Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
106
kázání si mluvil, že papež se všemi kněžími, kteříž 'nenásledují
P. Krista v skutcích dobrých a v cnostném životě, jsúť ta nevěstka
a sedit na šelmě;“ %) nebo ve spise bratra Řehoře o dobrých a zlých
kněžích čteme: „A zlých kněží množství jest, ano Rokycana řieká:
že řídký kněz, aby nebyl poražen hřiechem smrtedlnym neb svato-
kupectvím, jenž jest kacířství.“ %) A jaké jsou příčiny, že kněží
nemohou prospěti lidem? Ve studii P. J. Šafaříka o Petru
Chelčickém v ČČM. 1874 str. 103. jest vloženo „psaní Mr. Jana
z Rokycan Petrovi Chelčickému z doby 1453—1457“ (v Arch. Bratr. II.
f. 224—227, u výtahu), které uvádí „čtveru příčinu, proč kněží ne-
mohau prospéti lidem“: 1. „neb sau pošli ze zlého kořene“ ...,
2. ,Ze sau se v ten üfad kfivé vmluvili a kaupili od svatoproda-
vaëüv“ .. ., 3. „neb zle a falešně učí, jináč než Kristus s svými
učedlníky učil“ . .. , 4. „zlý a nepříkladný život jich“
„A protož každý křesťan věrný takových falešných a nepiikladnych
ucitelü varovati se má . . .*?!)
Podobně R. soudí o kněžích v postille: mnozí kněží
nejsou vyvolenci Kristovi, nedosahují řádným způsobem svých úřadův,
učí jinak než Kristus učil a pro svůj hříšný život jsou špatným
vzorem křesťanům. Jest nedostatek dobrých kněží,a ztoho Rokycanovi
plyne nutně nedostatek dobrých křesťanů: „Takť bývá, že
pro nedostatek dobrých kněží, když se jich nedostává, že mnoho lidí na
dušech svých hyne . . .* (1042). Lid by se měl aspoň o to sta-
rati, aby měl dobré kněží, ale neděje se tak: „Ó jak málo
lidé stojí o dobré kněží, nébrž v mrzkost, v nenávist mají, kdož jim
pravdu praví. A běda bude! Jak ty, babo, peniez neb zlatý dobře
ohledáš, aby se neoklamala! Ba nakausnet jej, neumi-lit jinak. Ale
komuť má své duše svóriti, nic se na to neptá, leda kněz byl, aniž
se bojí, aby o duši zklamán(a) nebyl(a) (?) Byť doch v komži oblék], téàt
by se jemu tento lid zpovídal jako jinému.“ (181°).
Lid řídí se obyčejně příkladem kněží špatných, kteří
lidu všelijak lichotí a tím přízeň jeho si získávají.
R. nazývá je „falešnými proroky“ (2462, 272», 274%, 336% atd.),
„pokrytými zákonníky“ (335%, 3364), „úhlavními nepřáteli
Božími, jeho pravdy, čtení svatého, zrádci spasení lidského“ (283),
2) Viz COM. 1884, str. 47.
s) Viz ČČM. 1884, str. 47.
9) Goll však míní, že je to spíše list od Chelčického Rokycanovi daný, proto
také, že jest podobného směru a rázu jako Chelčického Replika Rokycanovi:
(V. CCM. 1881, str. 17.)