Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
149
Jak se k učení našemu nebi jiných jednot s námi
smýšlejících míti sluší?
Nemá jedno druhým, zvláště pokudž pravdu má, potupeno,
lehčeno, ovšem zkaženo býti. Aniž také má cizí domácímu
předkládáno býti; ale dary Boží a v nich Ducha svatého všudy
a zvláště doma v Jednotě každý věrný povinen jest vážiti.
O šencích panských.
Pánům šenkování, i všeliké odjímání lidem živnosti, i ne-
křesťanské jich obtěžování má při nich zastavováno býti mocí
Kristovou ode všech nás. A k tomu přidržání býti mají, aby
s Bratřími, lidmi svými, povinovati byli k soudům bratrským
státi; jako i obecní Bratří povinni jsou, kdyby se toho po-
třeba uznala.
O almužnách.
Aby lid k almužnám napomínán byl při každém posluho-
vání a v suché dny, k zbírkám pak při vánocích a při sva-
tém Janu Křtiteli, a někdy, kdyžby řeč případná byla, aby o
tom promlouváno bylo, tak aby lid věděl, že to má činiti a
proč. Item. Vidí se za nejlepší býti, aby při zbořích poklad-
nice v sloupích vzdělány byly, dvěma zámky zamčené, az těch
aby almužníci časy svými peníze vybirali, a do rejstr zapi&ice,
co vzali, mezi jiné schovali a z toho časem svým počet činili.
Item. Žádný vsvých zbořích aby bez staršího soudcí sobě
neustavoval.
Item. Aby domů zborových bez rady staršího nestavěli,
též ani jiného stavení: neb mnozí bezpotřebně stavějí.
Item. Aby žádný zprávce žádného nezasnuboval k manžel-
ství; neb z toho mnohé nesnáze, starosti a pomluvy pocházejí.
Item. Což úředníkům, rychtářům a konšelům náleží, aby
toho zprávce na se nebral ani soudcové, než radu dáti mohou,
aby se o to přátelsky jako bratří smluvili.
Item. Aby žádný zprávce z jiného zboru do svého nelou-
dil neb nepotahoval. Item. Aby žádný k domu bratrskému
nic nepřikupoval, ani neodprodával bez vědomí a rady starších.
Těchto příčin hlavních podáno jest od Bratří starších zbo-
rim k obecnému rozsouzení a poznání toho, že křest nemá
býti opětován.
Jedno. Apoštol Páně Pavel svatý napsal v epištole k Effez-
ským v kapitole 4.: Jeden Pán, jedna víra, jeden křest. A
kdožby křest ten Páně opětoval, činí dvůj: Poněvadž i u Ři-
manüv neuí kfest papeZüv ale křest Kristů, ačkoli ho oni zle
užívají, však tím křest Kristů býti dokonce nepřestává.