti veřejnosti seznamovat se s rozsudky . Ale jinak soudnictví je právě věcí , které nepodléhá veřejné občanské kontrole . Pokud tak chceme učinit , musíme do toho vložit porotní soudy , musíme říkat , že o vině a trestu případně rozhodují v nějaké podobě občané této země . Ale této věty se opravdu , opravdu děsím . A myslím , že dokonce nesouvisí ani úplně s tímhle zákonem . Oni odpovídají mnohdy na úplný blázniviny a neodpovídají na soudní rozhodování . Ale je to věta , která mě vystrašila , která mě přinutila si vzít faktickou poznámku , kterou si jinak beru poměrně zřídka . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní na faktickou poznámku pan poslanec Jakub Michálek a připraví se dále na faktickou pan poslanec Milan Feranec . Tak prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Jakub Michálek Děkuji za slovo . Já bych chtěl pana kolegu Bendu ujistit , že to skutečně není o tom , že by se nějaká paní domovnice zvedla a šla kontrolovat na Nejvyšší soud , jak tam rozhodují . Veřejnou kontrolou se má na mysli to , že ta instituce publikuje svoje výstupy , má transparentní postup a že např . akademici , právní praxe atd . mohou v rámci nějakého diskurzu se zabývat výstupy soudnictví , polemizovat s tím , upozorňovat na nedostatky , které tam jsou . A to je skutečně jedna z věcí , které směřují k tomu , že soudy rozhodují nezávisle , protože soudci se nebojí jenom své kárné odpovědnosti , která tam samozřejmě také je , a je namístě , aby tam byla , ale také pečují o svoji reputaci , tak aby jejich rozhodnutí byla skutečně dobře vysvětlená a aby obstála v tom akademickém diskurzu . Takže tohle je druh kontroly , který funguje ve všech vyspělých soudních systémech na světě , a nemusíme se tady bát padesátých let , že tady bude kontrolovat rozhodnutí soudu nějaká paní domovnice .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities