ps2017-091-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-23 ps2017-091-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) ODS od samotného začátku s vládním návrhem zásadně nesouhlasila . Také je pravda říci , že jsme byli jediní , protože jsme dávali návrh na zamítnutí . My jsme totiž považovali za chybu pouštět tento návrh zákona dál do legislativního procesu . Neviděli jsme a nevidíme ani teď žádný důvod , proč zasahovat do nastavení dětských skupin podle původního zákona , který podle našeho i mého názoru je funkční . Ten stanovil pravidla , podle kterých dětské skupiny fungovaly zcela bez problémů a ke spokojenosti rodičů i dětí . Jediné , co podle našeho názoru vláda měla řešit , bylo pokračování jejich financování poté , co nebude možné čerpat evropské fondy . To byl hlavní úkol této vlády i paní ministryně . Právě proto jsme chtěli vládě tento návrh vrátit a jasně nastavit mantinely , aby přestala strkat nos do věcí , které fungují , a vyřešila pouze časově naléhavý problém spojený s financováním . Bohužel k tomu jsme nezískali vaši podporu v rámci hlasování . A tak dnes máme na stole zákon , který výbor pro sociální politiku doporučil schválit v předloženém znění a ke kterému napadalo mnoho pozměňujících návrhů , které se částečně překrývají nebo kolidují , to asi všichni vidíte . Já tím nechci shazovat práci jejich autorů , mých kolegů ve výboru pro sociální politiku , ale i těch ostatních , ale všichni víme , že k čistotě a přehlednosti legislativního procesu a předvídatelnosti toho finálního znění to vůbec nepřispívá . My jsme samozřejmě připraveni některé změny , které vrátí dětským skupinám alespoň částečně jejich původní charakter , podpořit . Opravdu ale nemohu jásat nad tím , když se podaří třeba horní věkovou hranici dětí v jeslích posunout ze tří na čtyři roky , když doposud mohly do dětských skupin docházet i děti starší . Pro řadu rodin to znamená , že už nebudou moci své děti různého věku posílat na jedno místo , ale budou muset složitě řešit přestup staršího dítěte do jiného zařízení . To jenom jeden malý příklad za všechny . My si prostě myslíme , že ať se podaří kosmetickými zásahy zákon upravit jakkoli , pořád to bude znamenat likvidaci jedné z alternativ ke školkám , kterou si rodiče v Česku oblíbili , a tuto alternativu jim nyní stát vezme nebo se snaží brát . Z těchto důvodů se nebudeme soutěže o nejlepší pozměňovací návrh účastnit s jedinou dobře odůvodněnou výjimkou a tou je otázka stanovení maximální výše úhrady , se kterou vládní návrh přichází a kterou se ministryně práce a sociálních věcí paní Jana Maláčová snaží vydávat za opatření na pomoc rodinám . Opak je pravdou . Dětské skupiny jsou ze své podstaty neziskové . To vyplývá ze zákona už dnes . Nastavením limitů se dosáhne jediného , a to že dětské skupiny zejména ve velkých městech zavřou , protože za nových podmínek neuplatní své náklady na svůj provoz . Proto a z tohoto důvodu jsem si dovolil podat pozměňující návrh , ten je v systému zapsán pod číslem 7224 , a k tomuto pozměňujícímu návrhu se v rámci podrobné rozpravy přihlásím . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji , pane poslanče . Nyní poprosím paní poslankyni Richterovou , která je přihlášená do rozpravy , a připraví se pan poslanec Růžička . Můžete , prosím . Poslankyně Olga Richterová Děkuji za slovo . Co se týče té projednávané novely zákona , který se jmenoval původně zákon o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a který má být podle vůle paní ministryně přejmenován na poskytování péče v jeslích , s čímž nesouhlasím , tak tento zákon souvisí s tím , jak u nás fungují školky , profesní kvalifikace a jak u nás funguje financování provozních nákladů zařízení poskytujících péči . Už o řadě věcí mluvili předřečníci , ale přece jen mně přijde důležité to shrnout , jak je to provázané a jak je to důležité . Fungování školek je jeden z velkých argumentů pro předkladatele zákona , aby ten současný funkční systém změnili . A jde o to , že v našich současných školkách chybí pečovatelé pro mladší děti . Chybí tam tzv . chůvy , lidi , co by se extra věnovali dětem dvouletým . Proč ? Protože se na ně krouhlo financování . A znamená to , že tam , kde je místo ve školkách , tam je otevírají dětem mladším tří let , tam je vítají , aby naplnili své kapacity , a zvládají to s nimi povětšinou . Ale jakmile jsou naplněné kapacity , tak není možné v školkách nastavených tak , jak dneska jsou , zvládat nejenom ty děti dvouleté , ale i třeba ty čerstvě tříleté , které ještě potřebují mnohem víc individuální podpory . Proč to takhle zdůrazňuji ? Protože dětské skupiny jsou způsob , nástroj , jak v tom systému právě tu péči pro děti , které větší počet pečujících osob potřebují , zajistit . Znamená to , že v dětských skupinách jsou velmi přísné limity , kolik dospělých se stará o kolik dětí . A teď k té změně . Když je dnes dítě , které má speciální potřeby , třeba těžko snáší změny nebo je tak jako na hranici nějaké diagnózy třeba , tak v okamžiku , kdy se to společně vyhodnotí , většinou to právě řeší i paní učitelky v těch dětských skupinách , tak dítě nejde do školky , ale zůstane v dětské skupině déle , dokud mu to vyhovuje . A jsou děti , u kterých to je potřeba i po dovršení ne těch jenom třetích , ale i čtvrtých narozenin , prostě děti nejsou z jedné formičky , každé je jiné . A dnes máme systém , který umožňuje tu jinakost zohlednit . Asi není žádné tajemství , že stejně proto , že ta spoluúčast , ten příspěvek rodičů v dětských skupinách je větší , tak rodiče stejně o školky stojí , a když to možné je , tak do školek své děti rádi dávají , jsou prostě levnější . A to se dostaneme k financování , to za chvilku . Ale současně když je dítě opravdu nějakým způsobem speciální , tak dneska často zůstane v té dětské skupině , pokud je tam zvyklé a je mu tam dobře , déle . Podobná situace je logistika . Když máte staršího a mladšího sourozence a třeba ten mladší je dvouletý a potřebujete vozit čtyřletého a dvouletého na jedno místo , tak zase je pro vás výhodné nechat i za cenu třeba zase vyšších poplatků pro rodiče i toho čtyřletého v té stejné dětské skupině . Ztráta času a ztráta zvyku těch sourozenců na sebe je pro vás mnohem větší a mnohem nepříjemnější než ta ztráta finanční . Tím nastiňuji různé životní situace , které ten návrh , které předložilo ministerstvo a je vyjednaný takhle s vládní stranou ANO , nezohledňuje . Co tedy navrhuje řada těch pozměňovacích návrhů , nejenom mých , ale i řady kolegů , je změnit ten limit věku , ať rodiče v těchhle životních situacích mají volbu , ať mají šanci si rozhodnout sami , co je pro jejich děti vhodnější , ať mají děti šanci individuálně pokračovat tak , jak je to pro ně vhodné . A bude následovat protinámitka . A bohužel tady není pan ministr školství Plaga , aby si ji vyslechl a aby to uměl zodpovědět . Ta bude : ale vždyť to je nespravedlivé . Paní učitelky v mateřských školkách mají na starost často dětí víc a ty příspěvky státu na děti v mateřských školkách jsou menší . Ale - a to bychom si tady měli jasně říct a proto tady takhle s tím odůvodněním hovořím - přece když v mateřských školkách dneska mají velice těžkou situaci , aby zajistili dostatečnou péči o ty maličké děti , ty , které ještě nejsou úplně samostatné a potřebují extra pozornost , když tam dneska ta situace není dobrá , tak přece to není argument , abychom zkrouhli podporu dětských skupin , které fungují , protože tam se podařilo na začátku těch peněz dát dostatek .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities