Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
62
slyšel a skrze ně podstaty víry, lásky a naděje došel u vnitř-
ním životu, a došlé se dověděl a požíval, skrze co i ku při-
jeti k svätostem mél by pfijiti.
K třetímu přijímání má pravdu podstaty míti víry živé
v plnosti její, a v ní úmluvu učiniti a posvěcen býti, a podle
toho i přijat k požívání svátosti, a skrze ně svědectví posel-
ství Krista Ježíše účastnosti j církve svaté. A kdožkoli toho
pořádku neotříhá, nemůž hodně a užitečně a v pravdě přijat
býti. A tu příčina znamenitá dává se kněžím, že toho neostří-
hají rozdílu velmi potřebného, protož musejí i s lidem blouditi.
Soud, podle čeho lidé nejníž měliby přijímání
býti.
Co jest obecného, podle něhož se oudové církve shromáž-
duji, jesto pii komž by se to nalezlo, každý by měl v tova-
ryšství a Jednotě ochráněn býti, než proto nemoci a vyvinutí
aby trestány byly.
Odpověď. Toto jakož svrchu napsáno, že částka církve
svaté obecné jest shromáždění lidí u víře Pána Ježíše Krista
podle nynější přítomné spravedlnosti: a tak, když člověk zvě-
stování pravdy neb učení Pána Krista přijímá i jemu, věří a
chce jeho činitel býti, k naučení také i ktrestání se poddává,
a částkou toho dokazuje a k budoucímu poslušenství se zava-
zuje, dokudž v tom zůstává jsa přijat, má za ouda církve
držán býti. Pakli není přijat a bylby v tom stály, mélby
přijat býti. Než v jakém pak kdo srdci se ozývá, k tomu
Boží soud jest. Byli li jsou za oudy cirkve Ananiáá s Zafirou
a Simon čarodějník? Ačkoli zprávce a učitele dokonalého
rozeznání mezi zlým a dobrým nemají, však dokudž se koli
lidé poddávají, mají je učiti, napominati i trestati, pokudź by
k jich opravení rozuměti mohli; než u víře proto i v ctno-
stech nemocné aby přijímali. Také nedošlé rozumu, ješto by
dobrému rádi povolni byli, kdyžby jediné rozuměli. Pakliby kdo
z takových v nejednomyslnost všel proti těm, jimž se v poslu-
šenství poddal a zavázal, a vtom by trval směle a neustupně,
anebo od nepravosti sobě známé, již jest každý povinnem od-
volati, nepřestal skutkem neb nejméň odvolením, aby se proti
tomu bojem postavoval, anebo jsa trestán i nechtěl podán býti,
mohou se jeho odčísti.
Rozdíl mezi oudy nemocnými našimi a světskými nábožnými.
Otázka. Čím jsou nemocní a nepoctiví oudové církve
rozdílni od světských poctivých a dobrých, poněvadž takoví