Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
95
mohl-liby v tom Božích přikázání zachovati, má radče nouzi
trpěti na statku, na cti 1 na životu. A tak doma má prvé
radu bráti, slušíli to učiniti čili nic. A tak krátce osoba, pří-
čina a způsob neb nezpůsob k tomu má spatřen býti. Item.
Nemá žádný bez rady a dotazu koho stavovati, a tudy ke škodě
lidí pfipraviti. Item. Nemá žádný žádnému v své při na hrdlo
státi aneb ku pomstě volati, ne zlým za zlé odplacovati, a ze
zlého nepříteli neb škůdci učiněného se tésiti aneb na kata
nakládati, aby škůdci zlé za zlé jeho učiněno bylo žádaje.
Item. Nemá žádný soudcím utrhati, ani pohrůžky jaké činiti,
a co soud přinese, když nelze jinak, tomu obvykati.
Zpráva při rychtářství a konšelství.
K úřadům těm přisluší nejpry osoba hodná, zlostí a la-
komstvím a jinými nepravostmi prvé nezkažená a nad sebou
mocná. Item. Mimo jiné moudrost, rozšafnost i opatrnost ma-
jící, aneb se učící k rozeznání pří i k vyrčení úsudkův usou-
zených spravedlivě. Item. Pilné vzeptávání aby měla při soudu
pře podle příčin okolostojících těchto: co, kdo, proč, kterými
pomocmi, kdy, kde, komu, kolikrát atd. mluvil, učinil neb
zpět atd., aneb čas, osoba, příčina, místo.
Item, sluší kvapnosti a brzkosti u vypovídání úsudkův
vystříhati se a na druhou stranu přílišné nedbanlivosti, váha-
vosti, a odkládání častého. Item. Sluší na péči míti osob
přijímání, jenž místo má při osobách, jenž jsou v rovnosti vin,
spravedlnosti pokut aby v týchž ve všech příčinách zároveň,
kdyžby obě straně neb oba byla nalezena, jednomu nebylo
nakládáno a nad druhým mstěno. Item. Sluší se stříci darův
přijímání, přízně, milosti neb zlosti, nenávisti, nelibosti, po-
msty při soudu, a bázeň Boží míti, jehož soud jest. Item. Práva,
pokudž možné jest, k spravedlnostem v milosti nakloňovati,
podle užitku mnohých neb jednoho, bez škody jiných v spra-
vedlnosti. Item. Sluší tajnost v radé zachovávati a do pfe sko-
nání nevyná&eti. Item. V soudu po vyslyšení obou stran ne-
raditi obláštně některé straně, leč s povolením všech z příčiny
spravedlivé, ani v soudu nakloňovati neb natahovati k některé
straně. Item. Podle tváří nesouditi, pro neumělost, neb nevý-
mluvnost, neb hloupost spravedlnosti vědomě neodsuzovati, ani
pro výmluvnost vědomě nepravému pravost přidávati. Item.
Nepravého s pravým na přátely snadně nedávati, ale pomá-
hati soudem spravedlivym spravedlivému a neutískati jeho.
Item. Zachovávati střídmost v řeči, nepředčiti zdání své po-
véditi, povolnost v pokoře zachovati. A zvlášť při soudu
smrti bázlivě se míti, a pokudž možné, prázdnu toho býti, tak