EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

51

a povySováni sv. étenf jest jen pokrytecké jednánf. LZ( a Ist{jsou pry proniknutí kněží i lid. Pismo sv. jim neprospívá, pro- sppívá však lidem věrným, kteří se chtí písmem sv. říditi, je čísti a o věm v den nedělní rozjímati. S pomocí boží tedy Cbelčický chce nětco psáti o téch Cteních k užitku téch, kteříž jsú poznali a milují pravdu,

První díl postilly obsahuje kázání od I. nedéle adventní do 6. nedéle po Velikonocích (20—1394), díl druhý obsahuje kázání, počí- nající se kázáním na den seslání Ducha sv. (141%) a končící se - záním na den posvěcení chrámu (282°), Na str. 141%: Druhá strana Vykladuov spasitedlnych na étenf nedélni... A najprv na čtení, kteréž se čítá na hod Seslání Ducha svatého .. .

Doslov: Tuto se skonávajíčtenienedělní svýklady: a na to psána, aby tiem pilnéji nedéle każda svócena byla. Neb jest pán buoh prikázal s pilností řka: Pomni, aby den sobotní svétil. A my řiekáme neděle proto, že nemáme délati nižádných děl robotnych, to jest. hřiechuov, ješto v službu dáblu porobují, ani také diela tělesného, kteréž v jiné dni muož člověk s uzitkem i s odplatů délati. Protoz ku pravému svécenie nedéle a ku pravému upokojenie s bohem bude čtenie toto k tomu zvláštně pomocné a k napomenutí zvlástniech věcí. A najviece proto, kdyżt se kazanie nedostane od vérnych zprávcuov üstnieho."

Na konci Lisku z r. 1522 čteme: Vytist&ny jsú Knihy tyto Léta páné Tisícieho Pétistého Dvamezcítmého. Ten pátek po božím Vstápenie. V slavném Mésté Prazském. Budiz z toho pán buoh pochválen a račiž dáti to k napravení našemu a k dojitie od něho zde milosti a potom véčné radosti Amen. Pavel Severin. Totéž čteme i ve vydání zv. 1532. To značí, že tisk zr. 1532 jest věrný otisk z vydání zr. 1522.

Jak Chelčický vykládá? (Srovn. Comenium [1L. Pamätky relor- mae ceské. L Petr Ch. Upravil J. Kanisex Praha 1892. Na str. L XVI. předmluva Karáskova, v níž čteme též o vykladací metbode Cheléického.): Péíslu$nou perikopu analysuje Ohelčický způsobem dükladnyfm. Napoéátku vykladu éasto podává stručně smysl celé perikopy, na pf. v kázánf na 4. nedéli adventní (Čtenie sv. Jana v prvnie kap.) pravi: Toto tlenie svatć ukazuje nám velikú lest a neupřiemnost židovsků, a vykládá příčiny toho. Pak cituje z perikopy větu za větou avykládá, jak se rozumětií jednotlivým větám. Vyloživ větu, přechází k větě následující, při čemž přechod naznačuje obyčejně slovy:


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile