ps2017-091-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-23 ps2017-091-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.50 hodin) Poslankyně Věra Kovářová Vážené kolegyně , vážení kolegové , dnes projednáváme zákon o dětských skupinách , který byl přijat před sedmi lety . Důvody pro jeho přijetí byly následující . Tento zákon měl částečně a přechodně pomoci řešit nedostatečnou kapacitu v mateřských školách ve velkých městech a jejich okolí . Dále měl umožnit , aby byla předškolní zařízení i v malých obcích , kde si obec nemohla dovolit zřídit mateřskou školu , buď že neměla peníze na takovou investici , nebo by neufinancovala provoz , anebo také měla malý počet dětí . Zákon o dětských skupinách byl určen také jako alternativa pro ty rodiče , většinou maminky , které se chtěly nebo musely z finančních důvodů vrátit do práce , například také pro studentky . Důležité bylo , že dětské skupiny se zřizovaly ve firmách a na ministerstvech . Představovaly i určitou alternativu k mateřským školám , protože menší kolektiv , adaptace a příprava dětí na mateřskou školu , tam našly v dětských skupinách místo děti , pro které byl velký kolektiv nevhodný . Většina z nás se shodne na tom , že dětské skupiny tuto roli , tyto důvody , pro které byl přijat zákon , rozhodně splnily . A jsem moc ráda , že dnes se konečně dostává na druhé čtení , protože na tento zákon čekají nejenom poskytovatelé služeb v dětských skupinách , ale také rodiče s malými dětmi . Jsem také ráda , že jsme tuto novelu konzultovali napříč politickým spektrem s jednotlivými poslankyněmi a poslanci , a doufám , že dospějeme k nějakému kompromisu , který bude ve prospěch jak poskytovatelů , tak rodičů s malými dětmi . V prvním čtení vzhledem k tomu , že byl časový pres , jsem po dohodě s paní ministryní a na její žádost neuvedla některé důvody a některá úskalí tohoto zákona . Dovolte mi tedy , abych je zopakovala a přednesla dnes . Prvním je změna názvu z dětských skupin na jesle . Samozřejmě to bude znamenat administrativní zátěž , nějaké finanční náklady . Ale tak jak to zaznělo z úst paní ministryně , i tam by mohlo dojít k nějaké částečné bonifikaci řekněme , pokud by tento nový název prošel . Druhým úskalím je kvalifikace , která je potřebná pro pečující osoby . Bohužel z návrhu zákona vypadávají tak učitelky z mateřských škol , sociální pracovníci a zůstávají pouze zdravotní sestry či lékaři . Co to tedy znamená ? Že 80 % současných pečujících osob si bude muset udělat novou zkoušku , přestože již zkoušku složily - název této zkoušky je " chůva pro děti do zahájení školní docházky " - a vykonávaly pozici pečující osoby v dětských skupinách . Nejenom že to přinese velké finanční náklady . Zkouška stojí v řádu 5 000 korun , přípravné kurzy kolem 10 000 korun a to představuje finanční zátěž jak pro dětské skupiny , tak pro budoucí a současné pečující osoby , které tu zkoušku mohly složit před měsícem a budou ji muset vykonat znova . Zde vidím jako částečné řešení příslib opět Ministerstva práce a sociálních věcí , že jak kurzy , tak zkoušky budou hrazeny z Ministerstva práce a sociálních věcí , a tím by se tedy vyřešil částečně jeden problém . Ale zároveň mi připadá zbytečné , že 80 % těch , kteří takovou podobnou zkoušku složili , ji budou muset vykonat znovu . O tom bude hovořit více paní poslankyně Adamová , se kterou jsme podali pozměňovací návrh . Myslím si ale , že tyto dvě záležitosti nejsou úplně tím hlavním problémem , který se týká dětských skupin . První a velmi z těch vážnějších úskalí tohoto zákona je zastropování příspěvku jeslím od rodičů . Na jedné straně se hovoří v důvodové zprávě o tom , že se chce vytvořit systém , který bude finančně dostupný pro všechny rodiče , a zároveň aby bylo udržitelné financování . A to také souvisí s tím druhým úskalím a to je nové financování , protože dostupnost pro rodiče a udržitelné financování tak , jak by to ten zákon předpokládal , resp . o jaké výši se hovoří , tak to rozhodně není možné dosáhnout těchto dvou cílů . Pokud se podíváme na financování jeslí , tak je jasné , že končí peníze z Evropské unie a ten princip , který by měl , že by jesle byly financovány ze státního rozpočtu a zároveň z příspěvku od rodičů . Pokud říkáme , že chceme vytvořit systém , který je podobný tomu systému financování v mateřských školách , tak se pojďme podívat na srovnání mateřských škol a financování jeslí . Financování mateřských škol má tři pilíře . Prvním pilířem je takzvaný normativ na mzdy a platy , který je ve výši 5 000 korun , který je ze státního rozpočtu . Druhým pilířem jsou peníze na další provozní náklady , jako je vodné , elektřina , drobné opravy , a tyto náklady platí obec . Ale zároveň dostává na jedno místo ve školce příspěvek z rozpočtového určení daní a to je 9 % z celkové částky na jednoho žáka rozpočtového určení daní . Třetím pilířem financování mateřských škol je takzvané školkovné , které bývá ve výši 500 korun a výše , a to zůstává také mateřské škole . Teď se pojďme podívat na jesle . Jesle v prvním pilíři jsou na tom podobně jako mateřské školy . Podle normativu dostanou peníze zjednodušeně řečeno na mzdy a platy . A jak jsem zaznamenala částku , která by přicházela v úvahu , jedná se o výši 7 500 korun , a to z toho důvodu , že péče o děti menší než v mateřské škole je dražší . Druhý pilíř ovšem - to jsou ty další provozní náklady - zcela vypadává . Novela zákona o dětských skupinách s ním nepočítá . Nepočítá s příspěvkem ze státního rozpočtu , a tím pádem pokud hovoříme o zastropování - a o třetím pilíři financování jeslí , kterým je příspěvek od rodičů - tak nám zde vznikne obrovská díra . A opět si pokládáme otázku , zda dostupnost pro rodiče a udržitelné financování jdou ruku v ruce . A právě z tohoto důvodu podáváme pozměňovací návrh , který do příspěvku od státu zařadí i takzvané další provozní náklady , to je tedy vodné , stočné , nájem budov a podobně . Tuto částku bude , jak je stanoveno v zákoně , určovat vláda . Tímto pozměňovacím návrhem uvolníme ruce vládě , aby mohla navýšit tu částku , kterou dnes předpokládá na mzdové náklady , ze 7 500 korun na částku vyšší , tak aby byl pokryt provoz dětským skupinám , tedy jeslím .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities