354
354
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
260
ten neřádný kaukol (t. kacířství) nespálil, nýbrž k další škodě celé
vlasti to škodlivé hloždí a kacířstva strniště zapálil, že napotom oheň
ten ani krví tolika bificüv odpravenych uha&$en nebyl*. (809—310).
O knihách nekatolických, zejména o postillách, vyslovil se
Koniáš s nesmiřitelným záštím takto :
„Ó, tisíckrát zlořečené knihy, skrze které tolik tisíc
tisícüv duší vlastencův našich do propasti pekelné k zahynutí věč-
nému a až podnes přichází! Běda těm, kteří o takových kně-
háchvědí aduchovním správcům jenezjevují neb kspá-
lení a skažení jich dopomáhati nechtí! Ať vědí, i oni pla-
menem ohně pekelného škvařeni a pálení na véky budau! Ale kde jsau
takové knihy? Již jsem pravil: předkové naši, kteří jich
użfvali, jiż umieli, ale knihy neumiely; jsau mezi nami. Kdyby
skrejśe, a sklepy, truhly, a almary, kdyby komory a špej-
chary mluviti mohly, ukázaly by nám několik dílů pikhardskych
biblí. Kdyby se všecky došky rozpadnanti, všecky snopy slámy
rozvazovati měly, vypadly by z nich Postylly Jednoty Bratrské. Ještě
u mnohého hospodáře v posteli pod hlavau neb pod slámau odpočívá
Postylla Jana Husi, Postylla Slovácia neb Špangenberského, povaluje
se po nebesích Postylla Zalanského, zastrtená jest na polici
Summárye, v truhlíku vězí Kancionál Klimenta Bosáka,
Tomáše Soběslavského. Zastrčený jest kdesi Vejklad na
Jezus Syrach Jana Straněnského, Vejklad na Tobiáše,
na Daniele, na jiné Proroky, Vejklad na zjeven{ S° Jana,
na Žalmy, ajiní Písma Svatého podvodní vejkladové.
Ještě v jarmaráchse skrejvá Katechismus Jednoty Bratrské
Modlitby a písně Žitavské, Trnavské i Drážďanské...“
(312). —
2. „Vejtažní naučení a vejkladové na všecky nedělní a sváteční
Epistoly, též Evangelia celého roku... od kněze Antonina Koniáše
z T. J.“ Vytištěno v Hradci Králové u Václ. Tybely, r. 1740 (mus. 39
D 5). Postilla tato vénována jest tézZ Fraut. Jos. Slikovi
a jeho manželce. Koniáš přirovnává v předmluvě hraběte k Jo-
sefu Egyptskému, velebí ho pro jeho přispění k vydávání „spasitelných
knih‘‘, uvádí jeho zásluhy o náboženské vzdělání poddaných, chválí
jeho štědrost Vykládá dále, jak pobožné čítání sv. evangelia jest pro-
spěšno k spasení, podává příklady ze Zivota sv. Cecilie a sv. Theofily,
a doufá, že jeho výkladové způsobí, že „mnoho hříchů se překazí, mnohé
daremné řeči a schůzky se přetrhnau a snad s pomocí Nejvyššího
i někteří hříšníci k pokání i některé duše k věčnému spasení při-
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile