Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
82
proč do Jednoty vjiti sluší, a proč ji poZivati. Ze pro ou-
časnost služby a pro pomoc dobrého tovaryšstva, aby tudy
k známosti podstatných věcí přijíti mohl, i v požívání v svě-
domi dobrém a v naději v úmluvě Páně podle jeho svědectví
plnění slibův Božích, k zrůstu i k setrvání. A protož sluší
jim to za dobré praviti a toho zbavenu býti, že jest se v ne-
bezpečenství dáti. zvlášť jenž z příčin chvály světa, statku
neb pohodlí života chtělby prázden býti.
Protož nesluší jim naděje bořiti, leč nebezpečenství uka-
zovati, a v tom chtění i práci vzbuditi a v nemožnosti pokory
k Bohu poZivati. A jiným krom Jednoty služebné nesluší ani
odsuzovati ani potupovati.
Protož, můžli kdo v podstatě bez služebnosti neb v poruše-
ných, od nichž jsme odstoupili, zůstati, má poručeno býti jeho
svědomí. Než proto předce má služba činěna býti ku poznání
a následování lepšího celým sprostým úmyslem k jistotě spasení.
Leta 1503 usouzeno, aby každý v Jednotě byl zjevný
a ne tajny. "Toho první príčina jest, aby služebnosti požíval
k nabytí známosti spasení, ku pojištění i k setrvání v pravdě
Boží; druhá, pro svědectví pravdě, že vůle Boží jest proti
římské církvi; třetí, aby upřímost k Bohu i k lidem se-
znána byla.
Toto bylo mluveno Panu Rendlovi žádajícímu, aby mu
povédino bylo, proó by oň péče nebyla, a jakáby a podle čeho
byla a nejináč, že aby každý, by i v nemoci postaven byl,
byl zjevný bratr.
0 přísaze z sněmu leta 1498,
Otázka. Při přísaze jmenovati Pannu Marii neb svaté
jestli hřích modlářský, a jestli tím zbožňovati je ?
Odpověď. Že při přísaze jmenovati svaté jest hřích
modlářský; nebo tu svatým čest a moc se přidává na samého
Boha slušná, a že jest je zbožňovati, když se jim vědění a
moc Bohu příslušná přísahou připisuje.
„Než tomu máli se odpírati zjevně čili tajně? Odpověď.
Cemu Bůh a jeho svaté slovo zjevně odpirá, také zjevně poslu-
šný jeho podle svědomí dobrého (když toho zvláštní potřeba
jest) odpírati má, a pravdy v pochybnosti neb v nejistotě, ovšem
v pokrytství nenechávati.
0 změnční člověka v rodu novém a o moci víry.
Když Bůh dar víry dá, z níž počne člověk vnitř u vůli
a v žádosti živ býti, chtě všemu dobrému pro spasení a nechtě