|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-10 ps2017-075-01-005-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 633/ - prvé čtení

Date2020-12-10
Meetingps2017/075
Agenda Itemps2017/075/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/075schuz/s075017.htm

Select a sentence

Showing 201 - 300 of 321 • previousnext

ps2017-075-01-005-005.u17.p1.s1 Tak, nyní na faktickou poznámku vystoupí poslanec Jan Farský.
ps2017-075-01-005-005.u17.p1.s2 Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
ps2017-075-01-005-005.u17.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-075-01-005-005.u18.p1.s1 Děkuji.
ps2017-075-01-005-005.u18.p1.s2 K kontrole veřejnosti vzhledem k rozsudkům.
ps2017-075-01-005-005.u18.p1.s3 bych uvedl jeden příklad, kde to tedy, musím říct i jako právníka, nesmírně zarazilo.
ps2017-075-01-005-005.u18.p1.s4 Dva tři roky se prostě věnuji tomu, že posílám návrhy na soudy, aby zastavovaly nezákonná exekuční řízení, kterých je v České republice na 200 tisíc.
ps2017-075-01-005-005.u18.p1.s5 A stává se mi, že jeden soud na úplně stejném případě rozhodne jeden soudce nějak, že zamítne můj návrh, a druhý ho potvrdí a to exekuční řízení zastaví.
ps2017-075-01-005-005.u18.p1.s6 A když si ani soudci na jednom soudě mezi sebou nejsou schopni vyjasnit jednotný postup, tak si myslím, že pak taková kontrola je dost namístě i kvůli předvídatelnosti rozhodování.
ps2017-075-01-005-005.u18.p1.s7 Takže v téhle oblasti si myslím, že to smysl .
ps2017-075-01-005-005.u18.p1.s8 Díky.
ps2017-075-01-005-005.u19.p1.s1 Tak, nyní vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Stanislav Grospič a připraví se Marek Benda.
ps2017-075-01-005-005.u19.p1.s2 Prosím, máte slovo, pane poslanče.
ps2017-075-01-005-005.u20.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-075-01-005-005.u20.p1.s2 Vážení kolegové, vážení členové vlády, to vede také k zamyšlení, ta diskuse, kterou tady poslouchám velice pozorně.
ps2017-075-01-005-005.u20.p1.s3 A čím dál tím víc si myslím, že prostě přijmout zákon číslo 106 o svobodném přístupu k informacím, nebo upravit ho tak, aby se vztahoval i na otázku soudů, soudních rozhodnutí, je ta nejfatálnější chyba, jaká může nastat, protože tím vlastně my vstoupíme do dělby moci, na které je postaven základní princip fungování této republiky, to znamená moci parlamentní, výkonné a soudní.
ps2017-075-01-005-005.u20.p1.s4 A měli byste se spíš zamyslet, diskutovali jsme tady dnes o tom, jak vlastně bude uspořádána soudní soustava, jak tam budou probíhat kárná opatření, jaké tam najdeme mechanismy k tomu, aby docházelo k postihu těch soudců, kteří neplní své povinnosti, jak budeme řešit otázku nedostatečného třeba sjednocování judikatury v určitých typech rozhodnutí.
ps2017-075-01-005-005.u20.p1.s5 A my místo toho tady budeme promítat do výkonu moci soudní principy správního řízení o svobodném přístupu k informacím.
ps2017-075-01-005-005.u20.p1.s6 A bych byl velice opatrný.
ps2017-075-01-005-005.u20.p1.s7 Myslím si, že nepravostí se dějí.
ps2017-075-01-005-005.u20.p1.s8 To nejsem tak naivní, abych si myslel, že nedochází k jejich zneužití.
ps2017-075-01-005-005.u20.p1.s9 Ale rovněž tak může docházet prostě k tomu, že někdo, kdo zcela evidentně nebude mít zájem, opodstatněný zájem, prostě ty údaje si vyhledá z nějakého důvodu a bude je chtít a bude se po nich pídit a bude se jich domáhat.
ps2017-075-01-005-005.u20.p2.s1 Čili tímhle zákonem se spouští něco, co vytvoří v budoucnu mnoho a mnoho problémů.
ps2017-075-01-005-005.u20.p2.s2 Čili si nemyslím, že to je krok správnou cestou.
ps2017-075-01-005-005.u21.p1.s1 Nyní vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Marek Benda.
ps2017-075-01-005-005.u21.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-075-01-005-005.u22.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážená paní ministryně, vážené dámy, vážení pánové, jsem nechtěl reagovat ve faktické poznámce, tak přece jenom ještě pár poznámek k debatě, která se tady rozjela, o kontrole rozsudků, kterou nepokládám za úplně nejšťastnější, že se řeší v rámci stošestky.
ps2017-075-01-005-005.u22.p1.s2 Upozorňoval jsem spíš na jiné problémy.
ps2017-075-01-005-005.u22.p1.s3 Ale myslím, že si klidně můžeme tady vést i nějaký typ rozpravy o tom, jak nebo nemá probíhat veřejná kontrola, tak jak ji nazval pan kolega Michálek, rozhodovací moci soudu.
ps2017-075-01-005-005.u22.p2.s1 Obecně vzato soudy vždy rozhodují veřejně.
ps2017-075-01-005-005.u22.p2.s2 Jejich rozhodování je veřejné.
ps2017-075-01-005-005.u22.p2.s3 Kdo se na něj přijde podívat, to je základní zásada, která je tady opravdu od konce Rakouska-Uherska.
ps2017-075-01-005-005.u22.p2.s4 Proti kabinetní justici byla postavena veřejná justice, která rozhoduje vždy veřejně, pokud se nejedná o nějaké úplně výjimečné situace, jako utajované skutečnosti.
ps2017-075-01-005-005.u22.p2.s5 Současně ale veřejnost rozhodování znamená, že musím nějakým způsobem se zvednout a dojít se tam podívat.
ps2017-075-01-005-005.u22.p3.s1 Neznamená to, že nutně všechno musí být včetně plných jmen zveřejněno.
ps2017-075-01-005-005.u22.p3.s2 nevím, jestli je zájmem společnosti mít všechna rozvodová rozhodnutí včetně obsahu majetku a vytvářet tímhle databáze, komu se co dojít ukrást, případně kdo se s kým jakým způsobem hádal.
ps2017-075-01-005-005.u22.p3.s3 O tom mám tedy velké pochybnosti a tam vedeme zase na půdě ústavně-právního výboru nějakou diskusi o tom, jakým způsobem anonymizovaně, k tomu, abychom přispívali ke kultivaci toho rozhodovacího prostředí, anonymizovaně se mají rozsudky zveřejňovat.
ps2017-075-01-005-005.u22.p3.s4 Ale nevím, jestli se opravdu mají zveřejňovat podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
ps2017-075-01-005-005.u22.p3.s5 Poukazoval jsem na ten problém některých dílčích rozhodnutí, který si myslím, že bychom opravdu měli vyřešit, protože to rozhodování o vazbách je fakt absurdní a předem nějakým způsobem ovlivňující to trestní řízení, kde zásada trestního řízení právě v přípravné fázi je to, že jest neveřejné.
ps2017-075-01-005-005.u22.p3.s6 Takže nepokládám to za tak jednoduché.
ps2017-075-01-005-005.u22.p4.s1 A to, co zmiňoval pak kolega Farský, odlišná rozhodnutí soudu v jedné věci dokonce na jednom soudě, tak od toho máme druhou instanci.
ps2017-075-01-005-005.u22.p4.s2 Od toho máme krajské, vrchní, nejvyšší soudy, aby nám případně sjednocovaly tu rozhodovací praxi.
ps2017-075-01-005-005.u22.p4.s3 Rozhodovací praxi opravdu nesjednotím tím, že nám k tomu budou akademici, nebo bába z ulice psát nějaká stanoviska a volat, že se mělo rozhodnout nějakým jiným způsobem.
ps2017-075-01-005-005.u22.p5.s1 A druhá část mého vystoupení se týká zase oněch orgánů státu, které nejsou součástí výkonné moci, typicky Poslanecké sněmovny.
ps2017-075-01-005-005.u22.p5.s2 chápu, že i my i prezident republiky samozřejmě musíme poslechnout a respektovat rozhodnutí soudu.
ps2017-075-01-005-005.u22.p5.s3 To je jasné, od toho tady soudy máme.
ps2017-075-01-005-005.u22.p5.s4 My tvoříme pravidla, výkonná moc podle nich hraje, soudy rozhodují, samozřejmě i výkonná moc i my jsme takovým rozhodnutím soudu vázáni.
ps2017-075-01-005-005.u22.p5.s5 Otázka zní, jestli v okamžiku, kdy kancelář, která je tím chudákem, který za nás odpovídá, a my řekneme "neodpovězte", a nevím, jestli mám citovat poslední příběh z organizačního výboru, kde jsme jednoznačně řekli "neodpovězte", a tentokrát to bylo orgánům činným v trestním řízení, ale někdy jindy to může být podle stošestky.
ps2017-075-01-005-005.u22.p5.s6 Prostě máme dojem, že některé věci si nemají ani orgány činné v trestním řízení ani podle stošestky vyžadovat, a jestli máme čekat na rozhodování soudu, což je v pořádku, a jestli soud řekne "odpovězte, odpovězte v takovém a takovém rozsahu", nepochybně odpovíme, anebo jestli do toho vstupovat v tu chvíli orgán moci výkonné, kterým je Úřad na ochranu osobních údajů.
ps2017-075-01-005-005.u22.p5.s7 A pokud si dobře pamatuji tu diskusi před tím rokem a půl, kdy to pan kolega Michálek dal do zákona o svobodném přístupu k informacím, tak tam tedy rozhodně se o tom, jestli se to bude vztahovat i na ústavní instituce, nebo nebude vztahovat i na ústavní instituce, nediskutovalo.
ps2017-075-01-005-005.u22.p5.s8 Tam byla snaha to v rámci výkonné moci, a zejména pan kolega Michálek tehdy citoval zejména kraje a obce a zejména Prahu, která zřejmě z nějakého důvodu odpovídá nějak ne úplně kvalitně, že by bylo třeba tam tento prvek vložit.
ps2017-075-01-005-005.u22.p5.s9 jsem s tím souhlasil.
ps2017-075-01-005-005.u22.p5.s10 Ale myslím si, že i tento prvek držet dělbu moci ve státě tak, jak ji stanoví Ústava ČR.
ps2017-075-01-005-005.u22.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-075-01-005-005.u23.p1.s1 Nyní mám tady jenom jednu faktickou poznámku v tuto chvíli.
ps2017-075-01-005-005.u23.p1.s2 A přihlásil se pan poslanec Jakub Michálek.
ps2017-075-01-005-005.u23.p1.s3 Tak prosím, máte slovo dvě minuty.
ps2017-075-01-005-005.u24.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo.
ps2017-075-01-005-005.u24.p1.s2 si dovolím jenom všechny uklidnit.
ps2017-075-01-005-005.u24.p1.s3 Skutečně celou dobu se tady bavíme o návrhu zákona o svobodném přístupu k informacím, který se týká poskytování informací anonymizovaných v souladu se zákonem.
ps2017-075-01-005-005.u24.p1.s4 Takže nějaké zveřejňování majetku, to tady skutečně nejde.
ps2017-075-01-005-005.u24.p1.s5 Jde o anonymizované informace a není tady obava z toho, že by to mělo být nějak prolomeno.
ps2017-075-01-005-005.u24.p2.s1 A pokud jde o můj pozměňovací návrh, který jsem tu prosadil a který jsme tu schválili, tak ten se vztahoval na všechny, na všechny situace.
ps2017-075-01-005-005.u24.p2.s2 Pro nikoho tam nebyla žádná speciální výjimka.
ps2017-075-01-005-005.u24.p2.s3 Ani pro prezidenta republiky, ani pro Kancelář Poslanecké sněmovny.
ps2017-075-01-005-005.u24.p2.s4 A bych se musel stydět, abych si navrhl tady pro Kancelář Poslanecké sněmovny výjimku a předložil zákon, který bude platit pro všechny ostatní.
ps2017-075-01-005-005.u25.p1.s1 Nyní se rozhlédnu po sále, zdali je zájem o vystoupení v obecné rozpravě.
ps2017-075-01-005-005.u25.p1.s2 Nikoho nevidím, takže končím obecnou rozpravu.
ps2017-075-01-005-005.u25.p1.s3 Táži se, zdali pan ministr Zaorálek a zpravodaj Ivan Bartoš zájem o závěrečná slova.
ps2017-075-01-005-005.u25.p1.s4 Nemáte.
ps2017-075-01-005-005.u25.p2.s1 Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
ps2017-075-01-005-005.u25.p2.s2 Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
ps2017-075-01-005-005.u25.p2.s3 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu.
ps2017-075-01-005-005.u25.p2.s4 Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu?
ps2017-075-01-005-005.u25.p2.s5 Nikoho nevidím.
ps2017-075-01-005-005.u25.p2.s6 Takže přistoupíme k hlasování.
ps2017-075-01-005-005.u25.p2.s7 Zagongoval jsem, tak chvilku počkáme.
ps2017-075-01-005-005.u25.p3.s1 Takže zopakuji, o čem budeme hlasovat.
ps2017-075-01-005-005.u25.p3.s2 Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru?
ps2017-075-01-005-005.u25.p4.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-075-01-005-005.u25.p4.s2 Kdo je pro?
ps2017-075-01-005-005.u25.p4.s3 Kdo je proti?
ps2017-075-01-005-005.u25.p5.s1 Hlasování číslo 15, přihlášeno 88 poslanců, pro 83, proti jeden.
ps2017-075-01-005-005.u25.p5.s2 Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru.
ps2017-075-01-005-005.u25.p6.s1 Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh ústavně-právnímu výboru jako dalšímu výboru.
ps2017-075-01-005-005.u25.p6.s2 někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání?
ps2017-075-01-005-005.u25.p6.s3 Ano, pan poslanec Krejza.
ps2017-075-01-005-005.u25.p6.s4 Prosím.
ps2017-075-01-005-005.u26.p1.s1 Dobrý den, bych chtěl požádat o přikázání výboru pro obranu.
ps2017-075-01-005-005.u26.p1.s2 to i tam dopady, tento zákon.
ps2017-075-01-005-005.u27.p1.s1 někdo ještě nějaký další návrh?
ps2017-075-01-005-005.u27.p1.s2 Další návrh nevidím.
ps2017-075-01-005-005.u27.p1.s3 Takže budeme hlasovat.
ps2017-075-01-005-005.u27.p2.s1 Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru dalšímu?
ps2017-075-01-005-005.u27.p3.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-075-01-005-005.u27.p3.s2 Kdo je pro?
ps2017-075-01-005-005.u27.p3.s3 Kdo je proti?
ps2017-075-01-005-005.u27.p4.s1 Hlasování číslo 16, přihlášeno 88 poslanců, pro 80, proti žádný.
ps2017-075-01-005-005.u27.p4.s2 Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako dalšímu výboru.
ps2017-075-01-005-005.u27.p5.s1 Další návrh máme přikázat jako dalšímu výboru, tento návrh výboru pro obranu.

Text viewDownload CoNNL-U