EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

297

lepší spisy duchovní, neboť dosud prý krom samých štěpných zahrádek, duchovních budíčků, Gertrudy a Mechtyldy modlitbiček' a těm podobných ničemných a k pověrám hrubě napomáhajících &artek, nebylo nic u knihkupců k nalezení. S censurau knih bývalať právě bída; poznameuánf kuih zapovédényeh byl by mohl sedlák na vüz se dvéma voly ualo2iti; a mezi těmi zapověděnýmíi bývaly knihy takové, za něž se nyní i v Římě stydějí, že je kdy zapovědělí. (str. 24.)

K textům jednotlivých epištol a evangelií připojen jest výklad, který spisovatel jmenuje ,imravnym nauécením." Pfelklad vynilá správnou na svou dobu češtinou; z něho lze poznati, jak Kramerius byl jat vážnou snahou о vyti{iben{ pokleslé matet- štiny. Tímto překladem se to úplně potvrzuje. Z uvedených důvodův, jest to cenná knížka i po stránce obsahové i po stránce jazykové:

1. dil Postilly končí se kázáním na neděli masopustní. 2. díl nevyšel.

Na sklonku věku 18. vyšla katolická posti)la Me- dlínova:

Postylla aneb vejklady na všecky nedělní a sváteční epištoly a evangelia přes celý rok, s přidáním mravných naučení písnía modliteb. Vydaná od Jana Medľína, faräte Dolenosliven- ského. V Praze ... 1796." (4% un. 54C 16.) (Jg. 497-498.) Obsahuje dva díly. Při L. dile jest dedikace hrab8ti Frant. Antoninovi Novohradskému z Kolovrat a předmluva k čtenáři. Díl I. obsahuje výklady ne- dělní, díl 2. výklady svátěční. Rozdělení jednotlivých kázání jest toto: Text epištoly, stručný obsah její, naučení, které z plyne, krátká modlitba a píseň, jejímž obsahem jest příslušný text epi- štolní; text evangelia, a zase obsah, naučení, modlitba a píseň. Často jsou přidána t. zv. ponavržení, na . před kázáními na neděle ad- ventní ponavržení o adventu, v němž se vykládá význam doby adventní, její trvání, církevní ceremonie v čas adventní, co církev v ten čas příkazuje a co zakazuje. Ke kázáním bývají připo- jena též různá poučení, na . při kázání na 3. neděli adventní jest na konci poučení o suchých dnech (I 38—39), na str. I 203 poučení o neděli kýchavné (jest na česko kejchavná nazvána, proto že v Čechách v tu neděli uvedeno bylo, aby se kejchajícímu člověku řeklo: pozdrav Pán Bühl^) na str. I 233—234 o smrtelné neděli (děti na ten den figúru smrt vyobrazující z mésta ven k utopení nesan, na památku, že z přičinění a snažnosti Boleslava, knížete Českého, Poláci k víře přivedení byli, a v tu neděli své ďábelské


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile