Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
D. II. Ndlezy krdl. saudu dworského r. 1454—65. 443
dlé nich nenie, ani také by kde proti tém trhóm neb wénóm odpory kladl; nad-
to také i ty dsky prowedl, že týž Přibík Markwartowi bratru swému prodáwal
jest, i jest toho slušný pruowod, že jmenowaný Přibík, otec Sigmunda odpiera-
jicieho, byl jest dielný od Markwarta a Ješka; a podlé toho päni däwaji Janowi
z Rosemberga po KM“ práwu za práwo obdržené, kromě dielu Přibíkowa, ku kte-
rémuž Sigmund po swém otci práwo má; neb se we dskách ze jména nemenuje,
s kterým dielem toho sbožie Přibíka od sebe oddělují, jmenowani Markwart a Ješek.
(249).
O sboží Zawlekomské (w Prachensku), mezi Wilémem z Herätÿna wÿprosnikem, a Arnoë-
tem i Puotü z Wilhartic otporniky, r. 1465, w pâtek po sw. Benedikté :
Najjasnejsie knieże a pan, pan Ji, Ceskÿ král, zeptaw se a kázaw dsky
ohledati, kterak někdy od Alžběty, wdowy po neboici Buskowi z Zawlekoma, trhem
pruodaj stojí Zawlekom Janu z Herštýna, otci jmenowaných Arnošta, Wiléma a
Puoty, a poněwadž jich otec to jest trhem kúpil, a nebylo jest potrebie Wilé-
mowi za to za odümrt po otci swém prositi; a podlé toho KM‘ tu odümrt kázal
jest zdwihnüti, neb odümrt nenie; a każdy z nich bratii aby pri swé sprawedlnosti
dédicky zuostal, a wsecky nedostatky w tom, alby mohli kteii w potomnich ča-
siech býti na tom sbożie Zawlekomskóm, z milosti swé králowské jim bratrim
i jich dedicuom po dnešní den naplňuje. (250).
O Uhoitany (wes w Žatecku), nález panský mezi Albrechtem z Kolowrat a z Krakowce
wýprosníkem, a Dorotau Miclowau a Annau Tomanowau otpornicemi, r. 1460, w
pátek po zwěstowání panně Marii:
Tak jakoż Albrecht z Kolowrat prowedl jest dsky, kterak Aleš a Jindiich
z Dubé, řečení Škopkowé, prodali sů Uhošťany Haimanowi, měščenínu Kadanskému
a Elšce jeho manželce, a chtěje tudy obdržeti polowici nápadem králowským po
Haimanowi; neb Zádnych desk neprowodie, by Haiman prodáwal, ale Ze toliko
Elška prodala; a podlé starodáwnieho nálezu panského , ktoZ nejsü spolu nedielni
anebo společníci řádem zemským, takowým trhem nemohů sie spolciti, leóby jeden
druhému zapsal podlé obyčeje, a takby polowice po Haimanowi na krále spadla.
Ale odpierající okázali sů a prowedli ku pomoci práwóm swým králowská obdaro-
wanie, ze jména tu wes a sbozie oc. jmenujice, a také aby ta sbožie, kteráž mají
aneb potom přikůpie, měščené Kadanští mohli odkázati a kšaftowati; pakliby ne-
kšaftowali, a tak zemřeli, aby na najbližšíc přátely pripadala. A poněwadž jsú tak
tu wes mezi sebů drželi a k swobodnému zemskému práwu neodprodali; podlé
takowych králowskych obdarowáni nemuoZ nápad odümrtnt byti; a podlé toho páni
dawaji Minclowé a Tomanowé odpierajicim a jich poruénikuom za práwo obdržené
proti KM" práwu otümrtniemu. (317).