Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
558 B. XVI. Tři vášnivé projevy z války za krále Jiřího
a jeho svatou pravdu, totiž svatého kalicha a jiných všech pravd v zákoně jeho
položených, i také jazyka svého českého a obecné dobré této České země i Mo-
ravské s Božskou jeho pomocí brániti, hájiti a zachovati a spolu se shrnúti obyčejem
dolepsaným.
Nejprvé, k chvále boží a jeho svaté pravdy zachování hledíce i této České
země a Moravské upokojerí, porozumíváme, že papež, kterýž by měl tu svatou
pravdu do své smrti hájiti a brániti, ten zase jako odporný sluha pána svého pro
zachování pejchy své a lakomství svého i jiných neřádův chce tu svatou pravdu
a český jazyk k tomu zkaziti, zahladiti a ovšem potlačiti; jakož toho očití skutkové
jeho jsú, že tu pravdu haní, hyzdí, tupí a kaceřuje, a k tomu všecky ty, kdož se
jí drží, a všecky národy a jazyky okolních zemí skrze své psaní, skrze své legáty,
skrze kletby a kříže na nás vydávání, skrze božské služby stavení i jinými rozlič-
nými a neslušnými obyčeji na nás popuzuje a poštívaje, mnohé jim milosti a hříchův
odpuštění zaslibuje, že kdo na nás potáhnou, že hned za horka v nebesích budou,
i jiných běhův velmi mnoho, ješto by dlouho o tom psáti bylo. Ale my doufajíce
pánu Ježíši Kristu, té neomylné pravdě, kteráž jest řekla, že slova jeho nepominou
a také že brány pekelný proti ni nezvitézi, chcem s jeho svatou pomocí na své
náklady a na pomoci dobrých věrných Čechův a Moravanův i jiných dobrých lidí, jenž nám
dobrovolně s svých statkův pomoci učiní, pole bohdá zřízené, Bohu libé a této České
zemi a Moravské neškodné sebrati,“) a sobě desátníky a setníky i jiné hejtmany
hodné a bohabojné voliti a vybrati a jim moc dáti fiditi, jednati, a jich ve všem
dobrém a řádném posluśni býti, všech neřádův, loupežův, násilí, kurevství, kostek
i jiných her prázdni býti a nedopouštěti mezi sebou, ale vedle zákona božího a pravých
učitelův jeho chcem se zachovati a té křivdy, kteráž se pánu Kristu a jeho pravdě
zjevně a zřetedlně i českému jazyku bezprávně děje, litujíce, chcem s jeho svatou
pomocí odpírati, v tom svých zvláštních ziskův a užitkův nehledajíce ani žádajíce,
než toliko té svaté pravdy a jazyka českého zachování a zvelebení. A když nám
pán Bůh všemohoucí dá některé nepřátely přemoci a kořisti jich pobrati, ty chceme
a máme bez roztrženie ke cti a k chvále boží na potřebu našeho vojska všech
spolu a vůbec obrátiti, též také i vězně, kteréž bychom zjímali. A jestliže by kdo
z nás (čehož, pane Bože, nedej) od nepřátel kde jat byl, toho neb ty mají hejt-
mané naši a setníci s námi a my s nimi zase vyvaditi a vypraviti dobrovolně, jakž
nejslušněji budem moci, bez meškání.
Item, kteřížby nepřátelé chtěli dobrovolně k té svaté pravdě přistoupiti -
a s námi táhnouti a tak se zachovati, jakoZ by jim naši hejtmané rozkázali: ty
chceme dobrovolně připustiti, avšak tak, aby se pánu Bohu **) i nám všem zapsali,
*) V rukopise: podle Boha zřízené, Bohu libé a této České zemi a Moravské neškodnie se hrániti.
++) MS. knih. Lobkovské: „Bohu i hejtmanám i nám všem.“