EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

50

bláznivú, ale i kaciefskü ... A co v těch radách Istivych vtipuov nashromáždili proti kalichu boZiemu ...!* (Post. 264^, z r. 1522, mus. 2505.) (Srovn. Osvéta 1875, I. 150, Jir. I. 287.)

Postilla Chelčického vyšla tiskem v Praze r. 1522, fol., s názvem: Kniha výkladuov spasitedlných na čtení nedělní celého roku, potom podruhé též v Praze r. 1532, fol. (1522: univ. 54A66, mus. 2505, 1532: un. 54B37, mus. 35 B11.) (Dobrovsky, Gesch. d. bóhm. Spr. str. 229, Jg. 108, Výbor II. 622, Jir. I. 291.) Ve Výboru II. (1868) otištěna jest předmluva (str. 621.) a kázání na 1. neděli po sv. Trojicí ( 625.). Ve Spies- sové Vyboru na str. 7.—11. otištěna předmluva a ukázka z výkladu na étení sv. Luk. v kap. 16. o Lazaru a bohatci. Novočeskou trans- skripcí opatřil v Praze r. 1890 Benj. Košut své špatné vydání první části postilly Chelčického. Nejnověji (1901) vyšel I. díl postilly ve vzorném kritickém vydání Emila Smetánky.

Rozdělení postilly dle vydání z r. 1522: Titulní list (1), předmluva (2"%), výklady (20 -232b), doslov (232).

Doklady uváděti budeme z tisku z r. 1522 (mus. 2505, fol.).

Titulni list ozdoben jest ornamenty, uprostřed nichž čteme titul: Knýha wýkladuov Spalytedlnych na Cžtenie Nedielný czeleho roku. Wierneho a dobreho Muže a CGžecha Petra Chelfficzkeho: milownika horliweho prawdy pana Krysta: W kterychžto Knihach mnoho potrzebnych wyítrah a treftanye y v£itecZnych nauczenÿe vprziemie podle fmyslu Zakona boZie? poloZe^ geft.

Předmluva. Tuto se počínají spasitedlní výkladové na Čtenie Nedělní... A najpry předmluva jeho (Chelčického) takto.

Obsah předinluvy: Chelčický prosí Krista o pomocpři spisování svého díla, aby práce jeho byla prospěšna k chvále Boží. Připomíná přikázání boží: Pomni, abys den svá- teční světil, a podává jeho výklad. Protože na každou neděli připadají zvláštní čtení, pokládá za užitečné je vyložiti (tak, jakž jim po jinyeh mistfích mohu rozuméti*). Dotýká setehdejšího duchovenstva; praví, že řády slavnými v kosteléch toliko zakrývají svá šeredstvie svých ohavných životuov lakomých, svatokupeckých, smilných a prázdných, v rozkošech vycho- vaných . . . Kněžíjsoumunepřáteléčteníbožího, odsuzujíce věrné kazatele na smrt upálením a kaceřujíce lidi spravedlivé. Loví peníze a jsou nepřátelé kříže Kristova. Jejich okázalé oslavování


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile