354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
297
lepší spisy duchovní, neboť dosud prý „krom samých
„štěpných zahrádek, duchovních budíčků, Gertrudy
a Mechtyldy modlitbiček' a těm podobných ničemných
a k pověrám hrubě napomáhajících &artek, nebylo nic
u knihkupců k nalezení. S censurau knih bývalať právě bída;
poznameuánf kuih zapovédényeh byl by mohl sedlák na vüz se dvéma
voly ualo2iti; a mezi těmi zapověděnýmíi bývaly knihy takové, za něž
se nyní i v Římě stydějí, že je kdy zapovědělí.“ (str. 24.)
K textům jednotlivých epištol a evangelií připojen jest výklad,
který spisovatel jmenuje ,imravnym nauécením." Pfelklad vynilá
správnou na svou dobu češtinou; z něho lze poznati, jak
Kramerius byl jat vážnou snahou о vyti{iben{ pokleslé matet-
štiny. Tímto překladem se to úplně potvrzuje. Z uvedených důvodův,
jest to cenná knížka i po stránce obsahové i po stránce jazykové:
1. dil Postilly končí se kázáním na neděli masopustní. 2. díl
nevyšel.
Na sklonku věku 18. vyšla katolická posti)la Me-
dlínova:
„Postylla aneb vejklady na všecky nedělní a sváteční epištoly
a evangelia přes celý rok, s přidáním mravných naučení
písnía modliteb. Vydaná od Jana Medľína, faräte Dolenosliven-
ského. V Praze ... 1796." (4% un. 54C 16.) (Jg. 497-498.) Obsahuje dva
díly. Při L. dile jest dedikace hrab8ti Frant. Antoninovi Novohradskému
z Kolovrat a předmluva k čtenáři. Díl I. obsahuje výklady ne-
dělní, díl 2. výklady svátěční. Rozdělení jednotlivých
kázání jest toto: Text epištoly, stručný obsah její, naučení, které z ní
plyne, krátká modlitba a píseň, jejímž obsahem jest příslušný text epi-
štolní; text evangelia, a zase obsah, naučení, modlitba a píseň. Často jsou
přidána t. zv. „ponavržení“, na př. před kázáními na neděle ad-
ventní „ponavržení o adventu“, v němž se vykládá význam doby
adventní, její trvání, církevní ceremonie v čas adventní, co
církev v ten čas příkazuje a co zakazuje. Ke kázáním bývají připo-
jena též různá poučení, na př. při kázání na 3. neděli adventní
jest na konci poučení „o suchých dnech“ (I 38—39), na str. I 203
poučení o neděli kýchavné („jest na česko kejchavná nazvána, proto
že v Čechách v tu neděli uvedeno bylo, aby se kejchajícímu člověku
řeklo: pozdrav Pán Bühl^) na str. I 233—234 o smrtelné neděli
(„děti na ten den figúru smrt vyobrazující z mésta ven k utopení
nesan, na památku, že z přičinění a snažnosti Boleslava, knížete
Českého, Poláci k víře přivedení byli, a v tu neděli své ďábelské
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile