EN | ES |

354

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

260

ten neřádný kaukol (t. kacířství) nespálil, nýbrž k další škodě celé vlasti to škodlivé hloždí a kacířstva strniště zapálil, že napotom oheň ten ani krví tolika bificüv odpravenych uha&$en nebyl*. (809—310).

O knihách nekatolických, zejména o postillách, vyslovil se Koniáš s nesmiřitelným záštím takto :

Ó, tisíckrát zlořečené knihy, skrze které tolik tisíc tisícüv duší vlastencův našich do propasti pekelné k zahynutí věč- nému a podnes přichází! Běda těm, kteří o takových kně- háchvědí aduchovním správcům jenezjevují neb kspá- lení a skažení jich dopomáhati nechtí! vědí, i oni pla- menem ohně pekelného škvařeni a pálení na véky budau! Ale kde jsau takové knihy? Již jsem pravil: předkové naši, kteří jich użfvali, jiż umieli, ale knihy neumiely; jsau mezi nami. Kdyby skrejśe, a sklepy, truhly, a almary, kdyby komory a špej- chary mluviti mohly, ukázaly by nám několik dílů pikhardskych biblí. Kdyby se všecky došky rozpadnanti, všecky snopy slámy rozvazovati měly, vypadly by z nich Postylly Jednoty Bratrské. Ještě u mnohého hospodáře v posteli pod hlavau neb pod slámau odpočívá Postylla Jana Husi, Postylla Slovácia neb Špangenberského, povaluje se po nebesích Postylla Zalanského, zastrtená jest na polici Summárye, v truhlíku vězí Kancionál Klimenta Bosáka, Tomáše Soběslavského. Zastrčený jest kdesi Vejklad na Jezus Syrach Jana Straněnského, Vejklad na Tobiáše, na Daniele, na jiné Proroky, Vejklad na zjeven{ Jana, na Žalmy, ajiní Písma Svatého podvodní vejkladové. Ještě v jarmaráchse skrejvá Katechismus Jednoty Bratrské Modlitby a písně Žitavské, Trnavské i Drážďanské... (312).

2. Vejtažní naučení a vejkladové na všecky nedělní a sváteční Epistoly, též Evangelia celého roku... od kněze Antonina Koniáše z T. J. Vytištěno v Hradci Králové u Václ. Tybely, r. 1740 (mus. 39 D 5). Postilla tato vénována jest tézZ Fraut. Jos. Slikovi a jeho manželce. Koniáš přirovnává v předmluvě hraběte k Jo- sefu Egyptskému, velebí ho pro jeho přispění k vydávání spasitelných knih, uvádí jeho zásluhy o náboženské vzdělání poddaných, chválí jeho štědrost Vykládá dále, jak pobožné čítání sv. evangelia jest pro- spěšno k spasení, podává příklady ze Zivota sv. Cecilie a sv. Theofily, a doufá, že jeho výkladové způsobí, že mnoho hříchů se překazí, mnohé daremné řeči a schůzky se přetrhnau a snad s pomocí Nejvyššího i někteří hříšníci k pokání i některé duše k věčnému spasení při-


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile