EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

31

myji je, ce8i, do liznf nosie, maso jin zvlästé varie i kupuji, ale chu- dému i taléře nedadie .. . (242), Mnozí svá břicha obžerstvím na- plñujf, majice bricha za boha*. (35). Mnozí ,cizolozie a smilnie à js jako mezkové neplodní v duchovenství.* (130). Proti pýše vodévu Hus též horlí, na .: Beda těm, kteříž pyšné rúcho pro chlübu nosie, kteří je divně stříhají, kteří ho mnoho mají, jehož tak mnoho neb viece molové než oni požívají! (18). Bobáči odívají se v sobo- lové, kuní, hranostajové nebo béliznové kozichy, v télesné rozkoši nosí rúzné drabocenné košilky, čechlíky, šlojíře; i selský lid śati se rád a chlubí rozmanitým rouchem: A již rubáši skoro i u sedlek budû vypovédéni, ano každý chce choditi v drahém, v krásném a v pékném a v rozkosuém rüse, a nechce znamenati, Ze bohatec, jenz odieral drahjm rüchem, jest pohfeben v pekle." (240). Zvlá$té mnobo bfíchü déje se v masopusté (78) a o po- svicenich, ,kdy lidé velmé obzierajl a jinak rozlièné htésie. (416). Hus kár& téà nespravedlivost a podvody lidí, kteří užívají nespravedlivých mér a vah. O nevěrných mčrách sedlských i méstských v. 273. Stěžuje si též do nestej- nosti měr: my v Čechách nesjednáme v mčrách, nébrž v jednom městě, v Prazě, jiná měřicě jest na Novém městě a jiná na Malé stranć ...* (36). Nespravellivé jednání souduíf kárá Hus na str. 283—284: Knížata, páni |; měšťané mordéře zlé propúštějí na penězích, sami je berúce, neb penieze za odklad odsuzujíce. I kde u zemka naučili , aby za sedláka dali pět kop? I tak-li jest laciu člověk, jenž stojí za vešken svět? Kde vzéli nauéenie, aby měštěnín byl dražší desieti neb pěti kopami než sedlák? a panošč dražší čtyvydceti kopami než měštěnín? a pán padesáti než panošě ?.. Také neviem, kde naučili súdcie, dávati pokánie vražedlníku, aby šel neb jiného najal do Říma a do Cách za toho, jehož jest no- vinně zamordoval? Proč nesúdie, jako böh přikázal, řka: Ktož zabije člověka, smrtí umřil?...... [ kterakž tehdy nehřěšie nynější súdcie, jenž mordéře zlé propúštějí na peuézích nebo pro. ptiezen? . . ." (283 -- 284).

Také, cose rodinného života týče, Hus udílí různá napome- nutí a kárá, co se mu nelíbí. Ne ve všem mají děti vodičů po- slouchati; mezi jiným bájí Bus volnosti ve volbě povolání: veli-li otec synu, aby był mnichem nebo kuézeu, a vidí-li syn, Ze se k tomu nehodi, není povinen poslušnosti (31—32), neboť člověk pilně vážiti, který mu stav lépe hodí, a prositi pána boha, aby jemu ten stav dáti ráčil' (32.) Boha nemáme prositi za povýšení


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile