Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
ques erreurs des Turlupins*.! Tolik lze fici o vyvoji heresi ve
Flandrech a Artois. Přejdeme nyní na českou půdu.
Jaký jest dosavadní stav otázky o vzniku českého pikardstvi? Sek-
táři přišlí roku 1418 do Prahy zůstávali stále záhadnými. V práci
o českých sektách ve století XIV. a XV. jsme poukázali na vlivy
sekty svobodného ducha při popírání transsubstanciace a kromě toho
jsme věnovali zvláštní kapitolu sektě anglo-české, t. zv. Vesperti-
lionistů. Zvláštní kapitolu proto, jelikož se nám jiných zpráv o ní
až dosud nedostávalo. Opírali jsme se o závěrečnou poznámku při-
činěnou dominikánem, Petrem z Klatov: ,Aliquibus eciam videtur,
guod hec secta processit ab Anglicis et demum declinavit ad Fran-
ciam atgue inde pervenit ad Boemiam,“2 na základě které, jakož
i podobnosti nauky s českými Pikardy, vyslovili jsme domněnku
o souvislosti sekt; ale dr. Bartoš ve své polemice namítl, že jest
nutno dokázati, kdy se nějaká ve Francii odtrhla a k nám přišla.
To bude tedy naším úkolem.
První zmínku o šíření nauky Husovy v severní Francii nacházíme
roku 1418. Biskupovi z Tournai se nabídli dva augustiniáni-eremité,
že budou kázati proti sektářům v jeho diecési. Jeden z nich, Mi-
kuláš Serrurier, člen kláštera v Tournai, místo aby potíral herese,
počal hlásati články Viklefovy a Husovy. Kromě toho ještě přeložil
odsouzené bludy z latiny do francouzštiny a šířil je po kraji. Učinek
dostavil se záhy. V lidu nastalo takové rozjitření proti kněžstvu,
Ze v Tournai se neodvážili ani konati procesí3 Byv pohnán před
koncil kostnický, Mikuláš všechno odvolal a byl internován v klášteře
metském. Rozsudek nad nim vyneseny dává nám tušiti, až kam
jeho vliv sahal. Zakazovalo se mu v něm totiž doživotně, by vstoupil
na území diecése Tournai a Cambrai a na deset let okolí Pařiže.4
Nelze ani v nejmenším pochybovati, že Mikuláš byl spíše agitátorem
viklefskym neZli husovským, ale v jedné věci jest jeho proces svědkem
neklamnym: Ze sektáti v severní Francii byli pod vlivem viklefskym.
O přímém spojení severní Francie s Čechami, čili Valdenskych
s husity se dovídáme o dvě léta později, roku 1420. Kronikář města
Douai i Monstrelet mluvi o tom zcela jasně. Onen zcela všeobecně
mluví, Ze ,heresie de Prague“5 se u nich šíří, tento6 pak udává
4 Beuzart, 50,
2 Neumann: České sekty ve stoleti XIV. a XV., 38".
3 Frédéricq, II, 207.
4U. d., II. 225. Viz ptilobu &. 14.
5 Beuzart, 38. ,L'hérésie de Prague se propage, plusieurs de ses sectaires
tiennent leur conciliabule à Sin—lez—Douai; quelques—uns se repentirent,
les autres furent brûlés à Arras, Douai, Valenciennes.“
6 Buchon, o. c., 311. Klade inkvisici do roku 1421, fka: „Et en cel an
-
15